Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo
Hej, Ska skaffa mig 4st JBL GTO938 6x9tum, och undrar vilket slutsteg jag skulle behöva för att driva det? 2 / 4 kanals?
Min huvudenhete är: Alpine UTE-72BT
Tack på förhand!
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Hejsan! Jo, jag undrar om mina DLS 426, skulle få någon större kick av att drivas med separat slutsteg istället för HU (MVH-160UI)?
Samt, är det någon som har erfarenhet av Zachry XLNT-högtalarna som säljs av ljudia?
Leave a comment:
-
Går i banorna att byta ut mina gamla Rockford P2 12"or och fastnade lite för dessa:
http://www.bytljud.se/sv/artiklar/ki...-baspaket.html
Någon har som erfarenhet av detta paket/basar? Och blir det någon märkbar uppgradering i förhållande vad jag kör med nu?
Leave a comment:
-
Vet inte om jag är rätt person att försöka hjälpa dig.Originally posted by markuslarson View PostHej!
Jag har köpt ett slutsteg (Alpine PMX-F640) och skulle vilja koppla mina bakre sidohögtalare direkt till slutsteget. men jag får det tyvärr inte att funka att låta.. vart ska jag koppla dem?
Men hur har du kopplat grejerna nu?
Slutsteget har strömkabel/jord? En lågnivåkabel från huvudenheten och en kanal till varje högtalare?
Leave a comment:
-
Hej!
Jag har köpt ett slutsteg (Alpine PMX-F640) och skulle vilja koppla mina bakre sidohögtalare direkt till slutsteget. men jag får det tyvärr inte att funka att låta.. vart ska jag koppla dem?
Leave a comment:
-
Tror jag skulle behöva lite tips inför att jag skruvar i mitt tvåvägskit.
6,5orna får sitta längst fram/ner i framdörrarna där de gamla högtalarna satt. Tänkte sätta dem på en skapligt tjock MDF-skiva. Får även slipa upp hålet i plåten lite.
Diskanterna hade jag tänkt sätta högst upp i dörsidan (alltså precis under rutan) men fick höra att det varit bättre att sätta dem i a-stoplen. Som jag förstod det ska de (stora och lilla högtalaren) inte sitta för långt ifrån varandra för det kan bli någon märklig effekt?
Tänkte använda 2,5mm2 högtalarkabel av billigare sort. Vettigt?
Filtren/kablarna vet jag i alla fall hur jag ska koppla.
Ytterplåten i framdörrarna är dämpad med biltemas alubutylmatta. Tänkte sätta lite alubutyl på innerplåten också och täcka för hålen med bitumenmatta. Det är ganska kantigt runt hålen så det hade varit skapligt jobbigt att såga till något i hårt material.
Feedback på detta mottages tacksamt.Last edited by Bek; May 28, 2014, 19:37.
Leave a comment:
-
Jaha, tack för bilden!Originally posted by nonplus View PostJag byggde inte ringar så,utan byggde heltäckande istället för det vanliga gallret.
http://4.bp.blogspot.com/-13y_fCd_P2.../WP_000473.jpg
Vanlig 16mm spån,med en tunn plywood på hörnet )
Jag kör med gas silver 5.25" kit,funkar bra för mig )
Ett kit är bättre än koaxialer,så av dina val hade jag nog vals dls kitet.
Jag tänkte mest att eftersom Kicker KS kostar 1000:- egentligen kanske jag tänkte att dom var lite bättre, men det kanske fortfarande är att föredra kit då... Får se vad jag väljer, tror det fanns möjlighet att lyssna i butiken. Ska dit imorgon efter jobbet
Edit: Valde Kicker KS 5.25" tack vare prisetLast edited by Roshag; May 26, 2014, 23:36.
Leave a comment:
-
Jag byggde inte ringar så,utan byggde heltäckande istället för det vanliga gallret.Originally posted by Roshag View PostJag tror det är original, det sitter någon sorts plastring, men den kanske inte funkar med nya högtalare. Använde du spånskiva eller liknande till ringarna eller?
Har du någon egen åsikt angående kit högtalare gentemot koaxialer?
http://4.bp.blogspot.com/-13y_fCd_P2.../WP_000473.jpg
Vanlig 16mm spån,med en tunn plywood på hörnet )
Jag kör med gas silver 5.25" kit,funkar bra för mig )
Ett kit är bättre än koaxialer,så av dina val hade jag nog vals dls kitet.
Leave a comment:
-
Jag tror det är original, det sitter någon sorts plastring, men den kanske inte funkar med nya högtalare. Använde du spånskiva eller liknande till ringarna eller?Originally posted by nonplus View PostÄr det original som sitter i dörrarna fram så kanske du behöver ha adaptrar sen.
I min 850 fanns det inga högtalarna i dörrarna,bara i instrumentpanelen,så jag sökte runt lite & det finns adapterringar för ett par hundra att köpa,eller nått med original liknande för att få dit galler också.
Jag byggde egna adaptrar i trä som täckte där gallrerna satt.
Har du någon egen åsikt angående kit högtalare gentemot koaxialer?Last edited by Roshag; May 24, 2014, 12:09.
Leave a comment:
-
Okej.Originally posted by Peppe_e View PostHade ju absolut varit bättre. Och försök få upp diskanterna vid a-stolparna. Kan ju finnas med koppar för utanpåliggande montering med kitet om du kikar runt lite. Så kan du smältlimma dessa så du inte förstör nån inredning.
Kan nog lacka om diskanterna så att dom smälter in bättre på A-stolpen.
Där är lackad plåt så jag kan skruva dom där.
Då det inte är någon originallack. Vill spara så mycket som möjligt av originalutseendet
Leave a comment:
-
Är det original som sitter i dörrarna fram så kanske du behöver ha adaptrar sen.Originally posted by Roshag View PostJag har en Volvo 850 med denna stereon: http://www.pioneer.eu/eur/products/a...50UI/page.html
Högtalarna som sitter i är original fram och sen har förra ägaren slängt i några biltema koaxialer där bak...
Nu vill jag har bättre framsystem och undrar vad jag ska välja för högtalare.
Kit: http://www.dbakuten.se/bilstereo/hog...9#.U3pE5yhQaSI
Koaxial 1: http://www.dbakuten.se/bilstereo/koa.../#.U3pCbChQaSI
Koaxial 2: http://www.dbakuten.se/bilstereo/kic...9#.U3pCaihQaSI
Kommer koaxial 2 gå att driva på stereon?
I min 850 fanns det inga högtalarna i dörrarna,bara i instrumentpanelen,så jag sökte runt lite & det finns adapterringar för ett par hundra att köpa,eller nått med original liknande för att få dit galler också.
Jag byggde egna adaptrar i trä som täckte där gallrerna satt.
Leave a comment:
-
Hade ju absolut varit bättre. Och försök få upp diskanterna vid a-stolparna. Kan ju finnas med koppar för utanpåliggande montering med kitet om du kikar runt lite. Så kan du smältlimma dessa så du inte förstör nån inredning.
Leave a comment:
-
Skall jag lägga mina 5.25 tvåvägshögtalare på hyllan och montera vanliga 6.5or + diskanterna med delningsfilter istället?
Samt baslådan
Leave a comment:
-
Det spelar ingen roll om du kopplar koaxialhögtalarna på främre eller bakre utgångar hos stereon, så länge det inte gäller en jätteavancerad stereo med surroundljud så är det samma signaler på främre och bakre kanaler. Men eftersom du tänker ha baslåda så bör du koppla på främre.
Du kan koppla de lösa diskanterna på bakre kanalerna om du vill, det funkar med tanke på att de har delningsfilter Ljudet blir dock kanske inte riktigt så bra som du har tänkt eftersom att koaxialhögtalarna också återger diskant, men det går ju att testa.
Ljudnivån från de lösa diskanterna kan iofs justeras via faderkontrollen så det går kanske att få till lagom nivå ändå. Fast baslådan kan nog ställa till det eftersom att lågnivåsignalerna till den antagligen ändras om du ändrar faderkontrollen för diskanterna.
Last edited by Optima; May 22, 2014, 20:37.
Leave a comment:
-
Dags för ännu en amatörfråga.
Skall montera stereo och högtalare i en bil som aldrig har haft det tidigare.
Enda stället som jag kan ha högtalare på är i skivan framför dörrarna.
Så jag har ett par GAS Silver 5.25 tvåvägshögtalare. Har också ett par lösa skrikor som jag kan få plats med under instrumentbrädan om det skulle behövas för att få bättre diskant.
Men hur kopplar jag sakerna.
1. Skall jag koppla 5.25orna på främre eller bakre utgången? Eller har det ingen betydelse?
2. Om jag vill ha skrikorna i framtiden. Hur kopplar jag dom då? På samma utgång som 5.25orna eller på den andra utgången? Har delningsfilter till dom.
Bilen skall också utrustas med en mindre baslåda på golvet i baksätet.
Skickar med en bild på bilen.
Leave a comment:

Leave a comment: