Announcement

Collapse
No announcement yet.

Min lilla PoLow :)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Min lilla PoLow

    Tycker allt du skall bygga vägg, då löser sig alla problem
    155++db@25hz
    http://www.bilstereoforum.se/showthr...t=6241&page=15

    sigpic

    Ljudbyggaren.se

    Comment


    • Re: Min lilla PoLow

      Originally posted by Techno_Bass View Post
      Tycker allt du skall bygga vägg, då löser sig alla problem
      Du har dåligt inflytande

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment


      • Re: Min lilla PoLow

        bakom sätet bak, no more. kan dock göra om fästena så ryggstödet blir rakare, då kan jag knö in säkert 100L mer :P haha...

        EDIT...

        om jag flyttar lådan 1dm framåt och bygger porten bakåt, nere vid golvet?? :P
        Last edited by Vw_performance; June 27, 2012, 01:42.

        Comment


        • Re: Min lilla PoLow

          Originally posted by zrken View Post
          Det går på ett ut, ökningen är knappt en halv db på 30 liter till oavsett. Jag vill ha ett progrma som verkligen tar hänsyn till portdimensioner. Nog för att winisd kan plotta port gain & luft hastighet, så tycks inte Max SPL beräknas annorlunda om man kör en port stor som ett rövhål eller ett par 6". Det stör mig.
          Teori funkar sällan bra inom dB-uträknande utan praktisk erfarenhet funkar mkt bättre.

          Därför använder man inte ett lådberäkningsprogram för att räkna ut hur högt man kan spela, bättre med ett Term-Lab och sen bygga några lådor med olika portstorlekar och lådvolym så hittar man snart rätt du ser ju inte i programmet vad som händer framme vid rutan när du flyttar din låda lite närmare en vägg eller vinklar den åt ett annat håll osv.

          Men som du märkt behöver de basarna inte megastora lådor för att spela bra, enda man gör med större låda är ju att flytta peakfrekvensen neråt ju större låda man gör, om avstämningen är samma vill säga.
          Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

          www.garaget.org/Frippe_L

          Svensk Mästare 2012 i Street Stock
          Svensk Mästare 2011 i Street 100A
          Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

          Comment


          • Re: Min lilla PoLow

            ne fan dom trivs in i helvete bra nu faktiskt, och det märks gott och väl

            Skulle ni rekomendera port åt sidan eller Bakåt? blir typ 8" egenbyggd sak... eller slot bakåt.

            Comment


            • Re: Min lilla PoLow

              Originally posted by Frippe_L View Post
              Teori funkar sällan bra inom dB-uträknande utan praktisk erfarenhet funkar mkt bättre.

              Därför använder man inte ett lådberäkningsprogram för att räkna ut hur högt man kan spela, bättre med ett Term-Lab och sen bygga några lådor med olika portstorlekar och lådvolym så hittar man snart rätt du ser ju inte i programmet vad som händer framme vid rutan när du flyttar din låda lite närmare en vägg eller vinklar den åt ett annat håll osv.

              Men som du märkt behöver de basarna inte megastora lådor för att spela bra, enda man gör med större låda är ju att flytta peakfrekvensen neråt ju större låda man gör, om avstämningen är samma vill säga.
              Det senaste året då jag fått upp ögonen för att billjud definivt är en sport har det inte undgått mig att det finns en stor portion "hokus pokus"() som (i alla fall inte jag) har tillgång till verktyg att förklara på förhand.
              Erfarenhet är kung, labbandet frammåt mot vad som fungerar - den enda vägen uppåt. Jag har accepterat det ...även om jag nödvändigtvis inte gillar det.

              Men skulle vilja påstå man har i alla fall god hjälp av de enklare programmen (typ WinISD) att få en bild över vad som händer med en konstruktion om man ändrar volym/avstämning. Och med det absolut inte sagt att en förbättring på pappret skulle leda till något mer på termlab...! Det är lite av skiljda världar

              Men vill även lyfta upp att det mesta som labbas med är portade lådor. I slutna konstruktioner labbas endast med 1 parameter: volym. I portade uppstår ett par till; Port dimension, avstämningsfrekvens, och deras inbördes relationer, samt till volym.

              Så fort man ger sig vidare mot 4e ordningens bandpass dyker det upp ytterligare; volymmässiga förhållandet mellan de två kammrarna inklusive ovan nämnda faktorer. Systemet blir skörare då det är fler variabler inblandade.

              Ytterligare ett steg med en till portad kammare; 6e ordningens. ja heh, då har vi i princip två portade lådor som skall styras upp tillsammans. De blir ruggigt känsliga för förändring. Felavstämning på ett par hz kan plocka väck rätt många DB's känslighet (ja - åter i teorin....). Men vill påstå deras komplexitet speglas lite av att det inte byggs så många... (även om de är rätt poppis bland monsterstora jenkarbyggen). Sen kan det ju förstås hänga ihop med att folk inte gillar hur dom låter

              Nu blev det en lång text. Du/ni är säkert med på alla dessa aspekter, jag menar verkligen inte att hålla en "föreläsning" för "ovetandes". Syftet är snarare att lyfta fram hur det blir betydligt krångligare att "labba för hand" med system som är mer komplexa än portade/slutna - och dra vettiga slutsater.

              Surk
              Last edited by zrken; June 27, 2012, 09:56. Reason: läsbarhet

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • Re: Min lilla PoLow



                vem gör Biltemas generatorer? 126A är väl bra som fan för en som e specad 90A? laddar som fanken gör den iaf, NÄR JAG FÅTT snurr på skiten!! remjävlar



                så där seriös va dämpningen innan jag började knåpa lite... :S



                Däääär ja!



                där e mojängerna som jag gängar i .... hehheehe ^^



                hardcore rakt i dörrplåten, sen är det en tätningslist i svart foam runtom. sitter även vinkeljärn nere på dörrsidan så inte "lådan" o middarna svajar så in i helvete när man drar igen dörren..


                ska pula lite me skiten idag och imorgon så får vi se va det blir av det

                Tja sålänge!

                Comment


                • Re: Min lilla PoLow

                  Blev det någon ljudmässig skillnad av att bulta fast grejjorna sådär?

                  Bygglogg: SQW: TransFårrden

                  Comment


                  • Re: Min lilla PoLow

                    Bättre tightare midd. Mindre resonanserr

                    Comment


                    • Re: Min lilla PoLow

                      fråga nr 1:

                      hur får jag min låda mer effektiv? basarna rör på sig som minst runt 40hz, det spelar högst runt 55. lådan ska vara avstämd 40hz enligt uträkningar.

                      tror dock att detta bidrar till att dom luktar lite ibland.. dom får nog dålig kylning av att matas in massa effekt o stå stilla.. för dom luktade ALDRIG innan! hade 45hz avstämning då.

                      2: märkte av att det spelade en hel del högre idag med 4st däck på fälg inne i bilen. vad säger detta er?

                      sen ang port. så kan jag nog spela rakt vänster i mitten av lådan med en ca lika stor port som nu. va tros??


                      Nuvarande låda är ca 168l tot, 150 netto, 360cm2 port med rejäl rundning, 27-28cm lång.
                      Last edited by Vw_performance; July 6, 2012, 22:31.

                      Comment


                      • Re: Min lilla PoLow

                        Stoppa i två tolvor å sänk lådan
                        loudstore.se

                        loudstore på facebook

                        Comment


                        • Re: Min lilla PoLow

                          Originally posted by LETH View Post
                          Stoppa i två tolvor å sänk lådan
                          allvar nu för faan! ska ju spela högre! inte lägre

                          har en låda på 70-80L för en ensam bas. kanske borde labba lite mer med den?? :P

                          Comment


                          • Re: Min lilla PoLow



                            Ska jag ha så som jag har på bilden? eller ska jag klistra för/täcka med mdf alla öppningar så det spelar mellan innerplåten och dörrsidan endast.. ? dörrsidorna sitter helt tätt med foamlist och bultar i plåten.


                            ska leka lite idag med taket på bilen tänkte jag, samt göra en cover som går en bit bak efter lådan och till sist tätar mot bagageluckan är det tänkt. tvinga allt att gå framåt i bilen. ska även fila till porten på insidan lite då det känns lite skumt i början precis...
                            Last edited by Vw_performance; July 8, 2012, 05:19.

                            Comment


                            • Re: Min lilla PoLow

                              Jag har äntligen fixat så båda generatorerna arbetar och vilken skillnad.. herregud hur fan kan en dryg volt göra så mycket?

                              tror nog mina basar går ganska mkt på sin maximala slaglängd och kapacitet rent effektmässigt i denna specifika setup.

                              vid 40hz slår dom absolut ingenting alls. när basarna rör sig 2mm rör sig framrutan 1cm och solskydden fladdrar jävel.. upp till en viss gräns, där dom börjar röra sig okontrollerat? kan det vara underdimensionerad port kanske?

                              samma sak på 55hz, dom fladdrar på som IN I H....

                              ska försöka hitta några spånbitar och lägga ner i lådan så den minskar lite, för att se hur konrörelsen ändrar sig. för nu slår dom LÅNGT! såpass långt att det skrämmer mig lite

                              Comment


                              • Re: Min lilla PoLow

                                Alltså när dom inte slår något vid 40hz är ju din avstämmning som kickar in.
                                Att den slår helvette uppåt och längre neråt är ju helt enkelt för lådans gör det... OCh att du matar dem med ett fucking kärnkraftverk.

                                Att du tycker den fladdrar för mkt runt 55hz etc är helt enkelt att du spelar som en djävla dåre

                                När de slår mer under avstämningen får du ta och chilla annars går det åt helvette med basarna... Finns ingen akustiskdämpning en bit under avstämning så konen slår åt helvette... Men det vet du säkert. Frågan är mer vad man kan göra åt det. Då är det till att sänka avstämningen.... Antingen med längre port eller med att klossa ner lådan.

                                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                                Comment

                                Working...
                                X