Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Horsyhorse
    replied
    Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Originally posted by haapppoooo View Post
    Har lite blandade genesis steg så ja, stereo 60 och 100 har jag.

Angående frekvenserna så har jag egentligen dålig koll men tex:
    Sub: 25 6db (testa så klart) - 75 12db
    Rör: 80 12db - 115 24db
    Mid: 120 12db

(Är något år sedan jag ställde in något och redan då var jag inte mer än en glad amatör)

Är jag på rätt spår eller helt ute och cyklar?
    Kör då Mosconit till sub och basrör, st100 till midbasar och st60 till diskanterna.
    Kitets filter har byglar(att ta bort) om du ska köra två steg men vill använda filtrets delning och dämpning, osv

Pierre

Leave a comment:

• FutureWorld
    replied

Är hög siffra på dämpningsfaktor bättre än en lägre?
    Står i valet om jag ska köpa mosconi AS slutsteg nytt eller om man ska prova DLS A serie steg. Har tidigare i princip bara haft genesis, hur upplever ni andra dessa slutsteg?
    Högre dämpfaktor är bättre ja, alltså en högre siffra. Högre dämpfaktor ger större kontroll av högtalarens rörelse än ett slutsteg med lägre dämpfaktor.
    Men dämpfaktor är bara en parameter och säger egentligen inget om hur slutsteget låter eller är bra.
    Ingen expert så fler får flika in hur det fungerar och har ingen erfarenhet av de slutstegen

Mvh

Leave a comment:

• haapppoooo
    replied

Är hög siffra på dämpningsfaktor bättre än en lägre?
    Står i valet om jag ska köpa mosconi AS slutsteg nytt eller om man ska prova DLS A serie steg. Har tidigare i princip bara haft genesis, hur upplever ni andra dessa slutsteg?

Leave a comment:

• Bobban66
    replied

Hej!

Är helt ny inom billjud, har en gammal bas JBL GT112 180w peak 280w och ett gas alpha 400w slutsteg, min fråga är då vad ska jag köra med för kablar till detta? Har inga alls just nu. Samt ska jag köpa högtalare till 4 dörrar dock ingen aning vilka (tips mottages mer än gärna i vettig prisklass) behöver jag ha ett eget steg til högtalarna eller kan jag köra basen och högtalarna på samma steg?

Dumförklara mig inte, prata hellre som ett barn till mig då kag fattar i princip lika mycket som dom när det kommer till billjud.

Leave a comment:

• haapppoooo
    replied

Originally posted by T3r0 View Post
    Hej.
    Ska montera förstärkare till en bas i bilen.
    Har batteriet i bakluckan, och en plus terminal i motorutrymmet.
    Är det ok att ta strömm direkt från batteriet som vanligt eller bör jag av någon anledning ta strömm från terminalen under huven?

Mvh
    Det ska inte vara några problem att ta strömmen bak. I värsta fall så får du även ta strömmen till stereon där bak

Leave a comment:

• T3r0
    replied

Hej.
    Ska montera förstärkare till en bas i bilen.
    Har batteriet i bakluckan, och en plus terminal i motorutrymmet.
    Är det ok att ta strömm direkt från batteriet som vanligt eller bör jag av någon anledning ta strömm från terminalen under huven?

Mvh

Leave a comment:

• haapppoooo
    replied

Originally posted by Horsyhorse View Post
    Jag har inget svar utan min fråga är hur du ska dela upp frekvenserna mellan
    sub/basrör/qcomp?

Och.....har du både ett Genesis 60 och 100?

Pierre
    Har lite blandade genesis steg så ja, stereo 60 och 100 har jag.

Angående frekvenserna så har jag egentligen dålig koll men tex:
    Sub: 25 6db (testa så klart) - 75 12db
    Rör: 80 12db - 115 24db
    Mid: 120 12db

(Är något år sedan jag ställde in något och redan då var jag inte mer än en glad amatör)

Är jag på rätt spår eller helt ute och cyklar?

Leave a comment:

• Horsyhorse
    replied

Vilken rekommenderar ni? 10" bas sluten låda, hyffsat väl ljudande och klara att spela på. Tänkyt att bli drivet av 2st bryggade kanaler på ett Mosconi AS 200.4

De jag kollat på:
    FOCAL PERFORMANCE P25F 10tum
    Dayton Audio RSS265HO-44
    Alpine R-W10D4

Framsystemet kommer att vara ett amega q-comp 60

Fråga 2:
    Hade ni valt att koppla diskanterna från q-comp via delningsfilter eller att tex driva middarna på de resterande kanalerna på Mosconi steget och diskanterna på ett genesis stereo "xxx"?
    Om alternativ 2, bör jag i så fall koppla dem på ett stereo 100 eller 60? Eller duger inte de stegen eftersom att de aldrig blir varm av den låga belastningen?

Fråga 3:
    I SQ syfte, bör jag då koppla in ett amega basrör fram eller blir det "less is more"?

Tack i förväg
    Jag har inget svar utan min fråga är hur du ska dela upp frekvenserna mellan
    sub/basrör/qcomp?

Och.....har du både ett Genesis 60 och 100?

Pierre

Leave a comment:

• haapppoooo
    replied

Vilken rekommenderar ni? 10" bas sluten låda, hyffsat väl ljudande och klara att spela på. Tänkyt att bli drivet av 2st bryggade kanaler på ett Mosconi AS 200.4

De jag kollat på:
    FOCAL PERFORMANCE P25F 10tum
    Dayton Audio RSS265HO-44
    Alpine R-W10D4

Framsystemet kommer att vara ett amega q-comp 60

Fråga 2:
    Hade ni valt att koppla diskanterna från q-comp via delningsfilter eller att tex driva middarna på de resterande kanalerna på Mosconi steget och diskanterna på ett genesis stereo "xxx"?
    Om alternativ 2, bör jag i så fall koppla dem på ett stereo 100 eller 60? Eller duger inte de stegen eftersom att de aldrig blir varm av den låga belastningen?

Fråga 3:
    I SQ syfte, bör jag då koppla in ett amega basrör fram eller blir det "less is more"?

Tack i förväg

Leave a comment:

• Nonne
    replied

Basar i 2 ohm ska drivas av monoblock, dessa brukar vara optimerade för 2 ohm.

Leave a comment:

• rosten1000
    replied
    Alpine baslåda SBG-1224BR

Är en gammal gubbe som kommer ihåg dom tuffa grabbarna på 80-talet som åkte med en stor Alpine dekal i bakrutan. Nu bar det sig inte bättre än att sonens kompis hade en Alpine baslåda till salu för småpengar. Enligt sonen så var den kass pga att basen var på 2 Ohm? Jag köpte i alla fall lådan för några hundralappar. Men vad skall jag ha för slutsteg till den? Gärna Alpine. Skall ha högtalare i framdörrarna och diskanter i A-stolpen har jag räknat med. Så det blir ingen jätteanläggning utan vill bara ha rent och klart ljud i en liten pendlarbil. Lite tips på inte allt för dyra grejor som kan komplettera min baslåda.

Leave a comment:

• FutureWorld
    replied

Originally posted by Realtid View Post
    Toppen, nu blir jag lite smartare:-)
    Som jag tolkar det så kan jag bygga en låda för 2st basar och koppla dom i 2ohm och driva dom på 1 av "kanalerna" på steget?
    Alternativt bygga två separata lådor med 1 bas i varje, koppla dom var för sig på utgångarna på steget, och då drivs dom på 4ohm.
    Eller som tredje, bygga separata lådor, koppla dom parallellt på terminalerna, in i en av utgångarna på steget, och då driva dom i 2ohm?
    Jäkligt rörigt, men jag kanske kan rita upp lite hur jag tror det funkar, och bifoga en bild senare.
    Slutsteget har endast 1 kanal. Att du har dubbla plus och minus är för att det ska vara enklare att koppla in fler än 1 bas. Så kopplar du in 2st 4ohms basar till steget, och kopplar in pluskablarna och minuskablarna från de 2 basarna så blir det parallellt inkopplat och impedansen blir då 2ohm. Med 2 basar som är på 4ohm så kan man koppla parallellt och få 2ohm i impedans eller koppla i serie och få 8ohms impedans.

Leave a comment:

• Realtid
    replied

Originally posted by Nonne View Post
    DLS Cad 11 är ett monoblock vilket betyder 1 kanal så att koppla på vars en kanal blir svårt utan att köpa ett steg till.

Att du har 4a anslutningar ... 2+ och 2- betyder inte att du har 2 kanaler.
    Denna lösning har man bara för att det ska vara enklare att koppla om lådorna sitter på vars en sida i bilen.
    Anslutningarna är en och samma inuti steget.
    Toppen, nu blir jag lite smartare:-)
    Som jag tolkar det så kan jag bygga en låda för 2st basar och koppla dom i 2ohm och driva dom på 1 av "kanalerna" på steget?
    Alternativt bygga två separata lådor med 1 bas i varje, koppla dom var för sig på utgångarna på steget, och då drivs dom på 4ohm.
    Eller som tredje, bygga separata lådor, koppla dom parallellt på terminalerna, in i en av utgångarna på steget, och då driva dom i 2ohm?
    Jäkligt rörigt, men jag kanske kan rita upp lite hur jag tror det funkar, och bifoga en bild senare.

Leave a comment:

• Nonne
    replied

Originally posted by Realtid View Post
    Hejsan.

Nu kommer en riktigt skön nybörjarfråga.
    Jag håller på att koppla in ett bassteg DLS cad11, och har tänkt mig två olika sätt att driva basar med det. Basarna är 2st JL audio 6w3v3. 6,5" basar på 4ohm. Singelcoil om jag fattat rätt.
    Scenario 1:
    Bygga en gemensam låda för bägge basarna som då kopplas parallellt och drivs i 2ohm. Steget ger då 750w i 2ohm.
    Scenario 2:
    Bygga separata lådor och driva basarna i 4ohm. Men det är här jag blir fundersam på hur jag ska koppla grejerna.

På steget finns 2st högalarutgångar. Kan jag koppla enligt Scenario 1 på endast ena utgången på steget? Känner steget av själv att det är 2ohm som gäller?

Om jag kopplar basarna var för sig, ska jag koppla dom på varsin kanal och att steget även då känner av ohm själv?

Och slutligen, vad är lämpligast för slutresultatet?
    Anledningen till basarna är att jag har väldigt dåligt med plats i bilen, och att jag gillar dom basarna enormt mycket. Jag kan bygga en låda där båda basarna får plats och spela genom skidluckan, eller bygga två separata lådor som får plats på var sin sida i bagaget.

Hoppas någon förstår allt svammel jag skriver och hjälpa mig lite på traven.
    Tack!
    DLS Cad 11 är ett monoblock vilket betyder 1 kanal så att koppla på vars en kanal blir svårt utan att köpa ett steg till.

Att du har 4a anslutningar ... 2+ och 2- betyder inte att du har 2 kanaler.
    Denna lösning har man bara för att det ska vara enklare att koppla om lådorna sitter på vars en sida i bilen.
    Anslutningarna är en och samma inuti steget.

Leave a comment:

• Realtid
    replied

Hejsan.

Nu kommer en riktigt skön nybörjarfråga.
    Jag håller på att koppla in ett bassteg DLS cad11, och har tänkt mig två olika sätt att driva basar med det. Basarna är 2st JL audio 6w3v3. 6,5" basar på 4ohm. Singelcoil om jag fattat rätt.
    Scenario 1:
    Bygga en gemensam låda för bägge basarna som då kopplas parallellt och drivs i 2ohm. Steget ger då 750w i 2ohm.
    Scenario 2:
    Bygga separata lådor och driva basarna i 4ohm. Men det är här jag blir fundersam på hur jag ska koppla grejerna.

På steget finns 2st högalarutgångar. Kan jag koppla enligt Scenario 1 på endast ena utgången på steget? Känner steget av själv att det är 2ohm som gäller?

Om jag kopplar basarna var för sig, ska jag koppla dom på varsin kanal och att steget även då känner av ohm själv?

Och slutligen, vad är lämpligast för slutresultatet?
    Anledningen till basarna är att jag har väldigt dåligt med plats i bilen, och att jag gillar dom basarna enormt mycket. Jag kan bygga en låda där båda basarna får plats och spela genom skidluckan, eller bygga två separata lådor som får plats på var sin sida i bagaget.

Hoppas någon förstår allt svammel jag skriver och hjälpa mig lite på traven.
    Tack!

Leave a comment:

Working...
X