Re: Säsong 2014 Förslag
Ser att du (Bengt) bor i sthlm. Här finns ju Team PM som är PM-Shopens team. Butiken finns i Solna.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Säsong 2014 Förslag
Collapse
X
-
1, Jag syftade snarare på förberedelser. Hur hittar man tävlingar? Hur anmäler man sig? Vad behöver man ha med sig och så vidare? Självklart löser sig sådant om man verkligen vill men ju enklare sådant blir desto fler nya tror jag skulle prova på och ju fler som provar desto fler fastnar.Originally posted by BMF View PostMassa text.
2, Det är ju det troliga utfallet men någon form av "garanti" tror jag skulle vara det gör att många går från tanke till handling.
3 & 4, Jag syftar på samma saker som du gör. Ska man locka nya tävlande så gör man det lättast genom att göra det enkelt för dem. Många av de potentiella nya tävlande har redan ett färdigt eller halvfärdigt bygge och jag tror inte att de har lust att montera ner halva bilen och ta bilder bara för att prova på att tävla. Det gäller att göra inträdesbarriärena så låga som möjligt för att så många som möjligt ska ta steget att prova på. Sen ska kraven givetvis ökas ju högre upp i klasserna man kommer. Vad gäller kabellängden så menade jag att ett litet fel ger ett litet poängavdrag och ett större fel ger ett större avdrag.
5, Finns det team så är det en mycket bra inkörsport. Då bör det göras väldigt tydligt var de finns och att de välkomnar nya medlemmar.Last edited by Bengt; October 6, 2013, 14:37.
Leave a comment:
-
Det har inte med förståelse att göra, utan att diskutera för och nackdelar.Originally posted by Mikka View PostTack det var detta svar jag ville ha
Hoppas att även styrelsen med flera förstår detta.
Tror det framgår klart och tydligt vilka alternativen är, så låt det bestämmas av styrelsen.
Hade varit bra om några flera som skulle vilja börja tävla, kunde skriva sina åsikter oxå.
Leave a comment:
-
Min syn på detta som hållt mig undan scenen ett antal år...
Det hade inte jag heller innan min första tävling på Elmia påsk 2000. Jäklar vad nervös jag var när jag hamnade i kön och närmade mig portarna. Sedan fick jag en mic i handen för brusningen som vi hade på den tiden i SQ. Tittade på mic'en och ställde in den som jag trodde den skulle stå. Men jag lärde mig ju hur det gick till. Så se det som "träning" de första gångerna.Originally posted by Bengt View Post1, Jag har ingen aning om hur man gör. Det är möjligt att det finns någon form av checklista någonstans men jag vet inte var. En klistrad tråd här på forumet tycker jag vore lämpligt.
Kände ingen där nere och åkte dit ensam. Men åkte hem med massor av nya vänner. Folk jag antagligen inte lärt känna om jag haft folk med mig.Originally posted by Bengt View Post2, Jag känner ingen annan som tävlar. Något överdrivet men ändå betydande så har jag ingen större lust att åka till en tävling och riskera att stå där helt ensam en hel dag utan att ha en aning om vad jag sysslar med. Lösning: Jag har efterfrågat det tidigare och jag gör det igen. Någon form av introduktion eller fadder till de som tävlar för första gången. Det skulle kunna göras individuellt eller ännu hellre i mindre grupper av förstagångstävlande.
Jag ser det mer som en dumkumentation över bilen där jag även visa saker som inte går att se med blotta ögat, tex fastsättningar. Jag tycker inte man behöver visa hur många tvingar som användes när baslådan limmades ihop.Originally posted by Bengt View Post3, Red ut missuppfattningar. Jag tror att jag och många andra blir avskräckta av att många saker verkar så krångliga. Med stor sannolikhet är detta till stor del missuppfattningar. Personligen var jag på en SM-final för några år sedan och såg hur deltagarnas dokumentation av anläggningen såg ut. En sådan detaljerad dokumentation har jag inget intresse av att göra då jag inte vill tävla i dokumentation. Dessutom skulle det innebära att jag skulle behöva plocka isär halva bilen igen bara för att kunna ta bilder. Förmodligen har jag tittat på bilar i högre klasser och jag ser ett problem som egentligen inte finns. Men det är ändå avskräckande så länge det innebär en känsla av osäkert.
Här tycker jag att det är solklart. Står det 40cm ska det vara 40cm. Är man flexibel som du skriver och godkänner 42cm så kanske man behöver vara flexibel och godkänna 44cm också. Skiljer ju 2cm mellan 42 och 44 precis som mellan 40 och 42. Här tycker jag att många är "lata" och skriker precis ssom du skrev att man ska anpassa reglerna efter bilarna istället för att bygga bilarna efter reglerna. Inget i reglerna idag är speciellt svårt att följa. Många kör ju just full pott på installationspoängen.Originally posted by Bengt View Post4, Anpassa reglerna efter bilarna inte tvärt om. Jag kan återigen ha fel men jag har fått uppfattningen att reglerna är väldigt oflexibla. T.ex. om det blir betydligt snyggare att säkra av en kabel 42 cm från batteriet i just min bil så kommer jag att säkra av kabeln 42 cm från batteriet även om reglerna säger 40 cm. Jag skulle kunna leva med att bli av med en liten del av poängen på grund av detta men som jag uppfattat det så ryker alla poäng på grund av 2 cm. Sådan oflexibilitet gör det mindre sannolikt att jag tar mig till min första tävling. Jag vill inte behöva bygga min bil för att prova på att tävla jag vill prova på att tävla för att jag byggt bilen. Om jag sen fastnar för tävlandet och vill ta mig upp i högre klasser så kan jag mycket väl tänka mig att bygga för tävlandets skull.
Att ställa in ljud är svårt tycker jag personligen. Jag har tagit massor av hjälp via mitt team. Så där är det nog just ett erfaret tävlingsteam som är bäst. Att hitta några i närheten som man kan ta hjälp av helt enkelt.Originally posted by Bengt View Post5, Inställningar. Med de bästa produkterna monterade på bästa möjliga vis så är man ändå chanslös om man ställt in det fel. Jag och förmodligen många andra känner stor osäkerhet på detta område. Denna osäkerhet skulle minska eller elimineras om man kunde få hjälp med inställningarna innan sin första tävling. Jag inser att inställningen av anläggningen är del av tävlingsmomentet men en snabb genomgång av någon rutinerad skulle både minska osäkerheten och ge incitament till att ta sig till sin första tävling.
Leave a comment:
-
Jag känner mig lite träffad även om min projekttråd är mer eller mindre död efter att alla bilder av någon anledning försvann. Nu är bilen mer eller mindre klar och skulle nog med vissa justeringar gå att tävla med.Originally posted by octan View PostVar lite dem jag ville komma åt när jag startade tråden.
För att få reda på vad det är som "hindrar" dem.
Jag har två typer av åsikter att komma med men jag känner mig osäker på om jag vill ta upp den ena delen av dem då jag misstänker att de inte skulle tas emot särskilt vänligt. Därför väntar jag med dessa.
Vad som rent praktiskt hindrar mig är ganska enkla saker som jag kan tänka mig att många andra känner igen.
1, Jag har ingen aning om hur man gör. Det är möjligt att det finns någon form av checklista någonstans men jag vet inte var. En klistrad tråd här på forumet tycker jag vore lämpligt.
2, Jag känner ingen annan som tävlar. Något överdrivet men ändå betydande så har jag ingen större lust att åka till en tävling och riskera att stå där helt ensam en hel dag utan att ha en aning om vad jag sysslar med. Lösning: Jag har efterfrågat det tidigare och jag gör det igen. Någon form av introduktion eller fadder till de som tävlar för första gången. Det skulle kunna göras individuellt eller ännu hellre i mindre grupper av förstagångstävlande.
3, Red ut missuppfattningar. Jag tror att jag och många andra blir avskräckta av att många saker verkar så krångliga. Med stor sannolikhet är detta till stor del missuppfattningar. Personligen var jag på en SM-final för några år sedan och såg hur deltagarnas dokumentation av anläggningen såg ut. En sådan detaljerad dokumentation har jag inget intresse av att göra då jag inte vill tävla i dokumentation. Dessutom skulle det innebära att jag skulle behöva plocka isär halva bilen igen bara för att kunna ta bilder. Förmodligen har jag tittat på bilar i högre klasser och jag ser ett problem som egentligen inte finns. Men det är ändå avskräckande så länge det innebär en känsla av osäkert.
4, Anpassa reglerna efter bilarna inte tvärt om. Jag kan återigen ha fel men jag har fått uppfattningen att reglerna är väldigt oflexibla. T.ex. om det blir betydligt snyggare att säkra av en kabel 42 cm från batteriet i just min bil så kommer jag att säkra av kabeln 42 cm från batteriet även om reglerna säger 40 cm. Jag skulle kunna leva med att bli av med en liten del av poängen på grund av detta men som jag uppfattat det så ryker alla poäng på grund av 2 cm. Sådan oflexibilitet gör det mindre sannolikt att jag tar mig till min första tävling. Jag vill inte behöva bygga min bil för att prova på att tävla jag vill prova på att tävla för att jag byggt bilen. Om jag sen fastnar för tävlandet och vill ta mig upp i högre klasser så kan jag mycket väl tänka mig att bygga för tävlandets skull.
5, Inställningar. Med de bästa produkterna monterade på bästa möjliga vis så är man ändå chanslös om man ställt in det fel. Jag och förmodligen många andra känner stor osäkerhet på detta område. Denna osäkerhet skulle minska eller elimineras om man kunde få hjälp med inställningarna innan sin första tävling. Jag inser att inställningen av anläggningen är del av tävlingsmomentet men en snabb genomgång av någon rutinerad skulle både minska osäkerheten och ge incitament till att ta sig till sin första tävling.
Leave a comment:
-
Tack det var detta svar jag ville haOriginally posted by BMF View PostAlternativet på den tiden hade då vart att tävla i amatör 25000 ljud. Jag tyckte personligen att rookie var bra start. Lärde mig mycket det året och byggde om och ändrade mycket. Från att haft 2klumpar ovanpå brädan med mellanregistren i till att bygga om brädan etc etc.
Hävdade mig väl bra i den klassen och slutade 2'a på finalen efter att ha hamnat 7'a på första tävlingen.
Nog för att jag var grymt fokuserad på att tävla men hade nog dragit mig för att kliva in mot folk som tävlat 2-3år. Rookie var mer lagom för att börja och fastna.
Var mer erfarenheten hos dom som tävlat länge som skrämde mer än att dom var bättre på att bygga.
Hoppas att även styrelsen med flera förstår detta.
Leave a comment:
-
Alternativet på den tiden hade då vart att tävla i amatör 25000 ljud. Jag tyckte personligen att rookie var bra start. Lärde mig mycket det året och byggde om och ändrade mycket. Från att haft 2klumpar ovanpå brädan med mellanregistren i till att bygga om brädan etc etc.Originally posted by Mikka View PostDå undrar jag: Om du inte hade fått tävlat med din anläggning i den tänkta klassen (Rookie25000) Skulle du då ställt upp i en högre klass då ?
Hävdade mig väl bra i den klassen och slutade 2'a på finalen efter att ha hamnat 7'a på första tävlingen.
Nog för att jag var grymt fokuserad på att tävla men hade nog dragit mig för att kliva in mot folk som tävlat 2-3år. Rookie var mer lagom för att börja och fastna.
Var mer erfarenheten hos dom som tävlat länge som skrämde mer än att dom var bättre på att bygga.
Leave a comment:
-
Originally posted by Mikka View PostDyrare klasser har ALLTID skrämt bort nya potentiella tävlande.
Tycker inte att man ska klassas som avancerad bara för att man vill testa att bygga i brädan och få sitt ljud bedömt.
Det ska inte vara för mycket regler i dessa billigare klasser som begränsar när,var ,och hur man får bygga. Sakerna ska sitta ordentligt fast,inte skymma sikten och Vara rätt avsäkrade och sen en ljudbedömning på det.svårare än så behöver det inte vara
Håller med.Originally posted by Mats H View PostDu har naturligtvis oxå rätt i detta påstående.
Det som kvarstår är gissningsleken om vilken nivå på eventuella begränsningar man ska välja:
- Ska man inte tillåta radikala ombyggnader och locka de som inte vill "fördärva" bilen för att ha en chans i toppen, eller...
- Ska man tillåta radikala ombyggnader för att locka tävlanden med motiveringen att det blir enklare att prova på och få sin bil bedömd.
Båda argumenten är fullt logiska, det gäller bara att välja rätt.
Känner många som kan bygga om en bräda, men som inte kan något om ljud.
Så tycker det skulle vara fel att "tvinga" upp dem i en högre klass bara för att de skulle vilja prova på att tävla.
Billjud är såpass litet just nu, så tror inte det skulle dyka upp något "proffs" i Rookie utan att det skulle uppmärksammas.
Leave a comment:
-
Då undrar jag: Om du inte hade fått tävlat med din anläggning i den tänkta klassen (Rookie25000) Skulle du då ställt upp i en högre klass då ?Originally posted by BMF View PostDå det är lite blandat dB och SQ här så pratar jag ur SQ-vinkeln.
Jag tycker helt klart att man inte ska förbjuda tex ombyggda instrumentbrädor. Varför ska man inte kunna få bygga sig till ett bra ljud? Första året för mig i Rookie25000 2000 så byggde jag om instrumentbrädan i min 9-3'a. Knappast ett avancerat bygge. Såga ett stort hål. Skruva dit en ring i MDF och dit med högtalaren. Och ljudet blev grymt mycket bättre.
Och jämfört med bygget jag håller på med idag då högtalarna sitter i dörrarna och a-stolpen så är mitt nuvarande bygge långt mer avancerat.
Tycker bara det är bra att folk kan få chansen att bygga och hitta på nya lösningar. Vill man inte förstöra utseendet så finns ju OEM-klassen. Fast där lär det ju säkert också spåra ur bakom orginalgallren.
Edit: Jalle,Nonne och alla andra, Jag försöker bara höra vad det tänkta tävlande tycker om klasserna och vad det är som stoppar.
Dessvärre så är det bara dom gamla rävarna som skriver och dom nya gör sig inte hörda
Last edited by Mikka; October 6, 2013, 12:37.
Leave a comment:
-
Gillar din tanke Nonne om att involvera försäkringsbolag! Ingen dum ide alls, då kanske även dokumenterade bilar kan få en högre maxsumma på extramonterad utrustning.
En till tanke, ang. ombyggda brädor i Rookie. Man skulle ju t.ex. kunn tillåta det på första tävlingen men ge poängavdrag.
Leave a comment:
-
JämförelseOriginally posted by Mikka View PostDyrare klasser har ALLTID skrämt bort nya potentiella tävlande.
Kenyanerna har inte skrämt bort joggingkulturen
Grymt kul och se att tråden fått fart, helt plötsligt tog bilstereo fart igen
Jalles klasser känns bra, är man så pass duktig att man kan hantera en ombyggd bräda så kan man också hantera en högre klass.
Sen en annan sak jag funderade på.
Tänk om man förde en diskusition med tex Folksam.
Dessa går in som sponsorer och "kräver" säkra monteringar för ökad ersättning till en tävlingsansluten medlem då det finns en dokumentation över bilens system.
För alla vet att det tar längre tid att stjäla en förstärkare som sitter fast än om den ligger lös och skramlar.
Jag tror absolut att ett försäkringsbolag är intresserade att få vara delaktiga i att utveckla säkra bilar.
Leave a comment:
-
Ang. ESPL: en vettig skiva är ett måste då :-)
Leave a comment:
-
Då det är lite blandat dB och SQ här så pratar jag ur SQ-vinkeln.
Jag tycker helt klart att man inte ska förbjuda tex ombyggda instrumentbrädor. Varför ska man inte kunna få bygga sig till ett bra ljud? Första året för mig i Rookie25000 2000 så byggde jag om instrumentbrädan i min 9-3'a. Knappast ett avancerat bygge. Såga ett stort hål. Skruva dit en ring i MDF och dit med högtalaren. Och ljudet blev grymt mycket bättre.
Och jämfört med bygget jag håller på med idag då högtalarna sitter i dörrarna och a-stolpen så är mitt nuvarande bygge långt mer avancerat.
Tycker bara det är bra att folk kan få chansen att bygga och hitta på nya lösningar. Vill man inte förstöra utseendet så finns ju OEM-klassen. Fast där lär det ju säkert också spåra ur bakom orginalgallren.
Leave a comment:
-
Du har naturligtvis oxå rätt i detta påstående.Originally posted by Mikka View PostDyrare klasser har ALLTID skrämt bort nya potentiella tävlande.
Tycker inte att man ska klassas som avancerad bara för att man vill testa att bygga i brädan och få sitt ljud bedömt.
Det ska inte vara för mycket regler i dessa billigare klasser som begränsar när,var ,och hur man får bygga. Sakerna ska sitta ordentligt fast,inte skymma sikten och Vara rätt avsäkrade och sen en ljudbedömning på det.svårare än så behöver det inte vara
Det som kvarstår är gissningsleken om vilken nivå på eventuella begränsningar man ska välja:
- Ska man inte tillåta radikala ombyggnader och locka de som inte vill "fördärva" bilen för att ha en chans i toppen, eller...
- Ska man tillåta radikala ombyggnader för att locka tävlanden med motiveringen att det blir enklare att prova på och få sin bil bedömd.
Båda argumenten är fullt logiska, det gäller bara att välja rätt.
Leave a comment:
-
Originally posted by JALLE View PostUtveckla gärna varför det bör vara tillåtet.Dyrare klasser har ALLTID skrämt bort nya potentiella tävlande.Originally posted by Mats H View PostDet är fritt att tycka.
Som nämnts innan så är man ganska avancerad om man bygger om en bräda och ingen hindrar den som vill köra i 40k med grejer för 25k.
Tycker vi ska lyfta på alla stenar, så man kan få en bra diskussion.
Fortsätt ge feedback och bli inte sura om inte just "ditt" förslag blir realiserat.
Leave a comment:

Leave a comment: