Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• chyoli
    replied
    Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Originally posted by Peppe_e View Post
    Brukar vara en bygel av smal rundstav med små kulor längst ut. Bor du nära nån bilstereo butik brukar dem ha lite olika varianter å kan säkert hjälpa dig.
    Tack! Jag ska prova med det.

Leave a comment:

• Roshag
    replied

Originally posted by T-Holst View Post
    Nej fler än 4 högtalare på stereon e inte att rekommendera! Men varför så många koaxialer?
    Menar du att jag inte borde köpa kit högtalarna? Jag ska bara köpa 1 par, men vet inte vilken av de 3 jag länkade. Pratade med en kille i butik som rekommenderade den första koaxialhögtalaren jag länka. Fast eftersom det var så bra pris på koaxial 2 så undrar jag om de kommer att gå o driva på den klena stereon (orkar inte köpa steg) eller om jag borde köra på kit systemet?

Leave a comment:

• T-Holst
    replied

Nej fler än 4 högtalare på stereon e inte att rekommendera! Men varför så många koaxialer?

Leave a comment:

• Roshag
    replied

Jag har en Volvo 850 med denna stereon: http://www.pioneer.eu/eur/products/a...50UI/page.html
    Högtalarna som sitter i är original fram och sen har förra ägaren slängt i några biltema koaxialer där bak...
    Nu vill jag har bättre framsystem och undrar vad jag ska välja för högtalare.

Kit: http://www.dbakuten.se/bilstereo/hog...9#.U3pE5yhQaSI

Koaxial 1: http://www.dbakuten.se/bilstereo/koa.../#.U3pCbChQaSI

Koaxial 2: http://www.dbakuten.se/bilstereo/kic...9#.U3pCaihQaSI

Kommer koaxial 2 gå att driva på stereon?

Leave a comment:

• Peppe_e
    replied

Brukar vara en bygel av smal rundstav med små kulor längst ut. Bor du nära nån bilstereo butik brukar dem ha lite olika varianter å kan säkert hjälpa dig.

Leave a comment:

• chyoli
    replied

Min syster har en Nissan Sunny -95 och har bett mig att byta bilstereon i den. Jag är hyfsat teknisk, men bilstereo kan jag inte mycket om så den här tråden verkade lämplig för mina "dumma" frågor .

Första frågan: Hur får jag ur bilstereon på bilden ovan?

Märket är som synes Panasonic och under Panasonic står det 491. Det borde ju rimligtvis vara modellbeteckningen. Är det lång och smal skruvmejsel som gäller i de fyra hålen i hörnen? Eller går man tillväga på något annat sätt? Och om det är skruvmejsel jag ska använda vad är det då för typ jag behöver?

Är tacksam för all hjälp jag kan få.

Leave a comment:

• Bek
    replied

Tackar för svaren!
    Då har jag en liten plan.

Leave a comment:

• ChriZtoffer
    replied

I många nyare bilar är högtalarna faktist rätt vettiga och inte alltid den svagaste länken, men i en bil från 97 så börjar dom nog på att ha gjort sitt ändå skulle jag tro. Så där känns de vettigt att börja med nya högtalare och dämpmatta, är du sen inte nöjd så kan du gå på med mer effekt i form av ett slutsteg.

Leave a comment:

• Bek
    replied

Originally posted by pepi View Post
    Alla huvudenheter klarar av att få dom flesta högtalarna att låta, dock sällan och aldrig riktigt bra jämfört med att köra högtalarna över slutsteg. Angående mer effekt så har huvudenheterna i sig så låg inbyggd effekt att det sällan gör någon skillnad om man har 2 eller 4 högtalare inkopplade..
    Går det inte att se på siffrorna huruvida man borde ha slutsteg? Utteffekt på hun vs. impedans och effekt på högtalarna.

Har läst runt lite till och börjar fundera på om man borde titta på slutsteg innan man köper nya högtalare? Att det mer eller mindre är en förutsättning för att få ett dugligt ljud oavsett högtalare.

Om man utgår från orginalljud och vill ha max förbättring på en begränsad budget. Frågar man mindre insatta så verkar de flesta rekommendera att sätta in ett par stora högtalare i hatthyllan.
    Som jag tolkar det när jag läser runt här så verkar prio ett vara dämpning. Andraplats slutsteg och sedan kan man börja fundera på framhögtalare om man inte är nöjd.

Kan sägas att jag har en Honda Accord -97:a. Troligtvis är det orginalhögtalarna som sitter kvar.

Leave a comment:

• pepi
    replied

Alla huvudenheter klarar av att få dom flesta högtalarna att låta, dock sällan och aldrig riktigt bra jämfört med att köra högtalarna över slutsteg. Angående mer effekt så har huvudenheterna i sig så låg inbyggd effekt att det sällan gör någon skillnad om man har 2 eller 4 högtalare inkopplade..

Leave a comment:

• Bek
    replied

Hur vet man om huvudenheten klarar driva en uppsättning högtalare utan extra slutsteg?
    Blir det mer watt kvar till kvarvarande högtalare om man kopplar ur två stycken? Funderar på att köpa nya högtalare till framdörrarna(5,25) och eventuellt koppla ur dem(6x9) som sitter i hatthyllan.

Leave a comment:

• ChriZtoffer
    replied

Jag är rätt säker på att vi använde Biltemas kabelsko, men kan även ha varit från Ahlsell. Efter monteringen tog vi ett lackstift med bilens färg och la på runt kabelskon på den yta som var plåtren.

Leave a comment:

• ronloth
    replied

Originally posted by ChriZtoffer View Post
    Vi satte kabelskon under, slipade rent plåten först såklart. Tror vi borrde upp hålet något, eller om vi hade sån tur att den passade rakt av.
    För leta efter lämplig sko då för dom jag hade passade inte så klart.

hur brukar ni göra, efter att man slipat plåt rent och monterat ihop igen täcker man lämpligt med något, tänkte speciellt där borde ju rost vara ett faktum

Leave a comment:

• ChriZtoffer
    replied

Vi satte kabelskon under, slipade rent plåten först såklart. Tror vi borrde upp hålet något, eller om vi hade sån tur att den passade rakt av.

Leave a comment:

• ronloth
    replied

Originally posted by ChriZtoffer View Post
    Nu är jag inte helt säker på årsmodellerna men om det är en Passat 3b så finns det en vettig jordpunkt till vänster om batteriet (när man står framför bilen och kollar), tror det är fjäderbensinfästningen.

http://www.garaget.org/mypage/galler...&image=2090668
    Okej!

Var ut och kollade och ser likadant ut så blir nog bra där, på min bil med.
    Satt du kabelskon ovanför brickan, eller finns det så pass stora kabelskor som passar under?

Leave a comment:

Working...
X