Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo  

Go Back   Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo > Installation, inställningar, musik och tävlingar > Projektforum

Projektforum Visa upp ditt bilstereo-bygge!

Reply

Thread Tools
Old November 29th, 2013, 15:50   #1
zrken
Senior Member

zrken's Avatar

Rep Power: 344 zrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant future
Default SQW: TransFårrden

Mors Boys!
Det är dags för en ny projekttråd.. (Söker du min förra finns den här E60 Bygglogg

Till mitt förfogande finns nu en Ford Focus mk2 -06. Bilen har vart länge i familjens ägo, och har även tidigare varit föremål för enklare stereobygge (uppgraderat 6.5" kit på 1DIN huvudenhet, och tid hade det Rockford t115d2 och t20001bd steg..) När den inte längre var i mitt våld slets strömkabel&signal ur, och följde med till mitt nästa projekt).
Så här såg bilen ut där den stod under sitt träd knappt använd senaste åren:

Jag tycker man kan kategorisera extremare stereobyggen grovt till tre sorter:
-DEMO, spela högt utanför bilen med harregösses PA-framsystem och tillhörande bas.
-Db tävling, spela högt med bas, framsystem är "option".
-SQ tävling, spela korrekt men toklågt.

Detta projektet riktar inte in sig stenhårt på någon del specifikt, utan blir en småudda kompromiss mellan SQ och Basmonster.. (man måste ju tillfredställa sina basbehov )

Målet med första bygget?
Målet är alltså ett djupbasmonster (för ryggmassage/30hz terapi), men som skall ha hyfsad potential till SQ... fast med en smula mer 'poppa kapacitet' än en renodlad SQtävlingsbil. Lite SQL' eller vad man ska säga...
MEN... Det kan ju absolut spåra ut åt vilket håll som helst (vilket syntes i E60 byggloggen... )

Produkter?
Man brukar ju skriva vilka produkter som används när projekttrådar startar igång.
I mina ögon är det rätt liten vits med att annonsera ut vad för produkter bygget skall innehålla före man kommer till skott och bygger... (läs: det brukar ju hinna ändra sig..... )

Nu är projektet i rullning! (komentera gärna friskt!)

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Last edited by zrken; January 11th, 2014 at 17:11.
zrken is offline   Reply With Quote
Old November 29th, 2013, 18:02   #2
puttel
Senior Member

Rep Power: 93 puttel will become famous soon enoughputtel will become famous soon enough
Default Re: SQW: TransFårrden

Ahhh äntligen en tråd som kommer att följas med 3D brillor och Popcorn
puttel is offline   Reply With Quote
Old November 29th, 2013, 18:47   #3
ChriZtoffer
Senior Member

ChriZtoffer's Avatar

Rep Power: 185 ChriZtoffer is a jewel in the roughChriZtoffer is a jewel in the roughChriZtoffer is a jewel in the roughChriZtoffer is a jewel in the rough

Det här kan bli MYCKET spännande! Jobba på nu och lycka till! Väldigt nyfiken på utfallet av ditt experiment i dörrarna.

More to come...
ChriZtoffer is offline   Reply With Quote
Old November 29th, 2013, 23:58   #4
Svugg
Senior Member

Svugg's Avatar

Ska bli mkt intressat, ska såklart följas
Old November 30th, 2013, 09:11   #5
Kofoten
Senior Member

Kofoten's Avatar

Rep Power: 272 Kofoten is a glorious beacon of lightKofoten is a glorious beacon of lightKofoten is a glorious beacon of lightKofoten is a glorious beacon of lightKofoten is a glorious beacon of lightKofoten is a glorious beacon of light
Send a message via ICQ to Kofoten Send a message via MSN to Kofoten

Har ju väntat på en ny projekttråd från dig, kommer bli intressant detta!

LjudiBil.Com
Kofoten is offline   Reply With Quote
Old December 1st, 2013, 12:50   #6
Tim
Senior Member

Tim's Avatar

Ännu mera galenskaper!

SQW = SQ Wow?
Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6
Tim is offline   Reply With Quote
Old December 2nd, 2013, 00:36   #7
T-Micke
Senior Member

T-Micke's Avatar

Detta blir skoj att följa
Min bror har en likadan Focus, kanske kan bli lite inspiration för honom

Mvh Micke
T-Micke is offline   Reply With Quote
Old December 2nd, 2013, 08:12   #8
sqrewdriver
Member

Intressant!

Gillar denna typ av byggen, mycket bas och lirar rent. hehe

skall följas massor.

sqrewdriver is offline   Reply With Quote
Old December 3rd, 2013, 04:40   #9
Lonefox
Senior Member

Lonefox's Avatar

Rep Power: 255 Lonefox is just really niceLonefox is just really niceLonefox is just really niceLonefox is just really nice

Quote:
Originally Posted by Tim View Post
Ännu mera galenskaper!

SQW = SQ Wow?
SQ WHAT kanske?
Old December 3rd, 2013, 09:22   #10
zrken
Senior Member

zrken's Avatar

Rep Power: 344 zrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant future

Det var då gösses vad intresse det fanns för denna tråd! Sjukt roligt

Update 2:

En god tid ståendes under ett träd på västkusten sätter sina spår...

Väl med bilen i egna händer, blev första steget att få igenom besiktningen så fort som möljigt...

Den klarade sig igenom utan mer problem än att batteriet i fronten tydligen inte satt fast... verkar som om farsan 'förlagt' själva armaturen som håller fast det. :/ Men, ingen "full 2a" på det, utan bara 'tillsägelse'. Skönt så in i helvette!

En smula närmare kik visar en pågående rostskada, jag inte är helt säker på hur jag ska ge mig i kasst på att lösa hjälpligt. Eller ptja, har googlat och hört mig för en smula, men har aldrig gjort en sådan här lagning i praktiken...

En viktig lärdom från E60 bygget var - bygg för i helvette inte om orginalgrejjorna i bilen. Först - fixa reservdelar först och lägg undan orginalen. De kan kosta helt djävla hutlösa pengar att lösa ersättare om inte bilen är vanligt förekommande på skroten. 6.8k per dörrklädsel/sida ville BMW ha orginal för rätt klädsel... Ja jo? hallå eller...

Så, med detta i bakhuvudet drog jag en kylig helg till skroten utanför västerås. Detta var första gången jag var på en bilskrot över huvudtaget, vilket man väl kan säga var lite av en upplevelse. Himla gemytligt! Kyligt väder, men hade i alla fall sol till en början...
Det tog en stund innan jag lyckades identifiera det vrak som skulle användas... Såg fint ut:

Knappt hade man fått loss verktygslådan och börjat arbeta på 'att hämta listan' innan man började få en lagom skur i huvudet. Ptja, inte mkt mer att göra åt det än att acceptera det kommer bli en smula blött när man nu är klar.. Det blev lite skralt med bilder, men här är i alla fall delar av skörden;

Hade inte räknat med att få tag på allt jag "behövde", men kammade full pott redan på första bilen (enda som fanns i Kungsåra/Örebro!).
En uppsättning framdörrar, A-stolpar, Segelpaneler, övre/undre B-stolpe och ett tak, samt en frigolitdistnas i skuffen jag tappat bort (ger grop i golvet).
Hade egentligen inte tänkt mer än A stolpe + dörrklädsel, men när man kan få segelpaneler (backspegelskåpor-isch), och Hela B-stolparna var det lika bra att slå till. Det är ju knappast några större peningar.

Himla gött att slippa oroa sig för att ge sig på plastprojekt... Nu finns det en god grund för tokerier

Bygglogg: SQW: TransFårrden
zrken is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools

Posting Rules