Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• flygrc
    replied
    Infinity Vs DLS 5,25" i framsystem

Jag hoppas att någon kan ge lite kommentarer om valet mellan
    Infinity 5030 CS och DLS C5A
    Jag ska ha de som framsystem i en Megane ST (kombi) -11
    De ska drivas av en DLS CA31 som också ska driva en DLS RW10i i en 20 liters sluten låda i reservhjulsbaljan. Originalstereo på högnivå

Några tankar även om 2 ohm vs 4 ohm?

http://de.infinitysystems.com/produc...ce-5030cs.html

http://dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_55

http://dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_889

http://dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_807

Leave a comment:

• Optima
    replied
    Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Den mesta strömmen tas från det närmaste batteriet, det håller jag med om. Min åsikt är ändå att man "ska" dimensionera kabeln mellan batterierna efter den möjliga strömförbrukningen, trots att det bakre batteriet normalt sett ger ut det mesta av strömmen.

En del brukar säga att man bara behöver dimensionera efter generatorns strömkapacitet, (när det gäller batteri fram och batteri bak alltså), men jag tycker inte att man ska göra så eftersom att om exempelvis det bakre batteriet blir dåligt så blir det ju det främre batteriet som "jobbar mest".

50 mm2 kabel får ha högst 200 A säkring enligt EMMA:s tabell, det innebär tex ca 2175 W slutsteg om effekten är uppmätt vid 14,4 V och med en verkningsgrad på 75% (typ klass D). 5 meter lång kabel får ca 0,36 V spänningsfall med nämnda slutsteg, vilket kan räknas som "godkänt" i mitt tycke iaf. Detta gäller förstås om man bara har ett främre batteri.

Frågan är väl vad man egentligen utgår ifrån när man skriver dessa kabelrekommendationer som du tar upp i inlägget.

Leave a comment:

• nonplus
    replied

Har en liten fundering kring strömkablar,detta uttjattade ämnet )
    Men jag undrar,vad för kabel räcker att koppla ihop främre batteriet med bakre?
    En 50mm2 kabel på 5 meter marknadsförs som att den räcker till 1500wrms,men är det enbart från främre batteriet till slutsteget?
    Har man bakre batterier tar dom väl & matar slutsteget först?.räcker det då med t.ex 33mm2 kabel eller ska man ändå ha 50mm2 kabel mellan batterierna?

Leave a comment:

• Optima
    replied

Högtalare bör inte förvaras i väldigt fuktig och/eller kall miljö (eller i direkt solljus), det kan man väl säga iaf. Om de inte används på tex något år så har upphängningen blivit lite stelare och kan behövas spelas ett tag innan de låter som de ska, men vad jag vet ska man inte behöva "spela in" på samma sätt som när de är helt nya.

Leave a comment:

• ronloth
    replied

Haloj!

En sak jag funderat på hur mår bashögtalare utav att förvaras, hur förvarar man bäst en bas eller högtalare i allmänhet?

Måste man spela in den dom igen när man plockar fram dom?

Leave a comment:

• voor
    replied

halloj! jag köpte mig en bil och fick en pioneer avic på köpet, med alla funktioner man kan tänka sig, stor tv i taket gps usb och extra ljudingång i handsfacket.

till frågan: jag får inget ljud ut, förutom knappljudet, inget från cd eller radio, det står volym 0 när jag sänker, o inget händer när jag höjer.. hjälp!

mvh patrik

Leave a comment:

• bassinmyvan
    replied

Okej ska jag göra! Tack så hemskt mycket för hjälpen!

Leave a comment:

• Optima
    replied

Nja, HC-400 ska väl vara ett tvåkanals steg vad jag vet. Men eftersom det är kopplat en bas per utgång så ska det inte vara någon fara tycker jag, istället kan det nog vara bilens strömförsörjning som inte hänger med.
    Last edited by Optima; March 13, 2014, 16:34.

Leave a comment:

• bassinmyvan
    replied

Det e väll klassat som mono steg men som många andra har de 2 utgångar så de är kopplat på var sin utgång. Det innebär ju parallell koppling så då är det på 2 ohm, strömförsörjning e väll inte den bästa troligtvis behövs batteriet byta, har själv ej kollat upp steget eller basarna så värst noga då basarna satt i bilen när jag köpte de o ska bytas ut snart när det nya ljudet blir beställt

Leave a comment:

• Optima
    replied

De där basarna har väl dubbla 4 Ohms spolar enligt specarna, då är frågan hur du har kopplat dem till steget. Har du parallellkopplat alla spolar och bryggkopplat steget så blir det överbelastat och drar väldigt mycket ström, dessutom är just det steget extra känsligt för underspänning enligt en del info på nätet.

Hur har du kopplat?

Det är bäst att reda ut den biten först innan du slänger in extra batteri och generator, jag tror nämligen inte att det ska behövas om bilens strömförsörjning i övrigt fungerar bra.

Leave a comment:

• bassinmyvan
    replied

Okej tack har funderat på det men blev så irriterad att det inte riktigt klickade helt i huvudet får väll montera en till generator och trycka in ett till batteri!

Leave a comment:

• Optima
    replied

Då har du antagligen svaret där om spänningen sviktar tydligt. Se över alla saker som har med strömförsörjningen att göra och åtgärda eventuella svagheter (dålig kontakt i kablar, svagt/dåligt batteri, klen generator, osv), annars kan både slutsteg och högtalare gå sönder pga otillräcklig spänning till steget.

Leave a comment:

• bassinmyvan
    replied

Ja gör de, när jag basar mycke så drar det ström har misstänkt att det kan va för lite ström till steget

Leave a comment:

• Optima
    replied

Rör sig konerna väldigt mycket när det där händer?

Kontrollmät spänningen direkt på stegets strömplintar när du spelar högt så att du får reda på om spänningen sjunker tydligt.

Leave a comment:

• bassinmyvan
    replied

Hej har ett problem o det är att när jag spelar på lite högre volym så slår basar a till typ smäller o basen försvinner precis som man stänger av o på steget snabbt, det är ett mds hc-400 och 2 mds 10" har för mig de heter xs10 eller nått sådant hoppas ni förstår o kan hjälpa mig då det är sjukt irriterande huvudenheten är en alpine 134bt

Leave a comment:

Working...
X