Announcement

Collapse
No announcement yet.

Min lilla PoLow :)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Re: Min lilla PoLow

    Originally posted by zrken View Post
    ok. Då är det alltså inte bultat i plåt, utan sitter i 'dörrsidans plast' om jag förstår rätt.
    check.
    du har förstått helt rätt

    hade ju varit bra om det satt i plåt, och allt var dämpat osv.. men man ska ju ha nåt o greja med i vinter också

    Comment


    • #77
      Re: Min lilla PoLow

      Asså framsystemet låter riktigt riktigt illa till och med i mina öron. Förändringar måste ske.. Haha

      Har fått tag på ett JBL gto 4 kanals steg som jag ska koppla in imorgon tänkte jag. Hoppas det blir lite trevligare då. För nu finns nästan ingen midbas alls, och diskanten låter inte skarp, mellanregistret låter bara som ett surr av skräp. Allt bara låter förjävligt rent ut sagt..

      Kommer nog uppgradera framhhögtalarna senare i vinter mot något från jbl om steget funkar som det ska och jag är nöjd med det. Samtidigt kommer jag dämpa hela dörrarna. För dom skramlar lite överallt just nu.. Inte okej!

      Just nu kan jag helt ärligt inget annat än att spy på ljudet.. Haha
      Last edited by Vw_performance; September 2, 2011, 16:25.

      Comment


      • #78
        Re: Min lilla PoLow

        Det är inte JBLs GTO steg av senaste modell du fått tag på? För isåfall säger jag bara byt, kommer inte bli någon vidare midbas med dom. Väldigt platt och tråkigt ljud.
        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

        More to come...

        Comment


        • #79
          Re: Min lilla PoLow

          Nope. Det tror jag inte. Men det ser iaf likadant ut ungefär.

          Ganska stort, 4 kanaler, delningsfrekvenser osv ställer man in på ovansidan, som är gjord av plexiglas så man ser kretskortet. Det är det jag vet just nu då steget fortfarande ligger hos polaren.
          Last edited by Vw_performance; September 2, 2011, 19:01.

          Comment


          • #80
            Re: Min lilla PoLow

            Nu är JBL GTO 75.4 steget inkopplat! vilket lyft.. oj oj oj.. hade nästan glömt av hur sjuk skillnad det är att köra sina gamla ruttna högtalare på en HU och ett steg..

            nu är det bara en rejäl dämpning av framdörrarna som behövs då :P haha.. skramlar gött från dom nu kan jag lova!

            EDIT: funderar på att senare i vinter bygga om dörrsidorna lite för att kunna montera 6.5" middar istället. då kan jag köpa ett 3-way kitt, med 4" mellanregister, och köra det på JBL steget @ 2 kanaler bryggat. det borde rimligtvis låta fan så mkt bättre, och kanske även högre. även om det spelar högt nog redan nu.. haha..

            Några rekomendationer?
            Last edited by Vw_performance; September 3, 2011, 20:53.

            Comment


            • #81
              Re: Min lilla PoLow

              Bättre kommer det nog inte låta då du tappar dämpfaktor, men högre ja.
              Mitt projekt: Volvo V60
              BRL - B2 & Dayton

              More to come...

              Comment


              • #82
                Re: Min lilla PoLow

                http://www.ljudbyggaren.se/?category...id=HELON_165-4

                ett sånt kitt skulle duhade rockar nog
                saab 9000 pioneer-

                www.garaget.org/micke999

                Comment


                • #83
                  Re: Min lilla PoLow

                  då har jag blåst diskanterna på båda 4"arna, och en av diskanterna på 6x9orna. en av 4" högtalarna är även midden död på, men spolen verkade hel vid "slakten" som jag genomförde på den senare. inte missfärgad eller uppenbart trasig. men spela gjorde den inte....

                  har hört dom dö en efter en, under långvarigt högt spelande. dock inte nåt distat epadunkande, utan bara högt. väl under den nivå där man hör att det börjar dista.

                  skräp..



                  Kan man köpa 3 vägs filter löst nånstans? går det ens blanda element lite som man vill, givet att man håller sig inom elementens frekvensområde ?

                  Comment


                  • #84
                    Re: Min lilla PoLow

                    Skulle nog inte rekomendera att blanda olika element och filter..skillnad om du kör aktivt system.

                    skit i 6x9or och skaffa riktiga kit ist..mina kanske blir till salu tex..
                    Audi A4 B5 -98
                    Pioneer P90 + DEQP90
                    Sinfoni amplitude 50.4x
                    Sinfoni shadow 100.2
                    Sinfoni S165W x4
                    Sinfoni S100M
                    Sinfoni S25T

                    Vw up -12
                    På gång..
                    New car, hi end old school..

                    Comment


                    • #85
                      Re: Min lilla PoLow

                      Originally posted by JohanH View Post
                      Skulle nog inte rekomendera att blanda olika element och filter..skillnad om du kör aktivt system.

                      skit i 6x9or och skaffa riktiga kit ist..mina kanske blir till salu tex..
                      Ja jag ska slopa 6x9orna, dom är ju redan skrot nu :P hehe..

                      tänkte bara man kanske kunde sätta ihop ett 3 vägs kit billigare på så vis. om man kan köpa lite bättre begagnade grejer.

                      vad är det för kit, och pris? har vääääldigt tight just nu

                      (enda anledningen att jag körde med 6x9or va som sagt tidigare i tråden, att jag köpte dom nästan gratis av en polare som hade dom liggande bara.)
                      Last edited by Vw_performance; September 5, 2011, 20:30.

                      Comment


                      • #86
                        Re: Min lilla PoLow

                        Bättre att leta på ett komplett 3 vägs isf eftersom att filterna är anpassade till dom högtalarna som är med..enkelt förklarat.

                        Har 2 st RE xxx 6.5" kit.

                        4k vill jag minst ha för dom iaf..listade 7k st, nu vet jag inte va dom kostar
                        Audi A4 B5 -98
                        Pioneer P90 + DEQP90
                        Sinfoni amplitude 50.4x
                        Sinfoni shadow 100.2
                        Sinfoni S165W x4
                        Sinfoni S100M
                        Sinfoni S25T

                        Vw up -12
                        På gång..
                        New car, hi end old school..

                        Comment


                        • #87
                          Re: Min lilla PoLow

                          Originally posted by JohanH View Post
                          Bättre att leta på ett komplett 3 vägs isf eftersom att filterna är anpassade till dom högtalarna som är med..enkelt förklarat.

                          Har 2 st RE xxx 6.5" kit.

                          4k vill jag minst ha för dom iaf..listade 7k st, nu vet jag inte va dom kostar
                          ett sånt kitt kan eventuellt vara intressant. men måste få lönespec först. fast helst är jag på jakt efter 3 vägs, då jag ändå har 4" hål i brädan

                          ska jag ändå köpa något lite mer välljudande känns det som 4" mellanregister i brädan kan göra gott för ljudet. annars hamnar ju ljudet så långt ner ??

                          Comment


                          • #88
                            Re: Min lilla PoLow

                            Går att lösa i viss mån med komp.
                            Finns olika val på delningen i filtret oxå.

                            Jag kör 6orna i dörr och diskanterna i stolpen och det funkar helt ok då, delar 2.8khz i filtret då
                            Audi A4 B5 -98
                            Pioneer P90 + DEQP90
                            Sinfoni amplitude 50.4x
                            Sinfoni shadow 100.2
                            Sinfoni S165W x4
                            Sinfoni S100M
                            Sinfoni S25T

                            Vw up -12
                            På gång..
                            New car, hi end old school..

                            Comment


                            • #89
                              Re: Min lilla PoLow

                              har inte nån komp :P hehe

                              men helt ärligt funderar jag på att sälja sinus live steget, ev sälja även basen, och sen köra ett kit på två kanaler, och sen en liten eller två små basar på två kanaler. kör jag en bas med 4ohm spole kan jag ju köra bryggat och få ut närmare 300wrms. räcker ju för att lyssna på musik i alla fall :P

                              Comment


                              • #90
                                Re: Min lilla PoLow

                                Kitet är på 2 ohm oxå.
                                Kör man dubbla fram och ger dom 1kw per dörr så låter det rätt bra utan sub oxå
                                Audi A4 B5 -98
                                Pioneer P90 + DEQP90
                                Sinfoni amplitude 50.4x
                                Sinfoni shadow 100.2
                                Sinfoni S165W x4
                                Sinfoni S100M
                                Sinfoni S25T

                                Vw up -12
                                På gång..
                                New car, hi end old school..

                                Comment

                                Working...
                                X