Announcement

Collapse
No announcement yet.

Min lilla PoLow :)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Min lilla PoLow

    eller - öka lådvolymen...? men frågan är då om dom börjar slå ännu längre eller bromsas upp bättre av lådans dämpning med den lägre avstämingen.

    eller minska den, för att lådvolymen har större inverkan än avstäminingen i detta fallet.. och kanske till och med ökar en hel del? över hela musikregistret totalt sett!??? *kliar sig i huvet, hoppas på proffshjälp av nån veteran hehe...

    betydligt lättare att testa lägre lådvolym iaf och om det krävs lite så kan jag ju använda lite bracing för att få ner volymen för lådan är väl inte superstabil, inga stag eller nåt. så ett litet nät av mindre plankor som stadgar lådan kanske inte vore dumt..
    Last edited by Vw_performance; July 11, 2012, 03:09.

    Comment


    • Re: Min lilla PoLow

      Generellt minskar effekttåligheten när lådorna blir större - just på grund av att de tappar dämpande förmåga.
      Jag har inte skillz att bedöma på pappret om dina basars värden skulle lida mer eller mindre..

      Porten tycks ju vara dimensionerad rimligt vettigt för hur din bil beter sig...?
      Om du nu spelar mkt musik som tydligt går under 40hz biten och du ser att basarna beter sig mer okontrollerat än du vill - då är det läge att sänka avstämningen.

      Om inte.. hade jag vart du skulle det åkt ner en del energi på att staga upp lådan till förbannelse. Kanske 3kantslister i hörnen något stag eller två mellan de största ytorna och sedan en satans massa plast&glasfiber..

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment


      • Re: Min lilla PoLow

        ska prova lägga ner lite klossar i lådan för att se först. sen har jag tänkt staga den jäveln ett bra tag nu utan att riktigt få gjort det nån gång så det kommer de kommer

        ska gå ut och pilla med detta nu så återkommer jag lite senare med resultat.

        Comment


        • Re: Min lilla PoLow

          nu blev jag genast lite otaggad när en hög knall följt av fet rökutveckling och tyst framsystem inträffade :/ mitt 150.4 e helt fucked.. lyser blått men inget ljud och stinker apa i hela bilen... :S

          Comment


          • Re: Min lilla PoLow

            Originally posted by Vw_performance View Post
            nu blev jag genast lite otaggad när en hög knall följt av fet rökutveckling och tyst framsystem inträffade :/ mitt 150.4 e helt fucked.. lyser blått men inget ljud och stinker apa i hela bilen... :S
            Fy fan! Vad vare som rök? steg lr högtalare?

            Bygglogg: SQW: TransFårrden

            Comment


            • Re: Min lilla PoLow

              steget. nånting exploderade inne i steget.. man hörde en jävla smäll ^^ 10 min innan sprängdes ett bilbatteri som stod på laddning inne i polarns garage... tydligen inte min dag idag!

              ska man köpa ett DD S2 så man får in lite lagom kraft per dörr om jag väljer att köra 4st 6.5" senare ? :P

              edit: inte mitt batteri, men de small precis när jag kom... haha

              nu medans jag ändå är där bak och river ska jag fan dra upp lite mer bablar @ kraftig typ. sen koppla allt via nå schyssta block.

              ser redan framför mig hur mitt nya slutstegs fäste ser ut huserat av 3st 2ch steg av den lilla svarta modellen och de 2 basstegen mage mot mage med en platta emellan, uppsågade hål i för cirkulationen. kommer bli sååå nice om jag ägnar lite tid till kableriet bara detta ska sen byggas fast i golvet och bultas där samt i lådan. sen har jag tänkt montera stegen med dubbelhäftande kardborreband för vibrationerna skull, samt skruv med gummi löst dragna för säkerhet skull.

              sen korta feta kablar till fina block extas!! - drömma går ju? :P
              Last edited by Vw_performance; July 12, 2012, 04:16.

              Comment


              • Re: Min lilla PoLow



                eftersom mitt ice steg gick åt helsike så fick jag åka och köpa 2 nya små trevliga steg mindre effekt på pappret men jag hör inte så stor skillnad i ljudvolym, och dessa låter trevligare dessutom! köpte även med mig 4st gulliga bredbandare, som jag inte riktigt vet var jag ska ha dom ännu :S lutar åt nåt hemmafiffel med 2st i nån upphöjd baffel som sitter på högtalargallret med massa spackel o skit.. ett riktigt bonnmeck alltså



                tomrummet ska givetvis fyllas upp nåt kul steg och nån sorts dedikerad midbas lösning eller för att driva något lite större i elementväg i bakdörrarna för "rearfill" men klippt diskantregister så det bara spelar mid/mellanregister typ..

                har även ny stereo i kärran, som impulshandlades i jakten på Davidzzon ^^ kände att min jvc stereo med enkel lågnivå ut och fabriksfel på usb porten hade gett sitt, och fick ge vika för en Kenwood kdc BT-92SD, och fyfan vilken bra spelare för dom pengarna.. aldrig haft en så spejsad maskin med tidskomp osv, men fan va tid man kan slösa på att leka med EQn och dta osv..

                ang DTA: har fortfarande inte fattat helt hundra hur fan den räknar? de räknar i cm, 2 åt gången justerar man, och kan göras på varje kanal separat. det låter i mina öron som att ett högre värde ger fördröjning av den kanalen man ställer in. men det står så jävla luddigt i bruksen, sen skruvar man bort sig, och sen tycker man default låter bättre helt plötsligt osv osv.. nån som vill ge de en snabb förklaring?

                nu har jag typ: Fl 48cm, FR 30cm, sub båda på 0. har även testat lite olika biltyper, men kör nu "off" och ställer allt själv istället.

                Comment


                • Re: Min lilla PoLow

                  Jakten på mig? Snart lär du få jaga
                  SM 2a, Street 2K 2015.
                  SM 2a, SuperStreet No wall 2012.
                  SM 3a, Bassrace 149.9 2012.
                  SM 3a, SuperStreet 1-2 2011.

                  Comment


                  • Re: Min lilla PoLow

                    Originally posted by Davidzzon View Post
                    Jakten på mig? Snart lär du få jaga
                    ja vi lekte ju lite jag och du.. minns du vääälll!

                    du hade blivit så lack om jag spelar ifrån dig med 4st hälften så dyra basar va hehehe. men seriöst, så tror jag inte det kommer ske. eller? :P

                    Comment


                    • Re: Min lilla PoLow

                      Har du mätt vad för spänning du skickar på basarna ? ex vid en 40hz ton ?

                      Bygglogg: SQW: TransFårrden

                      Comment


                      • Re: Min lilla PoLow

                        Originally posted by zrken View Post
                        Har du mätt vad för spänning du skickar på basarna ? ex vid en 40hz ton ?
                        nope.. inte mätt nånting alls som lådan är just nu. bara som den var på ljudia, och då hade jag väl 3.5-4ohm när de var kopplat 0.5, detta vid 55hz och vi hade väl 12-1400w ut har jag för mig vi kom fram till. detta var med 1500 stegen.

                        men skulle tro, att jag spelar betydligt högre nu än när vi mätte i jönköping sist. dels har jag 120A generatorkraft drygt utöver det jag hade där, sen dämpat taket bakersta metern. det gjorde hörbar skillnad direkt.. hade inte rollat fast de gamla så det hade ju släppt helt på vissa ställen, men nu sitter det.

                        har provburpat skiten i nuvarande skepnad, dock utan mätare. men fyfan... det börjar kännas högt nu i alla fall ^^ ska bli spännande o se nästa gång tillfälle bjudes

                        Ska även när jag har mätare testa lägga ner klossar eller nåt som minskar lådorna och tvingar upp avstämningen lite.
                        Last edited by Vw_performance; July 16, 2012, 23:08.

                        Comment


                        • Re: Min lilla PoLow



                          ärligt! va tror ni om att köra dessa där? bandpassfiltrerade och kompade såklart. kanske portad låda till och med?
                          har småtestat dessa med logitech 2.1 system som slutsteg ^^ Fyfan va dom spelar med knappt nån effekt alls! lådvolym kollade jag igår i winisd, 0.4-1l nånting beroende på hur djupt man vill spela.. ska räkna på en portad låda med 4st nu! blir det skit så har jag ju testat iaf
                          Last edited by Vw_performance; July 16, 2012, 23:42.

                          Comment


                          • Re: Min lilla PoLow

                            känner att jag måste bygga en portad låda på 8.8L till dessa @ 80hz, sen smiska dom med ett likadant steg som jag kör dörrarna på. då kan jag nog pressa dom ner till runt 80hz, kanske något lägre om dom inte bottnar vill säga. men där spelar dom enligt programmet järnet hur långt upp som helst.. hehe

                            det roliga är att jag provspelat dom med en kaffemugg på typ 3dl? och dom spelade HÅRT med den volymen slutet! 4st portade såna här rackare rakt i nyllet och så mkt mer effekt än jag gav dom här inne.. herrejävlar hoppas det funkar i praktiken nu bara! :S

                            Comment


                            • Re: Min lilla PoLow



                              redan börjat lite på en baffel

                              Comment


                              • Re: Min lilla PoLow

                                Har provat ett par såna där kopplade på huvudenheten och monterade i instrumentbrädan, spelar på rätt duktigt med den lilla effekten! Fast dom kan bli lite väl "på" i övre mellanregistret. Men en portad låda kanske man skulle prova, kan ju bli kul!
                                Mitt projekt: Volvo V60
                                BRL - B2 & Dayton

                                More to come...

                                Comment

                                Working...
                                X