Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Nonne
    replied
    Originally posted by 74Johnny View Post

Visst kan man ha en modern stereo dold det är ju helt ok men det vore ju kul att kunna lyssna lite på originalet också, isåfall får man ju då förmodligen stå stilla när man gör det....
    -Hur som helst så vill jag prova att koppla in en antennförstärkare, har du tips på någon?
    Antennförstärkare är bara en enhet som aktiverar en aktiv antenn, den skickar spänning i antennkabeln så antennen startar.
    Gamla jänkebilar brukar ha dålig jordning så mitt förslag är en ny passiv antenn och sen fixa jordningen!

Leave a comment:

• 74Johnny
    replied
    Originally posted by octan View Post

Finns antennförstärkare att köpa. Sen om det är tillräckligt vågar jag inte lova. Skillnaden är att bilen flyttar sig medans radion hemma står still.
    Personligen hade jag nog sparat originalradion och sen kört Retrosound-enhet eller en gömd "vanlig" stereo.
    Visst kan man ha en modern stereo dold det är ju helt ok men det vore ju kul att kunna lyssna lite på originalet också, isåfall får man ju då förmodligen stå stilla när man gör det....
    -Hur som helst så vill jag prova att koppla in en antennförstärkare, har du tips på någon?

Leave a comment:

• octan
    replied
    Originally posted by 74Johnny View Post

Jag har en liten fråga angående en radio till en Cadillac -59 jag har och undrar om det finns något sätt att förstärka antennsignalen på så att man kan lyssna på den för Fm finns ju inte på den.

Jag har några gamla rörradioapparater för inomhusbruk och dom får jag in utländska stationer på.
    Finns antennförstärkare att köpa. Sen om det är tillräckligt vågar jag inte lova. Skillnaden är att bilen flyttar sig medans radion hemma står still.
    Personligen hade jag nog sparat originalradion och sen kört Retrosound-enhet eller en gömd "vanlig" stereo.

Leave a comment:

• 74Johnny
    replied
    Originally posted by Administrator View Post
    Denna tråd är till för dig som nybörjare som av någon anledning inte vill starta en ny tråd för din fråga.

Alla frågor (om bilstereo) är OK - ingen fråga är för dum.

Till er som svarar: Var extra tydliga och pedagogiska. Tänk på att det är en nyfiken nybörjare som undrar. Citera frågan du svarar på (och inget annat tack) så det går lätt att läsa.

Mycket nöje!

Jag har en liten fråga angående en radio till en Cadillac -59 jag har och undrar om det finns något sätt att förstärka antennsignalen på så att man kan lyssna på den för Fm finns ju inte på den.

Jag har några gamla rörradioapparater för inomhusbruk och dom får jag in utländska stationer på.

Leave a comment:

• Bubbe64
    replied
    Behöver hjälp med cervis på två äldre saundstream klass A slutsteg i Stockholm någon som vet någon bor nära täby

Leave a comment:

• Dr. Mabuse
    replied
    Originally posted by Bambi1978 View Post
    Man riskar inte midbasen som är ratad för 50w rms? Eller är det inte så känsligt om man har rätt frekvenser skickade med rätt filter?
    Du skrev ovan: Midrange 3.0 50rms 4ohm
    Detta är mer ett mellan-register än en midbas. 6,5-tums högtalaren borde räknas som midbas, och det är där du behöver lite mer effekt. Driver du 6,5-tummaren med 85W kommer du inte behöva vrida upp signalen till 3" så mycket att du riskarar den.

De sista två kanalerna, bryggad till 260W driver lämpligen en Sub. Jag har inte koll på Audison, men det låter som en bra allt-i-ett-lösning.

Leave a comment:

• octan
    replied
    Originally posted by Bambi1978 View Post
    Stort tack för svar!! Jag var inne på en Audison AP F8.9 Bit som är en dsp med kombinerad 8kanalig starkare. Varje kanal levererar 85w á 4ohm vilket jag tänker räcker för de tre ovan nämnda högtalarna. Då har jag 2 st kanaler man kan brygga till 260w. Det bör kunna driva en bas? Ska kolla in mosconi stegen också. Man riskar inte midbasen som är ratad för 50w rms? Eller är det inte så känsligt om man har rätt frekvenser skickade med rätt filter?
    Kör du lättdriven bas så kommer effekten räcka, annars är det kanske lite grändsfall.
    Till framsystemet räcker effekten. Såvida du inte ska köra dunk på väldigt hög volym. Fast då gissar jag att du hade velat ha mer effekt till bassystemet med.

Leave a comment:

• Bambi1978
    replied
    Stort tack för svar!! Jag var inne på en Audison AP F8.9 Bit som är en dsp med kombinerad 8kanalig starkare. Varje kanal levererar 85w á 4ohm vilket jag tänker räcker för de tre ovan nämnda högtalarna. Då har jag 2 st kanaler man kan brygga till 260w. Det bör kunna driva en bas? Ska kolla in mosconi stegen också. Man riskar inte midbasen som är ratad för 50w rms? Eller är det inte så känsligt om man har rätt frekvenser skickade med rätt filter?

Leave a comment:

• Dr. Mabuse
    replied
    Ta en titt på https://mosconi-system.it/product/gladen-pico-68-oem/

Det är basen som kräver överlägset mest effekt, så om du hittar en förstärkare som matchar bashögtalarna så faller mid-range och diskant på plats när du justerar in nivåerna. Jag har en Mosconi Pico 8to12 som är storebror till den jag länkade till, och är jättenöjd med den. Båda har bra DSP och tagit hem många priser i SQ-tävlingar (sound quality).

Jag skaffade min hos Ljudbyggaren, Nonne

Leave a comment:

• octan
    replied
    Grejen är väl om du kör utan dsp så måste du ha passiva filter och blir väldigt begränsad.

Effekten är inte så viktig i detta fallet. Men du har köpt fina/dyra högtalare och vill inte driva dem med ett KalleAnka-steg.
    Gissar att du kommer vilja ha en baslåda senare/snart, så köp ett 6-kanals DSP-steg med dsp som har 2 extra utgångar för sub.

Leave a comment:

• Bambi1978
    replied
    Hej! Gjort nybörjarmisstaget att köpa högtalare till min Landcruiser 93'a, utan att riktigt ha en plan för vad jag ska driva dem med.
    Det är ett 3way component kit från Audiso Voce-serien med spec enl:
    Tweeter 1.1 90rms 4oh
    Midrange 3.0 50rms 4oh
    Bas 6.5 100rms 4oh

Som nybörjare borde jag troligen köpt ett färdigt kit, men man lär så länge man lever.

Är det någon som kan ge ett pedagogiskt svar på hur man ska tänka för att matcha slutsteg mot högtalarna ovan? Ska man ha separat slutsteg för midrange-högtalarna då de har ett markant lägre watt/rms eller kan man köra alla på samma? Även varit inne på slutsteg med inbyggd dsp med tillräckligt antal kanaler. Tar alla tips och råd jag kan få.

Leave a comment:

• Nonne
    replied
    Men den som påstår att ett framsystem kan ersätta en baslåda ... far med osanning

Leave a comment:

• Nonne
    replied
    Allt är bättre än original

Leave a comment:

• Fredrikö
    replied
    Tror ni det duger att driva dessa högtalare med original stereon bara? Bilen i fråga är en Ford Focus 2017, kommer spela musik som vanligt folk inte så högt..

https://www.ullareddigital.se/nyhete...ra-series-xu62

Leave a comment:

• Horace76c
    replied
    Sådär....då var man "tillbaka" efter att ha varit vuxen alldeles för många år....25år sedan man höll på med ljudbygge (barn började ploppa upp där i krokarna).
    Har en gammal Nissan Almera (-05) med orginalstereo som jag sitter och pendlar till jobbet med.
    Bytte ut den mot en Sony MEX-5300 och nytt framsystem HERTZ MPK165,3 som jag blev riktigt nöjd med.
    Tänkte det skulle sluta där, men då blev det blodad tand.

Vill ha ett steg att driva det fronstystemet med, och sen tänkte jag ge mig på att glasfiberbygga en sluten låda med en Hertz ES200,5.
    Steg till det? Har blivit föreslagen GAS pro power 150.4, men ser att HERTZ HCP 4DK har liknande prestanda.
    Synpunkter på panelen om dom 2 alternativen?

Att jag föreslagit mer HERTZ-produkter har inte att göra med något annat än att jag gillar att köra samma fabrikat oavsett vad det gäller...i detta fall mest för att HERTZ grejor kanske spelar bäst ihop?

Spelar hellre "fint" än högt nu när jag kommit till den respektabla åldern av 46 år

//Johan

Leave a comment:

Working...
X