Announcement

Collapse
No announcement yet.

Säsong 2014 Förslag

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• ppk
    replied
    Re: Säsong 2014 Förslag

Originally posted by Namenlos View Post
    Efter att ha läst hela tråden så blev jag absolut intresserad av att prova på att tävla men har fortfarande några frågetecken innan jag vågar mig på det:

Vilka faktorer avgör vilken klass man hamnar i? Eftersom att jag aldrig tävlat så trodde jag att jag kunde starta i rookie men sen har ni pratat om pris på anläggning, antal slutstegskanaler, vad som får modifieras m.m. Var kan man läsa om detta? Har i stort sett bara begagnade prylar som jag aldrig skulle ha råd med nya och detta gör ju inte mig till någon proffsigare ljudbyggare utan jag är ju trots allt en rookie.

Ang. det här med pris på anläggningen så värderas det efter svenska leverantörers riktprislista läste jag men om man har gamla grejer från 90-talet, hur värderas detta?

För övrigt så är det kul att alla är engagerade att få in nya tävlande, det gör att man skulle känna sig mer välkommen!
    Hej, kul att du är sugen på att tävla, här är en länk till 2012 års regelbok som verkar gälla än så länge.
    http://www.emmanet.com/download/12/rulebook2012.pdf

Dessa kriterier är saxade ur den:
    3.1.1 EMMA Rookie

A competitor is allowed to compete in this category if he/she meets all of the following criteria:
    • The vehicle and/or competitor have never competed in any EMMA Sound Quality competition in
    any category other then EMMA Rookie.
    • The vehicle and/or competitor have never won first place in the category EMMA Rookie.
    • The competitor is not an active or retired judge in any car audio organisation.
    • The competitor is not related to, employed by, or otherwise affiliated with, and/or has not received
    financial support or other compensation from any manufacturer of mobile audio equipment, or
    publisher of auto sound related material, retail dealer or other representative of the mobile
    electronics industry and magazines (also auto sound organising or sanctioning body).
    • He/she has neither received, nor expects to receive, financial support or other compensation for
    promotional consideration from any industry-related person or company for participation in any
    EMMA event or promotion.
    • The mobile electronics system that he/she is entering to the competition should have been
    purchased through retail channels or used. If requested by an event official, proof of purchase (i.e.
    numbered sales receipt) should be available for verification.

Furthermore:
    • No modified or self built active (=power supplied) equipment is allowed (e.g. head unit, line driver,
    amplifier, active crossover etc.).
    • In EMMA Rookie, there will be no international Championship.

Jag vet att jag gnällde tidigare i tråden om att alla inte får tävla i rookie, och det som kan sätta käppar i hjulen verkar vara om man har någon samarbetspartner.

Kraven på omodifierad instrumentbräda och antal element i a-stolparna ligger klasserna ovanför

Angående dina produkter så "måste" du kunna visa kvitton på att du har betalat för dem. Detta vet jag inte hur hårda man är på dock då det är lätt att kvitton är på villovägar.

Leave a comment:

• Namenlos
    replied

Efter att ha läst hela tråden så blev jag absolut intresserad av att prova på att tävla men har fortfarande några frågetecken innan jag vågar mig på det:

Vilka faktorer avgör vilken klass man hamnar i? Eftersom att jag aldrig tävlat så trodde jag att jag kunde starta i rookie men sen har ni pratat om pris på anläggning, antal slutstegskanaler, vad som får modifieras m.m. Var kan man läsa om detta? Har i stort sett bara begagnade prylar som jag aldrig skulle ha råd med nya och detta gör ju inte mig till någon proffsigare ljudbyggare utan jag är ju trots allt en rookie.

Ang. det här med pris på anläggningen så värderas det efter svenska leverantörers riktprislista läste jag men om man har gamla grejer från 90-talet, hur värderas detta?

För övrigt så är det kul att alla är engagerade att få in nya tävlande, det gör att man skulle känna sig mer välkommen!

Leave a comment:

• zrken
    replied

Originally posted by Nonne View Post
    Om det nu finns ett par olika organisationer som annordnar utställningar, skulle man inte spela ut dessa mot varandra?

För hur svalt intresset än är för bilstereo så krävs det ändå litta dunk på en utställning!

Och då menar jag djupbas.
    90 db på 20Hz e betydligt kolare än 90 db supervasst övre mellanregister från en PA-högtalare.
    Du eftersöker fler hårtorkar på eventsen?

Jag gillart

Leave a comment:

• Nonne
    replied

Om det nu finns ett par olika organisationer som annordnar utställningar, skulle man inte spela ut dessa mot varandra?

För hur svalt intresset än är för bilstereo så krävs det ändå litta dunk på en utställning!

Och då menar jag djupbas.
    90 db på 20Hz e betydligt kolare än 90 db supervasst övre mellanregister från en PA-högtalare.

Leave a comment:

• jonash
    replied

En annan anledning är att eventen har haft en del i övrigt att önska från oss som deltagare och att då intresset från Bilsport svalnat lite kan man ju förstå.

Det behövs en dialog mellan Förbundet och FABAS (om det heter så fortfarande) om vad vi kan erbjuda för att skapa mervärde på evenemangen.

De kommer ha krav på oss - beslutet som Förbundet måste ta är om man kan uppfylla deras villkor eller ej.

Så iskallt som Bilstereo varit de senaste 5 åren så är det inte så svårt att utse den parten i diskussionen som sitter på bäst trumf...

Leave a comment:

• Lonefox
    replied

Originally posted by Mats H View Post
    Lite orättvist uttryckt tycker jag. Känns fel att säga att de motarbetar oss.

Jag gissar att Bilsport även har ett ekonomiskt intresse och satsar väl sina resurser där det genererar pengar?

En tynande bransch som bilstereo, kanske inte genererar den mängd biljettintäkter/tidningsprenumerationer som krävs för att bli uppmärksammat i deras namn?

Vi ska nog vara glada för att fått vara med på Bilsporteventen de senaste åren.
    Klumpigt uttryckt ja men i slutändan är det vad det har blivit rent krasst.
    Mkt troligen som du säger.

Leave a comment:

• Mats H
    replied

Originally posted by Lonefox View Post
    På tal om Bilsport så kan jag säga att det har märkts en TYDLIG tendens de senare åren att de motarbetar bilstero i Sverige....sad but true.
    Lite orättvist uttryckt tycker jag. Känns fel att säga att de motarbetar oss.

Jag gissar att Bilsport även har ett ekonomiskt intresse och satsar väl sina resurser där det genererar pengar?

En tynande bransch som bilstereo, kanske inte genererar den mängd biljettintäkter/tidningsprenumerationer som krävs för att bli uppmärksammat i deras namn?

Vi ska nog vara glada för att fått vara med på Bilsporteventen de senaste åren.

Leave a comment:

• Gandalf
    replied

Vilken halvkork som helst kan hålla på med bilstereo men bara ett litet fåtal kan lyfta det till dem höjder som Bilstereoförbundet kan vaska fram

Leave a comment:

• Lonefox
    replied

På tal om Bilsport så kan jag säga att det har märkts en TYDLIG tendens de senare åren att de motarbetar bilstero i Sverige....sad but true.

Leave a comment:

• zovix
    replied

Originally posted by Gandalf View Post
    Jag tror på fullaste alvar inte att installationen är den springande punkten varför man inte tävlar. Det handlar om att hela konceptet är för luddigt och att det inte framgår tydligare vad Bilstereoförbundet står för. Det skall vara en merit att få tävla i bilstereo, inte en självklarhet. Om man vinner skall man kunna visa upp det och vara stolt över att ha åstadkommit något unikt. I dagsläget har hela systemet degraderats till den milda grad att även deltagarna ser det som ett halvseröst hobbyprojekt.

Istället för att försöka hitta fel och brister skall kanske förbundet sätta sig ner och dra upp riktlinjer själva utan inblandning från allt och alla. När väl detta är klart så presenteras det från en stark enhet och inte från flera olika håll för det ger bara signalen att det är splittrat.

Sen är det upp till var och en att följa detta. Om det inte passar ens personliga agenda får man tyvärr hitta något annat att engagera sig i.

Ni som sitter i styrelsen vet vilka personer ni vill ha med i verksamheten när det gäller att tänka ut något vettigt.

Lägg fram hur 2014 SKALL se ut på årsmötet och fråga inte alla hur dem vill ha det för då får ni lika många svar.
    Jag tror dessutom att det viktigaste är att få med butikerna och bilsport/eventföretag och tidningar. Ett exempel kan vara att SM vinnaren kanske garanteras en artikel i bilsport, samt blir efterfrågad som promotor för vissa butiker/event. Ex vis bör det vara självklart att SM vinnaren -13 har plats för din bil i Bilstereoförbundets monter på elmia -14 t.ex.

Dessutom kan självklart penningavinster också promota, men det viktigaste är att synas. Det är svårt att få fler deltagare om vi inte återskapar glamouren och stjärnglansen med att vinna.

Vidare kanske ett exempel för att bredda intresset är att bjuda in tidningar inom HiFi till SQ event vilket skulle kunna få en del folk som inte förstått att man kan bygga i bil intresserade.

Det är tufft, men jag är övertygad om att biltidningarna säkert är intresserade. Skapas glamouren kommer även nybörjarna och kvalliten på byggena tror jag.

Med vänlig hälsning, Z

Leave a comment:

• Gandalf
    replied

Jag tror på fullaste alvar inte att installationen är den springande punkten varför man inte tävlar. Det handlar om att hela konceptet är för luddigt och att det inte framgår tydligare vad Bilstereoförbundet står för. Det skall vara en merit att få tävla i bilstereo, inte en självklarhet. Om man vinner skall man kunna visa upp det och vara stolt över att ha åstadkommit något unikt. I dagsläget har hela systemet degraderats till den milda grad att även deltagarna ser det som ett halvseröst hobbyprojekt.

Istället för att försöka hitta fel och brister skall kanske förbundet sätta sig ner och dra upp riktlinjer själva utan inblandning från allt och alla. När väl detta är klart så presenteras det från en stark enhet och inte från flera olika håll för det ger bara signalen att det är splittrat.

Sen är det upp till var och en att följa detta. Om det inte passar ens personliga agenda får man tyvärr hitta något annat att engagera sig i.

Ni som sitter i styrelsen vet vilka personer ni vill ha med i verksamheten när det gäller att tänka ut något vettigt.

Lägg fram hur 2014 SKALL se ut på årsmötet och fråga inte alla hur dem vill ha det för då får ni lika många svar.

Leave a comment:

• dlsaren
    replied

Sound only .Så kanske vi även får tillbaka flera av de som slutade när installations poängen fick för stor betydelse.

Leave a comment:

• FreddeC
    replied

rätt eller fel så lägger jag in ett ord i diskussionen. jag hänger mycket på forumet. har tävlat ett par gånger på klåps tävling i Linköping. tävlade när easca kördes i Sverige och är allmänt intresserad av billjud. varför? jo för de är kul. jag har lärt känna otroligt många trevliga personer som jag kallar för vänner genom just tävlingar.
    här läst igenom tråden och funderat ett par gånger vad skulle få mig att tävla igen för ren ton är inget som lockar mig.
    läste detta inlägget och tyckte de va en bra start:
    Originally posted by JALLE View Post
    Många matnyttiga åsikter nu i denna tråd... ÄNTLIGEN :-)

Sammanställning av vad jag kan läsa ovan:

EMMA Rookie 10K (omoddad bräda)
    EMMA Rookie 25K (omoddad bräda)
    EMMA Master 40K (internationella regler)
    EMMA Master Unlimited (internationella regler)

ESPL Rookie 10K (allt i skuffen och mäts med ett genomsnitt med musik)
    ESPL Master 25K (allt i skuffen och mäts med ett genomsnitt med musik)
    ESPL Master (vägg och mäts med ett genomsnitt med musik)

dBDrag Street 10K (allt i skuffen och mäts med ton)
    dBDrag Street X (inga begränsningar men allt i skuffen och mäts med ton)
    dBDrag Street B (internationella regler)
    dBDrag Extreme (internationella regler där SS bilar även tävlar nationellt)

TopDog - En klass alla mot alla

BassRace - valfria klasser på de event detta önskas

dBDrag körs sen med internationella regler på 3X tävlingarna så att deltagarna kan kvala in till EM :-)

Prisklasser i dB och ESPL räknas enbart basar och steg in samt så måste de ha batteribegränsningar för att hålla priserna nere.

Fortsätt att spotta fram idéer nu :-)
    Klasserna här känns helt ok. Att tänka på är att lägger man gränsen samma för pris och utrustning i både espl och sql så finns det nog många bilar som är intresserade av att prova båda, att fånga upp en fantast gör man oavsett hur man dela in klasserna, men klass indelningen här måste va så dom passar "svensson" inget med max 4mm dämpning eller att basarna sticker upp över ryggstödet. Utan ren bil in och utvändigt. allt sitter fast säkringar finns. Däremot att hålla koll på SÄKRINGAR ÄR VIKTIGT lika att allt sitter fast i bilen. att en tävlings organisation främjar att nybörjare bygger bilar utan säkerhet kan jag inte förstå.
    Tycker de va ett jättebra inlägg att bolla med försäkrings bolag. dom om nått borde ju vara intresserade av både säkra installationer och att allt sitter fast.

Lite mina tankar kring klasserna:
    ESPL. helt klart de jag tyckte va kul. I min bil spelar jag musik, därför går det hem hos mig. För att betona att det är musik så en skiva med balande frekvenser skulle JAG föredra men det är min åsikt.
    För att göra det mer lika så tror jag det skulle var bra med en gräns på antal basar och storlek i 10k klassen typ 4*10, 2*12, 1*15 för att inte skrämma bort alla som har köpt en färdig låda med ex dubbla 12 och precis ha börjat.
    de viktiga är att hitta den gyllene medlen som gör att många VÅGAR tävla. hur många fortsätter om man kommer till en tävling och spelar 10db under vinnaren i samma klass? (jag gjorde de min första tävling men fortsatte)

SQ. 10k klassen omoddad bräda. sen i 25k omoddad men godkänt med poddar/a-stolpar? det är ingen stort ingrepp utan en "nybörjare" skulle försöka sig på.

DB drag
    tänk på pris och batteri gräns som passar i de andra klasserna. de är lättare att stå över en klass om man inte vill tävla i allt är att koppla om batterier osv.

Toppdog
    Ingen aning om format eller hur det går till. Låter kul

Bassrace
    Varför ändra på ett vinnande koncept?

Kvalt till EM osv är viktigt men tänk på att det är inte många av nybörjarna som åker på det. Anpassa reglerna efter Sverige då och se till att folk tävlar här. Funkar det bra i Sverige kanske dom andra länderna lyssnar mer kommande år.
    Tack för mig.

Leave a comment:

• Horsyhorse
    replied

Originally posted by JALLE View Post
    (sista beskrivningen av 29-30poäng beskrevs av en något H...y Grek) :-)
    I like "protokollets" 99% including "sexy"!!!

Pierre
    Last edited by Horsyhorse; October 16, 2013, 08:05.

Leave a comment:

• jonash
    replied

Det som Gandalf beskriver är nåt jag själv kämpat med under de år jag varit domare.

Generellt sett har jag genom åren givit "höga" poäng mot en hel del andra domare. Men jag tycker det ger bättre gensvar av deltagarna faktiskt. Sen kanske jag legat en (och kanske ibland två) nivå för högt, men bilarna har alltid rankats korrekt i jämförelse med varandra.

Rent strikt är det fel att göra såhär, och det ställer onekligen till det om man får en "poängrik" bedömning ena gången, och nästa gång en "poängsnål". Då kommer en nybörjare inte riktigt kunna tolka resultaten från gång till annan.

Dilemmat är att på Europanivå måste man ha hela skalan att ge poäng i, annars kommer man inte kunna separera bilarna, på tex finalen.

I Sverige skulle vi dock kunna ge högre poäng generellt, men då måste isåfall både domare och deltagare synkas så man vet vad som gäller.

Men visst; det är självklart roligare att få mer poäng i relation till maxpoäng.

Leave a comment:

Working...
X