Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Mikka
    replied
    Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Originally posted by TinyTina View Post
    När riskerar de gå sönder, hur lyckas man med det så att säga? inte för att jag tänkt förstöra,
    En bas kan gå sönder om den tex får oren signal, Enkelt förklarat, Börjar musiken låta dåligt så sänk volymen

Leave a comment:

• TinyTina
    replied

Originally posted by tvett View Post
    Nej seriöst. Du får börja läsa det som skrivs till dig. Det har förklarats flera gånger nu att watt mäts på olika sätt.
    400 watt på ett mer rättvisande sätt. 800 watt på ett säljarsnackpålådanattjämföramedbillighemelektronik-sätt
    Sorry, men e nog väldigt extremt trög bara, är dålig på att ta in info, när man *lider* av adhd, så förlåt, och nej så klart jag inte har på högsta volym, förstör väl både öron å bas om jag skulle
    Last edited by TinyTina; October 29, 2018, 22:44.

Leave a comment:

• tvett
    replied

Nej seriöst. Du får börja läsa det som skrivs till dig. Det har förklarats flera gånger nu att watt mäts på olika sätt.
    400 watt på ett mer rättvisande sätt (RMS). Motsvarar kanske 800 watt på ett säljarsnackpålådanattjämföramedbillighemelektronik-sättet.

Men om du bara vill berätta för dem som åker med, 400 watt RMS som mest, men nu drar du väl inte volymen till max, eller hur?
    Last edited by tvett; October 29, 2018, 22:32.

Leave a comment:

• TinyTina
    replied

.... men för att göra det enkelt.

Du kommer få 400 watt. Om du vill skryta och skriva något på lådan så säg 800 watt.
    aha, ok, nej, har ingen å skryta till om detta, mer än till mina vuxna barn Men då vet jag, eller inte, 400 el 800? varför 2 tal? e det 400 per högtalare du menar å 800 tillsammans
    Last edited by TinyTina; October 29, 2018, 22:06.

Leave a comment:

• tvett
    replied

.... men för att göra det enkelt.

Du kommer få 400 watt. Om du vill skryta och skriva något på lådan så säg 800 watt.

Leave a comment:

• TinyTina
    replied

vet inte varför jag vill veta watten, är bara det man lärts sig att gå efter sen barnsben typ , har ingen förklaring faktiskt men det jag har i bilen nu är jäkligt skönt ljud, för en *billig* peng , duger för mig, tills jag blir hörselskadad å behöver uppgradera systemet, el om de går sönder av nån anledning, å finns det nån risk att de gör det förresten? När riskerar de gå sönder, hur lyckas man med det så att säga? inte för att jag tänkt förstöra, men de e bra lagom tryck/bas i dom iaf , Jag vet, det finns 10 ggr värre, men ska ju inte på nåt ställe å visa upp det direkt, utan endast för mig själv å de som åker med
    Last edited by TinyTina; October 29, 2018, 21:54.

Leave a comment:

• Mikka
    replied

Originally posted by TinyTina View Post
    men vad ger basen i watt när allt e ihop räknat,fattar inte ett skvatt av det ni skriver, är ju tjej , men som jag skrev tidigare, en baslåda till pc på 400w är 400w,å inget mer , vill bara veta watt på basen, el går det inte att säga w på bas i bil på samma sätt? uch vill ju fatta det här, men gör inte det, å vad är ohm?
    Watt är effekt, Dvs hur mycket basen tål under en viss belastning.

Signalen från förstärkaren går genom tunna koppartrådar i högtalarens talspole. Det är främst talspolens förmåga att hantera den elektriska effekten som avgör högtalarens watt-angivelse. Tillverkarna mäter vanligtvis sina högtalare med hjälp av ”pink noise” – skärt brus – vilket är en brusig signal som innehåller alla toner i frekvensspektret 20–20 000 Hz samtidigt.

Förstärkaren kan ställas in på den effekt man på förhand har räknat ut att högtalaren tål. Om högtalaren fungerar oförändrat efter 100 timmars konstant belastning med pink noise tål den minst den här effekten. Därefter provar man ytterligare 100 timmar med kraftigare effekt, och så fortsätter man tills högtalaren går sönder. På så sätt kommer man fram till högtalarens nominella (konstanta) belastning.

Vid ”musikbelastning” mäts högtalaren också under 100 timmar, men här får den vilopauser: 1 minut med signal, 2 minuters paus, 1 minut med signal, 2 minuters paus osv. De här inlagda pauserna gör det naturligtvis svårare att bränna högtalaren, så musikbelastningen är normalt sett omkring fem gånger högre än den konstanta belastningen.

Problemet är att ingen av de nämnda mätmetoderna motsvarar det man i verkligheten skulle mata högtalaren med i form av musik eller filmljud. Därför är det rakt omöjligt att använda watt-angivelserna till något eftersom det är omständigheterna runt omkring som avgör vad högtalaren tål: förvrängning, klippning,

Leave a comment:

• TinyTina
    replied

Säljtexten är alltså felaktig? Lite småkasst.
    Specen är alltså 500W och 2 ohm per låda, inte per element.

https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-b...-pro-6001.html
    men vad ger basen i watt när allt e ihop räknat,fattar inte ett skvatt av det ni skriver, är ju tjej , men som jag skrev tidigare, en baslåda till pc på 400w är 400w,å inget mer , vill bara veta watt på basen, el går det inte att säga w på bas i bil på samma sätt? uch vill ju fatta det här, men gör inte det, å vad är ohm?

Leave a comment:

• tvett
    replied

Originally posted by Mikka View Post
    Njeee... BEAT210 som sitter i dessa lådor har enkel 4 Ohm spole. Dvs 4+4 parallellt blir 2 ohm
    Säljtexten är alltså felaktig? Lite småkasst.
    Specen är alltså 500W och 2 ohm per låda, inte per element.

https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-b...-pro-6001.html
    Last edited by tvett; October 29, 2018, 20:10.

Leave a comment:

• tvett
    replied

För att förenkla så pratar vi enbart om RMS, dvs "medel".
    Ditt steg ger inte mer än 600 watt RMS som max, förutsatt att det driver 1ohm.
    Lådan är som Mikka påpekar på 2ohm så kommer du få ca 400 watt RMS ur steget.
    Last edited by tvett; October 29, 2018, 22:40.

Leave a comment:

• Mikka
    replied

Det blir precis så många watt som du vrider upp volymen till. Om du vrider upp så långt som steget kan leverera beror helt på vad du spelar för musik skulle jag säga.

Men i korthet. 1000 watt RMS. Dessa watt är dock mycket mer än de watt-tal du ser på produkter som anger max-watt. Som du märker så anger man basarna som 500 watt RMS/1000 watt max.

Baslådan har två elemenet med 2 ohm på varje talspole. Om du parallellkopplar (kopplar ihop + med + etc) så får du 1ohm totalt på lådan.
    Då kommer steget kunna lämna 1000 watt RMS som mest. Varje bas tål 500 watt RMS var så det kommer fungera fint.
    Njeee... BEAT210 som sitter i dessa lådor har enkel 4 Ohm spole. Dvs 4+4 parallellt blir 2 ohm

Leave a comment:

• TinyTina
    replied

Det blir precis så många watt som du vrider upp volymen till. Om du vrider upp så långt som steget kan leverera beror helt på vad du spelar för musik skulle jag säga.

Men i korthet. 1000 watt RMS. Dessa watt är dock mycket mer än de watt-tal du ser på produkter som anger max-watt. Som du märker så anger man basarna som 500 watt RMS/1000 watt max.

Baslådan har två elemenet med 2 ohm på varje talspole. Om du parallellkopplar (kopplar ihop + med + etc) så får du 1ohm totalt på lådan.
    Då kommer steget kunna lämna 1000 watt RMS som mest. Varje bas tål 500 watt RMS var så det kommer fungera fint.
    ok, så de ger mellan 500-1000w beroende på volym å musik om ja fattat rätt?

Leave a comment:

• tvett
    replied

Men i korthet. 600 watt RMS. Dessa watt är dock mycket mer än de watt-tal du ser på produkter som anger max-watt. Som du märker så anger man basarna som 500 watt RMS/1000 watt max. Skräpiga hemprodukter anger oftast max-watt.

Last edited by tvett; October 29, 2018, 19:51.

Leave a comment:

• TinyTina
    replied

Hej , har precis införskaffat detta baspaket, men vet egentligen inte hur mycket watt det är, är ju ingen värsting, men duger just nu för mig,ger lagom skön bas i bilen iaf, kanske blir nåt värre i framtiden när man blivit hörselskadad . Men så här ser det ut :

GAS BEAT210 är en dubbel 10" baslåda ur GAS populära BEAT-serie som erbjuder ett härligt bastillskott för ett pris som få konkurrenter kan mäkta med. 500W RMS effekttålighet och en enkel talspole på 2 ohm. Filtklädd baslåda med detaljer i svart och orange samt läckra skyddsgaller som täcker elementet!

500W RMS / 1000W MAX
    2 ohm impedans

GAS PRO 600.1 är ett monoblock som lämnar 600W(RMS) @ 1 ohm.
    En helt ny, stilren design gör slutsteget komplett för basälskaren som vill ge sina basar ordentligt med effekt och samtidigt ha bra kontroll.

Effektiv Klass D-teknik
    600W(RMS) @ 1 ohm
    Stora inställningsmöjligheter

Som hemma tex, så köper man en baslåda till pc tex, så har den tex 400w, men här, vad blir detta tillsammans i watt dessa 2 prylar? Nån som vet?

Leave a comment:

• TinyTina
    replied

Originally posted by Nonne View Post
    Det är mycket mer arbete och dyrare att försöka få ut bra botten ur framsystemet, dessutom kan man inte ersätta en bas/sub med ett nytt framsystem.
    Attacken i anslagen kommer från midbasarna men inte djupet.

Det är ett bättre alternativ att montera en subwoofer med tillhörande förstärkare för att få ett goare och fylligare ljud.
    Tack då vet jag !!!

Leave a comment:

Working...
X