Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Ensio
    replied
    Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Någon som har koll på vad som är skillnaden mellan

Ground Zero Nuclear GZNA 4330XII eller Ground Zero Hydrogen GZHA4200XII

Tänkt köra för 6.5 woofers och 2 st 6.5 subbar eller platta 8or

Leave a comment:

• Backstromjoel
    replied

Det blev lite ändringar! Kommer att köpa en annan a-traktor med Sub och tillhörande slutsteg (gissar mono) så jag kommer köra på den och påkosta resten av systemet istället! Har 2 frågor, Vart kan man sätta 6x9or om man inte har en hatthylla? och är det stor skillnad på att köra alla högtalare på ett slutsteg än direkt i stereon?
    Tänkte om jag ska köpa en bättre stereo och köra allt på den eller att nöja med mig den som finns (vilken är helt ok) och köra alla andra högtalare på ett slutsteg.

Leave a comment:

• Jacken92
    replied

Okej men då är det bara att köra på!

Personligen skulle jag antingen köpa steg och bas för sig, eller hitta ett paket där steget är mer påkostat. En bra tumregel brukar vara att slutsteget ska kosta ca dubbelt så mycket som bas(arna). Men tror säkert du blir nöjd med paketet du länkade med, bara att det steget är inte mycket att jobba vidare på i framtiden om du vill ha värre doningar

Leave a comment:

• Backstromjoel
    replied

Bor i en liten stad, so nej, ingen större återförsäljare finns det iallafall. Har en bilmekaniker i familjen som dragit en hel del ljud för länge sedan, så just att dra elen t ljudet är nog inga problem. Det är mera det att jag behöver hjälp med vad jag ska köpa för grejor!

Det sitter något framsystem och stereo i redan, vet inte vad eller hur bra det är, men med tanke på att det finns iallafall så vill jag lägga pengar på det i ryggen nu först får en hel del pengar att spendera på detta över sommaren också så jag kommer garanterat att köpa mer och bättre grejer i framtiden då jag har blivit väldigt intresserad av detta!
    Last edited by Backstromjoel; May 26, 2017, 12:20. Reason: Stavfel

Leave a comment:

• Jacken92
    replied

Om du vill spela högt och inte bara bas ska du lägga större delen av budgeten på framsystem. Du vill väl ändå inte ha bäst ljud i ryggen?

Du har ingen återförsäljare du kan åka till? Dom kan hjälpa dig med allting du behöver!

Sen innan du börjar koppla, läs på ordentligt om strömförsörjning, kabelareor och säkringar. Du vill inte elda upp varken steg eller hela bilen. Lycka till!

Leave a comment:

• Backstromjoel
    replied

Tjena! Har tänkt bygga ljud i en A-traktor, behöver en Subwoofer och 2 6x9or samt slutsteg. Jag har en hel del frågor då jag är ganska ny när det kommer till att bygga ljud i bilar. Jag har dock läst på en hel del och tycker väl att jag lärt mig grunderna iallafall. Jag lyssnar på massor av olika sorters musik, mycket Zacke, movits, Imagine dragons, Ed sheeran etc. Vill kunna spela högt men ändå bra med ganska mycket bas. (inte så att basen tar över allt). Har en budget på ca. 4000-5000 kr på hela alltihopa, om ni skulle kunna komma med förslag på olika 10"/12" Basar, 6x9or och slutsteg som passar bra ihop skulle vara väldigt uppskattat!

Fråga 1: Är det bättre att köpa 1 bra 12"/10" eller 2 st 12"/10"? (för samma pris)

Fråga 2: Vill man ha 1, 2 eller 4 ohm och är det sant att 4 ohm låter bättre och 1 ohm och att 1 ohm spelar högre?

Fråga 3: Efter att ha kikat runt så har jag blivit speciellt intresserad i Kicker, vad tycker ni om detta? och skulle något som https://www.brl.se/sv/artiklar/kicke...lpha-5001.html fungera bra?

Som sagt så är förslag otroligt välkommna! kom också gärna med tips om vad jag ska hålla utkik efter och bör veta! Tack på förhand.

Leave a comment:

• mattiasselander
    replied

Originally posted by tvett View Post
    Jag menade att du bör lämna tillbaka alltihop. Allt som det står MDS på.
    Då kan du köpa två Alpine-kit, till fram- och bakdörrar, förstår fortfarande inte varför du ska ha 6x9 i lådor på hatthyllan...
    Men lycka till med ditt bygge, viktigast är ju att du blir nöjd.
    Tack så mycket för din hjälp

Leave a comment:

• tvett
    replied

Jag menade att du bör lämna tillbaka alltihop. Allt som det står MDS på.
    Då kan du köpa två Alpine-kit, till fram- och bakdörrar, förstår fortfarande inte varför du ska ha 6x9 i lådor på hatthyllan...
    Men lycka till med ditt bygge, viktigast är ju att du blir nöjd.

Leave a comment:

• mattiasselander
    replied

Du kan nog åka tillbaka och lämna tillbaka grejorna på öppet köp, och om det absolut inte går, alternativt byta mot något lämpligare och prisvärdare där.

Fundera först över, varför vill du ha ljud i hatthyllan? Ska ljudet komma bakifrån?
    Sedan funderar du över, varför ska du sätta högtalare bakdörrarna, vem spelar du för där?
    Skulle du inte bli lyckligare med ett ordentligt kit-system där framme?
    Aa jag ska göra det kanske försöka byta till dessa istället
    http://www.mds.se/spg-13cs.html samma prisklass.
    så sätter ja dom i framdörrarna och flyttar bak MDS Fanatic FR5 till bakdörrarna.

6x9 vill jag ha där för det ger ett jäkligt skönt snartig bas som inte basen ger då det är en sedan och inte riktigt fått in ljudet i kupén, det blir ett senare projekt.

Bakhögtalarna vill jag har för att få ljud lite runt om huvudet då bak och fram högtalarna ungefär är lika långt ifrån mig.

Men då kvarstår en fråga, hur steget ska kopplas

CH1 och CH2 högerbakdörr och vänster bakdörr
    CH3 och CH4 2 st 6x9

så låter jag dom båda spela på hela registret eller ska jag ställa ett LPF på bakdörrarna runt 100hz?

Leave a comment:

• tvett
    replied

Du kan nog åka tillbaka och lämna tillbaka grejorna på öppet köp, och om det absolut inte går, alternativt byta mot något lämpligare och prisvärdare där.

Fundera först över, varför vill du ha ljud i hatthyllan? Ska ljudet komma bakifrån?
    Sedan funderar du över, varför ska du sätta högtalare bakdörrarna, vem spelar du för där?
    Skulle du inte bli lyckligare med ett ordentligt kit-system där framme?

Leave a comment:

• mattiasselander
    replied

Jag ska ärligt säga att jag inte kollade så noga på kittet, men ser nu att jag måste fråga:
    Kan du skicka tillbaka MDS-möget? Det är helt klart inte värt pengarna som står på sidan.

Om det stämmer att lådan endast sitter på kabeln till diskanterna, utan någon möjlighet att ha delning till basarna så är det överprisat det grövsta. Det är samma lösning som till coaxerna, ingen delning till bas, något enkelt till diskanten. Basarna är inga basar, de är inte middar, de spelar helregister, med diskanter som ska fylla i på toppen.

"Ökar rejält trycket i basen och mellanregistret i jämförelse med montering i hatthyllan."

Poängen med 6x9" är att de får plats i en hatthylla, har en del konarea och slag och kan ge bas iom att de spelar med hela bagaget som låda.
    Att ha högtalare i små lådor sittande uppe på hatthyllan hör 70-talet till, det tillför inget då du redan har en baslåda där bak och förmodligen inte står med ryggen mot scenen när du går på konsert...
    Jag hänger helt med nu, jag får tacka så mycket för din tid och jag ska åka med grejerna till mds och fråga dom varför dom säljer ett sånt kit. tack igen

Leave a comment:

• tvett
    replied

Jag ska ärligt säga att jag inte kollade så noga på kittet, men ser nu att jag måste fråga:
    Kan du skicka tillbaka MDS-möget? Det är helt klart inte värt pengarna som står på sidan.

Om det stämmer att lådan endast sitter på kabeln till diskanterna, utan någon möjlighet att ha delning till basarna så är det överprisat det grövsta. Det är samma lösning som till coaxerna, ingen delning till bas, något enkelt till diskanten. Basarna är inga basar, de är inte middar, de spelar helregister, med diskanter som ska fylla i på toppen.

"Ökar rejält trycket i basen och mellanregistret i jämförelse med montering i hatthyllan."

Poängen med 6x9" är att de får plats i en hatthylla, har en del konarea och slag och kan ge bas iom att de spelar med hela bagaget som låda.
    Att ha högtalare i små lådor sittande uppe på hatthyllan hör 70-talet till, det tillför inget då du redan har en baslåda där bak och förmodligen inte står med ryggen mot scenen när du går på konsert...
    Last edited by tvett; May 8, 2017, 22:54.

Leave a comment:

• mattiasselander
    replied

Dina bilder är väldigt tydliga på att du tänkte seriekoppla högtalarna med varandra. Att koppla plus från en till minus på en annan är att seriekoppla.
    Ok jag förstår att det blir lite fel, bilderna har jag frångott efter att torsten förklarade för mig.

Ja, kit-systemet ska använda alla delar som följer med i det, de skickar inte med en svart låda med kontakter bara på kul. Delningsfiltret ser till att diskanterna får höga frekvenser och basarna låga frekvenser.
    Kit systemet jag har köpt är detta http://www.mds.se/fc5.html
    Den lilla svarta lådan sitter på diskanterna men har väll ingenting med högtalarna att göra, jag kan inte koppla in några kablar själv till lådan. Då drar jag högtalarna med egna kablar till ingången och diskanterna med lådan imellan till ingången? Är jag fel där eller har jag fått för lite grejer när jag köpte systemet?

De enklare coaxerna har inget delningsfilter till basen, men ett väldigt enkelt till diskanterna i mitten. Därför bör du sätta kitet fram, bäst ljud helt enkelt.
    Med coaxerna menar du http://www.mds.se/fr5.html?
    eller menar du dom högtalarna som följer med i kitet?

Om du absolut ska ha 6x9 i bilen så är bättre att de får sitta på steget än de små coaxerna. Men som sagt, jag tycker inte du ska ha 6x9, är det ens några hål i hatthyllan på en 740? Lämna den i fred.
    6x9 sitter i lådor som jag har köpt från mds uppe på hatthyllan, jag har inte förstört hyllan.

Jag har köpt
    http://www.mds.se/fr5.html
    http://www.mds.se/fc5.html
    http://www.mds.se/fr694.html
    http://www.mds.se/6x9box.html
    http://www.mds.se/gzia4115hpx-b.html
    och en PIONEER stereo som har 4 utgångar för rca kablar

Menar ni för bästa ljud att det ska kopplas så här
    https://www.dropbox.com/s/thxyfzv0fg...Ljud4.jpg?dl=0
    eller ska jag koppla högtalarna som är under diskanterna via svarta lådan på något sätt ?
    Last edited by mattiasselander; May 8, 2017, 22:42.

Leave a comment:

• tvett
    replied

Dina bilder är väldigt tydliga på att du tänkte seriekoppla högtalarna med varandra. Att koppla plus från en till minus på en annan är att seriekoppla.

Ja, kit-systemet ska använda alla delar som följer med i det, de skickar inte med en svart låda med kontakter bara på kul. Delningsfiltret ser till att diskanterna får höga frekvenser och basarna låga frekvenser.

De enklare coaxerna har inget delningsfilter till basen, men ett väldigt enkelt till diskanterna i mitten. Därför bör du sätta kitet fram, bäst ljud helt enkelt.

Steget har fyra kanaler. Fyra högtalare. Fram. Bak.

Om du absolut ska ha 6x9 i bilen så är bättre att de får sitta på steget än de små coaxerna. Men som sagt, jag tycker inte du ska ha 6x9, är det ens några hål i hatthyllan på en 740? Lämna den i fred.

Leave a comment:

• mattiasselander
    replied

mattiasselander. Ditt förslag är svårt att förstå. Hur du ens kommit fram till att det skulle fungera.
    Måste undra varför du frågar på ett forum med kunniga för att sedan fortsätta med samma plan när någon säger att det inte kommer fungera?

Du ska INTE seriekoppla några högtalare som är av olika typ. Det är ok med middar och basar som är lika.
    Diskanterna och basarna i kitet måste ha sitt delningsfilter. I filtret är de i princip parallellkopplade, men tar hand om varsin del av frekvenskurvan.

Sätt kit-systemet fram, driv med slutsteget, två kanaler V/H.
    Sätt de små coaxerna i bakdörrarna, driv med slutsteget, två kanaler V/H.
    Sätt 6x9 i din polares bil.

Om du absolut ska använda 6x9, sätt dem på stegets bakkanaler och driv coaxerna från huvudenheten.
    Hejsan förlåt för jag är lite okunnig just därför ja hittade hit till er och undrade om jag kunde få lite hjälp.
    Jag förstår inte riktigt vad ni säger däför det kanske blev lite fel från min sida.
    Jag menar inte att jag ska serie koppla några högtalare..
    jag har 4 kanaler på steget CH1,CH2,CH3,CH4

Menar du att kittet ska kopplas ihop i den lilla svarta lådan(delningsfilter??) som sitter på diskanterna?

Du menar att jag endast kan driva 6x9 från steget om jag vill ha dom inkopplade?

och om jag vill driva något annat från steget så kan jag inte koppla in 6x9?

ber om ursäkt för dumma frågor men därför la jag min fråga i nybörjar-tråden, jag kan inget om ljud men gillar att det låter bra därför jag la min tråd här ihopp om att jag kunde få lite hjälp på traven och ni kanske har sagt i klarspråk exakt hur allt ska vara utan att jag har förstått det och det får ja be om ursäkt för

Jag har ju två st inställningar med hpf och lpf och gain på 2 varsina kanaler alltså CH1+CH2 och CH3+CH4. Dom är väll inte sammankopplade. Då borde jag alltså kunna köra mina två 6x9 på CH3 och CH4. Sen koppla kit-systemet på varsin CH1 och CH2 alltså blir ingenting seriekopplat? och sen kopplar jag coaxerna på huvudenheten.

På kanalerna för 6x9 ställer jag hpf på runt 100Hz som torsten sa ?
    Last edited by mattiasselander; May 8, 2017, 22:21.

Leave a comment:

Working...
X