Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo
Ja,dom ljuger,var därför vi sa att det steget inte var nått att ha,finns ingen tillverkare som kan leverera 200wrms för dom småpengarna,då får man gå upp i 1000-2000kr klassen )
Dom nämnde även en låda på 100 liter till den basen,tror att juh större låda desto bättre lågbas (till film & så) blir det.
Jag själv har en gammal kista på 120 liter ombyggt för att passa in en rockford fosgate 18" bas )
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Ja okej, dåså ljuger dom på hemsidan för de står ju 200wrms..Originally posted by nonplus View PostOm vi nu lugnar ner oss en smula så får vi en trevligare ton här )
Javisst kan du använda ett elagg på 12 volt,bara det ger ut bra med Ampere,(dvs inte ett nätagg från en dator,dom pallar nog inte med att driva ett slutsteg)
Om man kollar vilken säkring det är på det steget du länkade till,så var den på 7.5A (visste inte ens att den storleken fanns på säkringar) så om man räknar ut vad det steget kan ge ut i effekt,7.5a gånger 12 volt ger 90watt max,vilket blir ca 22wrms per kanal & kanske 50wrms till basen som du hade tänkt.
Finns som sagt billigare begagnade hemmabiosub förstärkare att köpa än det steget,som ger mer effekt & blir bättre lämpade för uppgiften.
Om man sökte lite på nätet om den basen till hemmabas,så var det nån som sa 70 liter med 4" port,26cm långt.med en avstämning på 30hz.
Då ska jag ut och söka på förstärkare!
Jag hittade också det sen, fast 60L och 4'',30cm långt rör, hur stor skillnad gör det tror du?
Undrar också om förstärkaren skickar ut mer än vad det står på basen/högtalarna, gör det någon skada då?
Tack för svarert!
Leave a comment:
-
Om vi nu lugnar ner oss en smula så får vi en trevligare ton här )Originally posted by Doitzzz View PostAlright, använder mig av ett elagg som ska driva slutsteget, det ligger ju på 12v så varför en förstärkare? De är väl som att koppla det i bilen fast utanför? x)
Javisst kan du använda ett elagg på 12 volt,bara det ger ut bra med Ampere,(dvs inte ett nätagg från en dator,dom pallar nog inte med att driva ett slutsteg)
Om man kollar vilken säkring det är på det steget du länkade till,så var den på 7.5A (visste inte ens att den storleken fanns på säkringar) så om man räknar ut vad det steget kan ge ut i effekt,7.5a gånger 12 volt ger 90watt max,vilket blir ca 22wrms per kanal & kanske 50wrms till basen som du hade tänkt.
Finns som sagt billigare begagnade hemmabiosub förstärkare att köpa än det steget,som ger mer effekt & blir bättre lämpade för uppgiften.
Om man sökte lite på nätet om den basen till hemmabas,så var det nån som sa 70 liter med 4" port,26cm långt.med en avstämning på 30hz.
Leave a comment:
-
Förklarade ju vad jag behövde ha hjälp med men du svarade ju ''mitt bästa råd är att låta bli'' & då frågade jag varför? Men de kunde du ju inte svara på.
Är inte här för att bjuda på mig själv är här för att få hjälp som det står i rubriken.
& Vadå springa benen av sig -.-
Leave a comment:
-
Doitzzz, jag vänder på frågan, varför?
edit:
Det är väl inte så konstigt att man vill ha svar på varför du absolut ska ha just den lösningen innan man lägger tid på att försöka förklara varför det inte är lämpligt och sen kanske hur du skulle kunna få det så lite dåligt som möjligt.
Hur kan du förvänta dig att folk här bara ska springa benen av sig med att lösa dina problem om du inte kan bjuda till lite själv först?
Ni kan ju avgöra om ni vill hjälpa denna tjommen få bilgrejor fungera halvtaskigt i pojkrummet efter detta PM:
Originally posted by DoitzzHej!
Hej ditt fittnylle!
Varför är du så jävla inkompetent och kommenterar onödiga grejer?
Är här för att söka hjälp bara.Last edited by tvett; March 27, 2018, 20:39.
Leave a comment:
-
Alright, använder mig av ett elagg som ska driva slutsteget, det ligger ju på 12v så varför en förstärkare? De är väl som att koppla det i bilen fast utanför? x)
Leave a comment:
-
Det slutsteget är inget att hänga i granen direkt.& om du då ska ha basen inomhus får du ha lättast en hemmabiosub förstärkare.
Leave a comment:
-
Doitzzz, mitt bästa råd är att låta bli.
Leave a comment:
-
Tjena!
Jag ska bygga ihop ett ljudsystem men behöver lite hjälp med slutsteg och låda!
Har 1 Mutant MT1210, Skriver info om den längst ner!
Kollade på detta slutsteget men vet inte hur de är med känsligheten i högtalaren? https://www.electronic-star.se/auna-...=HiFi%20&%20TV
Eller om nån har nått tips på ett billigt men fungerande slutsteg.
Ps. Ska använda basen inomhus.
Tillverkare:Mutant
Modell:MT1210
Effekttålighet RMS:200 W
Effekttålighet MAX:-
Effekttålighet PEAK:400 W
Frekvensområde:32 - 2000 Hz
Känslighet:87,6 dB
Impedans:1 x 4 ohm
Storlek på baselement:12"
Le:-
FS:30,265 Hz
X-max:9 mm
Mms:163,542 g
Cms:131,92 mm
Re:3,6 ohm
BL:11,037
Sd:51,071 mm2
Qms:3,147
Qes:1,041
Qts:0,682
Vas:48,859 l
Magnetstorlek:162 mm
Yttre diameter:320 mm
Monteringshål:283 mm
Inbyggnadsdjup:143 mm
Leave a comment:
-
-
Du ska provlyssna innan du spikar dina delningsfrekvenser, finns många olika settings du bör gå igenom.Originally posted by roboxster View PostMontering Hertz Mille pro mpk 70.3 4"?
@Wennbom: Tack för svaret om flac 👍
Dessa ska monteras i dashboard och ersätter Bose 4.5 som var monterat öppet.
Frekvensdelningen kommer att vara ca 450 ÷ 5,5k Hz - 6dB.
Behöver jag bygga in dom i låda eller kan dom spela i "free air"?
Högtalaren fungerar utan låda, skulle vilja påstå att de flesta högtalare för bil är avsedda för just detta montage.
Nackdelen kan vara om ljudet läcker ner under instrumentbrädan, ska du ha en kammare att spela i så misstänker jag att du ska ligga någon stans runt en halv liter.
Många högtalare klarar runt 0,3 liter med delningar ner till ca 300-350hz.
Leave a comment:
-
Montering Hertz Mille pro mpk 70.3 4"?
@Wennbom: Tack för svaret om flac 👍
Dessa ska monteras i dashboard och ersätter Bose 4.5 som var monterat öppet.
Frekvensdelningen kommer att vara ca 450 ÷ 5,5k Hz - 6dB.
Behöver jag bygga in dom i låda eller kan dom spela i "free air"?
Leave a comment:
-
Jag köper min HD musik till hemstereon från HDtracks.com.
De har FLAC i SD också.
Annars får du ta en favorit från CD stället och rippa den till FLAC.
Leave a comment:

Leave a comment: