Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo
mattiasselander. Ditt förslag är svårt att förstå. Hur du ens kommit fram till att det skulle fungera.
Måste undra varför du frågar på ett forum med kunniga för att sedan fortsätta med samma plan när någon säger att det inte kommer fungera?
Du ska INTE seriekoppla några högtalare som är av olika typ. Det är ok med middar och basar som är lika.
Diskanterna och basarna i kitet måste ha sitt delningsfilter. I filtret är de i princip parallellkopplade, men tar hand om varsin del av frekvenskurvan.
Sätt kit-systemet fram, driv med slutsteget, två kanaler V/H.
Sätt de små coaxerna i bakdörrarna, driv med slutsteget, två kanaler V/H.
Sätt 6x9 i din polares bil.
Om du absolut ska använda 6x9, sätt dem på stegets bakkanaler och driv coaxerna från huvudenheten.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Det är en volvo 740 sedan och huvudenheten är en PIONEER med 4st utgångar på baksidan, ja vill att det ska spela så bra som möjligt.Originally posted by Torsten View PostTjena!
Du skriver inte vad du har för bil, eller vad du har för huvudenhet. Inte heller vad du vill med din stereo. Skall du bara kunna höra lite musik i bilen eller är det för party i bilen?
Är det viktigast att det låter mycket eller vill du att det skall låta så bra som möjligt?
Jag menar att jag kopplar ihop vänster fram och vänster bak så det blir till en kabel, är jag helt ute och cyklar där ?Sedan skall vi reda ut LF+LR (left front & left rear) och RF + RR (right front & right rear).
Skall du överhuvudtaget få det att låta något vettigt måste du hålla reda på höger och vänster, ända framifrån det du spelar musik med.
jag har diskanterna fram och middarna bak, jag har en bas på eget steg redan så den är redan inkopplad i stereon.Jag hade bytt plats på fram och bakhögtalare!
FR5 (coaxialen) bak och FC5 (mid+diskant) fram. Du ökar chansen att få ett bättre ljud fram, och kan placera diskanten så optimalt som möjligt.
Jag hade dessutom slopat FR694 (6x9) helt och skaffat en baslåda istället.
Så hade jag antingen kopplat framhögtalarna på FL+FR och kopplat baslådan på dom andra två kanalerna, alternativt bryggat dom. Bakhögtalarna hade jag drivit med huvudenhetens inbyggda effekt.
Alternativt till detta kopplar man fram och bakhögtalarna (FR5 & FC5) parallelt på två kanaler och driver en baslåda med dom andra.
Jag blev nog lite klockare, tackar men jag tror jag kopplar diskanterna och FR5 på huvudenheten och FC5+6x9 i låda på varsin kanal.Hoppas du fick lite hjälp på vägen.
Glöm inte att minst dra en 20mm2 kabel från batteriet och att inom 20-30 cm från batteriet ha en lämplig säkring.
Leave a comment:
-
Tjena!
Du skriver inte vad du har för bil, eller vad du har för huvudenhet. Inte heller vad du vill med din stereo. Skall du bara kunna höra lite musik i bilen eller är det för party i bilen?
Är det viktigast att det låter mycket eller vill du att det skall låta så bra som möjligt?
Sedan skall vi reda ut LF+LR (left front & left rear) och RF + RR (right front & right rear).
Skall du överhuvudtaget få det att låta något vettigt måste du hålla reda på höger och vänster, ända framifrån det du spelar musik med.
Jag hade bytt plats på fram och bakhögtalare!
FR5 (coaxialen) bak och FC5 (mid+diskant) fram. Du ökar chansen att få ett bättre ljud fram, och kan placera diskanten så optimalt som möjligt.
Jag hade dessutom slopat FR694 (6x9) helt och skaffat en baslåda istället.
Så hade jag antingen kopplat framhögtalarna på FL+FR och kopplat baslådan på dom andra två kanalerna, alternativt bryggat dom. Bakhögtalarna hade jag drivit med huvudenhetens inbyggda effekt.
Alternativt till detta kopplar man fram och bakhögtalarna (FR5 & FC5) parallelt på två kanaler och driver en baslåda med dom andra.
Vill du nu inte ha en baslåda utan vill behålla dona 6x9 i hatthyllan, då hade jag definitivt kört FR5 & FC5 parallelt, med med kit-systemet fram och coaxen bak. På förstärkaren hade jag kopplat in HP-filtret och ställt det på runt 100Hz. Och dina 6x9 hade fått spela hela registret, inget delningsfilter alls alltså.
När du parallelkopplar två högtalare av dina högtalare på samma kanal halveras impedansen och blir 2 ohm. Då förstärkaren ger 115w i 2 ohm får dina högtalare dela på det, ca 55w var. Har du bara en högtalare per kanal får dom ca 70w. Vid full volym skall tilläggas, vilket man inte kör med hela tiden.
Hoppas du fick lite hjälp på vägen.
Glöm inte att minst dra en 20mm2 kabel från batteriet och att inom 20-30 cm från batteriet ha en lämplig säkring.Last edited by Torsten; May 8, 2017, 21:18.
Leave a comment:
-
Hejhej, jag undarar lite hur jag ska koppla högtalarna som jag har köpt, steget är ett Ground Zero Iridium GZIA 4115HPX.
Framhögalarna är MDS Fanatic FR5 och bakhögtalarna är MDS FANATIC FC5 sen har jag två st 6x9 i hatthyllan som är MDS FR694.
6x9 kommer ligga på egna kanaler och tänkte koppla LF+LR och sen RF+RR till två kanaler.
hur kopplar jag så det blir 2ohm på varje kanal?
Eller ska jag koppla 4ohm på varje kanal?
ritat lite på bilderna jag bifogar.
Hoppas nån förstår min fråga
https://www.dropbox.com/s/c8l2xu7tdx...0Ljud.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/6ibhvwhjn3...ljud2.jpg?dl=0Last edited by mattiasselander; May 8, 2017, 20:17.
Leave a comment:
-
Hej, om man inte skall tävla eller spela vansinnigt högt. Vad är en rimlig bas-bestyckning?
Jag har en Opel Kapitän som jag skall sätta lite ljud i och funderar på vad jag skall satsa på. För eventuella ungdomar som inte känner till denna kulturbil (
) så är det en sedan.
Jag har en del grejer hemma av olika slag.
Subwoofers:
2 x 15" Lanzar
1 x 15" Cervin Vega
1 x 12" Cervin Vega (Vega Line)
2 x 10" Earthquake
2 x 8" Boston Acoustic (Pro Line)
2 x 6" Earhquake (ja ett par pyttesmå subwoofers
)
Slutsteg:
1 x Phoenix Gold ZPA 0.5
2 x Phoenix Gold M50
Just nu lutar jag åt att stoppa de två Boston 8 tummarna antingen i en sån här: http://www.mds.se/tbs-e8d.html
Eller i ett par såna här: http://www.dbakuten.se/bilstereo/tom..._grp-s1%2F2930
Enligt manulerna skall de trivas bra i slutna lådor mellan 8-14 liter samt portade kring 14 liter.
Jag har försökt mäta inne i skuffen och båda alternativen verkar passa utan att stjäla allt för mycket utrymme.
Är jag helt ute och cyklar när jag tänker såhär?
Leave a comment:
-
Har köpt en gammal Merca C180 från -95. Av någon anledning verkar dörrhögtalarna (fram) inte vara inkopplade. Har mätt med ohmmeter mellan högtalare och kontakten till stereon och ingen av de fyra ledarna har kontakt. Känns inte som en slump utan att något är avsiktligt urkopplat. Tacksam för tips på var man hittar mer information eller hur man gör med såna här saker, antar att jag behöver komma in underifrån för att se hur kablarna möts nånstans men har inte riktigt nånstans att mecka så skulle vilja ta reda på så mycket som möjligt på förhand.
Leave a comment:
-
Håller inte riktigt med.många basar funkar bra i både basreflex o slutna lådor.till hårdro behövs egentligen inte så mycket djup bas.skulle själv om det är rock som gäller satsa på ett bra framsystem med tex dubbla 6.5 mid basar och möjligtvis komplettera med 2 tolvor bak.inte för djupets skull men är ju alltid kul med rejält tryck.Originally posted by Robsarve View PostStorlek spelar ingen roll. En större bil är inte långsammare än en mindre om motorn är tillräckligt stor, och samma gäller för basar.
Det man vill ha för snabb och hård bas är lite vikt på konen i förhållande till kraften i högtalarens magnetsystem. Det gör oftast att en bas som funkar bäst i basreflex blir ett bra alternativ.
De flesta basar idag byggs dock för små slutna lådor eftersom det är det marknaden vill ha. Det finns dock utmärkta såna med.
Omöjligt att svara på eftersom jag inte har en aning om vad du har för bil.
Det finns många bra märken på marknaden idag.
Rent generellt hade jag nog satsat på två tolvor och ett större monoblock till det eftersom det brukar fungera bra i de flesta bilar och ge tillfredsställande tryck.
Leave a comment:
-
Hej! medlemsavgiften för 2017 vart fixar man det?
Leave a comment:
-
Hej, jag är ny i forumet och har en Mercedes A124 320ce cab som det sitter en 15"bas i reservhjulsbaljan, och jag har köpt en ny reciver Sony med lågnivå för fram och baksystem + sub. Min tanke är att sätta ett monokopplat slutsteg + ett 4 kanal i bagaget. Idag sitter det två 5,25 i vindrutan och två 5,25 i sidorna bak lite halvdum placering då ljudet försvinner då det sitter folk där bak. Min tanke är att komplettera och eventuellt byta dessa med fyra st 6,5or i dörrarna två fram två baktill som då hamnar bakom stolsryggen och tillverka kickpaneler till dessa. Min fråga är då om man kan lägga alla fyra bakifrån och fram som seriekoppling på vardera sida för att få fader-kontrollen att flyta över alla elementen, och vilket ohm-tal bör då dessa ha och hur kopplar man det hela?
Leave a comment:
-
Hej.
Jag har köpt 6,5 högtalare till framdörrarna i min saab 9-5. Den har AS1. Går det att bara skruva dit högtalarna eller måste jag ha någon form av adapter?
Leave a comment:
-
Jag vred fullt åt höger och kollade säkringarna och dom var hela men inget ljud ändå. Kan de va så att jag behöver ny lågnivåkabel?Originally posted by tvett View PostSå högt som möjligt, dvs fullt åt höger. Du delar redan signalen i stereon.
(Huruvida du ska sänka frekvensen senare för att minska eventuella störningar är en annan fråga, den tar vi då)
Last edited by Siw0n; August 26, 2016, 11:42.
Leave a comment:
-
Så högt som möjligt, dvs fullt åt höger. Du delar redan signalen i stereon.
(Huruvida du ska sänka frekvensen senare för att minska eventuella störningar är en annan fråga, den tar vi då)
Leave a comment:
-
Eftersom jag inte har pillat på de så borde de vara på 30 hz. Så jag ska alltså vrida de t 250 hz och sen kolla säkringarna oxå?Originally posted by tvett View PostLågpassfiltret på steget är skruvat fullt åt höger och båda säkringar är hela (kan lysa även om en är trasig)? Lagom nivå på Gain?
Leave a comment:

Leave a comment: