Originally posted by gurenius
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Säsong 2014 Förslag
Collapse
X
-
Re: Säsong 2014 Förslag
Förbundet har inte en sån inställning och vi kan ju med övertydlig klarhet se hur det gått..
-
Well, en sådan här inställning kan ju vara en anledning till att vi inte har så många nybörjare längre...Originally posted by Gandalf View PostVarför i h-vetet skall det daltas så j-vligt med nybörjarna?? Finns tydliga och mycket enkla regler att följa. Passar inte det så är det kanske läge att syssla med något annat.
Det är stor skillnad på vad som faktiskt ÄR svårt och krångligt och på något som UPPLEVS svårt och krångligt.
Att få fler deltagare är en fråga som diskuterats flitigt de senaste åren utan större resultat på tävlingarna. Vill vi inte ha någon återväxt?
Idéer önskas för ökat tävlingsdeltagande!
EMMAs regelverk är tydligt, väl fungerande och etablerat i hela Europa, Asien och ett par ställen till. Vi är ett antal som gillar denna organisation och tävlingsform, både på Sverige- och Europa-nivå. Svenska Bilstereoförbundet har licensen för Sverige och bör arbeta för att marknadsföra EMMA. Kanske är vägen dit genom bilstereoträffar på nya platser, andra klasser, förenklad information om regler, eller något helt annat?
Kanske ska vi ställa oss frågan "Varför ska man tävla i SQ?"
Vad är key selling point för tävlandet? För någon är den sociala mötesplatsen prio ett, för någon annan tävlingsmomentet, för en tredje demo för publiken. Vad är det för just dig?
Leave a comment:
-
Ovan levereras med vänlig ton och jag hoppas ni förstår vad jag menar iallafall även om förslagen nu inte är något att satsa på...
Leave a comment:
-
Mats, det som jag beskrev var mer generellt hur jag tror att de flesta där ute(som ej tävlar) tänker. Om det anses tramsigt så får jag be om ursäkt, men faktum är att det är väldigt få tävlande, och ska man lyckas dra nytt folk så kanske man får försöka se saker från lika håll. Visst är reglerna i rookie lämpliga för en nybörjare, men uppenbarligen så är det ändå inga som deltar? Klart att säkerheten är viktig osv, något annat har jag ej sagt och det är dumt att släppa på alla regler, men kan man då locka dit de som har dålig koll och förklara riskerna med att köra osäkrat t.ex så kanske de tänker om? Då har man helt plötsligt gjort nytta istället för att de ska fortsätta åka runt på gatan som de gör..
Sen trodde jag tråden handlade om hur man ska locka den här slöa generationen som jag tillhör, men om man ska ha inställningen att "det finns andra hobbys att hålla på med", då kan man lägga ner diskussionen.
Jag själv valde att inte tävla vidare då jag insåg att jag inte hade tid att rätta till alla fel under sommaren, och ljudet är bara halva bedömningen, så då är det bättre att spara pengarna då jag som tillhörande till den slöa generationen studerar på högskolan och "aldrig lyfter ett finger i övrigt". Nu står hela bilen nedriven och jag hade tänkt att satsa helhjärtat till 2014 då jag är mer medveten nu om vad som gäller, sen får ni väl tro att jag är vek eller slö eller har dålig tävlingsmotivation, för det verkar ju vara den tonen som lyfts fram.
Det jag menade med att rookie ej är för alla, är just att flera nybörjare faller på att de har byggt för avancerat, kanske man skulle man ha en liknande klass utan de kraven så alla har en möjlighet att just pröva på för att få blodad tand? Varför skulle någon lägga sin själ i något de ej vet vad det är?
Jag förstår vad ni säger, jag försöker bara vinkla tänket lite. För att sammanfatta kort och gott vad jag tror skulle locka folk(INTE MIG), så tror jag att en gren där ALLA nybörjare oberoende på hur högtalarna sitter monterade, får vara med och tävla med några basic regler, typ att det ska finnas säkringar, och att sakerna ska sitta fast. JAG själv vill ej tävla i en sådan klass, men jag TROR det skulle locka nytt folk om det inte var så allvarligt som allt lätt kan tolkas att vara i dagsläget!
Leave a comment:
-
Alla åsikter tas emot. Det är väl hela grejen med en diskussion.Originally posted by Frizze View PostDetta kommer inte uppskattas av en del, men ni vill ha tips och jag kan lägga en åsikt.
Bilstereotävlandet är inte var det var och kommer aldrig mer att bli. Om man inte accepterar det, kan man lika gärna lägga ner helt.
Idag är det bara promille som bryr sig om ljudbilder och tonalitet. Det som säljer, både för ögat och för brukaren, är utseendet. Ljudet är sekundärt.
Titta på mässor, bilsidor, Communitys. Det är showbyggen folk gillar och dessa finns fortfarande i stor mängd. Dessa drar publik och skapar ett intresse som gör att nya bilar ständigt tillkommer.
Problemet är att dessa "ljudbyggare" inte har något intresse i att placera anläggningen på ett sätt så att den låter optimalt, utan snarare att den ser optimal ut.
Det enda sättet jag ser som en räddning för tävlandet, är att kombinera mässor och utställningar med en ljuddel, där ljudet inte är det man lägger fokus på. Lite som en racingklass, men utan racingmoment.
Ljuddomarna får då lägga krutet på att bedöma installationen efter publikens kriterier och ljudet efter showen.
Visst, det är inte grundidén med tävlandet, men tittar man å utvecklingen, så är det inte någon organisation som styr, utan deltagarna. Om man ska vara kinkig, antalet deltagare.
Det måste finnas en prestige i att vinna och utan medtävlare är en buckla inget värd.
Jag har inte funderat på hur det ska se ut, vilka klasser som behövs, eller hur man ska bedöma bilarna.
Jag ger bara en bild av verkligheten ur min synvinkel som gammal tävlande.
Hoppas ni tar detta på rätt sätt.
Gällande själva tävlingsdelen inom bilstereo har det alltid varit en försvinnande del som faktiskt tävlar. Sitter ju en sublåda i var och varannan ynglings bil och intresset att uppgradera sin originalstereo har varit ganska stort.
Att bygga showbilar har det alltid oxå gjorts. Precis som du säger för att leverantörerna ska synas/höras. Ingen skillnad där heller.
Att det är prestige att vinna är självklart och ju svårare det är, desto bättre. Svårare betyder högre krav och tydliga kriterier för vad som är bra och dåligt. Vad vi ser eller hör nu är att det ska vara lättare att vinna? Inte riktigt det som ger prestige.
Leave a comment:
-
Originally posted by Gandalf View PostVarför i h-vetet skall det daltas så j-vligt med nybörjarna?? Finns tydliga och mycket enkla regler att följa. Passar inte det så är det kanske läge att syssla med något annat.
Återigen visar sig problemet med "Generation-pallar-inte" och allt skall vara så in i helsikes enkelt.
Jag tror på fullaste allvar att vi skulle fler tävlande om kriterierna blev hårdare.
Inte fasen gnällde vi (Oldboys) på 90talet utan det var bara att snällt acceptera de regler som fanns då om man ville vara med och leka. Visst fanns där några som ville anpassa reglerna efter sitt eget tycke men de gallrades ut relativt snabbt.
Hur skulle det se ut om någon i Lars-K:s klass ville ändra på reglerna så att de hade större möjlighet att vinna över honom?????
SKÄRPNING!!
Det finns andra hobbys att hålla på med.
Jag står upp och gör vågen!
Leave a comment:
-
Tack själv. Jag vill hålla diskussionen uppe och komma åt pudelns kärna, även om vi delvis har olika syn på saker.
Kan du/ni stå ut med lite kritik och även försöka se det från flera håll, kommer det nog ut en del bra saker ur det här.
Originally posted by zrken View PostTack Mats, du lyfter specifika spetsar på problemen som jag försökt skriva fram upprepade gånger!
"De kan verka tuffa för den absoluta nybörjaren, men är väldigt basic när man har koll på det."
<<< troligen precis så."Har man samma inställning som till installationen att man inte tävlar förrän det är enkelt nog för sin egen del? "Det enda förbundet kan göra här är att få fram ett faddersystem eller nån slags hjälp för de som är på sitt första event. Måste finnas en egen vilja att få fram skaffa så mycket info man behöver för att komma igång
<<< troligen precis så.
"Rookie är inte för alla säger du. Nä, det är mycket möjligt, men det kanske passar de allra flesta nybörjare?"Vilken är den lägsta tänkbara nivån man ska ha på en bedömning för att fånga alla presumtiva aspiranter? Blir en absurd situation om man ska ta hänsyn till alla.
<<< Man ska nog ställa sig frågan vad <NYBÖRJARE> egentligen betyder i de här sammanhangen. En tolkning är att man är ny på stereobyggande. En annan tolkning, men med helt andra konsekvenser är om man är ny på tävlingsmoment. Det är fett viktigt att vara tydlig med.
"Om bara det finns en bra och lättillgänglig beskrivning på vad som krävs för respektive klass, så borde det vara lättare att välja när man börjar bygga."Hårklyveri sysslar vi inte med. Är man nybörjare så är man. Även en erfaren byggare utan tävlingserfarenhet behöver sätta sig in i tävlingsmomenten.
<<< det här är förståerligt för insatta, men förbannat sorgligt för novisen till tävlingsmomenten i bilstereo, ehh förlåt, bilstereoinstallation med ljudbedömning.
"Och varför åka på en tävling igen med brister man vet om?"Det allra viktigaste som jag tycker vilar på förbundets axlar är att få till en bra, informativ beskrivning om tävlingsmomenten och hur man bygger en bil för respektive klass. Finns redan en del att läsa om, men det skulle kunna bli riktigt tydligt och enkelt att hitta.
<<< Detta är väl rätt precis ett problem som bidrar till att systemet sorterar bort mängder av folk. En gång. En tävling. Sen blir det inte mer.
Man rattar lite på ljudet och är glad över att man fått till det lite bättre. Men installationen - det är bara för den där gubben på tävlingen som det spelar roll... Det är en attityd jag har mött när jag valsade runt som besökare på tävlingar förra året.
Frågan är ju hur hjälper man folk att få blodad tand!?Ledsen, men det är faktiskt en tävling. På sådana finns det alltid en vinnare och en förlorare. Jag tror att många helt missförstår detta helt ärligt.
Det jag har lagt på förslag är en kombinerad bilstereoutställning och tävling på samma träff. Känns som om man få välja själv vad som passar då. Vill man ställa ut och dema bilen, träffa andra intresserade - fine - det går bra. Vill man vara med och mäta sig med andra i välljud - fine - det finns möjlighet för det oxå. Vad jag tror ni vill ha är en kombination av dessa, men då faller nog konceptet?
-Vad jag tror är sannorlikt rätt tydligt så här långt.
Jag har en annan fundering jag riktar åt förbund/insiktsfulla:Vissa är tävlingsmänniskor och sporras av antingen motgångar eller framgångar. Några kanske helt enkelt inte är lämpade för tävling pga ork/vilja/attityd/younameit. Finns det någon tävlingsorganisation i världen som kan ta hand om alla sorters folk?
- Hur stor del av förstagångs tävlande kommer tillbaka på mer än en tävling?
- Hur stor del av rookie folket återfinns snart i en klass högre upp?
-Fråga Hewi. Ett lysande exempel på klassresa.
-Nu är vi ju så få att det inte är nån speciell uppfyttningsrusning från Rookie till de andra klasserna.
Leave a comment:
-
Varför i h-vetet skall det daltas så j-vligt med nybörjarna?? Finns tydliga och mycket enkla regler att följa. Passar inte det så är det kanske läge att syssla med något annat.
Återigen visar sig problemet med "Generation-pallar-inte" och allt skall vara så in i helsikes enkelt.
Jag tror på fullaste allvar att vi skulle fler tävlande om kriterierna blev hårdare.
Inte fasen gnällde vi (Oldboys) på 90talet utan det var bara att snällt acceptera de regler som fanns då om man ville vara med och leka. Visst fanns där några som ville anpassa reglerna efter sitt eget tycke men de gallrades ut relativt snabbt.
Hur skulle det se ut om någon i Lars-K:s klass ville ändra på reglerna så att de hade större möjlighet att vinna över honom?????
SKÄRPNING!!
Det finns andra hobbys att hålla på med.
Leave a comment:
-
Tack Mats, du lyfter specifika spetsar på problemen som jag försökt skriva fram upprepade gånger!
"De kan verka tuffa för den absoluta nybörjaren, men är väldigt basic när man har koll på det."
<<< troligen precis så.
"Har man samma inställning som till installationen att man inte tävlar förrän det är enkelt nog för sin egen del? "
<<< troligen precis så.
"Rookie är inte för alla säger du. Nä, det är mycket möjligt, men det kanske passar de allra flesta nybörjare?"
<<< Man ska nog ställa sig frågan vad <NYBÖRJARE> egentligen betyder i de här sammanhangen. En tolkning är att man är ny på stereobyggande. En annan tolkning, men med helt andra konsekvenser är om man är ny på tävlingsmoment. Det är fett viktigt att vara tydlig med.
"Om bara det finns en bra och lättillgänglig beskrivning på vad som krävs för respektive klass, så borde det vara lättare att välja när man börjar bygga."
<<< det här är förståerligt för insatta, men förbannat sorgligt för novisen till tävlingsmomenten i bilstereo, ehh förlåt, bilstereoinstallation med ljudbedömning.
"Och varför åka på en tävling igen med brister man vet om?"
<<< Detta är väl rätt precis ett problem som bidrar till att systemet sorterar bort mängder av folk. En gång. En tävling. Sen blir det inte mer.
Man rattar lite på ljudet och är glad över att man fått till det lite bättre. Men installationen - det är bara för den där gubben på tävlingen som det spelar roll... Det är en attityd jag har mött när jag valsade runt som besökare på tävlingar förra året.
Frågan är ju hur hjälper man folk att få blodad tand!?
-Vad jag tror är sannorlikt rätt tydligt så här långt.
Jag har en annan fundering jag riktar åt förbund/insiktsfulla:
- Hur stor del av förstagångs tävlande kommer tillbaka på mer än en tävling?
- Hur stor del av rookie folket återfinns snart i en klass högre upp?
Finns det liknande statistik/uppfattning att dela med sig av. Vore intressant för diskussionen så att säga.Last edited by zrken; October 11, 2013, 16:39.
Leave a comment:
-
Detta kommer inte uppskattas av en del, men ni vill ha tips och jag kan lägga en åsikt.
Bilstereotävlandet är inte var det var och kommer aldrig mer att bli. Om man inte accepterar det, kan man lika gärna lägga ner helt.
Idag är det bara promille som bryr sig om ljudbilder och tonalitet. Det som säljer, både för ögat och för brukaren, är utseendet. Ljudet är sekundärt.
Titta på mässor, bilsidor, Communitys. Det är showbyggen folk gillar och dessa finns fortfarande i stor mängd. Dessa drar publik och skapar ett intresse som gör att nya bilar ständigt tillkommer.
Problemet är att dessa "ljudbyggare" inte har något intresse i att placera anläggningen på ett sätt så att den låter optimalt, utan snarare att den ser optimal ut.
Det enda sättet jag ser som en räddning för tävlandet, är att kombinera mässor och utställningar med en ljuddel, där ljudet inte är det man lägger fokus på. Lite som en racingklass, men utan racingmoment.
Ljuddomarna får då lägga krutet på att bedöma installationen efter publikens kriterier och ljudet efter showen.
Visst, det är inte grundidén med tävlandet, men tittar man å utvecklingen, så är det inte någon organisation som styr, utan deltagarna. Om man ska vara kinkig, antalet deltagare.
Det måste finnas en prestige i att vinna och utan medtävlare är en buckla inget värd.
Jag har inte funderat på hur det ska se ut, vilka klasser som behövs, eller hur man ska bedöma bilarna.
Jag ger bara en bild av verkligheten ur min synvinkel som gammal tävlande.
Hoppas ni tar detta på rätt sätt.
Leave a comment:
-
Tycker faktiskt det börjar bli lite tramsigt, ursäkta mig......men.... Det är faktiskt en form av tävling där det ställs lite krav.Originally posted by ppk View PostJag är med helt på det zrken menar. Rookie är inte för alla hur mycket ni än tjatar om det, det är det som är problemet! Jag började bygga min bil utan en tanke på att jag skulle hamna i Master, när jag väl stod där så var det en hel del saker som blev förvirrande då jag aldrig fått en bedömning innan. Man MÅSTE kunna tävla utan att behöva komma sist pga avsaknad kabelstrumpa t.ex!
Det är ju skittråkigt att åka tillbaka på en ny tävling om man vet att man har brister i installationen som man får avdrag för, bara för att man inte hade stenkoll på regelverket när man började bygga! Det är nog inte alla som har suget att riva ner hela bilen mitt i säsongen för att göra om allt??
Det måste finnas en möjlighet att rulla in och tävla med enbart ljudet på ett rättvist sätt utan kabelstrumpa, utan foton på hur man har lött fast högtalarkablarna på högtalarna! 99,9% av de som håller på med ljud skiter blankt i om de har följt EMMAs regler till punkt och pricka, 25%(påhittad siffra) av dessa kanske skulle vilja tävla med sitt LJUD, men de gör inte det för de vet att de kommer sist pga installationen.
Kan man få dessa "25%" att pröva på att tävla i "sound only", så kanske de får intresse för att kliva upp till de större klasserna i framtiden...
De kan verka tuffa för den absoluta nybörjaren, men är väldigt basic när man har koll på det.
Installationen ska man ha i princip fullt på i dessa lägre klasser som Rookie och Advanced.
Handlar om några få enkla punkter som är där av rent säkerhetsmässiga skäl, inte om kabelstrumpa eller polerade kabelskor iaf.
Nu kanske jag låter ännu krassare än vanligt, men om man inte kan hålla koll på en kabelanslutning, hur ska man då få koll på ljudet? Har man samma inställning som till installationen att man inte tävlar förrän det är enkelt nog för sin egen del?
Rookie är inte för alla säger du. Nä, det är mycket möjligt, men det kanske passar de allra flesta nybörjare?
Om bara det finns en bra och lättillgänglig beskrivning på vad som krävs för respektive klass, så borde det vara lättare att välja när man börjar bygga.
Ovanstående är den enda grej jag kan ta till mig av denna i övrigt rätt sorgliga klagosång.
Vad jag vet har ingen kommit sist på en tävling för att man saknat kabelstrumpa.
Dessutom kunde du ju tävlat och sett om du räckte till ljudmässig?
Hade du varit kung på ljudet, hade du nog fått till installationen oxå till nästa gång, eller? Kallas blodad tand.
Och varför åka på en tävling igen med brister man vet om?
Ja det blev inte mycket konstruktivt och en del hårda ord, men en viss nivå på förslagen måste vi ha. Det måste vara mera allmänna åsikter och inte bara sina egna, delvis grundade på missförstånd.
Leave a comment:
-
Alltså.... det handlar inte om jag(vi?) tycker att regelverket i sig är dåligt, felaktigt utformat, med dåligt uppsåt eller vad "ni" nu tycks tro vi försöker attackera?
Det handlar om att ge en färsk ingång i att försöka sänka trösklar mellan db-mätningar på lokalbutiken och ett SM i SQ-EMMA. Hur får man samma människa att gå den vägen? Hur finns vi inte här bara som "informationsstolpar" och hjälper de som redan hittat intresset, utan ...hur SKAPAR vi deras intresse? Hur skapar man plattformar för dem att använda ett språk de inte ännu har kring sin stereo?
Man kanske ska ställa sig frågan - Vad är bilstereotävlandets roll?Originally posted by Lonefox View Postöver 50% av dem har troligen osäkra kanske rent farliga installationer. Är det ngt vi vill se mer av? Mitt svar är kort sagt NEJ.
En ny besiktningsmyndighet för att en invald krets skall bygga säkrare och säkrare ljudsystem? ......då är vi ju på rätt god väg
Leave a comment:
-
Alltså zrken och PPK....
Just installationsdelen i rookie/entry är primärt av säkerhetsmässiga skäl.
Sedan om det ser färdigt ut eller ej är en bisak, framförallt i BÖRJAN.
Ta ppks exempel med 99,9% där.....över 50% av dem har troligen osäkra kanske rent farliga installationer. Är det ngt vi vill se mer av? Mitt svar är kort sagt NEJ.
Leave a comment:
-
Jag är med helt på det zrken menar. Rookie är inte för alla hur mycket ni än tjatar om det, det är det som är problemet! Jag började bygga min bil utan en tanke på att jag skulle hamna i Master, när jag väl stod där så var det en hel del saker som blev förvirrande då jag aldrig fått en bedömning innan. Man MÅSTE kunna tävla utan att behöva komma sist pga avsaknad kabelstrumpa t.ex!
Det är ju skittråkigt att åka tillbaka på en ny tävling om man vet att man har brister i installationen som man får avdrag för, bara för att man inte hade stenkoll på regelverket när man började bygga! Det är nog inte alla som har suget att riva ner hela bilen mitt i säsongen för att göra om allt??
Det måste finnas en möjlighet att rulla in och tävla med enbart ljudet på ett rättvist sätt utan kabelstrumpa, utan foton på hur man har lött fast högtalarkablarna på högtalarna! 99,9% av de som håller på med ljud skiter blankt i om de har följt EMMAs regler till punkt och pricka, 25%(påhittad siffra) av dessa kanske skulle vilja tävla med sitt LJUD, men de gör inte det för de vet att de kommer sist pga installationen.
Kan man få dessa "25%" att pröva på att tävla i "sound only", så kanske de får intresse för att kliva upp till de större klasserna i framtiden...
Leave a comment:
-
För att mail till förbundet är den OFFICIELLA kontaktvägen till dem.Originally posted by zrken View PostUrsäkta en smula surt off topic -
Men jag begriper verkligen inte poängen med att skicka samma åsikter i ett mail till förbundet?
Jag kan inte riktigt se hur det skulle göra skillnad att köra ett copy/paste på det som står i tråden?
Förslag, åsikter och synpunkter den vägen tas upp på årsstämman medans forumsdiskussionerna är just det. Diskussioner på ett forum.
Leave a comment:

Leave a comment: