Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo
Tjenare!
Har nyligen köpt en ny bas samt slutsteg som jag har lite problem med.
Basen: Jbl stadium gto 1224
Slutsteg: xcelsus 1600.1
Låda: 70.8 liter portad
Problemet: vid ynka lite bas så låter det oftast rätt bra men när jag höjer på den medföljande kontrollen (till runt 20%?) så börjar allt mullra och spela av sig själv.
Har testat kopplat om och bytt lådor etc, men är tyvärr inte så värst bra på detta. :c
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Björn på dBakuten importerar SPL Dynamics så det är han du ska fråga.Originally posted by Masken View PostNja.. Porten/röret ska inte vara I en låda på 6 liter.. men ja, jag tyckte oxå att det verkade lustigt, men ja har provat ihjäl mig i BassBox pro och till slut valde den låda jag tror skulle funka enligt programmet.. har letat efter hjälp med att räkna på låda utan resultat så jag försöker själv
Okej, tack! Då kanske jag slipper ett avloppsrör som sticker upp över bakrutan
När programmen ger så här "konstiga" lådförslag så brukar det betyda att de inte trivs i den typen av låda. Gissningsvis så kanske den ska ha en sluten låda.
Leave a comment:
-
Nja.. Porten/röret ska inte vara I en låda på 6 liter.. men ja, jag tyckte oxå att det verkade lustigt, men ja har provat ihjäl mig i BassBox pro och till slut valde den låda jag tror skulle funka enligt programmet.. har letat efter hjälp med att räkna på låda utan resultat så jag försöker självOriginally posted by octan View Post73,2cm lång port i en 6 liters låda?
Det går bra med böj så länge det inte blir någon kant som kan skapa turbulens.
Okej, tack! Då kanske jag slipper ett avloppsrör som sticker upp över bakrutan
Leave a comment:
-
73,2cm lång port i en 6 liters låda?Originally posted by Masken View PostNu har jag byggt en låda på 6liter med en 3” port på 73,2 cm efter att provat några lådprogram.. de lär visa sig hur det låter, men hoppas få svar på denna fråga:
Har en 90 graders böj någon påverkan på basporten? Eller funkar det så länge längden är samma?
Det går bra med böj så länge det inte blir någon kant som kan skapa turbulens.
Leave a comment:
-
Nu har jag byggt en låda på 6liter med en 3” port på 73,2 cm efter att provat några lådprogram.. de lär visa sig hur det låter, men hoppas få svar på denna fråga:Originally posted by Masken View PostJag provar att skriva hur jag tänkt mig å ser om någon nappar
Det är en caddy mk1 som jag ska bygga i och jag lyssnar på allt möjligt men mest hårdrock blir det nog.
Basarna är som sagt 2st SPL dynamics xtr-165 d2n, parametrarna på dem skriver jag längst ner i inlägget.
Det är ont om plats där jag vill ha lådan, max yttermått är 110cm bred och 60cm hög. Djupet kan vara 23cm vid golvet och 10cm i överkant på lådan.
Sen hade jag tänkt ha magneten på basarna utåt.
Specs på basarna:
SPL XTR-165 D2N
Size: 165mm (6,5”)
Rms: 250 W
Peak: 500 W
Fms: 54,1 Hz
Res: 91,1 Ohm
Re: 4.0 Ohm
Qms: 5.17
Qes: 0.41
Qts: 0.38
Rms: 7.2 kg/s
Cms: 0.08 mm/N
Mms: 109.6 gr
Nref: 0.09 %
Bl: 19.2 N/A
SPL: 81.3 db
VAS: 2.3 L
Rp: 42.3 Ohm
Lp: 26.8 mH
Cp: 499.1 uF
Le: 1.70 mH
https://www.spldynamics.fi/subwoofers
Behöver ”bara” veta vad för typ av låda, volym och storlek på ev. Basport jag skall satsa på så jag kan börja bygga
Har en 90 graders böj någon påverkan på basporten? Eller funkar det så länge längden är samma?
Leave a comment:
-
Jag provar att skriva hur jag tänkt mig å ser om någon napparOriginally posted by Masken View PostHalloj!
Jag skulle behöva hjälp med att bestämma lådtyp och lådvolym till mina 2st SPL dynamics xtr-165 d2n.
Finns det någon vänlig själ som kan tänka sig hjälpa mig med det? Pm:a mig isåfall eller svara här så ska jag förklara mer om vad jag är ute efter =)
Det är en caddy mk1 som jag ska bygga i och jag lyssnar på allt möjligt men mest hårdrock blir det nog.
Basarna är som sagt 2st SPL dynamics xtr-165 d2n, parametrarna på dem skriver jag längst ner i inlägget.
Det är ont om plats där jag vill ha lådan, max yttermått är 110cm bred och 60cm hög. Djupet kan vara 23cm vid golvet och 10cm i överkant på lådan.
Sen hade jag tänkt ha magneten på basarna utåt.
Specs på basarna:
SPL XTR-165 D2N
Size: 165mm (6,5”)
Rms: 250 W
Peak: 500 W
Fms: 54,1 Hz
Res: 91,1 Ohm
Re: 4.0 Ohm
Qms: 5.17
Qes: 0.41
Qts: 0.38
Rms: 7.2 kg/s
Cms: 0.08 mm/N
Mms: 109.6 gr
Nref: 0.09 %
Bl: 19.2 N/A
SPL: 81.3 db
VAS: 2.3 L
Rp: 42.3 Ohm
Lp: 26.8 mH
Cp: 499.1 uF
Le: 1.70 mH
https://www.spldynamics.fi/subwoofers
Behöver ”bara” veta vad för typ av låda, volym och storlek på ev. Basport jag skall satsa på så jag kan börja bygga
Last edited by Masken; February 20, 2019, 21:56. Reason: Kommer driva basarna med ett rockford fosgate 1500bd
Leave a comment:
-
Halloj!
Jag skulle behöva hjälp med att bestämma lådtyp och lådvolym till mina 2st SPL dynamics xtr-165 d2n.
Finns det någon vänlig själ som kan tänka sig hjälpa mig med det? Pm:a mig isåfall eller svara här så ska jag förklara mer om vad jag är ute efter =)
Leave a comment:
-
Ja, CD är ju egentligen helt ointressant, men det verkar ändå ingå...Originally posted by Eazy View PostDu köper inte högtalare med bluetooth som du kopplar din mobil till. Du köper en ny stereo som har bluetooth. Det är ju kanske inte så stor idé att köpa värsta stereo om du bara ska ha den 2 år. Jag hade heller inte lagt pengar på högtalare till att börja med.
Jag skulle i alla fall börja med en ny stereo med bluetooth och 3 st llågnivå ut (pris får du bestämma). Sedan hade jag köpt ett slutsteg och en sub. Tror BRL billiga paketpris. Anledningen varför jag tycker du ska börja med ett slutsteg och en sub är för att det kan du ju ta med dig till nästa bil som han köper. Högtalare hade jag låtit vara som det är och se hur mycket en ny stereo och sub gör för ljudet.
Det här är såklart hur jag skulle börjat...
Edit:
Denna hade jag valt om du tycker det är viktigt med CD-spelare (många säljs utan CD-spelare).
Du behöver kanske också ett ISO-kablage också till stereon.
Blåtandshögtalaren var väl mer tänkt som ett sätt att få en mer lättflyttad produkt, om bilen skrotas om ett år så är det bara att ta med pinalerna och kanske använda den som högtalare inomhus eller på altanen istället...
Tusen tack för goda råd och jag ska kika lite på länken =)
Leave a comment:
-
Du köper inte högtalare med bluetooth som du kopplar din mobil till. Du köper en ny stereo som har bluetooth. Det är ju kanske inte så stor idé att köpa värsta stereo om du bara ska ha den 2 år. Jag hade heller inte lagt pengar på högtalare till att börja med.Originally posted by AbbeH View PostJa, en ärvd Nissan Almera, typ 1998 eller något sådant, en sedan med hatthylla bak
Jag skulle i alla fall börja med en ny stereo med bluetooth och 3 st llågnivå ut (pris får du bestämma). Sedan hade jag köpt ett slutsteg och en sub. Tror BRL billiga paketpris. Anledningen varför jag tycker du ska börja med ett slutsteg och en sub är för att det kan du ju ta med dig till nästa bil som han köper. Högtalare hade jag låtit vara som det är och se hur mycket en ny stereo och sub gör för ljudet.
Det här är såklart hur jag skulle börjat...
Edit:
Denna hade jag valt om du tycker det är viktigt med CD-spelare (många säljs utan CD-spelare).
Du behöver kanske också ett ISO-kablage också till stereon.Last edited by Eazy; December 12, 2018, 20:02.
Leave a comment:
-
Vad är det för bil?Originally posted by AbbeH View PostMin son kör omkring i en 20 år gammal bil med ett gammalt kassettdeck och bilens 4 originalhögtalare, bilen har minst ett år kvar på vägarna, kanske två. Han önskar sig nu lite mer rimligt ljud, och möjligheten att ansluta telefonen till någon form av högtalare. Jag kan verkligen nära nog inget om detta, lyssnar själv bara på p1...
Hur ska jag tänka? Är det rimligt att köpa ny stereo, en baslåda med slutsteg och försöka passa ihop detta med de existerande högtalarna. Är det bättre att köpa typ den fetaste blåtandshögtalaren och spänna fast den i baksätet, eller är det bästa att bara köpa någon form av anslutningsutrustning för telefonen till existerande stereo och därefter förklara för honom att han gör bäst i att spara ihop till en vettigare bil? Ja, det här kanske är svårt för er att svara på, det beror säkert på så många faktorer. Men om vi säger att en budget ligger på typ ett till två tusen, är det då rimligt att göra något, eller är det pengar i sjön?
Leave a comment:
-
Min son kör omkring i en 20 år gammal bil med ett gammalt kassettdeck och bilens 4 originalhögtalare, bilen har minst ett år kvar på vägarna, kanske två. Han önskar sig nu lite mer rimligt ljud, och möjligheten att ansluta telefonen till någon form av högtalare. Jag kan verkligen nära nog inget om detta, lyssnar själv bara på p1...
Hur ska jag tänka? Är det rimligt att köpa ny stereo, en baslåda med slutsteg och försöka passa ihop detta med de existerande högtalarna. Är det bättre att köpa typ den fetaste blåtandshögtalaren och spänna fast den i baksätet, eller är det bästa att bara köpa någon form av anslutningsutrustning för telefonen till existerande stereo och därefter förklara för honom att han gör bäst i att spara ihop till en vettigare bil? Ja, det här kanske är svårt för er att svara på, det beror säkert på så många faktorer. Men om vi säger att en budget ligger på typ ett till två tusen, är det då rimligt att göra något, eller är det pengar i sjön?
Leave a comment:
-
Ok, det va en bra förklaring, tack!!Originally posted by Nonne View PostEnkelt förklarat ....
Effekten på basarna är bara en siffra på tålighet, inte hur högt dom spelar.
Ju högre effekt basarna tåler ju mer effekt måste tillföras för att dom ska spela lika högt.
Detta beror på att konen är tyngre, man måste tillföra mer effekt för att konen ska röra sig lika mycket.
Vi jämför med en bil.
En lätt bil behöver inte lika mycket effekt (watt) för att köras i 100 km/t som en tung bil.
Ska man spela högt med lite effekt så är det inte effekttåligheten man ska granska.
Då ska man kontrollera känsligheten, den anger hur många DB basen presterar vid 1 watt.
Ju fler watt basen tåler ju lägre känslighet.
Leave a comment:
-
Ok jo det e klart, det lär man ju märka,å göra i fall det skulle händaOriginally posted by Mikka View PostEn bas kan gå sönder om den tex får oren signal, Enkelt förklarat, Börjar musiken låta dåligt så sänk volymen
Leave a comment:
-
Enkelt förklarat ....
Effekten på basarna är bara en siffra på tålighet, inte hur högt dom spelar.
Ju högre effekt basarna tåler ju mer effekt måste tillföras för att dom ska spela lika högt.
Detta beror på att konen är tyngre, man måste tillföra mer effekt för att konen ska röra sig lika mycket.
Vi jämför med en bil.
En lätt bil behöver inte lika mycket effekt (watt) för att köras i 100 km/t som en tung bil.
Ska man spela högt med lite effekt så är det inte effekttåligheten man ska granska.
Då ska man kontrollera känsligheten, den anger hur många DB basen presterar vid 1 watt.
Ju fler watt basen tåler ju lägre känslighet.
Leave a comment:

Leave a comment: