Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo
Hej. Jag har köpt en hertz hx250D och byggt en låda som blir ca 23 liter. Till de har jag köpt en port som är 3" grov, hur lång ska porten va för en avstämmning på runt 40-42 hz?
MVH
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Av de två valen hade jag tagit en AlpineOriginally posted by N0oby View PostHej,
går i tankar av att uppgradera huvudenheten i bilen till något lite roligare.
Har en VAG-bil (2011) med 2-DIN, och min önskelista är;
Måsten
- Apple Carplay
- Touchscreen
- CD-Spelare
- Bluetooth (Tlf)
- Måste lira med bilens funktioner (AC i display, parkeringssensorer i display, rattknappar måste lira)
Bonus
- Navigation (Är en del utomlands)
- DAB (Är en del i Norge)
- DVD-spelare
Jag har varit på två ställen i stan, och båda säger: Det måste bli Pioneer (kompatibelitets-frågor, tydligen). Dock skiljer de sig markant i vad de föreslår för system.
1: AVIC-F970DAB
2: AVH-X8600BT
Båda kommer hamna på ca 10k inkl installation, kablage, täcklist +++
Jag är relativt novice på området, och kan inte riktigt fatta skillnaden på dessa två....
Den ena saknar DAB, den andra har mindre skärm...
Vad är skillnaden på AVIC-serien och AVH-serien?
Vilken hade du valt?
Sålänge det inte är nåt som skiljer kompabiliteten mellan en 2010 och 2011, här är en Alpine 928 i en passat 2010.
http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34371
Leave a comment:
-
Hej,
går i tankar av att uppgradera huvudenheten i bilen till något lite roligare.
Har en VAG-bil (2011) med 2-DIN, och min önskelista är;
Måsten
- Apple Carplay
- Touchscreen
- CD-Spelare
- Bluetooth (Tlf)
- Måste lira med bilens funktioner (AC i display, parkeringssensorer i display, rattknappar måste lira)
Bonus
- Navigation (Är en del utomlands)
- DAB (Är en del i Norge)
- DVD-spelare
Jag har varit på två ställen i stan, och båda säger: Det måste bli Pioneer (kompatibelitets-frågor, tydligen). Dock skiljer de sig markant i vad de föreslår för system.
1: AVIC-F970DAB
2: AVH-X8600BT
Båda kommer hamna på ca 10k inkl installation, kablage, täcklist +++
Jag är relativt novice på området, och kan inte riktigt fatta skillnaden på dessa två....
Den ena saknar DAB, den andra har mindre skärm...
Vad är skillnaden på AVIC-serien och AVH-serien?
Vilken hade du valt?
Leave a comment:
-
En 99as a4 b5 avant är det med sönderspelade 4" org. Högtalare 😂 Har så pass sträv ekonomi så blir för kostsamt i nuläget att köpa både ny monteringsram samt stereo och har redan alla saker som Behövs för att koppla in steget aktivt till stereon bara framsystem som saknas och då går jag i tankarna på Biltemas 2 vägs kitsystem 5,25" för 499kr som sägs vara värt pengarna, tänker det drivet på focalsteget bör ju ändå ge ett rejält lyft emot dom risiga org. Högtalarna som sitter i dörrarna nu ^^
Leave a comment:
-
Hej Benz_89. När jag började uppgradera min B7a så var den tydligaste förbättringen bytet av huvudenheten. Orginal lät väldigt bumlig, är nog bästa sättet att beskriva det. Orginalhögtalarna vara rätt ok när Pioneeren kom in. Min gissning är att ett externt slutsteg inte kommer göra någon skillnad på det.
Vad är det för bil du har?
http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=35436
Leave a comment:
-
Tjena! Har tänkt fixa lite bättre ljud i bruks bilen och har inte tänkt lägga ner någon stor summa så jag kommer behålla org. Huvudenhet (Audi Symphony) Då till min fråga. Jag ska koppla in mitt Focal Solid 4 och på främre kanalerna kommer jag driva något enklare 5,25" kitsystem och på bakre ska jag brygga och köra en lättdriven 10" sub. Finns ju ingen lågnivå på stereon men finns ju högnivå in på steget så vilket blir bäst att köra högnivån direkt på steget eller montera någon billigare och enklare hög-lågnivå omvandlare typ biltema eller liknande? I kvalitets och störnings synpunkt? Tack på förhand! /Henrik
Leave a comment:
-
Tjena,
Jag har tänkt installera ett nytt stereosystem i min Mercedes w123.
Jag har aldrig tidigare installerat en stereo i bil, så det blir mycket nytt för mig.
Finns det någonstans man kan läsa på lite om hur man gör och vad man bör ha?
T.ex. behöver jag ett slutsteg? Hur kopplar jag ihop allt. Behövs tillbehör såsom kondensator osv?
Jag tänkte att jag skriver lite vad jag funderar på för att förtydliga.
Stereo: En CarPlay kompaktibel
2st högtalare fram i instrumentbrädan (storlek okänd)
2st diskanter fram (om det behövs)
2st i dörrarna fram (storlek okänd)
2st i hatthyllan bak (storlek okänd)
1 slutsteg (om det behövs)
Jag har tittat endel på Rockford fosgate högtalare och tycker dom verkar bra, väljer jag den tillverkaren kan jag köpa alla komponenter i samma fabrikat också, vilket jag gillar.
Så, har någon tips på hur jag går tillväga eller kanske kan putta mig i rätt riktning?
Leave a comment:
-
Att få samma kraft förutsätter att spolarna är identiska. Och att använda exakt samma kraft förutsätter att resten är identiskt. Det vi diskuterar är varianser mellan element. Som det går att läsa i trådarna jag länkade till, nämner Ingvar Öhman (någon jag litar väldigt mycket på när det gäller ljudteknik) endast seriekoppling med slutna lådor, knappt ens då...Originally posted by Dr. Mabuse View PostÄr strömen exakt lika i spolarna blir kraften som flyttar konen densamma i båda högtalarnaLast edited by tvett; July 16, 2015, 21:17.
Leave a comment:
-
Likväl så är det strömmen genom en spole som genererar magnetfältet som får konen att röra sig. Är strömen exakt lika i spolarna blir kraften som flyttar konen densamma i båda högtalarna.
Har du olika impedans i spolarna får du olika strömmar genom spolen vid samma spänning över polerna. Med olika strömmar genom dem får du olika kraft i magnetfälten och därför olika konutslag.
Leave a comment:
-
Nu är ju signalen en spänning, vilken slutstegen förstärker och sedan vidhåller genom att leverera tillräckligt med ström beroende på elementets impedans vid den gällande frekvensen. I de lägre registren, vilket detta då nu handlar om, är impedansen inte så lite reaktiv. Små skillnader på elementen slår, vad jag vet, mer på elementens impedanskurva än output. Utifrån det resonerar jag att det är viktigare att elementen får samma spänning än samma ström.
Men vi är långt ifrån trådens topic, men de som vill läsa mer hänvisar jag till dessa två trådar på faktiskt.se.
http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewto...p?f=10&t=56774
http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=15430Last edited by tvett; July 16, 2015, 00:52.
Leave a comment:
-
Jag håller inte riktigt med där...Originally posted by tvett View PostDet _går_ ju att koppla basarna i serie, men det skulle nog leda till att slutsteget endast levererade 3-400W, samt ge risk för obalans mellan de två elementen, speciellt när de delar kavitet. Detta beror på att de i seriekoppling får samma ström, varpå eventuella skillnader i impedans i elementen ger olika spänning på dem. Parallell är alltid att föredra så länge steget kan hantera den låga impedansen.
Parallellkopplar man spolarna så kommer strömmen genom respektive spole att variera om det finns skillnader i impedansen mellan dem.
Seriekopplar man spolarna så kommer visserligen spänningen över spolarna att skilja sig om det diffar i impedansen, men strömmen kommer att vara exakt densamma i båda spolarna.
Och det råkar ju vara så att det är strömmen i en spole som ger spolens magnetiska fältstyrka. DVS hur spolen kommer att röra sig i magnetfältet från permanentmagneten.
Så ska man vara petig så är seriekopplingen det sätt som eliminerar skillnader i impedansen mellan högtalare. Jag har mina basar seriekopplade, men det beror inte på detta (skillnaderna är så små att jag knappast tror att det har någon betydelse), utan för att mina basar bara har 2ohm och mitt steg tycker bättre om 4ohm än 1ohm...
Leave a comment:
-
Tack för snabbt svar
Då kopplar jag på 2ohm
Det är nog ingen risk basarna far då jag drev 2st 12" gasare som var iaf 7år gamla med monoblocket :P Enda anledningen jag vart tvungen att skaffa ny låda var för att kabeln på ena konen började glappa så den inte fick nå ström
Leave a comment:
-
Hej Micke, kul med Umeå-folk!
Då det är ett monoblock så finns det bara ett vettigt sätt att koppla och det är att sätta basarna parallellt med varandra. Koppla båda basarnas plus och minus tillsammans. Det kommer skapa en nominell impedans på 2 ohm och alltså locka 900Wrms ur steget som mest. Att du har överkapacitet på slutsteget är inget problem, det är bara en fördel, men du får ha koll på hur mycket du brölar på.
Det _går_ ju att koppla basarna i serie, men det skulle nog leda till att slutsteget endast levererade 3-400W, samt ge risk för obalans mellan de två elementen, speciellt när de delar kavitet. Detta beror på att de i seriekoppling får samma ström, varpå eventuella skillnader i impedans i elementen ger olika spänning på dem. Parallell är alltid att föredra så länge steget kan hantera den låga impedansen.Last edited by tvett; July 15, 2015, 18:40.
Leave a comment:
-
Jag har 1 Mac audio Fearless 1000D monoblock med specs
1200 W på 4 Ohm 600 W på 4 Ohm Max. 2200 W på 2 Ohm 900 W på 2 Ohm
Högtalarimpedans 2-8 Ohm
lite mer info om blocket http://www.manualslib.com/manual/786...D.html?page=26
köpte igår denna Baslådan http://www.ljudbyggarn.se/product_in...r59qcf9fhqhl74 Ser nu att basarna är på 2x4Ohm
Hur ska jag koppla för att det ska bli bäst för basare\Monoblock
Är grymt grön på detta med billjud
Mvh Micke.OskarssonLast edited by Dextizir; July 15, 2015, 18:22.
Leave a comment:
-
Upptäckte nu att "skrapandet" inte hörs när basen sitter i lådan.. Låter endast svagt på baksidan av basen när man har den lös.. Är den bara att skicka till bättre behövande? Spelar bara väldigt försiktigt nu, vet att saker kan ta värre skada om den ger upp helt.
Leave a comment:

Leave a comment: