Announcement

Collapse
No announcement yet.

Säsong 2014 Förslag

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• octan
    replied
    Re: Säsong 2014 Förslag

Originally posted by zrken View Post
    Det är ju iofs värt att läsa noga vad TS skrev från början. ( )
    I förslaget ligger ju redan en tämligen låg maxgräns på att plocka fullt från bonussystemet.
    Det är ju ingen exponentiell monsterhistoria modell amerikansk lönesättning..

Gillar förslaget mer efter att ha smakat en stund på omständigheterna!
    Lite det som var tanken. Har man färdig bil och planerar lite så kan man ev klara det på någon tävling mindre än vad som gällde i år. T.o.m. 2 tävlingar om man är bombsäker på att vinna 2 förbundstävlingar. Men det är det nog inte många som vågar chansa på Så för de flesta så handlar det om 3-5 tävlingar.
    Om man som jag envisas med att köra med ofärdig bil, så får man räkna med 4-5 tävlingar

Leave a comment:

• octan
    replied

Originally posted by jonash View Post
    Att då komma ut en gång innan final, och sen vinna är förkastligt. Är min åsikt.
    Originally posted by Horsyhorse View Post
    Håller med till fullo!

Pierre
    Självklart. Men det är ingen som föreslagit att det bara skulle räcka med en tävling. (vad jag kan se)

Leave a comment:

• zrken
    replied

Det är ju iofs värt att läsa noga vad TS skrev från början. ( )
    I förslaget ligger ju redan en tämligen låg maxgräns på att plocka fullt från bonussystemet.
    Det är ju ingen exponentiell monsterhistoria modell amerikansk lönesättning..

Gillar förslaget mer efter att ha smakat en stund på omständigheterna!

Leave a comment:

• ppk
    replied

Originally posted by zrken View Post
    "oj - jag kan visst inte var amed på tillräckligt många tävlingar - så jag har ingen SM chans ändå".... nära till hands.
    Den känslan finns ju likaså väldigt nära till hands om man ej kan närvara på alla tävlingar OM det skulle finnas ett bonussystem Då är det alltså betydligt fler än 4-5 tävlingar man ska infinna sig på.

Den svage individen som står och avväger om han lyckas ta sig ut på 5-6 tävlingar, tror jag faller bakåt lättare om det finns ett bonussystem, för då är man vilket som redan torsk från början.

Sen är det självklart bra om så många som möjligt tävlar, sen är det frågan om man uppnår fler tävlande om man inför ett bonussystem eller om det blir motsatt effekt? Jag vet åtminstone vart jag skulle hamna då, för jag har inte en möjlighet på världskartan att slita mig iväg en heldag nästan varje helg.

Leave a comment:

• zrken
    replied

Håller med Jonas att kulturen behöver exponering, mer än något annat.
    Det finns definitivt en intressekonflikt mellan 'exponering' och 'inlåsning'...

Men ett bonussystem som i alla fall premierar att man åker på fler anser jag vara vettigare än ett system där man <måste> infinna sig... då är finns situationen "oj - jag kan visst inte var amed på tillräckligt många tävlingar - så jag har ingen SM chans ändå".... nära till hands.

Men däremot tycker jag det är minst lika illa att bara uppvisa närvaro på 4-5 tävlingar och sedan plocka hem bucklan som det är att tävla en gång innan och vinna den sista tävlingen oxå för titel. Alltså - illa ur tävlingssynpunkt, inte ur exponeringssynpunkt. Skilj!

Leave a comment:

• ppk
    replied

Originally posted by Horsyhorse View Post
    Håller med till fullo!

Pierre
    Håller med till fullo här med! Inget konstigt med det...

Leave a comment:

• ppk
    replied

Det man inte får glömma, är att detta handlar om exponering också. Dvs, att komma ut en gång innan final, och sen åka på final och vinna har Bilstereobranschen INGEN nytta av. Överhuvudtaget.

Så det gäller att hitta nåt som gör att det blir sportsligt rättvist, samtidigt som vi får upp intresset.

Att då komma ut en gång innan final, och sen vinna är förkastligt. Är min åsikt.
    Men hallå, nu kritiserade jag bonussystemet(förslaget)! OK om man har krav på t.ex 5 tävlingar varav 1 förbundsevent som det har varit i år för att kvala in, men börjar man med bonussystem så måste man åka på varje tävling om man ska ha en chans i finalen.

Visst kan man ha bonus på ett begränsat antal tävlingar, men då är det ju fortfarande ingen nytta med det om man t.ex skulle haft bonuspoäng på dessa 5 tävlingar som har varit som krav i år. (Alla i finalen har automatisk samma bonus då=ingens fördel)...

Leave a comment:

• Horsyhorse
    replied

Att då komma ut en gång innan final, och sen vinna är förkastligt.
    Håller med till fullo!

Pierre

Leave a comment:

• jonash
    replied

Originally posted by ppk View Post
    Skulle det införas något bonussystem på det viset så kan ju vi som inte har ekonomi/tid/möjlighet att åka på samtliga tävlingar lägga ner målet att tävla SM på en gång.
    Detta förslag belönar den som har ledig tid på helger, får bensin betalt av sponsorer eller har god ekonomi. Visst är ju jag av den generationen som ni brukar säga "vill glida fram", men som studerande så finns inte möjligheter att ta ut svängarna allt för mycket.
    Frågan är då hur alla andra nybörjare ser på det systemet??
    Det man inte får glömma, är att detta handlar om exponering också. Dvs, att komma ut en gång innan final, och sen åka på final och vinna har Bilstereobranschen INGEN nytta av. Överhuvudtaget.

Så det gäller att hitta nåt som gör att det blir sportsligt rättvist, samtidigt som vi får upp intresset.

Leave a comment:

• ppk
    replied

Skulle det införas något bonussystem på det viset så kan ju vi som inte har ekonomi/tid/möjlighet att åka på samtliga tävlingar lägga ner målet att tävla SM på en gång.
    Detta förslag belönar den som har ledig tid på helger, får bensin betalt av sponsorer eller har god ekonomi. Visst är ju jag av den generationen som ni brukar säga "vill glida fram", men som studerande så finns inte möjligheter att ta ut svängarna allt för mycket.
    Frågan är då hur alla andra nybörjare ser på det systemet??

Leave a comment:

• Morre_W
    replied

Vill man spetsa ännu mer gör man så att man på säsongens tävlingar räknar bort de två med lägst poäng, har man bara varit på 2 tävlingar, ja då står man på 0 poäng inför finalen. Har man varit på 7 tävlingar får man räkna bort de två sämsta poängmässigt...

Leave a comment:

• Morre_W
    replied

Man gör finalen till enskild tävling, som ger trippla poäng för seger osv. Svensk mästare blir sen den med mest totalpoäng, inte nödvändigtvis den som vinner sista tävlingen för säsongen...

Leave a comment:

• Morre_W
    replied

Om bästa bilen/ljudet inte vinner så har den ägaren inte varit nog bra på att samla poäng efter de kriterier och regler som finns för att bli svensk mästare... ;-)

Leave a comment:

• octan
    replied

Originally posted by Morre_W View Post
    Håller med Jonas! Man ska belönas för att man åker på många tävlingar, istället för att bestraffas för att man inte har möjligheten... Något slags handikappsystem, med lägre krav på antal tävlingar (kanske 2-3 i krav) och bonus för de tävlingar man åker på utöver minimikravet...
    Förstår vad ni menar och det är inte fel.
    Problemet är väl egentligen om inte bästa bilen/ljudet vinner. Samtidigt som flitigt tävlande givetvis ska premieras, så blir det kanske inte rättvist i slutändan.
    Gör man bara 2 tävlingar. Kommer till finalen och kanske ändå inte har någon chans för man startar 10-20 poäng bakom vissa andra bilar. Kanske bäst bil men kommer bara 3a. O.s.v.

Och hur gör vi med dB tävlingarna? En bil kanske startar med +10dB
    Bassrace kan bli spännande

Så rättvisefrågan kommer bli svår. Samtidigt som det ska passa både dB och SQ.

Men fortsätt Brainstorma och alla är välkomna med åsikter och förslag.
    I slutändan är det Förbundet som bestämmer men tror de uppskattar hjälpen.

Leave a comment:

• Morre_W
    replied

Håller med Jonas! Man ska belönas för att man åker på många tävlingar, istället för att bestraffas för att man inte har möjligheten... Något slags handikappsystem, med lägre krav på antal tävlingar (kanske 2-3 i krav) och bonus för de tävlingar man åker på utöver minimikravet...

Leave a comment:

Working...
X