Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• octan
    replied
    Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Originally posted by Victorsomintevetnågot View Post
    Så du menar att det ända tänkbara felet är omvandlaren? Så jag har gjort allt rätt med koppling o.sv. Men det är alltså omvandlaren som inte klarar av att omvandla och det är därför basen låter som den gör?

Den omvandlaren jag köpte ifrån biltema så har jag tvinnat ihop + med +, och - minus med -. Sedan har jag bara tryckt ner dem i själva kontakten som går till basen under passagerarsätet. Sedan kopplade jag in RCA kabeln i Omvandlaren och då fick jag det knastrande ljudet. Så har jag gjort rätt den biten?

Skickar du din mail så kan jag även bifoga bilder och videos på hur det lät när jag testade och även hur jag har kopplat på slutsteget
    Kan vara mycket. Men vet att Feltema inte funkar så bra i bilar med Canbus.

Sen borde du inte tvinna kablar. Undvik allt som kan ge glapp/störningar.
    Gör bara ordentliga kopplingar. Annars kan slutsteg och annat gå sönder.
    Slarva inte med "ful"kopplingar bara för att det är enkelt.

Leave a comment:

• Victorsomintevetnågot
    replied

Originally posted by octan View Post
    Ganska enkelt fel. Omvandlaren från Biltema är bland det sämsta mög som finns. Funkar knappt ens i gamla bilar. Enda omvandlarna jag vet som funkar i BMW är Mosconi.
    Kostar bara nån hundralapp mer och är enklare att gömma. Exempelvis https://ljudbyggaren.se/slutsteg/tillbehor/hog-till-lagniva-omvandlare/mosconi-hla-slim-hog-lagnivaadapter
    Så du menar att det ända tänkbara felet är omvandlaren? Så jag har gjort allt rätt med koppling o.sv. Men det är alltså omvandlaren som inte klarar av att omvandla och det är därför basen låter som den gör?

Den omvandlaren jag köpte ifrån biltema så har jag tvinnat ihop + med +, och - minus med -. Sedan har jag bara tryckt ner dem i själva kontakten som går till basen under passagerarsätet. Sedan kopplade jag in RCA kabeln i Omvandlaren och då fick jag det knastrande ljudet. Så har jag gjort rätt den biten?

Skickar du din mail så kan jag även bifoga bilder och videos på hur det lät när jag testade och även hur jag har kopplat på slutsteget

Leave a comment:

• octan
    replied

Originally posted by Victorsomintevetnågot View Post
    Hejsan!
    Jag har försökt nu i 8h att koppla in en baslåda och slutsteg i min bil. På basen och slutsteget är allt rätt kopplat.
    Jag har en BMW 2007 E90. Jag har konstaterat med hjälp av google att jag inte har någon högnivå utgång i min stereo. Så jag har använt mig av en Hög till lågnivå omvandlare som jag köpte ifrån Biltema. Denna kopplade jag på, på min bas under stolen på basens plus och minus kontakt.

Men sedan när jag ska testa så får jag ett knastrande ljud i min bas. Det låter helt knäppt. Vet inte vad felet är? Någon vänlig själ som kan hjälpa mig att fixa detta?

Ingen aning hur jag lägger in bilder, så behöver hjälp med det också
    Ganska enkelt fel. Omvandlaren från Biltema är bland det sämsta mög som finns. Funkar knappt ens i gamla bilar. Enda omvandlarna jag vet som funkar i BMW är Mosconi.
    Kostar bara nån hundralapp mer och är enklare att gömma. Exempelvis https://ljudbyggaren.se/slutsteg/tillbehor/hog-till-lagniva-omvandlare/mosconi-hla-slim-hog-lagnivaadapter

Leave a comment:

• Victorsomintevetnågot
    replied

Originally posted by Nonne View Post
    Du är en vis man Eazy
    Kan du hjälpa mig? Har en fråga

Leave a comment:

• Victorsomintevetnågot
    replied

Hejsan!
    Jag har försökt nu i 8h att koppla in en baslåda och slutsteg i min bil. På basen och slutsteget är allt rätt kopplat.
    Jag har en BMW 2007 E90. Jag har konstaterat med hjälp av google att jag inte har någon högnivå utgång i min stereo. Så jag har använt mig av en Hög till lågnivå omvandlare som jag köpte ifrån Biltema. Denna kopplade jag på, på min bas under stolen på basens plus och minus kontakt.

Men sedan när jag ska testa så får jag ett knastrande ljud i min bas. Det låter helt knäppt. Vet inte vad felet är? Någon vänlig själ som kan hjälpa mig att fixa detta?

Ingen aning hur jag lägger in bilder, så behöver hjälp med det också

Leave a comment:

• Nonne
    replied

Originally posted by Eazy View Post
    Jag tror du har kontakter!
    Du är en vis man Eazy

Leave a comment:

• Eazy
    replied

Hur?

Jag är inte Admin
    Jag tror du har kontakter!

Leave a comment:

• Nonne
    replied

Originally posted by Eazy View Post
    Det är spam. Ta bort användaren.
    Hur?

Jag är inte Admin

Leave a comment:

• Eazy
    replied

Vad menar du?
    Det är spam. Ta bort användaren.

Leave a comment:

• Nonne
    replied

Originally posted by LoganCarr
    vem har redan uppdaterat?
    Vad menar du?

Leave a comment:

• Nonne
    replied

Originally posted by patrykpstryk View Post
    Hej! har en fråga till er som kan sånt bättre, kommer musik som spelas upp från en mp3 spelare med riktigt bra filer DAC via aux eller usb in i bilen låta bättre än filer som spelas upp via bluetooth och Spotify? märker man någon skillnad ?
    Om det är en streamer som spelar högupplöst till en DSP eller DAC så ja!

Att spela MP3 till en vanlig stereo som sedan transporterar ljudet till högtalarna .... nej!

Mosconis BT modul är svårslagen i ljudkvalitet.
    Du behöver lägga mycket krut på både DSP, steg och högtalare för att den inte ska räcka till.
    Lurat flera som trott BT och Spotify var uppspelat från CD så kvaliteten blir löjligt bra med rätt produkter.

En DAP presterar bättre, men ..... för att kräma ut de sista dropparna så måste installationen tillåta återgivningen.
    Finns mycket att hämta i optimering samt högtalarplacering.

En separat streamer är så vi kör i snart alla tävlingsbilar, de flesta kör digital överföring direkt till en DSP.

Musikfiler nerladdade i minne ger bästa förutsättningen för bästa återgivning.

Jag kommer köra uppspelning via en Music Box, filerna ligger på en extern HD.
    Överföring digitalt till en DSP, låtlista och annan info kommer spelas upp i original display.
    Uppspelning kommer att skötas både via ratten, telefon, iPad och trådlös fjärrkontroll.

Leave a comment:

• patrykpstryk
    replied

Hej! har en fråga till er som kan sånt bättre, kommer musik som spelas upp från en mp3 spelare med riktigt bra filer DAC via aux eller usb in i bilen låta bättre än filer som spelas upp via bluetooth och Spotify? märker man någon skillnad ?

Leave a comment:

• Dilexius
    replied

Hade tänkt installera en liten uppgradering till min golfs orginal ljud och undrar om GAS SPL-kit är något att ha?
    Skulle driva dem utan slutsteg till att börja med i alla fall, radion är en pioneer DEH-x5600bt.

här är kitet jag tänker på:
    https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-p...kit-65tum.html
    //en nybörjare

Leave a comment:

• Tommyyyyyy
    replied

Fortsättning.
    Drog ut alla kablar, vilken härva, det var skarvar och kablarna böt färg. Till slut kom jag fram till orginalkontakten (tror jag), det visade sig att allt var kopplad till röd (12v konstant.) Tog bort allt och drog gul o röd från stereon till röd på orginalkontakten. Fanns INGEN gul. Det sitter en smal blå kabel som ger 0.15v avstängd och 0.3v med tändningen på (antenn?) . Det funkar med båda på röd iallafall, allt lyser och inga omstarter och har inte upptäckt något fel ännu

Edit. Kollar på vag iso-adapter där röd/gul sitter på stift 7??? Medan jag bara har kablar på stift 1-4 (el 5-8). Efter lite googling verkar det som om jag måste hitta "Audi-gul" vid ratten
    Last edited by Tommyyyyyy; June 25, 2020, 23:33.

Leave a comment:

• Nonne
    replied

Originally posted by Tommyyyyyy View Post
    Det är - 00.(b5).
    Har testat byta gul o röd då startade den inte ens. Den håller minnet.
    Det är för varmt för att hålla på och mäta och krypa nu så jag tänkte om någon kände till om det var vanligt att koppla så med cdväxlare och kände igen det.
    Ska ta bilder när det blir lite svalare så man orkar tänka

Edit.. Hittade instruktionsboken(antikvärde?) i bilen. Med kopplingsschema.
    Gul kabel från stereon går till röd, och sitter ett säkringsmotstånd på.
    Röd från stereon och röd från cdväxlare går till gul(orange på den tiden) och det sitter säkringshållare och motstånd. Som jag misstänkte.
    Jag tar bort det gamla och kopplar direkt röd och gul.
    Fråga.. Kan jag bara koppla gul och röda kabel direkt utan säkring?

Det kan du om det är en originalkabel, för då är kabeln säkrad i säkringsboxen.

Leave a comment:

Working...
X