Re: Säsong 2014 Förslag
Rätt intressant att du lyfter upp saker som ingår i de högre klasserna.
I de som är till för nybörjare får man inte bonuspoäng för hantverk (craftsmanship) där bla sleeving ingår.
Det är mkt därför nya ser detta och avskräcks men det speglar även vart tävlandet har gått idag.
De få kvarvarande som tävlar ligger i de klasser där detta bedöms vilket gör att inga andra bilar syns och vi har ett moment 22.
Däri ligger det viktiga i att påvisa det att sådana krav kommer med högre byggkunskap för att inte avskräcka. Viss revidering av regler för att underlätta borde göras ja men när stormakterna inom EMMA inte lyssnar på motiveringar så blir det svårt.
Och just kring 40-cm regeln så har fler f-bolag börjat kika på sådant vid tex elbränder i bilar.
Så den är inte bara för reglerna utan för säkerheten. De där 3 extra centimetrarna KAN vara det som orsakar en kabelbrand vid en krock om det vill sig riktigt illa
Det är flest t och främst ur säkerhetssynpunkt avsäkringsreglerna finns.
Och vi vill väl att folk bygger säkra anläggningar?
Informationskvällar/träffar som nämnts låter som en bra idé.
För ser man till Rookie/Entry så är kraven mer eller mindre att anläggningen skall vara säkert installerat (korrekt avsäkrat, kablar dragna vettigt för att undvika kortslutning, att sakerna sitter fast) och att bygget skall SE färdigt ut oavsett om det är byggt för att synas eller vara dolt.
Mkt mildare krav än tex Advanced.
Så mina ören just nu efter lite diskussion här på forumet:
Infokvällar/träffar där nyfikna kan få svar på sina frågor kring tävlande.
Fler lokala träffar/tävlingar i butiker.
Enklare regler än i rookie/entry behövs inte. (Jalle kan du lägga upp instalationsdelen här då jag slarvat bort den)
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Säsong 2014 Förslag
Collapse
X
-
Jag tycker att det verkar som om att du har fått för dig att varje klass måste ha en dokumentation som motsvarar dokumentationen för Expert.
Jag läste reglerna för första gången för tre månader sen, jag började mitt bygge för två år sedan.
Jag hade hört talas om en del regler under tiden jag byggde och försökte därför hålla mig till dom, trots att jag i huvudsak bygger för att jag ska ha bra ljud när jag åker till och från jobbet. Jag tog kort på allting etc. etc.
Men sen när jag skulle sätta ihop dokumentationen för min första tävling blev jag väldigt förvånad över hur pass lite dokumentation man faktiskt behöver (beroende på hur synligt man satt komponenterna)
För Master behöver du i princip bara bilder på säkringar, skyddade högtalarkontakter, kablar skyddade från att skava mot vassa kanter, fastsättning av batteri, slutsteg och övriga komponenter.
Mycket mer än så behöver du inte! Det kan väl inte vara så svårt?
Och så mycket poäng förlorar du faktiskt inte bara för att du inte har en bild på en gummigenomföring för pluskabeln genom torpedväggen. Det finns mycket mer poäng att hitta i ljudbedömningen.
Jag har inte läst reglerna för Rookie, men vad jag har förstått det som så är det inte många punkter alls för installationen. I princip bara att kablarna ska vara korrekt avsäkrade samt att allt ska sitta fast ordentligt.
Leave a comment:
-
Här är ett par anlednignar/tankar till varför jag inte är/var speciellt intresserad av att tävla.
Första problemet är som Bengt nämnde, 'oflexibiliteten' i regelverk. Visst, ska det finnas regelverk så får de ju vara tydliga och stabila, rättvisa. Men i relation till mitt intresse av att bygga bilstereo? ....då börjar det bli komplicerat.
Utgångspunkten man måste ställa sig om man skall vara en tävlande i dagens läge är - ska bilen byggas för tävling, eller ska bilen byggas utan hänsyn till tävling. Och det är precis här som jag är nedrans bitter på regelverk och liknande, och som jag tror speglar problemen med att få in nya på scenen.
Jag ställde mig frågan en dag - hur kommer det sig att tävlingsformatet ser ut som det gör? Att man kan premieras för de mest obskyra detaljer och kabelstrumpor, märkningar, och diverse lull-lull som aldrig ser världens ljus..? Sannorlikt är det ett nörderiande som utvecklats till tävling, och då har man tatt med sig de allra nördigaste detaljerna och sett till att de skall ge poäng... Tyvärr gör detta hela upplägget till enormt svårtillgängligt för de som inte är lika djupt innördade i varje detalj - utan kanske är mer intresserad av hur det låter.
Utbildningar, informationsträffar, mentorer, regionala tomtar som gör si och så - det är alldeles utmärkta försök att få folk medvetna om hur det går till. Men hur ser det ut för dem som redan byggt sin bil - och nu vill gå ut å tävla?
Då är det sopkört. Utan tonvis av meningslösa bilder för hur allt ser ut bakom kulisserna i bilen... är bilen värdelös att tävla med.
För vad blir effekten när man kommer med sitt nybyggda system till sin första tävling? Man får bra information, man tas omhand och saker verkar rulla på. Man hamnar i en klass, och får göra bedömningar osv. Men sen - man får en kalldusch över dokumentationsbrist, över detaljer som man inte kunde föreställa sig skulle spela någon roll... ...helt enkelt ofrånkomligen hamnar man väldigt långt ner i placeringslistan - på grund av att man tappat på dokumentation & installationsmeck. Jag har aldrig hört talas om någon som kommer från sina första tävlingsmoment med annat än nerslagenhet över dokumentationsproblem som skickat ner deltagare mot slutet av resultatlistan..
Min uppfattning är att det går inte att komma in och börja tävla med en byggd bil - för att sedan få lära sig om... informationsträffar, regionmentorer... utbildningar.... whatever. Det är omöjligt att ge sig in i någon tävling om man inte har en trillion bilder på alla möjliga saker före det är tävlignsdags. Även om man HAR gjort RÄTT, så spelar det ingen roll om det inte syns på bild. Förståerligt, men ack så djävla tröttsamt.
Med den information och de möjligheter som finns idag är det ju knappast rocketscience för någon att komma i kontkat med de som vet hur tävling går till. Men oddsen att det kommer en gröngöling med 50k i näven och viftar på pojksvansen som säger "hur ska jag bygga bilen för att kunna tävla med den?" ......är försvinnande små. Det är inte på dessa energin behöver läggas.
Och vad skulle göra mig mer intresserad av tävlandet?
Konceptet Sound Only. Intet ett djävla poäng på installation. Inga dokumentationer, inga bildbevis på ingenting. För att få ställa upp behöver du visa det finns någon som helst avsäkring på din installation (BRL-style) och that's it. Sedan mata in några klasser, typ 2-3st. Där det finns plats för folk som har "just fått epa" till "7ch dsp". Inga fantastiska djungler av regler om elementen sitter 4cm från vindrutan eller om det var en högtalare för mycket uppe vid A-stolpen...
Jag tror man behöver tagga ner på det riktigt inavlade überinstallations nördandet för att öppna upp den här scenen för fler folk.
Det hindrar inte dem som vill hålla på med sina superinstallationer och liknande, få dem bedömda eller inte. Men att försöka dyvla på nybörjare hela kittet från början - det finns det har inte "ungdomens tålamod" något till övers för.
Hur händer det rent praktiskt?
Kör på som vanligt, men ställ frågan "vill du ha din installation bedömd?" och då - ja/nej. Vill man inte det hamnar man i Sound Only. I någon klass. Låt tävlingarna gå bredvid varandra.
Leave a comment:
-
Precis som det låter. Att bilen är stängd och lås så ingen kan titta och lyssna. Har inte tittat i protokollet nu men tidigare så fick man poäng om bakluckan var öppen. Öppna dörrar och spelande stereo gav lite mer poäng. Samtidigt ställde detta till det för domare som tävlade då många inte ville lämna sina bilar öppna och obevakade när dom dömde.Originally posted by huSSe View PostHar inte fått med mig vad stängd bil ä för nåt.
Många har blivit av med lite allt möjligt på tävlingar.
Leave a comment:
-
Hur har det sett ut alla andra år i bilstereo Sverige?
Vad har fungerat och inte fungerat.
Man får hitta godbitarna och försöka få ihop något av det.
Leave a comment:
-
Har inte fått med mig vad stängd bil ä för nåt.
Leave a comment:
-
Jag läser tråden som att "man" önskar:
- Hårdare krav på bilen som tävlar (ej byte av bil under säsongen, ej stängd, ej halv-färdig, "snygg" installation)
- Fler klasser med penga-begränsning
- Ändrat kval-system
- Dialog om nivå av tillåten modifikation i de enklare klasserna
- Beslut och marknadsföring av klasserna och kraven för SM-final i god tid innan säsongen startar
Så låt gärna diskussionen fortsätta. Vilka förändringar tror ni mest på för att tävlings-hobbyn ska växa?
Leave a comment:
-
Grundkravet att ens tävla ska vara att "testspår" kan spelas.
Om det inte är färdigtweakat, färgsatt o liknande må vara.
Vi håller på med billjud, inte skulpturer.
Detta väger mycket tungt inför Seastreams Garage vara eller inte 2014.
Pierre
Leave a comment:
-
Jag menar inte att bilen måste vara "SM final-klar" på varje tävling, men, spelar bilen inte så får man inga kvalpoäng. Om man nu ens skall ha kvar kvalpoängssystemet.
Att åka till en tävling, och det inte ens finns ljud att bedöma är liksom rätt kasst.
//Jonas
Leave a comment:
-
Tack för ditt förtydligande, det var det jag var ute efter då det blir betydligt enklare att få fram ett beslut om alla berättar varför de tycker en sak och inte bara att de tycker. :-)Originally posted by Mikka View PostEdit: Jalle,Nonne och alla andra, Jag försöker bara höra vad det tänkta tävlande tycker om klasserna och vad det är som stoppar.
Dessvärre så är det bara dom gamla rävarna som skriver och dom nya gör sig inte hörda
Och jag är faktiskt lite på din sida angående detta.
Vi lobbade oerhört mycket när nya regelboken skrevs att viss modifiering skulle vara tillåtet även i Experienced & Advanced, men Österrike och Tyskland köpte inte våra argument.
Tex: i Rookie får man bygga paneler PÅ brädan men inte klä om själva brädan.
Vi vill ju att deltagarna skall vara innovativa och ge dem förutsättningar för att få så bra ljud som möjligt, att då begränsa bort element från brädan är fel väg att gå enligt mig.
Anledningen till att jag skrev inga modifikationer i texten tidigare var för att skapa debatt angående detta, och det det skulle skrämma iväg nybörjare.
Det har byggts "poddar" på brädan sedan 90-talet i Sverige, och det är absolut inte en stor ombyggnad av bilen.
Leave a comment:
-
Det kanske dom gör när dom vet att det är ordning och redaOriginally posted by octan View PostPs. Då kan väl de där gubbarna börja tävla och visa vart skåpet ska stå

Jag behöver inte gå längre än till mig själv.
Bilen står där den står, känns inte som att det skulle brisera i kroppen av att kämpa om en pokal längre.
Sen om det är för man börjar bli för gammal eller att utmaningen är mindre än den var för drygt 10 år sedan vet jag inte. ( och helt plötsligt tänkte jag på Morsan
)
Men en sak är säker, nästa år ÄR den ihopsatt!!
Leave a comment:
-
Originally posted by Nonne View PostJag tycker det ska gälla ALLA bilar.
Jag har pratat med en hel del intresserade gubbar under flera år som tycker att nivån är på tok för låg i Sverige, eller rättare sagt att dom inte vill tävla mot en stängd bil då man inte får något motstånd.
Jag förstår hur ni menar. Men det känns helt omöjligt att uppnå om sporten ska överleva. Tror jag bara kan räkna upp 4 bilar (sq) som tävlat i år som haft "färdiga" bilar. Och jag är inte en av dem. Så det hade blivit glest på tävlingarna om det nu ens hade blivit några.Originally posted by jonash View PostDet du beskriver nu är ju helt klart ett resultat av ett krångligt kvalsystem och/eller tokiga regler som gör det möjligt att komma "utan ljud".
Jag är helt enig med Tonny, det måste bort!
//Jonas
Ps. Då kan väl de där gubbarna börja tävla och visa vart skåpet ska stå
Leave a comment:
-
Det du beskriver nu är ju helt klart ett resultat av ett krångligt kvalsystem och/eller tokiga regler som gör det möjligt att komma "utan ljud".Originally posted by Frippe_L View PostSka detta även gälla SQ/Multimedia-bilar som tävlar utan att ha nån anläggning i bilen eller "sämre" bil med stereo i enbart för att få kvalpoäng sen kommer man på sm-finalen med helt annan bil?
Jag är helt enig med Tonny, det måste bort!
//Jonas
Leave a comment:
-
Jag tycker det ska gälla ALLA bilar.Originally posted by Frippe_L View PostSka detta även gälla SQ/Multimedia-bilar som tävlar utan att ha nån anläggning i bilen eller "sämre" bil med stereo i enbart för att få kvalpoäng sen kommer man på sm-finalen med helt annan bil?
Jag har pratat med en hel del intresserade gubbar under flera år som tycker att nivån är på tok för låg i Sverige, eller rättare sagt att dom inte vill tävla mot en stängd bil då man inte får något motstånd.
Leave a comment:

Leave a comment: