Hur menar du?. Jag kopplade + till + och - till - och fick ut 1 ohm. När jag mäter resistanten när jag spela musik så får jag 11 ohm. Även fast de inte kom ngt ljud
Det kan vara så att den ena spolen är felkopplad/-märkt. Koppla ett 1.5V-batteri till varje spole separat och se hur konen rör sig.
Hej! Ny på forumet. Tänkte höra om råd då jag inte får rätt på mitt billjud....
Har gjort som CeveRR fast satt in ett steg också. Bilen är en peugeot expert 2016.
Original huvudenhet som jag via högnivå kör ett slutsteg Pioneer GM3300T. Därefter monterat ett kit med 6.5or och diskanter (DLS B6.2). Följer med delningsfilter till högtalarna som också är inkopplade (högpass /lågpass) men så fort jag höjer volymen till "något högre", inte superhögt, är det nåt som klipper ljudet i 2-3 sekunder. För att sen fortsätta spela... om jag då inte sänker ljudet klipper den ljudet igen.
Fick höra att det kunde ha att göra med att jag inte kunde ta en såkallad "fuskremote" från H-E då denna inte ger en jämn signal ut. Sagt och gjort tog jag den då från cigguttaget istället men ingen skillnad.. Har även läst att det skulle kunna ha med dålig jordning att göra men har anslutit den vid en plint som sitter i bilen där flera andra minus är anslutna i en stålbalk som går hela vägen sida till sida bakom instrumentpanel så känns inte som det heller....
Är det huvudenheten som är felet eller vad tror ni?
Tacksam för svar!
Siw0n, kolla om du kopplat inte har fasvänt den ena spolen.
Hur menar du?. Jag kopplade + till + och - till - och fick ut 1 ohm. När jag mäter resistanten när jag spela musik så får jag 11 ohm. Även fast de inte kom ngt ljud
Hej! Jag är hyfsat ny inom billjud och har precis köpt en bas och ett slutsteg.
Slutsteget ligger på 2000w och 1000w rms 1 ohm
Basen ligger på 800w rms 2x2 ohm. Jag har parallellkopplat basen så den bara är på 1 ohm. Slutsteget lyser och indikerar inga fel.
Men basen vill inte ge ifrån sig något ljud.
Tack i förhand!
Hoppas på att internetgudarna kan hjälpa mig med en liten fråga. Till att börja med har jag sökt med ljus och lykta i internets hörn att finna info om detta men jag har helt enklet för dålig koll på vad det egentligen är jag letar efter så jag hittar inte någon info
Jag är egentligen ingen billjudsnörd utan vill bara ha en fungerande stereo
Mitt problem lyder. Jag äger en Hyundai Accent GLS 2005 som det i dagsläget sitter en Clarion DB358RMP i, denna saknar allt vad moderniter heter och tänkte uppgradera mig lite.
Svängde förbi och handlade på mig en Pioneer MVH-X380BT och iomed att jag inte hittade någon info om inkoppling och kontakter så trodde jag i min enfald att det bara var att koppla in...
Men ICKE!
Jag ber nu till internetgudarna att något geni förbarmar sig över mig och hjälper mig lite.
Kontakten som kommer ut från bilen passar altså inte i den nya Pioneern, det ser i princip ut som att den skulle passa om jag roterade den 180 grader, men den fjädrande plasthaken är ivägen.
Jag kan försöka fixa lite bilder till helgen men är i Litauen på jobb just nu.
UPPDATERING: Efter lite mejlande hit och dit samt ännu mer googlande verkar jag kommit fram till att jag behöver en ISO-adapter. Låter detta stå kvar om någon annan har samma fråga som mig.
Det där var många stora ord och väldigt lite text
Men jag ska försöka lista ut vad du skrivit för det låter ju bra. Har man nåt o gå på så funkar ju google rätt ok!
Den typen av 'påhängsanläggning' du vill göra är lite av moderna firmors specialitet.
Om det jag beskrev verkade vara lite 'googlingsläge på att hänga med' kan jag varmt rekomendera att ta kontakt med någon firma som kan guida dig till precis vad du behöver och sy ihop en bra lösning.
Kom ihåg, man måste inte köpa allt från samma firma.
Det kan oxå vara värt att kika över steg som har direkt högnivå-ingång, som tex en del Hertz eller Mosconi.
I dina kläder, efter denna post, hade jag hört av mig till sagd firma.
De tenderar att leverera bra lösningar till ditt 'problem'.
(Nej, jag har ingen särskild koppling till denna firman)
Alternativet är att lösa en hög/lågnivå konverterare av lite kvalitet. Det ger dig RCA ut, användning av orginal stereon med volymkontroll och allt. Därefter samma historia med slutsteg efter tycke och behag.
exempelvis: http://ljudbyggaren.se/hog-till-lagniva-omvandlare
Det finns säkerligen billigare på biltema, men om det är ngn del av en anläggning som man kan ta med sig till nästa firmabil/bygge, är det en sådan här.
Det beror lite på hur du vill ratta din anläggning. Finns det bra BT/radio eller liknande i orginal Huvudenheten är det troligen att föredra.
Det där var många stora ord och väldigt lite text
Men jag ska försöka lista ut vad du skrivit för det låter ju bra. Har man nåt o gå på så funkar ju google rätt ok!
Kan ju börja med att säga att jag i princip inte kan något om bilstereo.
Men jag har en ny firmabil (Ford transit custom) som jag inte var så nöjd med ljudet i så jag bytte ut 2-vägs högtalarsystemet till ett nytt pioneer-set. Det blev bättre men är inte helt nöjd. Jag tror inte huvudenheten klarar av att spela så högt för då börjar det låta skit rent ut sagt. Ljudet blev bättre med nya högtalarna men det blir fortfarande dåligt vid ungefär samma ljudnivå.
Så jag undrar nu om det finns ett bra alternativ att komma runt detta. Typ som kanske ett slutsteg som man kan koppla rakt in i mobilen och typ dra nya kablar så man inte använder huvudenheten alls. Typ vad man skulle behöva för saker och vad det skulle landa i för pris, ungefär.
Kräver ju inte några dyra saker direkt bara så man kan känna lite tryck i musiken. Kanske en baslåda under sätet eller något sånt också.
Tack för svar
/Christofer
Du är på rätt spår. Oftare än inte är det förstärkaren som ger upp före högtalarna, vilket ger upphov till distorsion dvs "låter skit".
Alternativet är att lösa en hög/lågnivå konverterare av lite kvalitet. Det ger dig RCA ut, användning av orginal stereon med volymkontroll och allt. Därefter samma historia med slutsteg efter tycke och behag.
exempelvis: http://ljudbyggaren.se/hog-till-lagniva-omvandlare
Det finns säkerligen billigare på biltema, men om det är ngn del av en anläggning som man kan ta med sig till nästa firmabil/bygge, är det en sådan här.
Det beror lite på hur du vill ratta din anläggning. Finns det bra BT/radio eller liknande i orginal Huvudenheten är det troligen att föredra.
Kan ju börja med att säga att jag i princip inte kan något om bilstereo.
Men jag har en ny firmabil (Ford transit custom) som jag inte var så nöjd med ljudet i så jag bytte ut 2-vägs högtalarsystemet till ett nytt pioneer-set. Det blev bättre men är inte helt nöjd. Jag tror inte huvudenheten klarar av att spela så högt för då börjar det låta skit rent ut sagt. Ljudet blev bättre med nya högtalarna men det blir fortfarande dåligt vid ungefär samma ljudnivå.
Så jag undrar nu om det finns ett bra alternativ att komma runt detta. Typ som kanske ett slutsteg som man kan koppla rakt in i mobilen och typ dra nya kablar så man inte använder huvudenheten alls. Typ vad man skulle behöva för saker och vad det skulle landa i för pris, ungefär.
Kräver ju inte några dyra saker direkt bara så man kan känna lite tryck i musiken. Kanske en baslåda under sätet eller något sånt också.
tack "zrken" för svar..
om jag ersätter monosteget till ett 4-kanalsteg som man bryggar 2 kanaler till subben och två till framsystemet.. vad skulle du föredra.. ?
installationsmässigt är det väl enklare att montera ett steg istället för två.. kanske blir det lite billigare också.. i mitt fall så har jag batteriet under baksätet och ett fyrkanalssteg skulle i såfall vara monterat i bagagen.. högtalarkablarna till framsystemet skulle då få dras genom hela bilen, ut till dörrarna.. gör det något, tappar man något på det (tryck/ljudkvalite) ? är det något man vill undvika, att ha slutsteget i bagagen till framdörrarna !
nybörjarfråga.. jag vill ha fint ljud i bilen, ska man välja 4 ohm framför 2 ohm, vid köp av subwoofer, eller är det försumbart ?
om framsystemet klarar 150W RMS i 4 ohm, är det då självklart att man ska ha som krav att förstärkaren ska klara av den gränsen för att kunna driva högtalaren på bästa möjliga sätt.. detsamma med subwoofern (1000W RMS) ?
ska man ha kondensator eller ett litet batteri nära förstärkaren, eller både och, eller är det bara aktuellt när man kör större system med fler subbar och slutsteg
jag kommer att ha ett monosteg till subben och ett 2 kanalssteg till framsystemet (2.1)
När det kommer till monoblock (klass d) är det ingen enorm skillnad mellan 2 och 4 ohm. Det kan hända lite mer på vanliga framsystem steg. Man får en smula bättre kontroll på elmenten vid en smula högre ohmtal, om förstärkaren är med på noterna.
Enda motivationen att jaga ner mot 2ohm på ett framsystem skulle vara att krama ur mesta möjliga effekt ur slutsteget (givet att det är stabilt i 2ohm). Man kan säga att generellt är trade-offen för mer effekt är värme, och sämre konkontroll.
Rekomendationer och retorik som byggs på "denna bas VILL HA 1000wrms" är sprungna ur enkla tumregler för att ge en fingervisning om att matchningen mellan element och slutsteg är försvarbar.
Inte helt sällan handlar detta om att skapa skyddsnät för att undvika att för klena slutsteg pressas för hårt (dvs - ställs in med för aggressiv gain) varpå distorstion kommer som ett brev på posten och element tar stryk.
Men vet man hur man gör för att ställa in, och spelar förnuftigt, finns det inga risker med att ha på tok för liten, eller för stor förstärkare till ett element. Det kommer däremot alla dagar i vecka nvara att föredra med en överdrivet kraftfull förstärkare som går på halvfart än tvärt om. Alltid.
Kondensatorer är ur tiden.
För att biffa upp strömtillgången till ett system görs med fördel två saker.
Först - "the big three upgrade". youtube, google, etc, och du ser hur man går tillväga. Målet är att ta bort naturliga begränsningar i elsystemet.
Därefter är det läge att kika på extrabatteri. Det är väldigt enkelt att koppla in, och ger mångdubbelt mycket mer glädje än en kondensator.
Sök på forumet för 'grunderna till batteribank'. Där finns en genomgång som kan vara till hjälp.
nybörjarfråga.. jag vill ha fint ljud i bilen, ska man välja 4 ohm framför 2 ohm, vid köp av subwoofer, eller är det försumbart ?
om framsystemet klarar 150W RMS i 4 ohm, är det då självklart att man ska ha som krav att förstärkaren ska klara av den gränsen för att kunna driva högtalaren på bästa möjliga sätt.. detsamma med subwoofern (1000W RMS) ?
ska man ha kondensator eller ett litet batteri nära förstärkaren, eller både och, eller är det bara aktuellt när man kör större system med fler subbar och slutsteg
jag kommer att ha ett monosteg till subben och ett 2 kanalssteg till framsystemet (2.1)
Tjena! tänkte fråga här istället för att göra en ny tråd.
Jag planerar att dra högtalarkabel från bagaget till mina dörrar och kommer dra strömkabeln på ena sidan och signal på andra. Kan man dra kablarna på den sidan de ska vara eller bör man dra högtalarkabel på en utav sidorna? tänkte på om det kan uppstå störningar av något slag.
Inget att oroa sig för.
Man minskar risker för störning om man håller signalkabeln 15-20cm borta från "allt". Framförallt, från strömkablage av olika sort. Högtalarkablage är inte fullt så kritiskt att hålla sig borta ifrån.
Jag har dragit högtalarkablage på var sin sida. Ström på ena sidan. Signalkabel på andra sidan, eller nu senast, helt ensamt i mitten.
Leave a comment: