Announcement

Collapse
No announcement yet.

Min lilla PoLow :)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Min lilla PoLow

    Originally posted by ChriZtoffer View Post
    Har provat ett par såna där kopplade på huvudenheten och monterade i instrumentbrädan, spelar på rätt duktigt med den lilla effekten! Fast dom kan bli lite väl "på" i övre mellanregistret. Men en portad låda kanske man skulle prova, kan ju bli kul!
    Ja jag har peerless 3" bredbandare i sovrummet i portade lådor på 3L/st drivet på en sån "allt i ett dvd" spelar på mer än tillräckligt för slötittande på film och musik, minns inte riktigt var jag stämde av dom men ganska lågt med tanke på fs värdet, funkar bra ändå iaf.
    Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

    www.garaget.org/Frippe_L

    Svensk Mästare 2012 i Street Stock
    Svensk Mästare 2011 i Street 100A
    Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

    Comment


    • Re: Min lilla PoLow

      Originally posted by Vw_performance View Post
      ja vi lekte ju lite jag och du.. minns du vääälll!

      du hade blivit så lack om jag spelar ifrån dig med 4st hälften så dyra basar va hehehe. men seriöst, så tror jag inte det kommer ske. eller? :P
      Hade jag? med det steget jag lånar går inte spela högre med om jag inte gör om något men har ju säkra 155db och där
      Är väl inte du?.
      SM 2a, Street 2K 2015.
      SM 2a, SuperStreet No wall 2012.
      SM 3a, Bassrace 149.9 2012.
      SM 3a, SuperStreet 1-2 2011.

      Comment


      • Re: Min lilla PoLow

        Originally posted by Frippe_L View Post
        Ja jag har peerless 3" bredbandare i sovrummet i portade lådor på 3L/st drivet på en sån "allt i ett dvd" spelar på mer än tillräckligt för slötittande på film och musik, minns inte riktigt var jag stämde av dom men ganska lågt med tanke på fs värdet, funkar bra ändå iaf.
        ja herregud!

        dessa e ju neovarianten också, så dom kommer säkert smiska på redigt skulle jag tro men tror jag gör så att jag sätter 1 i var hål i brädan med ett rör som låda, nå tjockare papprör med en plugg så kan jag testa lite olika. så slipper jag problem med ljudbild osv. har lösa inlinefilter till midbas mellanregister liggande och dom klarar effekt har jag märkt!! spelade openair med 140w enligt spec utan minsta problem delat 150hz 24dB/oct! ^^

        dom andra två ska jag nog bygga om att passa i mitt logitech äckelsystem när jag pallar ^^


        Davidzzon:

        Hade jag? med det steget jag lånar går inte spela högre med om jag inte gör om något men har ju säkra 155db och där
        Är väl inte du?.

        Ja om jag käkade upp dig även när du fått ditt kära steg tillbaka
        sen får du inte förglömma att du har redan nu dubbel konarea, inget baksäte, mkt tyngre bil, batterier, osv säkra 155 har jag inte, men ser inte något omöjligt i det? faktiskt`? :P

        Comment


        • Re: Min lilla PoLow

          Originally posted by Frippe_L View Post
          Ja jag har peerless 3" bredbandare i sovrummet i portade lådor på 3L/st drivet på en sån "allt i ett dvd" spelar på mer än tillräckligt för slötittande på film och musik, minns inte riktigt var jag stämde av dom men ganska lågt med tanke på fs värdet, funkar bra ändå iaf.
          Originally posted by ChriZtoffer View Post
          Har provat ett par såna där kopplade på huvudenheten och monterade i instrumentbrädan, spelar på rätt duktigt med den lilla effekten! Fast dom kan bli lite väl "på" i övre mellanregistret. Men en portad låda kanske man skulle prova, kan ju bli kul!
          nu blir det inte riktigt som jag tänk mig utan det blir en portad sån per 4" hål i en låda. mest pga lathet, sen vill jag köra med stereon och spara plats för steg att driva något lite mer vettigt med typ 4st middar i framdörrarna ^^

          Comment


          • Re: Min lilla PoLow

            Originally posted by Vw_performance View Post
            ja herregud!
            Ja om jag käkade upp dig även när du fått ditt kära steg tillbaka
            sen får du inte förglömma att du har redan nu dubbel konarea, inget baksäte, mkt tyngre bil, batterier, osv säkra 155 har jag inte, men ser inte något omöjligt i det? faktiskt`? :P
            Kör på då! sanny har spelat 155,5db bakom baksätet!
            Ja de vet ja väl att jag har. Vad vill du komma fram till?
            SM 2a, Street 2K 2015.
            SM 2a, SuperStreet No wall 2012.
            SM 3a, Bassrace 149.9 2012.
            SM 3a, SuperStreet 1-2 2011.

            Comment


            • Re: Min lilla PoLow

              Vw_performance: vad är ditt senaste toppresultat?

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • Re: Min lilla PoLow

                151.5dB. men spelar nog högre nu.

                Comment


                • Re: Min lilla PoLow

                  Testade mäta lite med termlab idag, och trots att det känns högre, så vart de lägre..

                  kan vara dämpningen eller så har lådan blivit för stor/avstämningen för låg med allt meck.. spelade högt en bra bit ner under 55 som jag haft peaken på förut..

                  men har sålt mina basar idag till förmån av ett par nya med "rätt" spolar! vill få mer pulver ur stegen till musik. det spelar lite klent ^^

                  ev 2-3 12" och ny låda vore något...

                  Comment


                  • Re: Min lilla PoLow

                    151.2dB har jag lyckats få till i passaten med dina gamla xtr nu. Med 3308w
                    Passat 3B: 151.9dB @42hz
                    Golf Mk4 Variant:151.7dB @47hz
                    Golf Mk2: 154.9dB @49hz
                    SM 3'a Bassrace 39.9 2013
                    SM 3'a Superstreet NW 2013
                    Stoffe levererar baby

                    Comment


                    • Re: Min lilla PoLow

                      inte illa! impad faktiskt!

                      har 2 likadana fast nya då, och D4or. har ju pulvret i 1ohm jag. så byter jag steg blir de lätt att matcha!

                      Herre jävla gud va dom sväljer effekt för en "billigare" bas... helt sjukt va mkt mer kräm som fanns att få ur stegen :S spelar nåt sjukt till musik nu asså... helt galet!

                      ska nog kämpa lite mer med dämpningen och fastställa var bilens peak ligger och sen stämma lådan för en lite mer byxfladder modell ^^ spelar ju inte dB drag ofta så wtf liksom

                      btw, va lira du innan? med Bullshit 2orna?

                      Comment


                      • Re: Min lilla PoLow

                        Byxfladder- go!

                        Bygglogg: SQW: TransFårrden

                        Comment


                        • Re: Min lilla PoLow

                          Det som blir bökigt är ju i mitt fall att jag inte får den där goa förstärkningen som porten bakåt brukar ge. får helt enkelt se till att få 100 tätt runt baffeln så jag minimerar utsläckning, samt dämpa taket över basarna riktigt brutalt för vanlig dämpmatta biter inte på den kraften som blir där bak. flexar massor trots flera lager matta.

                          Värt att nämna är att jag utan ändringar annat än att byta till nya basar med 4ohm spolar, spelar högre igen! klämde 151.3 i skara på den träffen som var i lördags. detta med helt färska basar.

                          har fått låna hem min polares BAE mätare också, så nu ska jag leka lite med port och lådvolym, stagning osv. ska över 152 och ha en lätt monterbar musikport har jag bestämt.

                          Comment


                          • Re: Min lilla PoLow

                            nu har jag andra tankebanor igen... hehehe

                            har kollat lite, och det finns en hel del plats på vänster sida om lådan bakifrån sett. tar jag bort plasten och bygger ny baffel för båda basarna till höger, kan jag bygga en rätt skaplig jävla port där! antingen om jag bara gör en utanpåliggande fyrkantsport, som spelar uppåt den också, eller om jag slaktar och integrerar med lådan lite för att kunna få till groteska mått! utan att det tar upp extra lådvolym. tvärtom kan jag nog fanimej bygga en större port och dessutom tjäna de ca 11l min nuvarande port tar upp.

                            alternativ 2:

                            Port riktad rakt i sidan, och detta går utan vidare få till en area på 400-500cm2 mot mina 370-380 nånting jag har idag. Eventuellt om jag nu inte är helt kockobäng borde detta ge en fin boost i särskilt det djupare? eller så blir det skit... nån som vet mer säkert innan jag slaktar i onödan?

                            alt 3:

                            trollar fram en port som spelar bakåt eller snett bakåt vänster kan också gå..

                            Kommer i samband med allt detta gå över lite allt möjligt när ändå lådan är ute.. om jag inte bygger på plats ^^

                            så vad säger ni gamla rävar? dB mätaren, visst. kul om de blir en hög siffra där! men det är riktigt äcklig bas som jag är ute efter. exempelvis, Som jag minns det så spelade fan min AQ 18" trots rätt högt avstämd, liten låda, basen gick nästan inte ens fri från bakluckan, porten hade bara knappt sin egen bredd från luckan, på ett mer obehagligt sätt än vad dessa grejer gör. det var väldigt svårt att svälja tex ^^ men de lirade inte så högt på mätaren.

                            eller ska jag bara försöka få till de jag redan har lite bättre?....

                            Comment


                            • Re: Min lilla PoLow

                              hjälp mig gubbs! ska jag bygga porten längst bakåt till vänster, eller bakåt? eller bara köra som de är nu?




                              byggs den till vänster spelande uppåt kan den byggas stor som fan, och dessutom inkräkta minimalt på lådvolymen.
                              Last edited by Vw_performance; July 31, 2012, 23:03.

                              Comment


                              • Re: Min lilla PoLow

                                Större port har inget att göra med var den boostar någonstans. Det styr längden. Så länge inte din port korkar igen totalt och det låter först massor av ljusa blåsljud och sedan ytterligare en nivå av trasigt med resonanser spelar det ingen roll.
                                Fine att en större port lär ge mer gain. Men gainen får du vid avstämningsfrekvens oavsett portstorlek.

                                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                                Comment

                                Working...
                                X