Originally posted by Jonhny
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo
Börjar ana ugglor i mossen angående basen, som jag skrev tidigare skrapar den när man trycker in den med handen.. Men detta ljudproblem har jag haft sen den var ny, kanske inte mycket att komma med till dom att reklamare såhär 4-5 år senare. Förövrigt är det en Nissan Primera Sedan, med bortplockad hatthylla.
-
Vad är det för bil?
Är basen frisk? Med 22mm Xmax ska den tåla mycket stryk i en sluten låda om den är hyggligt konstruerad.
Vill du köra slutet? Det spelar inte särskilt högt jämfört med portat. Om du har lyssnat på två basar i portat och jämför med en i sluten låda så är det extremt stor skillnad på förutsättningar. Minst 10dB ska det skilja.
Leave a comment:
-
Hur fyllde du lådan?
Leave a comment:
-
Jag fick tack på Jay på B2 och han rekommenderade 38l slutet. Provade att fylla ut nuvarande låda ner till ca 37 liter men problemet kvarstod. Upptäckte även när jag slet den basen att den skrapar lite lite när man trycker in den hela vägen..Originally posted by tvett View PostOk,
Lite märkligt att vas ändras från ca 30 till 45, tillsammans med rekommendationen för sluten låda. Detta medans rekommendationen för basreflex knappt ändras. Min bedömning är att rekommendationen för databladet för mk1 är "fel" och att du bör testa närmare 30liter, det du beskriver om ljudet talar för det.
Leave a comment:
-
Ok,
Lite märkligt att vas ändras från ca 30 till 45, tillsammans med rekommendationen för sluten låda. Detta medans rekommendationen för basreflex knappt ändras. Min bedömning är att rekommendationen för databladet för mk1 är "fel" och att du bör testa närmare 30liter, det du beskriver om ljudet talar för det.
Leave a comment:
-
Trodde jag postade länken i förra inlägget, har nog fått solsting idagOriginally posted by tvett View PostIngen länk? Vad rekommenderades för basreflex?
Låter lite konstigt att det skulle skilja så mycket på mk1 och mk2.
Länken ser konstig ut eftersom det är en cachad sida från google, då b2 inte har den kvar på sin sida.
http://webcache.googleusercontent.co...&ct=clnk&gl=se
Leave a comment:
-
Ingen länk? Vad rekommenderades för basreflex?
Låter lite konstigt att det skulle skilja så mycket på mk1 och mk2.
Leave a comment:
-
Här är manualen till mk1, det var t.o.m. 46l sluten som rekommenderades..Originally posted by tvett View PostÄr det en mk1 eller mk2 vi pratar om? Mk1 fanns fram till 2012.
Detta är manualen till mk2, med rekommendation av 30l.
http://b2audio.com/public_html/image...s_2012_man.pdf
Leave a comment:
-
Det är mk1. Har i vilket fall tänkt bygga en portad låda nu, menar du på att 60l kan bli för stort?Originally posted by tvett View PostÄr det en mk1 eller mk2 vi pratar om? Mk1 fanns fram till 2012.
http://b2audio.com/public_html/image...s_2012_man.pdfLast edited by Jacken92; July 2, 2015, 18:48.
Leave a comment:
-
Är det en mk1 eller mk2 vi pratar om? Mk1 fanns fram till 2012.
http://b2audio.com/public_html/image...s_2012_man.pdf
Leave a comment:
-
Tack för snabbt svar! Det är b2 själva som rekommenderar 45l, dock både till sluten och portad ser jag nu så det verkar ju lite galet.. För portad säger folk att 60l avstängd till 35hz spelar bra, vet att frippe körde två sånna i 120l portad och den spelade bra.Originally posted by tvett View PostJacken92. Du har en låda som är 50% för stor tror jag. 45liter passar till basreflex, om du ska köra sluten så borde du vara nere på 30liter.
Antingen sätter du in ett 28cm långt 4"-rör, eller hellre, bygger om/nytt på 30 liter.
Leave a comment:
-
Jacken92. Du har en låda som är 50% för stor tror jag. 45liter passar till basreflex, om du ska köra sluten så borde du vara nere på 30liter.
Antingen sätter du in ett 28cm långt 4"-rör, eller hellre, bygger om/nytt på 30 liter.
Leave a comment:
-
Jag har en B2 Audio AS12 som jag upplever bottnar väldigt lätt. Sitter i ca 45L sluten låda om jag inte missminner mig helt. Måste ha subsonic närmare 50hz för att kunna spela någorlunda högt.. Driver det med ett Zachry R3500D i 4ohm.
Kan det vara att lådan är otät?
Leave a comment:
-
Stereon är en Pioneer 86xx någonting. Köpt för ca 2 år sedan.Originally posted by tvett View PostDu har inte sagt något om vad det är för stereo, så det är svårt att svara på det.
Om det är tre par RCA på stereon så är det oftast front/rear/sub.
Läs manualen skulle jag säga.
Har använt den i en av mina bruksbilar. Den bilen skall skrotas så stereon användes inte just nu. Slutsteget som var till fyra högtalare verkar vara kass på dom bakre högtalare. Så nu har jag två slutsteg istället i bilen.
Så det verkar som det funkar hjälpligt just nu. Men har lite problem med att generatorn stör ena slutsteget. Skiftar jag kablarna så försvinner problemet med då blir "fader" fel. Har inte hittat någon lösning på det ännu.
Leave a comment:

Leave a comment: