Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Styrbjörn
    replied
    Originally posted by Aramet View Post

hej tack för ditt svar
    vad menar du med delnings filter? har du nå förslag vad vi kan köpa i så fall ?
    Jo så här , högtalare är gjorda för vissa frekvenser, tex basar lågfrekvent 120-180 Hz och nedåt , mellanregister 120 - 3-5000hz. Du kan inte koppla diskanter och basar på samma signal då ryker disken och basen låter skit helt enkelt. Du behöver ett delnings filter till 8 orna i dörr och låda som delar nånstans mellan 2-5000 Hz så diskarna bara får höga frekvenser. Hör med butiken ni köpte grejerna hos. Finns färdiga. Kan vara så att ni fått med ett litet filter till diskanterna ( kondensator) lite osäker på ert gpx men kolla manualen om de finns ett högpass filter (HP) på runt 120- 150 hz

Leave a comment:

• Aramet
    replied
    Originally posted by Styrbjörn View Post
    Hej, steget atu kopplar du till 12 tums basarna ( parallellt) lågnivå kabel från stereo eller 4 kanals steget. Lådan med 4 8or parallel kopplar (2+2) till varsin kanal på gpx steget ( rear) högtalarna i dörrarna fram kopplar du till varsin kanal (front) på gpx. Glöm inte delnings filter för 8or och diskanter. Vet dock inte vad emmd är för nåt, kanske har de ett annat namn också men ska inte vara nåt problem att parallel koppla. Hoppas hon blir biten
    hej tack för ditt svar
    vad menar du med delnings filter? har du nå förslag vad vi kan köpa i så fall ?

Leave a comment:

• Styrbjörn
    replied
    Hej, steget atu kopplar du till 12 tums basarna ( parallellt) lågnivå kabel från stereo eller 4 kanals steget. Lådan med 4 8or parallel kopplar (2+2) till varsin kanal på gpx steget ( rear) högtalarna i dörrarna fram kopplar du till varsin kanal (front) på gpx. Glöm inte delnings filter för 8or och diskanter. Vet dock inte vad emmd är för nåt, kanske har de ett annat namn också men ska inte vara nåt problem att parallel koppla. Hoppas hon blir biten

Leave a comment:

• Aramet
    replied
    Hi

har ett problem just och det är att min Sambos dotter har köpt ljudprylar till bilen (A-Traktor) som hon nu inte vet hur hon ska koppla ihop. Jag som snäll sambo få kolla upp det nu !

Prylar hon köpte det ser ut som följande:

en baslåda EMMD-12
    ett slutsteg Avatar ATU-1000.1D
    ett slutsteg GPX1000.4
    6st Pride Ruby Light 8 PARPRIS
    4st Master Audio BST12/4

vi snickrade ihop en låda vart 4st Pride högtalare sitter i och 2st master audio enligt hennes önskemål.

det skulle vara super kul om nån kan hjälpa mig/ oss att få ihop detta. från skratch så att säga

dom resterande högtalarna skall monteras sen i dörrarna fram.

Mvh

Aramet

Leave a comment:

• Erkkanlinden
    replied
    Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Japp 12 volt är det, hörde en som sa det att steget kan va slut :/

Leave a comment:

• Nonne
    replied

Originally posted by Erkkanlinden View Post
    Hej! Igår la mina högtalare av från ingenstans och började ticka konstant , men så felsökte högtalarna lite men insåg att det är självaste slutsteget som tickar.. de kom från ingenstans? Även utan RCA inkopplad. Steget är jordad i bälteshållaren med ordentlig nerslipning så de kan väl inte vara bekymmret? Är slutsteget paj kanske?
    Har du kontrollerat så du har 12 volt mätt på polerna?

Leave a comment:

• Erkkanlinden
    replied

Hej! Igår la mina högtalare av från ingenstans och började ticka konstant , men så felsökte högtalarna lite men insåg att det är självaste slutsteget som tickar.. de kom från ingenstans? Även utan RCA inkopplad. Steget är jordad i bälteshållaren med ordentlig nerslipning så de kan väl inte vara bekymmret? Är slutsteget paj kanske?

Leave a comment:

• Nonne
    replied

Du nämner att du kontrollerat säkring, har ni dragit ur lågnivå och mätt mellan plus och minus på förstärkaren?

Då får man koll på om det är ström till förstärkaren
    Har ni AGU (glas) säkring så kan den vara hel men släppt i ena ändan av hylsan.

Ett vanligt fel vi åtgärdar på Ljudbyggaren!

Leave a comment:

• Kaptenen123
    replied

Tjenare! Relativt ny på billjud
    Har en polare som köpt sig lite ljud till sin E28...
    Det han köpt är följande:
    Bass Habit pp600.1 slutsteg för en 12" bas
    Bass habit 2x70 RMS slutsteg för att driva en raggarplanka
    Vi drog alla kablar så som det ska vara, lågnivå på ena sidan och pluskabel på andra sidan under golvlisterna.
    Vi har kopplat högtalarkablarna - till - och + till + i steget från bas / raggarplanka utan bryggning.
    Lågnivå till basen är satt i L/R ( Finns också Output/input )

Problemet som uppstod var att plötsligt under bilfärd så började basen spela väldigt lågt ( Knappt någonting ) och raggarplanka började brusa och typ klickade.
    Någon som har en aning om vad felet kan vara? vi har testat dragit nya lågnivå kablar, kollat säkring på pluskabel samt kollat så att allting sitter ordentligt i kabelskor osv. Kan ju inte vara inställningar på steget heller då det började krångla utan att vi har rört det.

Otroligt tacksam för svar! kan inte så mycket så bara att mata på med olika idéer och tips!

Leave a comment:

• tvett
    replied

En vanlig 3.5mm/RCA AV-kabel för videokameror brukar ha video på samma 3.5mm-band som höger för en mobiltelefon.
    Vi kan ju hoppas att det var en sån kabel du använde så inget dumt hände.

Handlade du på BRL på nätet eller har du någon butik att åka till?

Leave a comment:

• Victorsomintevetnågot
    replied

Originally posted by Nonne View Post
    Helt rätt, eftersom du inte kopplar som jag ber dig så ta en AUX kabel och koppla in på RCA ingångarna så får du säkert ljud.

Så testar jag alltid när folk kommer till mig när det inte funkar.
    Då utesluter man olika källor!
    Jag vill få det att fungera men jag förstår ju inte vad du menar....

Kollade ifall jag hade någon Aux till RCA kabel. Men hade endast en kabel som hade 3 RCA utgångar. Gul, vit och röd. Testade att koppla in 2 utav dem men kom inget ljud.

Leave a comment:

• Nonne
    replied

Originally posted by Victorsomintevetnågot View Post

Menar du att jag ska koppla in mobilen i en utav RCA kablarna och testa om basen låter? Eller hur kopplar jag in mobilen i slutsteget?
    Helt rätt, eftersom du inte kopplar som jag ber dig så ta en AUX kabel och koppla in på RCA ingångarna så får du säkert ljud.

Så testar jag alltid när folk kommer till mig när det inte funkar.
    Då utesluter man olika källor!

Leave a comment:

• Victorsomintevetnågot
    replied

Originally posted by heddan99 View Post
    Varför tar du inte kontaktat med BRL butiken som sålde det till dig och skickar lite bilder på din installation?
    De borde kunna hjälpa dig då du köpt det nytt från dem.
    Prova att koppla in mobilen direkt på slutsteget och se hur det låter då, så kan du se om det lirar utan hög/lågnivå adaptern.
    Om det funkar så köper du en sådan adapter som Nonne länkade till så kommer det att funka.
    Jag köpte inte ifrån BRLs sida, jag såg en kille på blocket som sålde helt nya grejer ifrån Brl. Allt var helt oöppnat och orört. Han hade kvitto och garanti. Sedan köpte jag det av honom, detta har jag ett kvitto på. Så jag köpte aldrig direkt ifrån BRLs sida.

Menar du att jag ska koppla in mobilen i en utav RCA kablarna och testa om basen låter? Eller hur kopplar jag in mobilen i slutsteget?
    Last edited by Victorsomintevetnågot; April 30, 2021, 13:10.

Leave a comment:

• heddan99
    replied

Originally posted by Victorsomintevetnågot View Post
    Jag får väl helt enkelt ta o sälja baslådan och slutsteget....Har ingen aning vad jag ska göra Tack för ni försökte hjälpa mig. Men förstår inte hur jag ska lösa det :/ Om någon vill köpa det så kontakta mig. Helt nya grejer ifrån Brl.
    Varför tar du inte kontaktat med BRL butiken som sålde det till dig och skickar lite bilder på din installation?
    De borde kunna hjälpa dig då du köpt det nytt från dem.
    Prova att koppla in mobilen direkt på slutsteget och se hur det låter då, så kan du se om det lirar utan hög/lågnivå adaptern.
    Om det funkar så köper du en sådan adapter som Nonne länkade till så kommer det att funka.

Leave a comment:

• Victorsomintevetnågot
    replied

Originally posted by octan View Post
    Kan vara mycket. Men vet att Feltema inte funkar så bra i bilar med Canbus.

Sen borde du inte tvinna kablar. Undvik allt som kan ge glapp/störningar.
    Gör bara ordentliga kopplingar. Annars kan slutsteg och annat gå sönder.
    Slarva inte med "ful"kopplingar bara för att det är enkelt.
    Jag får väl helt enkelt ta o sälja baslådan och slutsteget....Har ingen aning vad jag ska göra Tack för ni försökte hjälpa mig. Men förstår inte hur jag ska lösa det :/ Om någon vill köpa det så kontakta mig. Helt nya grejer ifrån Brl.

Leave a comment:

Working...
X