Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• PontusJohansson
    replied
    Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Tjenare, har precis köpt 2st re audio sr12 basar i låda och ett hollywood excursion hxa 3 steg.
    Dock måste jag bygga ny låda då den andra inte var värst seriös. Det är byggd i 15mm flisskiva, är på 140l, dubbla 6" aero portar ca 25cm långa och den är helt odämpad.

Så jag skulle vilja ha hjälp med att räkna ut en lämplig låda.
    Lådan ska sitta i en mercedes w116, så dieseltanken sitter under hatthyllan. Så lämpligast kanske skulle vara bandpass med portarna upp genom hatthyllan (har ca 20cm mellan underkant bakruta och tanken)
    Hade gärna fått fungera med portarna som jag redan har av ekonomiska skäl

Jag har ingen info om basarna tyvärr men de kanske någon här kan få fram. Fråga gärna om ni behöver veta nå mer!

Tack på förhand/ pontus!

Leave a comment:

• Optima
    replied

Avstämningen hos en portad låda är den frekvens där porten samverkar med lådan och "släpper fram" vissa frekvenser från konens baksida, det gör att lådan kan spela högre än en sluten låda inom ett visst frekvensområde. Lådan kan även spela djupare om avstämningen görs på rätt sätt.

Om lådan görs mindre än vad som rekommenderas så är det inte säkert att man får det ljud man är ute efter. Lådan måste inte ha en specifik volym och avstämning, det kan variera beroende på hur man vill att den ska prestera.

Man kan utgå ifrån en grundvolym och sedan testa att öka/minska lådvolymen litegrann och om det gäller en portad låda så kan man även höja/sänka avstämningen litegrann för att höra om ljudet låter bättre eller sämre jämfört med hur man själv tycker att det ska låta.

Leave a comment:

• Gustav Bohlin
    replied

Okej, vad menas med avstämning ? Och är de bara bra att lådan är lite mindre än vad den offentligen ska vara ?

Leave a comment:

• Optima
    replied

Om lådan görs alldeles för stor eller har en för hög avstämning till den musik man spelar, då ökar risken märkbart för att basen går sönder när man spelar högt.

Leave a comment:

• Gustav Bohlin
    replied

Okej tack för informationen !!! Men jag har hört andra säg, om man har fel låda så kan man spränga basen, stämmer de ?

Med vänlig hälsning, Gustav

Leave a comment:

• Optima
    replied

Jag har inte haft en sån bas själv och kan inte ge något beprövat lådförslag, men ett teoretiskt förslag som borde kunna spela högt är 70 liter netto med 2 st 4" portar där rören kapas 30 cm långa och sedan sätts trattar i båda ändar.

Leave a comment:

• Gustav Bohlin
    replied

Okej tack för svar, men vilka mått ska låda ha för att kunna spela högt ? Det står liksom bara parametrarna och kan inte riktigt tyda dom...

Leave a comment:

• Optima
    replied

http://www.jbl.com/resources/Brands/...2GTi_rev_f.pdf

Där finns parametrar och lådförslag, jag antar att det är den basen du menar.

Leave a comment:

• Gustav Bohlin
    replied

Hej !

Jag har en jbl wgti12 tums bas ! Och jag undrar vad för låda jag ska ha till basen ? Någon som vet parametrarna eller någon sidan ?

Leave a comment:

• Zerion123
    replied

Originally posted by Optima View Post
    Jag tror nog att de där högtalarna kan spela på ganska bra. Hertz HCP 4 är ungefär lika kraftigt som GTO-804EZ och kostar under 2000 spänn på tex BRL, ytterligare ett alternativ alltså.

Folk ger säkert mer råd.
    Okej, tack så mycket för dina svar, uppskattas verkligen! Ska kolla på dom stegen du skrev!

Leave a comment:

• Optima
    replied

Jag tror nog att de där högtalarna kan spela på ganska bra. Hertz HCP 4 är ungefär lika kraftigt som GTO-804EZ och kostar under 2000 spänn på tex BRL, ytterligare ett alternativ alltså.

Folk ger säkert mer råd.

Leave a comment:

• Zerion123
    replied

Var ska högtalarna monteras, 2 st fram och 2 st bak (hatthylla)?
    Vad vill du ha ut av anläggningen, bara kunna lyssna på musik eller även kunna dra på volymen en del?
    Hur mycket är du beredd att lägga ut på ett steg?

Svaret på de frågorna kommer att hjälpa oss att ge med mer noggranna råd.
    2st 6x9 i dörrar.
    2st 6X9 i hatthylla.

Skulle ju vilja kunna dra på en del, kör med spotify via telefonen med AUX kabel.

Är för tillfället arbetslös så inte allt för mycket, men runt 2000kr kanske?

För att då " Dra på en del " kanske det är helt fel högtalare jag kollat på? ( JBL GTO938 )

Leave a comment:

• Optima
    replied

Var ska högtalarna monteras, 2 st fram och 2 st bak (hatthylla)?
    Vad vill du ha ut av anläggningen, bara kunna lyssna på musik eller även kunna dra på volymen en del?
    Hur mycket är du beredd att lägga ut på ett steg?

Svaret på de frågorna kommer att hjälpa oss att ge med mer noggranna råd.

Förresten, GTO938 har ju redan diskanter så det låter onödigt att sätta ytterligare såna.
    Last edited by Optima; June 16, 2014, 21:25.

Leave a comment:

• Zerion123
    replied

Fyrkanals steg bör nog vara ett bättre alternativ med tanke på högtalarnas impedans (2 Ohm), exempelvis GTO-804EZ ser åtminstone på papperet ut att kunna trycka på högtalarna ganska ordentligt. Har dock inte lyssnat på det steget.
    Tack för svaret, men ska bara ha 4st 6x9or och diskanter, så ingen bas, är inte det steget lite " Överdrivet " till mitt ändamål så att säga? Är helt grön när det gäller sånt här, så därav kanske lite dumma frågor

Leave a comment:

• Optima
    replied

Fyrkanals steg bör nog vara ett bättre alternativ med tanke på högtalarnas impedans (2 Ohm), exempelvis GTO-804EZ ser åtminstone på papperet ut att kunna trycka på högtalarna ganska ordentligt. Har dock inte lyssnat på det steget.

Leave a comment:

Working...
X