Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• nonplus
    replied
    Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Originally posted by Lonefox View Post
    Kollat med att jorda signaljorden mot enhetens chassie en gång?
    Det har jag inte testat.
    Är det ytterelen på lågnivån då som ska jordas?
    Bytte dock tändkablar i bilen,då blev det lite mindre störningar iaf )

Leave a comment:

• Lonefox
    replied

Originally posted by nonplus View Post
    Generatorstörning..
    Jag har fått det i en av mina bilar,har testat 3 olika lågnivåkablar,gömd genom bilen ( 2 olika) & sen även löst genom bilen..hjälper inte.
    Testat med en mp3 spelare till steget,då funkade det fint.
    Har testat annan jord till cdspelaren,även med lös dragen kabel från batteriet,hjälper inte.
    Testat även lös dragen pluskabel till stereon,hjälper inte.
    Även testat minus från batteriet till steget medkablar utanför bilen..hjälper inte.
    Testat störningsfilter på lågnivån,funkade inte bättre.
    Så jag tror att stereon plockar upp störningen från själva bilen,så vad för störningsskydd finns det till själva plusmatningen på stereon?
    Kollat med att jorda signaljorden mot enhetens chassie en gång?

Leave a comment:

• nonplus
    replied

Generatorstörning..
    Jag har fått det i en av mina bilar,har testat 3 olika lågnivåkablar,gömd genom bilen ( 2 olika) & sen även löst genom bilen..hjälper inte.
    Testat med en mp3 spelare till steget,då funkade det fint.
    Har testat annan jord till cdspelaren,även med lös dragen kabel från batteriet,hjälper inte.
    Testat även lös dragen pluskabel till stereon,hjälper inte.
    Även testat minus från batteriet till steget medkablar utanför bilen..hjälper inte.
    Testat störningsfilter på lågnivån,funkade inte bättre.
    Så jag tror att stereon plockar upp störningen från själva bilen,så vad för störningsskydd finns det till själva plusmatningen på stereon?

Leave a comment:

• PontusJohansson
    replied

Tjenare, jag har tänkt bygga en portad baslåda till min mds beast spl zr10d2. Så jag skulle vara tacksam om någon kunde räkna ut liter och port längd/diameter. Kommer använda mig av vanlig rund port, ingen slotport.
    http://www.mds.se/mds-spl-zr10d2.html

Leave a comment:

• fred_dutt
    replied

tänkte bygga lite bilstereo igen va väl 7-8 år sen sist kanske.. men nu har man ju blivit lite äldre och känner inte att jag behöver varken det senaste eller dyraste längre kanske halkar lite mer åt finljuds hållet den här gången.
    sett att dom säljer ut dls grejer lite här och var och som gammal dls tok blir man ju lätt lite sugen.

funderar följande till och börja med:

Spl dream 3

Dls nordica 12 i baljan men öser den något överhuvudtaget? kanske man skulle satsa på 2 men pallar steget?

Dls nordica 6,5 system i dörrarna är det power i dom middarna? rm6.2 har jag lyssnat på och vart positivt överaskad vilket bra pump de va i dom.

kommer lägga lite extra krut på dörrarna. har aldrig riktigt gjort det tidigare. med dämpning och ordentliga bafflar.
    har även haft funderingar på dubbla middar i varje dörr eftersom jag har en mondeo kombi me rätt stort utrymme i dörrarna.

så ser mina funderingar ut och det är snart vår så det börjar bli dags att handla in lite grejer

Tacksam för svar /fredrik

Leave a comment:

• kanskedet
    replied

Ja hej jag har tänkt sätta nytt ljud i epan och vet inte vilket slutsteg man ska ha.
    och om man ska ha ett eller två slutsteg
    http://www.caraudiocenter.se/shop/lj...wt-12s4-detail
    tänkte mig 2 såna här. måste man ha 2 slutsteg eller går det med ett
    kan absolut inget om billjud så.

Leave a comment:

• GustavN
    replied

Vad har du för steg då?
    Jag kör med 33 & 50mm kabel & extra batteri,så jag är på den säkra sidan iaf )
    Jag har ett Re audio Xt-2000de v2 som jag kör just nu i 1ohm så de ger 1000wrms. Okej ska kanske beställa två t-block till o lite kabel o testa sätta in extra batteriet.

GustavN

Leave a comment:

• nonplus
    replied

Originally posted by GustavN View Post
    Det är draget 33mm2 hela vägen både plus o minus samt samma storlek från konding till t-block. Minus går till ett t-block vid slutsteget där en av anslutningarna går till chassiet för ordentlig jord.

GustavN
    Vad har du för steg då?
    Jag kör med 33 & 50mm kabel & extra batteri,så jag är på den säkra sidan iaf )

Leave a comment:

• GustavN
    replied

Tror allt beror på vad du har för strömkabel till stegen & hur det är jordat.
    Ett extra batteri kan hjälpa lite,men är det för klena kablar så blir inte det batteriet ordentligt laddat ändå,& tappar kraft sen.

Även uppdatera jorden från generatorn & alla tjocka kablar i motorrummet till tjockare & bättre kablar är alltid ett plus )
    Det är draget 33mm2 hela vägen både plus o minus samt samma storlek från konding till t-block. Minus går till ett t-block vid slutsteget där en av anslutningarna går till chassiet för ordentlig jord.

GustavN

Leave a comment:

• nonplus
    replied

Originally posted by GustavN View Post
    Har fått mitt helljus att dimma ibland alltså spänningsfall. Ska nu montera extraljus o är rädd för att de blir discobelysning av allt. Har helt nytt batteri 85Ah varta i bilen nu och 1farads konding. Kan ett extra batteri hjälpa? Orkar generatorn med? Ska jag uppgradera jorden från generatorn till grövre kabel?

Tacksam för svar
    GustavN
    Tror allt beror på vad du har för strömkabel till stegen & hur det är jordat.
    Ett extra batteri kan hjälpa lite,men är det för klena kablar så blir inte det batteriet ordentligt laddat ändå,& tappar kraft sen.

Även uppdatera jorden från generatorn & alla tjocka kablar i motorrummet till tjockare & bättre kablar är alltid ett plus )

Leave a comment:

• GustavN
    replied

Har fått mitt helljus att dimma ibland alltså spänningsfall. Ska nu montera extraljus o är rädd för att de blir discobelysning av allt. Har helt nytt batteri 85Ah varta i bilen nu och 1farads konding. Kan ett extra batteri hjälpa? Orkar generatorn med? Ska jag uppgradera jorden från generatorn till grövre kabel?

Tacksam för svar
    GustavN

Leave a comment:

• Mackan14
    replied

Har ett väldigt irriterande problem i sommarbilen. Generatorvin i högtalarna. Blev när jag installarade framsystemet. Då tillkom ett slutsteg under handsfacket, ljudfilter under passagerarstolen, 6,5" kitsystem. Har ryckt lågnivån till steget med vinet finns kvar. Men kan det bildas missljud om det är avsevärt längre jordkabel till de bakre ljudsystemet än det främre. Då jag partvinnade plus och jord från torpedväggen till bagaget och främre steget är jordat på den slingan direkt efter torpeden. Blir då ca 2.5 m längre jord för bakre systemet.
    Viner mest i framsystemet men endast lite i baksystemet

Kan det vara att mitt rockford punch steg ligger 4 cm från 35mm2 huvudledaren som skapar det?

Leave a comment:

• pinnen666
    replied

Svårt att se på bilden vad det står skrivet då den är väldigt liten, och färgerna i sig kan betyda vad som helst från bilen, det enda riktiga är att använda sig av en multimeter och mäta alternativt hitta ett kretsschema som talar om vad respektive färg går till, tänk på att högtalarkablarna är plus och minus med, vänder du en sida fel så försvinner mycket av ljudet då högtalarna jobbar ur fas.
    Synd att kablarna är klippta från original kontakten annars så hade det bara varit att köpa en omvandlare som hade passat till den nya stereon.

Har du tur så är det någon annan här på forumet som kan färgerna som läser detta och kan ge dig guidning.

Annars så står det på kablarna från iso kontakten vad det ska gå till (gul, röd, svart blå) på dom små lapparna alternativt med text tryck på kabeln.
    brukar vara svart= jord
    Röd= ACC = tändning eller kl:15 som det heter i bilspråk, Denna fungerar som strömbrytaren.
    Gul= B+, alltså Kl:30 vilket är ständig plus och är minnet
    Svart= Jord
    Blå= styrning av t.ex el-antenn eller remote till slutsteg.

Röd och gul kan kopplas ihop till ständig + men då måste man stänga av manuellt, hittar du 2 + källor och sterion inte sparar en lagrad radiostation så skifta dessa 2 kablar om det nu inte är Kl:15 på bägge.

Har du en multimeter så är det bara att mäta på bilens elsystem och ta reda på faktan.

högtalarna är värre att mäta upp, där går det att använda sig av ett 1.5v batteri, håll en kabel mot minus, dutta den andra mot plus (OBS! på högtalar kabeln nu alltså), ett knäppande ljud hörs från en högtalare, titta på åt vilket håll den rör sig, rör den sig utåt har du hittat rätt plus och minus och även lokaliserat vilken position och är nu bara att skarva på din nya isokontakt, det står på dessa kablarna vad som är vad, gör likadant med alla 4 högtalarna.

Leave a comment:

• eddiboye
    replied

Läget är som följer. Har en V40 från 2001, fas2. Killen jag köpte bilen av hade en DIN1 eftermarknadsstereo istället för originalstereon.

Jag har nu köpt en ny bilstereo, Biltemas billigaste för 399 kr som har AUX vilket är det jag eftersöker. Förra ägaren hade kopplat så att stereon alltid hade ström till sig så jag fick stänga av den manuellt, den gick alltså INTE på tändningen.

Ni som kan lite mer om stereo och dess inkopplingar, kan ni guida mig hur jag ska koppla in, utifrån bilden nedan. Själva högtalarkopplingar är ju inga problem, bara att matcha färg utan det är de andra kablarna,

gul-svart-röd-blå som jag behöver hjälp med. Koppla rätt OCH att stereon ska gå på tändningen..

All hjälp tas tacksamt emot,

Bild >> http://forumbilder.se/EA4BG/iso

Leave a comment:

• DeSkaKöst
    replied

Hej jag är ny i denna bransch och har handlat lite prylar ifrån england bla Alpine: MRX-M240 - 2400W RMS Mono Amplifier och dubbla Alpine SWR-12D2 - 12" Type R 3000W subwoofer. ska även köpa ett till steg 4 5.25 or och 4 skrikare. Jag har en volvo s70 GLT, min fråga är hur jag ska göra med min strömförsörjning (fler batterier eller större generator)????

Leave a comment:

Working...
X