Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo
Hej! Ny i forumet, verkar ett trevligt ställe!
Jag bor utomlands och har köpt en bil från ett helt annat land. Mediaspelaren/stereon är väldigt bra och trevlig (pioneer carrozzeria). Den är installerad bra, funkar bra med telefonen etc. Problemet är att den 1) är på japanska 2) endast har ”låga” frekvenser för radion samt GPS funkar inte då det tycker bilen borde vara i Japan. Skulle det gå att byta språk skulle jag vara nöjd med det men det går tydligen inte. Vad kan man göra? Den går att byta ut för ung 3000 sek här i det här landet. Kan jag köpa ett annat 2 din ”huvud” och byta ut pioneer men behålla grundinstallationwn?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Avstämningen i sig är nog ingen fara. Men alla bilar beroende på storlek och utformning höjer en viss frekvens. T.ex. bilar i Golf-storlek brukar höja vid runt 51-54 Hz. Större bilar som V70 hamnar under detta. Men denna höjning finns där oavsett om du kör portat eller slutet.
Leave a comment:
-
Hur blir skillnaden när man sätter in den i bilen för om jag har förstått allt rätt så är dem flesta programmen utefter hemmaljud men hur blir det då när man sätter in lådan i en bil med den avstämningen?
Leave a comment:
-
I en Slot port är det längden som avgör avstämningen då?
Håller på att göra en låda på 65 liter och har skrivit in en höjd på 340mm x 30mm och då vill programmet få det till en längd på 259mm vid en avstämning på 37hz (arean är 102cm2) tror ni det kan stämma?
Leave a comment:
-
Gas uppger inte det på sina basar. Men fyll i 15mm. Borde ligga nära sanningen.Originally posted by Emretsson View PostSkulle va intressant att veta vad det är då dem vill ha det när man lägger in elementet i tillexempel WinISD
Xmax står väll för vad slaglängden är så jag inte är helt ute å cyklar
Leave a comment:
-
Skulle va intressant att veta vad det är då dem vill ha det när man lägger in elementet i tillexempel WinISDOriginally posted by octan View PostVad behöver du xmax-värdet till?
Xmax står väll för vad slaglängden är så jag inte är helt ute å cyklar
Leave a comment:
-
Vad behöver du xmax-värdet till?
Leave a comment:
-
Är så att jag inte fick med några värden när jag köpte ny bas då fick tjata en hel del innan jag fick några användbara värden men en jag inte fick var X-Max någon som vet om att det går att räkna ut på något sett eller vet vad GAS PRO12D2 har för xmax
Leave a comment:
-
Det är ett 4 kanals steg men jag har bara högtalarna fram inkopplade dragit högtalar kabel bak till packväskorna men inte kopplat in några högtalare ännuOriginally posted by Nonne View PostNär något smälter så görs det av värme, känns som om du har duktigt med ström ur steget.
Men helt ärligt borde det inte kunna smälta.
Testa att koppla höger på vänster och tvärt om.
Smälter filtret på höger sida så vet du iallafall att steget inte är helt hundra.
Smälter båda filterna på vänster sida eller är det bara på en specifik kanal?
nä det är bara vänster sida fram som smälter höger funkar kanon ?
tack för svar :-)
Leave a comment:
-
När något smälter så görs det av värme, känns som om du har duktigt med ström ur steget.Originally posted by Lindeberg View PostJag skulle behöva lite hjälp av någon kunnig Har köpt ett rockford fosgate 4x 100 w och 2 st focal 165 F kit med tweeters som jag monterat på en motorcykel .
2 ggr har delningsfiltret från Focal smält på vänster sida Högtalarna e ok Jag vet inte vad det är för fel och CD bilradio kan inte heller ..
högtalarna är på 70 W Rms ..
lindeberg.no1@gmail.comart ska jag börja felsöka detta ? tacksam för hjälp
Men helt ärligt borde det inte kunna smälta.
Testa att koppla höger på vänster och tvärt om.
Smälter filtret på höger sida så vet du iallafall att steget inte är helt hundra.
Smälter båda filterna på vänster sida eller är det bara på en specifik kanal?
Leave a comment:
-
Jag skulle behöva lite hjälp av någon kunnig Har köpt ett rockford fosgate 4x 100 w och 2 st focal 165 F kit med tweeters som jag monterat på en motorcykel .
2 ggr har delningsfiltret från Focal smält på vänster sida Högtalarna e ok Jag vet inte vad det är för fel och CD bilradio kan inte heller ..
högtalarna är på 70 W Rms ..
lindeberg.no1@gmail.comart ska jag börja felsöka detta ? tacksam för hjälp
Leave a comment:
-
Vad är det för bil?
Leave a comment:
-
Re: custom montera högtalare i bil utan fabriksmonterade högtalare
Hej! Har precis köpt en bil och vill uppgradera från de 2 pissiga 4 tums högtalarna i instrumentpanelen, hade tänkt sätta 2st 6,5 tum(pioneer ts-g1720f) bakom dörrarna(3 dörrars hatchback från 89). För detta måste jag uppenbarligen custom montera högtalarna. Det jag undrar över är ifall det är något jag borde tänka på och borde göras utöver att bara göra hålet för att få ut så mycket som möjligt av högtalarna. Har ingen jätte budget.
MVH En nyfiken nybörjareLast edited by Dilexius; August 11, 2019, 19:18.
Leave a comment:

Leave a comment: