Announcement

Collapse
No announcement yet.

Säsong 2014 Förslag

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• JALLE
    replied
    Re: Säsong 2014 Förslag

Originally posted by Mats H View Post
    Själv var jag just tvärsist på min första tävling 1998 i Mariestad, men det har tydligen inte hindrat mig.
    Och det kanske inte var enda och sista gången det hände heller

Leave a comment:

• Mats H
    replied

Det som Jens med flera säger är den viktigaste biten, är att våga ge sig ut på tävling och se vart man hamnar.

Om man utgår från att bli tvärsist som nybörjare på första tävlingen, har man inget att förlora. Kommer man näst sist då, har man ju överträffat sina mål.

Själv var jag just tvärsist på min första tävling 1998 i Mariestad, men det har tydligen inte hindrat mig.

Leave a comment:

• jensclaudius
    replied

Originally posted by huSSe View Post

jag ä helt nybörjare i princip.
    vilka klasser finns det att välja på.
    kan ni sammanställa allt man kan
    tävla i sverige.
    http://bilstereoforbundet.com/faqs/

Leave a comment:

• huSSe
    replied

Ja där ser man.
    gnälls det inte på det ena
    så gnälls det på det andra.

alltid nåt att gnälla på om man egentligen
    inte vill tävla.

jag ä helt nybörjare i princip.
    vilka klasser finns det att välja på.
    kan ni sammanställa allt man kan
    tävla i sverige.

Leave a comment:

• jensclaudius
    replied

Så här ser protokollet ut för Rookie, otroligt enkel installation samt en anklare ljudbedömning där man kan klara sig hyffsat även utan tidskomp då större delen av ljudpoängen ligger på tonaliteten.

Följande punkter kontrolleras

*4.2.1 Rätt avsäkrat? 0 eller 10poäng
    *4.3.1 Sitter alla komponenter fast? 0-20poäng
    *4.3.5 Ser allt färdigt ut vid första anblicken? 0-10 poäng

Sen är det en enklare ljudbedömning
    *3.4.1 Avstånd till scen 0-15p
    *3.4.2 Scenens bredd 0-15p
    *3.4.3 Scenens höjd 0-15p

*3.6.2 Tonalitet 0-120p
    -Sub
    -Mid
    -Mellanregister
    -Diskant

*3.7.1 Overall spectral balance 0-30p

Sen får vi se vad EMMA hittar på till nästa år och vad vi tycker om det och om det är något VI (förbundet = medlemmarna i förbundet) vill göra annorlunda. I år så valde vi att ha Rookie som en klass där man kan tävla hela säsongen och även kvala till SM i, men tyvärr har det inte ännu gett den utdelning vi hoppades på.

Något jag själv inte förstår är varför man måste ha så höga förväntningar på sig själv när det gäller att tävla i bilstereo, speciellt när det kanske är ens första gång man är ute. Många säger att de inte vill tävla för att de inte har en chans att vinna då det är för mycket regler.

Mitt svar brukar vara att -åk ut och testa, få med protokollet hem och se i lugn och ro över vad som behöver åtgärdas och se tävlandet som en del i utvecklingen.

När man tävlar får man massor med tips av domare, deltagare som kommer att förbättra ljudet i din bil. Du får även med dig tips på hur du kan bygga. De som tävlar bits inte utan är faktiskt riktigt trevliga och hjälpsamma.

Sen när det gäller dokumentationen så behöver det inte vara en bibel med bilder på hur du ljuddämpat, hur du byggt, det som behöver vara med är bilder på det domaren inte kan se och det som bedöms i din klass enligt protokollet.

Sen när det gäller kvalreglerna så är de idag olyckligt formulerade vilket har gjort det möjligt att åka ut och tävla med vilken bil som helst och sen dyka upp med en helt annan bil på SM, detta är något vi får ta upp på årsmötet om hur vi ska ha det.

Ni som har ideér och förslag på hur ni skulle vilja att det såg ut, maila till förbundet (info@bilstereoforbundet.se). Gärna konkreta och färdiga förslag.
    Attached Files

Leave a comment:

• dlsaren
    replied

Det var installations protokoll max 30p till det tillkommer ljud poäng max 288p. Om inte det är en ljud klass då har jag svårt fatta. Klassen togsbort då vissa ansåg att det var för lite installation. Bilarna var inte tillräckligt Flashiga.

Leave a comment:

• ChriZtoffer
    replied

Gillar din tanke Johan! Många som är nya skulle nog var nöjda med att bara få sitt ljud bedömt, möjligen men en enklare kontroll så att det är rätt avsäkrat och fast monterat men mer än så behövs inte.

Leave a comment:

• zrken
    replied

Originally posted by JALLE View Post
    Här är ett SCC protokoll som kan användas i instegsklasserna.
    https://www.dropbox.com/s/4hh031ogtt...0SQ%202010.pdf

Den som tycker den installationsbedömningen är för svår att få fullt på bör fundera på hur han/hon bygger billjud.
    Det här protokollet Jalle, ligger rätt nära något jag kan se framför mig som en pryl som kan prånglas ut till “butiksevents” utan att göra livet för krångligt för de som dömer. Exempelvis, streetmeet träffar.

Och appropå den här kängan om installation – jag förstår inte varför det skall vara mer komplicerat med SQ än vad det är för tex rost-db-ras att få tävla?? (ex BRL-cupen)
    Motivera gärna det, och hur det skulle få fler folk att lättare börja tävla..?

Sen förstår jag inte hur man kan tycka ett regelverk är "oflexibelt" när man själv inte vill ändra på minsta lilla för att följa detta regelverk.
    Oflexibel är tydligen ett olyckligt ordval. Provar med ett annat: “oförlåtande”. Som jag sa, det är inget fel på hårda regelverk, för bilar inne i tävlandet har jag inget som helst emot det. Det tycker jag har framgått tydligt.

Problemet däremot – är att du har ingen chans att komma in i tävlandet om du har byggt en anläggning som är så seriös så att den i folkmun skulle vara en ”Tävlingsanläggning” (säg – dsp, 7ch…) utan att behöva förhålla dig till detaljer du aldrig tänkt en tanke på tidigare. På grund av att (som hände i år med ett par bilar) de blev övertygade om att de blev uppskickade i en högre klass än rookie för att något i stil med ’anläggningarna var för avancerade och passade bättre i given klass’ speglar detta ett otillgängligt tävlingsupplägg.

Originally posted by ppk View Post
    EDIT: Det blir lite som att "bara åka upp och mäta", men det verkar ju oftast locka en del folk!
    << utmärkt så. Ta ner tröskeln för folk som inte har högre ambitioner – och fånga upp folk med blodad tand till fullt EMMA.

Originally posted by dlsaren View Post
    Protokoll från Sound only 2002
    Det är helt klart tydligt att Sound Only klassen från förr inte har något att göra med vad jag ser framför mig. Det verkar som om den hade en helt annan funktion då.

Originally posted by Mats H View Post
    text
    Kul med lite historik Mats. Så klart allt vad klasser heter kan spåra ur.

Någon enkel klassindelning lär behövas för att göra konceptet så brett och användbart som möjligt (och enkelt att begripa vart man ska ta vägen). Ingenting om var och hur saker är monterat, inget om du har processor eller liknande. –antalet kanaler som används separeringsgrund.

Fritt påhittat;
    *3ch – tex. Standard kitsystem passivt + sub tex (skulle kunna plocka in allt från epa och uppåt)
    *5ch – tex. För de här med aktiva framsystem.. ev med dsp, kompetent HU.
    *unlimited – Fantasin sätter gränser.

Konceptet Sound Only är INTE (i mina ögon) tänkt att konkurrera ut EMMA. Men det är tänkt att ta bort trösklar till att få sin ljudkvalitet bedömd i sin bil. Om man nu är mer sugen på att tävla en smula på riktigt, med allt vad det innebär, är man välkommen att ta steget så fort som möjligt in i fulla reglementet med EMMAs rådande klasser.
    Ser självklart inget ”SM” eller liknande för Sound Only – då får man vackert ställa upp på allt vad EMMA kräver.

….När jag först fick nys om SQ – trodde jag det handlade om Sound Quality.

Leave a comment:

• dlsaren
    replied

Protokoll från Sound only 2002
    Attached Files

Leave a comment:

• Mats H
    replied

Förklara gärna hur ni hade tänkt er "Sound Only". Kan vara intressant att få höra vad ni tycker om olika klasser inom S.O. och om det ska finnas några andra begränsningar.

För oss som var med på tiden när Sound Only var en klass, så kan man säga att det var de absolut mest välljudande bilarna av alla Sq-bilarna, som slogs i toppen i den klassen vad jag minns rätt.

Det blir lätt så när allt fokus läggs på ljudet och man kan bygga om bilen till oigenkännlighet. En klass utan installationstekniska begränsningar kunde vara oerhört kul, men räkna inte med att det blir en instegsklass.

Det låter bra med Sound Only, men med tanke på ängsligheten hos nybörjarna, så skulle en sådan klass helt dödas om det rullar in en enda bil som är en "rullande ljudstudio" byggd av en gammal "räv".

Som sagt ser jag gärna en S.O-klass, men man får fundera på hur man gör den till en instegsklass för nybörjare. Bara att börja spåna.

Leave a comment:

• ppk
    replied

En sound only klass helt utan installationsbedömning är i mina ögon helt förkastligt.

Varför skall vi inte värna om säkerhet och ge små bonuspoäng till deltagare med rena och färdigbyggda bilar???

Den som tycker den installationsbedömningen är för svår att få fullt på bör fundera på hur han/hon bygger billjud.
    Det skulle ju kunna vara vettigt att man har en "sound only" där samtliga deltagande i alla klasser får poäng automatiskt från vanliga ljudbedömningen. Sen skulle det finnas möjlighet att enbart ställa upp i den klassen om man ej vill bli bedömd på installation, men ändå ha chans att hamna på pallen! Visst, det blir en jäkla spridning på resultat, men det skulle säkert kunna motivera fler till att tävla och förbättra sitt ljud, och det ger även möjlighet för nybörjare att se hur de ligger till mot proffsen!

EDIT: Det blir lite som att "bara åka upp och mäta", men det verkar ju oftast locka en del folk!
    Last edited by ppk; October 9, 2013, 21:50.

Leave a comment:

• JALLE
    replied

Sen förstår jag inte hur man kan tycka ett regelverk är "oflexibelt" när man själv inte vill ändra på minsta lilla för att följa detta regelverk.

Nämn en bedömningssport/hobby där regelverket är flexibelt??

Leave a comment:

• JALLE
    replied

En sound only klass helt utan installationsbedömning är i mina ögon helt förkastligt.

Varför skall vi inte värna om säkerhet och ge små bonuspoäng till deltagare med rena och färdigbyggda bilar???

Leave a comment:

• ppk
    replied

Originally posted by zrken View Post
    Jag är kanske grinigare än nödvändigt. Men jag begriper inte varför det skulle vara så konstlat att lägga till ett "Sound Only" för att sluta skrämma folk.
    Hade det funnits en sådan klass så kanske jag rent utav hade tatt med två bilar på några tävlingar kommande säsong.

Leave a comment:

• zrken
    replied

Originally posted by Lonefox View Post
    Rätt intressant att du lyfter upp saker som ingår i de högre klasserna.
    I de som är till för nybörjare...
    Det är väl just här min sko klämmer. Att man inte kan behandlas som nybörjare för att man har skaffat för flashig anläggning från början.
    Förstås är det rimligt att kategorisera tävlande mot varandra efter liknadne parametrar när folk väl är inne i systemet... självklart. Men det gör det rätt hårt för nybörjare som inte har en tanke på att lägga en tusenlapp på att sleeva kabel och lägga krympslang och märkningar på varje kabesltrutt...

Edit:
    Jag är kanske grinigare än nödvändigt. Men jag begriper inte varför det skulle vara så konstlat att lägga till ett "Sound Only" för att sluta skrämma folk.
    Last edited by zrken; October 9, 2013, 21:05.

Leave a comment:

Working...
X