Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Fluff
    replied
    Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Testa att ha dämpmaterial på baksidan av plastbafflarna och dörrsidorna., så att de blir mer resonans neutrala, och testa med HP delning runt 70 hz, om det fortfarande låter brukligt, testa att vela vid 80 eller 90 hz.

Mvh Fredde

Originally posted by strepz View Post
    Hallå, om ljudkaraktären uppfattas som något burkig, finns det då något speciellt frekvensomfång som bör justeras eller har det bara att göra med installationen?
    Använder DLS Scandinavia 6/2or i dämpade dörrsidor på en golf 4a med färdigköpta plastbafflar.

Leave a comment:

• Fluff
    replied

Jajjamen, de trivs med lite mer effekt, men försöka att köra hp filter på steget så de slipper de lägsta frekvenserna, gör du det rockar 426orna fint, skulle nog hålla mig till lite högre kvalitet än de zachry högtalarna för en positiv upplevelse.

Originally posted by scienta View Post
    Hejsan! Jo, jag undrar om mina DLS 426, skulle få någon större kick av att drivas med separat slutsteg istället för HU (MVH-160UI)?

Samt, är det någon som har erfarenhet av Zachry XLNT-högtalarna som säljs av ljudia?

Leave a comment:

• Magicfow
    replied

Originally posted by Joakim... View Post
    Hejsan.
    Tänkte att jag ska försöka få någon plats i bagaget i vinter så tänkte göra en mindre låda än den befintliga.
    Jag hittade då en sådan här Mutant 10" men jag vet inte något om dom,
    så någon som har en aning om vad dom heter eller vet var man kan få tag på spec till den?

Mvh Joakim
    dB akuten sålde/säljer Mutant, pröva ställ frågan där... www.dbakuten.se

Leave a comment:

• Fluff
    replied

Hej, på 740 88or brukar det gå utmärkt att sätta 5,25 tommare i orginalhålen uppe på dörren, så att du får ett framsystem som spelar det mesta ljudet (frekvensmässigt) imot dig, sen låter du din bas sköta det djupaste, skulle dela av framsystemet vid 100 hz highpass och låta basen delas vid 80hz lowpass som startläge för vidare justering.

Fredde

Originally posted by 88sippola88 View Post
    Har precia köpt atraktor, en kapad 740 från 88 har jag för mig. När jag köpte den så satt det två st 6.9or i hatthyllan och även en 12" bas. När jag spelar är det nästan bara bas som hörs. Har funderat på att sätta något i dörrarna för att få mer "riktigt" ljud men har ingen aning om vad jag ska sätta där eller om det överhuvudtaget är en bra ide. Jag kanske borde göra något helt annat? Kom med förslag bara!

Leave a comment:

• Andyah
    replied

hmm ibland är man duktig, mäter i skuffen på lite mått på baslåda..bygger en osv..konkar ut till bilen och ska plocka in den MEN smart som man är har man inte mätt skuffingången så lådan går inte in i bilen (passat sedan -00) åt det hållet man hade planerat..aja..första gången man provade bygga egen låda..den ligger just nu på rygg med elementet uppåt i skuffen. kommer nog låta sisådär. Är bara ett test för o se hur det kommer låta med den lådan. kostade ju inte många kronor för materialet uppkapat. 250kr elr liknande

Leave a comment:

• Joakim...
    replied

Hejsan.
    Tänkte att jag ska försöka få någon plats i bagaget i vinter så tänkte göra en mindre låda än den befintliga.
    Jag hittade då en sådan här Mutant 10" men jag vet inte något om dom,
    så någon som har en aning om vad dom heter eller vet var man kan få tag på spec till den?

Mvh Joakim

Leave a comment:

• 88sippola88
    replied

Har precia köpt atraktor, en kapad 740 från 88 har jag för mig. När jag köpte den så satt det två st 6.9or i hatthyllan och även en 12" bas. När jag spelar är det nästan bara bas som hörs. Har funderat på att sätta något i dörrarna för att få mer "riktigt" ljud men har ingen aning om vad jag ska sätta där eller om det överhuvudtaget är en bra ide. Jag kanske borde göra något helt annat? Kom med förslag bara!

Leave a comment:

• strepz
    replied

Originally posted by T-Micke View Post
    Är högtalarna helt nya, eller har du spelat med dem ett tag?
    Tänkte att det kan bli bättre allteftersom de blir inspelade

Mvh Micke
    Tack för svaret!

Aarå, d är ordentligt inspelade. Tippar på att det är monteringen som är boven och jagar just nu ett par slutna låder till dem.

Leave a comment:

• T-Micke
    replied

Originally posted by strepz View Post
    Hallå, om ljudkaraktären uppfattas som något burkig, finns det då något speciellt frekvensomfång som bör justeras eller har det bara att göra med installationen?
    Använder DLS Scandinavia 6/2or i dämpade dörrsidor på en golf 4a med färdigköpta plastbafflar.
    Är högtalarna helt nya, eller har du spelat med dem ett tag?
    Tänkte att det kan bli bättre allteftersom de blir inspelade

Mvh Micke

Leave a comment:

• strepz
    replied

Leave a comment:

• ChriZtoffer
    replied

En vild gissning är att det inte är ingångar utan utgångar, intressant att det fungerar ändå!

Leave a comment:

• puttrish
    replied

Hej, jag har ett litet problem med min bilstereo som jag behöver hjälp med.
    Har nyss köpt en Volvo 940 där det satt en eftermonterad pioneerstereo av äldre modell.
    Den saknar aux på framsidan men på baksidan av hela paketet sticker det ut 2 RCAkablar som jag använder mig av när jag spelar musik från mobilen, dock så har jag två problem. 1. Ljudet kommer bara ur bakre högtalarna? 2. Det går ej att justera volymen på stereon utan bara manuellt via mobilen. Kan det vara kassa kablar jag använder? Ena kabeln är svart istället för vit om det spelar någon roll?

Har absolut noll koll på vad gäller bilstereo osv

Tacksam för svar

Leave a comment:

• nonplus
    replied

Jag har nu i min bil en 33mm2 strömkabel från batteriet i motorrummet till ett batteri bak,men har en 50mm2 kabel liggandes jag tänkte byta ut till.
    Men det kanske är bättre att försöka få dit 50mm2 kabeln också?
    Givetvis säkrat i bägge ändarna..men tänkte att det borde inte bli sämre med 2 kablar för då får man bättre kontakt mellan batterierna,,frågan är om det blir en såpass stor förtjänst?

Leave a comment:

• rytmdoktorn
    replied

Originally posted by ChriZtoffer View Post
    Lamineringsepoxi är det du ska ha!
    Grymt, tack... då blir det att ta en sväng via Biltema på väg hem från jobbet i morgon!

Leave a comment:

• ChriZtoffer
    replied

Lamineringsepoxi är det du ska ha!

Leave a comment:

Working...
X