Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• GustavN
    replied
    Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

sista bilden
    Attached Files

Leave a comment:

• GustavN
    replied

Kunde bara lägga till en bild så det blir två inlägg till
    Attached Files

Leave a comment:

• GustavN
    replied

Originally posted by Horsyhorse View Post
    Där jag läste var inte steget spec. i 1 ohm.

Får inte upp pdf:n, men ibland förenklar tillverkaren manualerna, en bild
    passar t.ex även 2-kanal vid bryggning, men då är text ändrad till aktuell modell.

Jag tycker iaf du ska testa att använda EN spole, koppla till valfri plus och minus.

Effektsiffror är inte allt!

Pierre
    Ser nu att RE AUDIOs hemsida ligger nere. Lägger länken igen fast utan understrykning så du kan kolla sen när den är online och en printscreen. Stämmer säkert dedär med bryggning du säger. Jag har xt2000dev2 och i manualen är inte de med där vid bryggkoppling.

http://reaudio.com/documents/xtv2_manual[2009].pdf

GustavN
    Attached Files

Leave a comment:

• Horsyhorse
    replied

Där jag läste var inte steget spec. i 1 ohm.

Får inte upp pdf:n, men ibland förenklar tillverkaren manualerna, en bild
    passar t.ex även 2-kanal vid bryggning, men då är text ändrad till aktuell modell.

Jag tycker iaf du ska testa att använda EN spole, koppla till valfri plus och minus.

Effektsiffror är inte allt!

Pierre
    Last edited by Horsyhorse; December 6, 2014, 12:35.

Leave a comment:

• GustavN
    replied

Originally posted by Horsyhorse View Post
    Se det mer som flexibelt med att ha dubbelplint.
    Det går ju även att ha två stycken separata basar, med varsin kabel,
    då blir det ju enklare att koppla in på steget än att använda någon
    typ av skarvning "utanför".

Nu kollade jag upp steget, det är ju inte ens specat för 1 ohms användning.
    Jag skulle testa att använda EN spole för att nå 2 ohms belastning.
    Mest optimalt för steget även om basen orkar mer.

Pierre
    okej så du menar att kanalerna är parallel kopplade. Varför bryggar man då och använder ena kanalens plus och andra kanales minus vid drivning av en bas vid 4ohm enligt manualen? I manualen nedan ser du att steget lämnar 1000w rms vid 1 ohm.

GustavN

Leave a comment:

• Horsyhorse
    replied

Originally posted by GustavN View Post
    Dagens första fråga lyder: På steget, är chanel 1 och chanel 2 parallel kopplade innuti steget? eller är effekten uppdelad med Left / Right där halva effekten går till varje kanal. Varför skulle man annars bryggkoppla?

GustavN
    Se det mer som flexibelt med att ha dubbelplint.
    Det går ju även att ha två stycken separata basar, med varsin kabel,
    då blir det ju enklare att koppla in på steget än att använda någon
    typ av skarvning "utanför".

Nu kollade jag upp steget, det är ju inte ens specat för 1 ohms användning.
    Jag skulle testa att använda EN spole för att nå 2 ohms belastning.
    Mest optimalt för steget även om basen orkar mer.

Pierre

Leave a comment:

• GustavN
    replied

Originally posted by Fluff View Post
    On mina antaganden som jag listar nedan är korrekta så skall det gå, skrik till om du är oenig i något, så att jag inte har missat något.

Du har en bas med dubbla talspolar som är på 2 ohm styck som du nu har seriekopplat så att steget ser en 4 ohms last.

Du vill nu parallellkoppla spolarna så att du får en 1 ohms last.

Det steg du har är ett Monoblock, så ingen bryggkoppling är nödvändig, att du har två olika högtalarterminaler är bara för att underlätta inkoppling av flera basar. Slutsteget är enligt manualen 1 ohm stabilt och skall klara en 1 ohms last.

Om jag förstått det rätt (viktigast är att du har koll på att talspolarnas motstånd är 2 ohm) , så skall detta fungera och ge en hel del effekt. Du kommer dock att få en rejäl ökning i strömförbrukningen. Men det är inte rekommenderat utan extra kylning av steget, du skall då plocka ut ca 1000 watt ur steget.

Lycka till,

Fluff
    Jag har en SWR10D2 så det är 2ohm / spole. Har 33mm2 ström o jordkabel dragna från batteriet så de ska klara effekten och steget har bra med frirum både framför och bakom. Dagens första fråga lyder: På steget, är chanel 1 och chanel 2 parallel kopplade innuti steget? eller är effekten uppdelad med Left / Right där halva effekten går till varje kanal. Varför skulle man annars bryggkoppla?

GustavN

Leave a comment:

• Fluff
    replied

On mina antaganden som jag listar nedan är korrekta så skall det gå, skrik till om du är oenig i något, så att jag inte har missat något.

Du har en bas med dubbla talspolar som är på 2 ohm styck som du nu har seriekopplat så att steget ser en 4 ohms last.

Du vill nu parallellkoppla spolarna så att du får en 1 ohms last.

Det steg du har är ett Monoblock, så ingen bryggkoppling är nödvändig, att du har två olika högtalarterminaler är bara för att underlätta inkoppling av flera basar. Slutsteget är enligt manualen 1 ohm stabilt och skall klara en 1 ohms last.

Om jag förstått det rätt (viktigast är att du har koll på att talspolarnas motstånd är 2 ohm) , så skall detta fungera och ge en hel del effekt. Du kommer dock att få en rejäl ökning i strömförbrukningen. Men det är inte rekommenderat utan extra kylning av steget, du skall då plocka ut ca 1000 watt ur steget.

Lycka till,

Fluff
    Last edited by Fluff; December 5, 2014, 23:43. Reason: Update

Leave a comment:

• GustavN
    replied

Ja i dethär fallet spelar det ingen roll eftersom att du ändå lägger ihop signalen i ditt monoblock steg, annars är en god regel att när man kopplar signalkablar att "Red is Right". (inom bilsljud, inte politik, hehehe)

så röd signalkabel är höger kanal. och den anda (svrt, vit, grå etc) är vänster.

Mvh

Fluff
    Nu blir det många frågor här men för tillfället är basens spolar i serie (4 ohm) På slutsteget har jag kopplat plus till chanel 1+, minus till chanel 2-. Går det att koppla en spole till varje kanal och på så sätt få ut 1ohm istället för att parallel koppla i basen?

manual till slutsteget

Gustav N

Leave a comment:

• Fluff
    replied

Ja i dethär fallet spelar det ingen roll eftersom att du ändå lägger ihop signalen i ditt monoblock steg, annars är en god regel att när man kopplar signalkablar att "Red is Right". (inom bilsljud, inte politik, hehehe)

så röd signalkabel är höger kanal. och den anda (svrt, vit, grå etc) är vänster.

Mvh

Fluff

Leave a comment:

• GustavN
    replied

På huvudenhetens lågnivåutgång finns det röd o vit/ höger-vänster men på steget är båda svarta antar att de kvittar hur de kopplas då?

GustavN

Leave a comment:

• GustavN
    replied

Börja med att höja gainen så högt som DU vill att basen skall spela i förhållande til framsystemet, där är det vad du gillar som bestämmer hur mycket. sen skullle jag inte använda bassboost på steget, utan använda den du har i huvudenheten (du kör väl Alpine), då den är enklare att labba med när du sitter bakom ratten.

Vad har du för framsystem inkopplat nu?

Mvh

Fluff
    I övrigt sitter de sprängda (kon/ mebran delat sig) original högtalare i bilen men har 4st Alpine sxe-1750s som ligger o väntar. Hann inte med det denna gången. Får bli dämpa dörrarna och byta ut resten nästa gång jag är ledig.

GustavN

Leave a comment:

• Fluff
    replied

Börja med att höja gainen så högt som DU vill att basen skall spela i förhållande til framsystemet, där är det vad du gillar som bestämmer hur mycket. sen skullle jag inte använda bassboost på steget, utan använda den du har i huvudenheten (du kör väl Alpine), då den är enklare att labba med när du sitter bakom ratten.

Vad har du för framsystem inkopplat nu?

Mvh

Fluff

Leave a comment:

• GustavN
    replied

Så bra, låter det som du tänkt dig?

Att börja med injustering av ljudet utan bassboost, så att grundinställningarna är bra, innan man börjar leka med bassboost gör det lättare att justera och lyssna sig till de mest välljudande delningsfrekvenserna och Gain inställningarna. Själv brukar jag nollställa alla loudness, equaliser och bas diskant kontroller. Sen justera delningsfrekvenser och Gain. När det är gjort och injusterat, så kan man finjustera det sista lilla med eq och bassboost.

Om du skall spela järnet med basen, så kan det vara en god ide att öka upp subsonic filtret till 25 hz.

Mvh

Fluff
    Okej får leka runt lite sen. Annars låter de väl bra men de är lite bas tkr jag. vissa varnade mig för de när de såg setupen 400w rms vid 4ohm på slusteget. Annars kan de väl va att den är helt ny basen. Tycker jag fortfarande det är för lite när jag spelat in den kopplar jag om den till 1ohm. Hur mycket kan jag höja gain o bassboost till?

GustavN

Leave a comment:

• Fluff
    replied

Så bra, låter det som du tänkt dig?

Att börja med injustering av ljudet utan bassboost, så att grundinställningarna är bra, innan man börjar leka med bassboost gör det lättare att justera och lyssna sig till de mest välljudande delningsfrekvenserna och Gain inställningarna. Själv brukar jag nollställa alla loudness, equaliser och bas diskant kontroller. Sen justera delningsfrekvenser och Gain. När det är gjort och injusterat, så kan man finjustera det sista lilla med eq och bassboost.

Om du skall spela järnet med basen, så kan det vara en god ide att öka upp subsonic filtret till 25 hz.

Mvh

Fluff

Leave a comment:

Working...
X