Announcement

Collapse
No announcement yet.

Säsong 2014 Förslag

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• jonash
    replied
    Re: Säsong 2014 Förslag

Vet inte om jag borde engagera mig alls, men jag tycker att man borde få bonuspoäng för varje event man åker på. Bonuspoängen läggs till den poäng man får vid bedömningen på SM finalen.

Dvs, innan finalen startar så kommer alla deltagare ha nån form av startpoäng: säg att man åkt på 5 tävlingar, man får 5 poäng per tävling. Man startar således finalen med 25p. (eventuellt måste det differentieras beroende på klass/maxpoäng man kan få enl. bedömningsprotokollet)

Har man endast varit på en tävling innan startar man finalen med 5poäng, och ligger således 20p efter direkt mot den som varit flitig och prioriterat att åka på tävlingar hela året.

Om det just ska vara 5p per tävling, eller 3 eller 2 eller nåt annat det kan diskuteras. Men jag är av den åsikten att man skall premieras om man lägger tid, pengar och prioritet att åka runt och tävla.

Att ha ett sånt här system är inget konstigt, om man jämför med andra typer av tävlingsverksamhet inom idrott t.ex.

En annan variant är att man får poäng efter placering på varje deltävling, och sen ger finalen dubbla eller trippla poäng mot deltävling, då har man också fördel att ha placerat sig bra över året på många tävlingar, men även en som ej varit på så många deltävlingar kan vinna SM.

Två olika varianter på samma tema, där alla har en chans på SM, men där deltagande på många event premieras.

//Jonas
    Last edited by jonash; September 25, 2013, 13:23.

Leave a comment:

• octan
    replied

Originally posted by ppk View Post
    Det låter vettigt tycker jag. Öppnar möjligheter att kvala in för en annan som jobbar mycket helger för att över huvudtaget ha råd med denna hobby(studerande). Vart brukar förbundseventen äga rum? Typ Vallåkra och Mantorp? Har dålig koll på hur året har varit.
    Jepp. Emmaboda, Mantorp och Vallåkra (och förr Elmia).

Sen så vet man ju aldrig exakt hur det blir med förbundsevent till nästa år då Bilsport i princip verkar ointresserade av oss. Så just delen med förbundsevent kommer säkert att diskuteras när förbundet summerar detta året och planerar kommande.

Leave a comment:

• ppk
    replied

Det låter vettigt tycker jag. Öppnar möjligheter att kvala in för en annan som jobbar mycket helger för att över huvudtaget ha råd med denna hobby(studerande). Vart brukar förbundseventen äga rum? Typ Vallåkra och Mantorp? Har dålig koll på hur året har varit.

Leave a comment:

• octan
    replied

Mitt förslag var mer att ge mer öppningar/möjligheter att kvala till SM-finalen.

Hur vi ska locka mer deltagare är en helt annan femma.

Leave a comment:

• Gandalf
    replied

Bra tanke men hur fixar vi detta med ca 15 deltagare? Jag tror på 3 tävlingar med fullt bedömbar bil. Dessa tre tävlingar skall läggas i början, mitten och slutet på säsongen. Man väljer helt enkelt de tävlingar som man vill i tre olika block som bestäms av förbundet.

Leave a comment:

• octan
    started a topic Säsong 2014 Förslag

Säsong 2014 Förslag

Har läst förslagen i sm-finalen tråden och tänkte att det kanske bättre att lägga förslagen i en egen tråd.

Satt och funderade på ett nytt kvalsystem som kombinerar både poäng och flitigt deltagande.

Håll med, såga eller kom med andra förslag

Kombinerat poängsystem + antal tävlingar
    Förbundsevent
    1: 10p
    2: 8p
    3: 6p
    4: 4p
    5: 2p
    Resten: 1p
    Butiksevent
    1: 5p
    2: 4p
    3: 3p
    4: 2p
    Resten 1p

Delta på finalen
    20p= kvalificerad
    Vinna 3 tävlingar = direktkvalificerad oavsett kvalpoäng
    Deltagit i 4 tävlingar (varav 2 förbundsevent) = direktkvalificerad oavsett kvalpoäng
Working...
X