Re: Säsong 2014 Förslag
Ursäkta en smula surt off topic -
Men jag begriper verkligen inte poängen med att skicka samma åsikter i ett mail till förbundet?
Jag kan inte riktigt se hur det skulle göra skillnad att köra ett copy/paste på det som står i tråden?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Säsong 2014 Förslag
Collapse
X
-
Originally posted by zrken View PostNej, nu tror jag du tolkade galet. Jag tror absolut på tävling!
Men min bestämda uppfattning är att man tappar folk då jag tror färre är benägna att bygga om halva sin anläggning efter att en SQ-installationsdommare rackat ner på respektive brist i det, ännu färre är villiga att komma tillbaka och "visa upp rätt" version på bygget. -För vem ska de bevisa något för?
Jag förespråkar ett enkelt upplägg där de allra risigaste bilarna, upp till de som inte bryr sig så mycket om installationen - har ett forum där de kan battla om vem som har bäst SQ-ljud.
Epa med basmonster och biltema 5.25or smältlimmade i taket... Alla ska ha en plats.
Jag tror det är sjuuuhuuukt mkt enklare att ta folk som vart igneom en sådan första tävling med nyöppnade ögon om att "det går att tävla i HUR det låter" - och därifrån kunna plocka upp folk till EMMA klasser för att tävla på SM nivå eller internationellt.
Jag undrar hur de här snällare klasserna fungerat?
En gissning är att det är ett nerbantat regelverk som gör både ljud och installationsbedömningen enklare att genomföra?
Min uppfattning är att folk är intresserade av en 'cool' ljudbedömning, med många parameterar att få poäng för (läs - det finns mer att snacka om och tar längre tid att grotta i protokollet man fick i näven...)
Min uppfattning är att folk skulle vara mer benägna att tävla fler gånger i SOUND QUALITY om det INTE visar sig att det handlar om en helhetsbedömning av sin ljudbil, och man går därifrån med ett gäng pekpinnar om hur man borde byggt. (Sure - det finns funktioner med den här typen av uppfostran - men är det verkligen ett ansvar som skall riskera att sänka tävlingslusten??)
Det finns en klass för i stort sett ALLA som vill prova på att tävla i något. I Bassrace så kollar domarna inte på bilen överhuvudtaget och då kan du komma med smältlimmade högtalare i taket och en lös baslåda ståendes i skuffen.
Det du efterfrågar finns redan just när det gäller SQ, klassen heter Rookie, ytterst få delar som kontrolleras och en mindre ljudbedömning med ett färre antal punkter att förklara/förstå.
Jag tror på FLER butiksevent och FLER/STÖRRE team för att locka in nya i detta. Samt även ett nedbantat regelverk på svenska för ROOKIE klassen där endast de punkter som bedöms finns med.
Jag tycker detta är en riktigt bra tråd med många bra förslag och det visar ändå att det finns ett engagemang hos flera även om det är relativt få som är aktiva och skriver i denna tråd. Men för att det ska bli något utav alla förslag så krävs handling, så de som vill vara med och förändra/påverka ska höra av sig till förbundet via mail info@bilstereoforbundet.se
Leave a comment:
-
Nej, nu tror jag du tolkade galet. Jag tror absolut på tävling!Originally posted by Mats H View PostDå är man tillbaka på rena bilstereoträffar utan tävlingsmoment, som jag tolkar dig. Rätta mig om jag har fel.
Det kan vara så att det är den enda mötesformen som passar de yngre intresserade?
Men min bestämda uppfattning är att man tappar folk då jag tror färre är benägna att bygga om halva sin anläggning efter att en SQ-installationsdommare rackat ner på respektive brist i det, ännu färre är villiga att komma tillbaka och "visa upp rätt" version på bygget. -För vem ska de bevisa något för?
Jag förespråkar ett enkelt upplägg där de allra risigaste bilarna, upp till de som inte bryr sig så mycket om installationen - har ett forum där de kan battla om vem som har bäst SQ-ljud.
Epa med basmonster och biltema 5.25or smältlimmade i taket... Alla ska ha en plats.
Jag tror det är sjuuuhuuukt mkt enklare att ta folk som vart igneom en sådan första tävling med nyöppnade ögon om att "det går att tävla i HUR det låter" - och därifrån kunna plocka upp folk till EMMA klasser för att tävla på SM nivå eller internationellt.
Jag undrar hur de här snällare klasserna fungerat?Originally posted by jonash View PostHistoriken visar dock att om man tar fram "snällare" klasser så ger de inte den effekt som man vill ha ändå, åtminstone inte första året, och kanske skall man vara med uthärdig.
En gissning är att det är ett nerbantat regelverk som gör både ljud och installationsbedömningen enklare att genomföra?
Min uppfattning är att folk är intresserade av en 'cool' ljudbedömning, med många parameterar att få poäng för (läs - det finns mer att snacka om och tar längre tid att grotta i protokollet man fick i näven...)
Min uppfattning är att folk skulle vara mer benägna att tävla fler gånger i SOUND QUALITY om det INTE visar sig att det handlar om en helhetsbedömning av sin ljudbil, och man går därifrån med ett gäng pekpinnar om hur man borde byggt. (Sure - det finns funktioner med den här typen av uppfostran - men är det verkligen ett ansvar som skall riskera att sänka tävlingslusten??)
Leave a comment:
-
Originally posted by BMF View PostKänns lite som att de "nya unga" vill ha tillbaka RTA momentet. Förut brusades alla bilarna som en del i bedömningen med RTA-33. Maxpoängen var 40p. 37p var väl standard och de "värre" bilarna med en bra DSP drog "lätt" en 40-kurva. Och idag så gissar jag att i princip alla bilar skulle köra 40-kurvor så länge som de hade tillgång till egna instrument.Jag hänger fortfarande upp mig på era mätningar.Originally posted by gurenius View PostMin poäng med en FRIVILLIG RTA-mätning utan poängsättning handlar om att få ett verktyg att förklara vad tonalitet handlar om för någon som kommer med bass-boost på max, hissad diskant och utan mellanregister.
Inte att mäta en 40-kurva i en bra bil.
En bra bil har inte en brusad 40 kurva, inte på samma preset som den tävlar i under ljudbedömningen!
Håller man på med att mäta sin bil för ett bra resultat så litar man inte på sig själv, ingen utrustning i världen kan ersätta våra öron.
En hissad frekvens kan vara en avgörande faktor till att bilen blir kul att lyssna på, inte en platt och tråkigt grå upplevelse.
Fast Gurra har en poäng med att just visa baasboost är TABU.
Och där var mitt sista ord om RTA så man inte uppfattas som gnällig FD tävlande ..... Mats H
Leave a comment:
-
Originally posted by Mikka View PostNu talar zreken för sig själv.
För jag tror INTE att det finns en enda själ här på furumet som vill ha massa bilar ute på gatorna med osäkrare kablar och lösa baslådor som kan komma flygande som en projektil igenom fönsterrutan
Tyvärr har du inte helt rätt i det antagandet, inte om man kollar på vad som faktiskt åker omkring därute...
Gandalf har ju helt klart en poäng! Men det vi behöver göra är att försöka skapa format som lockar in folk till tävlingsarenan. Historiken visar dock att om man tar fram "snällare" klasser så ger de inte den effekt som man vill ha ändå, åtminstone inte första året, och kanske skall man vara med uthärdig.
Personligen tror jag att klassindelning är sekundärt. Primärt är: TÄVLINGAR LOKALT. Och så nån/några enklare klasser till det, då borde det ta fart.
//Jonas
Leave a comment:
-
Nu talar zreken för sig själv.
För jag tror INTE att det finns en enda själ här på furumet som vill ha massa bilar ute på gatorna med osäkrare kablar och lösa baslådor som kan komma flygande som en projektil igenom fönsterrutan
Leave a comment:
-
Då är man tillbaka på rena bilstereoträffar utan tävlingsmoment, som jag tolkar dig. Rätta mig om jag har fel.Originally posted by zrken View PostJag tycker det är en fråga om att titta med öppna ögon på vad som händer utanför de som är invigda. Istället för att ha skyttegravskrig om hur väl reglementet fungerar eller hur slappa dagens ungdommar är.
Det kan vara så att det är den enda mötesformen som passar de yngre intresserade?
Leave a comment:
-
Jag tycker det är en fråga om att titta med öppna ögon på vad som händer utanför de som är invigda. Istället för att ha skyttegravskrig om hur väl reglementet fungerar eller hur slappa dagens ungdommar är.
Leave a comment:
-
Tyckte du att set var mycket installation i klassen rookie som från EMMAs sida är tänkt att vara en prova på klass och en sluss vidare till "rätt" klass.Originally posted by zrken View PostSituationen vi har här är ju att de närmast sörjande är tycks värna mer om installation än vad nykomligar tycks vara beredda att 'kämpa för'
Leave a comment:
-
Situationen vi har här är ju att de närmast sörjande är tycks värna mer om installation än vad nykomligar tycks vara beredda att 'kämpa för'
Leave a comment:
-
Jag har pratat med en del med folk runt om och detta är ett problem i hela Europa. Tiderna vi lever i nu har gjort oss alldeles för bekväma och ingen ids kämpa längre. Det var annorlunda förr när vi inte utsatte oss för lika mycket intryck och impulser.
Hela diskussionen verkar handla om huruvida vi skall bedöma installation eller inte när den enda frågan vi borde ställa oss är om folk överhuvud taget är intresserade av att jobba för att nå en framgång i en sysselsättning som näppeligen intresserar någon annan än de närmaste sörjande.
Leave a comment:
-
RTA momentet handlar ju mycket mer om en pedagogisk effekt än vad det handlar om ett tävlignsmoment.
Frågan de som hade åldern inne för tävlan på 90talets bör ställa sig - hur får man grabbar som är intresserade av "så här många db spelar jag - hur många spelar du?" .....att bygga en bro öve rtill att diskutera HUR något låter?
RTAn i gurras variant skapar en sådan bro mycket förtjänst fullt...
Leave a comment:
-
Min poäng med en FRIVILLIG RTA-mätning utan poängsättning handlar om att få ett verktyg att förklara vad tonalitet handlar om för någon som kommer med bass-boost på max, hissad diskant och utan mellanregister.
Inte att mäta en 40-kurva i en bra bil.
Antalet deltagare i EMMA minskar och vi har svårt att fylla på med nya deltagare. Varför? Det är inte 90-talet längre.
Leave a comment:
-
Känns lite som att de "nya unga" vill ha tillbaka RTA momentet. Förut brusades alla bilarna som en del i bedömningen med RTA-33. Maxpoängen var 40p. 37p var väl standard och de "värre" bilarna med en bra DSP drog "lätt" en 40-kurva. Och idag så gissar jag att i princip alla bilar skulle köra 40-kurvor så länge som de hade tillgång till egna instrument.
Och de gamla Sound only-klasserna rymde de värsta bilarna då de slapp galler och annat som störde ljudet. Swalle och Olof med sina asgrymma bilar var det ju få som kom i närheten av ljudmässigt.
Förstår inte dessa önskemål om att vara mer flexibel i reglerna bara. Ska vi vara det i ljudbedömningen med? Så om centern i ljudbilden är lite förskjuten åt vänster så är det full pott i alla fall? Vi ska ju vara flexibla? Så hemskt svåra är inte reglerna att följa faktiskt tycker jag.
Leave a comment:
-
Originally posted by gurenius View PostJag kan absolut förstå önskemålen om att ha en motsvarighet av SQ till dBs drop-in-mätningar. Typ "Testa välljud - hur bra låter din bil?" Mitt förslag till en sådan "SQ-mätning"-klass kommer här!
Målet är att få fler nybörjare utan tävlingsbakgrund att våga prova på utan att "tappa ansiktet" och samtidigt förbättra anläggningen i bilen. När dagen är slut ska deltagaren ha en positiv känsla oavsett resultat i tävlingen.
Dagen börjar med ett frivilligt kvalmoment (efter succé-konceptet i Bassrace) där det körs en RTA-mätning. Varför? För att visuellt kunna visa upp en motsvarighet till dB-mätningen, förklara begreppet tonalitet och få igång en dialog med deltagaren om vad som bedöms. Deltagaren får en möjlighet att justera bilen (tillsammans med en fadder, annan deltagare eller vem som nu är lämplig) om mätningen visar på stora brister.
Dagen fortsätter med en visuell inspektion av installationen som INTE poängsätts. Misstag som ej lämplig avsäkring eller bristande fastsättning påpekas. Några övriga krav alá EMMA finns inte.
Ljudet bedöms därefter på samma nivå som EMMAs tävlingsklasser med protokoll. Efter bedömningen får deltagaren protokollet i handen och behöver inte vänta på någon prisutdelning sist på dagen. Tanken med det är att ge en möjlighet att börja justera anläggningen direkt med hjälp av den expertis som faktiskt finns på plats.
Lämplig klassindelning är baserad på ekonomi (svenskt rekommenderat pris av generalagenten). Produkter som räknas är framsystem, basar, slutsteg och ljudprocessorer. Ej huvudenheter! Varför? Det är så vanligt idag med OEM-enheter, surfplattor, telefoner etc att en prisbegränsning känns orättvis.
Förslag: 10.000 SEK, 20.000 SEK och Unlimited.
Jag tycker detta låter generellt utmärkt!
Spec conceptet att visa på room analysern - för att på något sätt ta "db-ungdomen" och sätta in i en SQ kontext. För att ha något att utgå ifrån - perfekt!
Klassindelningen som baserad på pengar gillar jag inte - då den kan skapa grova snedfördleningar beroende på vad för ingångssystem.
Som jämförelse mot 3ch/5ch/unl - så bestraffar ett pengasystem ex bastunga dbriggar som förbisett framsystem generellt. I ett kanalbaserat upplägg så spelar det ingen roll varifrån man kommit tidigare eller hur mycket pengar man lagt på systemet.
Plus - att sitta och räkna ungefärliga priser och hålla koll på vad alla pinalerna kostat skapar ett moment att bråka kring. Det var en 'skvaller tjaffs' punkt som jag hörde ett par ggr på brl-cupen med motsvarande system.
Att räkna hur många högtalarkanaler som används ur förstärkare - det misslyckas man inte med.
Leave a comment:

Leave a comment: