Announcement

Collapse
No announcement yet.

Min lilla PoLow :)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Min lilla PoLow

    Originally posted by Vw_performance View Post
    Nej inte full men kanske 6dB eller nåt..

    Kan inte du mäta på utgången hur många klippfria volt du får ut?

    Kan du spela full effekt utan att det luktar?


    Hur mkt har du gainat?

    Mkt tacksam för svar.
    Har faktiskt inte mätt varken effekt eller volt ut. Precis inhandlat en tångamperemeter.. fattas bara en ordentlig multimeter som för övrigt är på G. Men spelar ju 52dB+ så nått borde det ju komma ur den där "saken".. haha.

    Jag spelar musik så pass att jag håller mig över 12v hela tiden. Så länge jag gör det kan jag spela hur länge som helst utan att det luktar.

    Har gainen på ungefär 3/3.5v vilket min pioneer ger ut vid volym 54 där jag ligger.

    Kan höja upp till volym 61 och fortfarande ha en ren utsignal från min pioneer 5100ub. Vid volym 62 alltså MAX så klipper den.

    Men kör du med bassboost som i princip bara finns för att sabba signalen och har en så pass billig stereo med "nästan" MAX volym så förstår jag att det luktar.. .

    Edit: Såg att du skrev max gain på steget också.. gör ju inte saken bättre
    Last edited by yeppe; August 18, 2011, 17:43.
    TACK TILL DBAKUTEN & CARSOUND.SE
    SM 1a i SuperStreet NW 2012.
    SM 1a i BassRace 149,9dB 2013.
    SM 1a i Extreme 2013.
    SM 2a i BassRace 149,9dB 2014.
    SM 1a i Extreme 2014.
    SM 1a i BassRace 149,9 2015.
    SM 1a i Extreme 2015.
    EM 2a i BassRace 149,9 2015.
    EM 3a i Extreme 3+ 2015.

    Comment


    • #47
      Re: Min lilla PoLow

      Originally posted by Vw_performance View Post
      Nån som vet något om denna? http://www.ljudstudion.se/linjeforst...500-c-182.aspx

      Förstärker denna tillräckligt måntro?

      För visst i helsike måste det vara alldeles för klen utsignal från stereon när jag måste använda max gain, bassboost, och nästan maxa spelaren, för att ens komma upp i lite volym? Spelaren går till 50, och under 30 låter grannens klockradio högre...


      ..
      Gain är absolut ingen volymkontroll utan den är till för att anpassa nivåerna mellan ex vis cd och steg
      Bass boost djävulens påfund = max distad signal

      Summan av kardemumma köp en bättre cd med högre volt
      exvis Kenwood 61BT Som har 4 volt på alla 3 utgångar

      och en http://www.audio-control.se/art-1.asp?id=29&iPageID=10

      Comment


      • #48
        Re: Min lilla PoLow

        Originally posted by The one n only View Post
        Gain är absolut ingen volymkontroll utan den är till för att anpassa nivåerna mellan ex vis cd och steg
        Bass boost djävulens påfund = max distad signal

        Summan av kardemumma köp en bättre cd med högre volt
        exvis Kenwood 61BT Som har 4 volt på alla 3 utgångar

        och en http://www.audio-control.se/art-1.asp?id=29&iPageID=10
        lugn i stormen :P

        jag vet mkt väl att inte gain e nån volymkontroll, men i mitt fall spelar det inte ens högt på max gain.

        bassboost använder jag ALDRIG i vanliga fall, för ljudet blir dels helt kass, boomigt o konstigt, men i detta fall är jag nästan tvungen.

        har inte en spänn till övers för nån ny stereo eller audiocontrols jättefina overdrive grunka. men har en annan overdrivegrunka på väg från blekingebilradio som var mkt mkt billigare. kostade bara 10% av ac:s motsvarighet så ska prova med den först, och hoppas att den ger mig tillräcklig signal för att iaf kunna köra stegets gain kl 11-12, helt utan bassboost, och ändå kunna styra ut det fullt innan jag höjt kanske 65-70% på stereon. annars får jag leta ny stereo. för steget ska ju gå att styra ut fullt utan nån jävla preamp... annars är något heeelt galet ju! Yeppe verkar ju inte ha några problem alls med detta!

        Comment


        • #49
          Re: Min lilla PoLow

          Vad kan det bero på att det inte spelar högt i skiten?

          Har nu mätt lite nogrannare och visst fan pressar jag en hel del effekt ur skiten. kan ha varit att jag inte spelade en låt med tillräckligt ihållande basgång förra gången. men med bastest låtar kan jag utan problem pressa ur vad jag borde kunna göra. alltså runt 60-70V på utgången. och ännu högre men då klipper det såklart då man teoretiskt även tar ut mer än steget är specat till. basen slår även MKT långt.. inte i bott, men säkert 5-7 cm nånting..

          har hört nu när jag suttit bak att det blåser duktig (!!!) ur porten. hur stor port bör jag använda till den här basen med sån här effekt? kan det vara här jag tappar mkt av trycket? den jag har nu är 35cm x 6cm. lådan är ca 90l netto. kanske borde minska lite här och bygga större port? (iofs blir lådan mindre automatiskt om jag bygger större port!

          om jag gör porten 10.16cm (4") * 35.6cm, och ca 60cm lång. då borde väl avstämningen hamna runt en 40-42hz och lådvolymen kryper ner mot 70l. har jag räknat rätt, eller är det åt helsike? :P
          Last edited by Vw_performance; August 22, 2011, 21:44.

          Comment


          • #50
            Re: Min lilla PoLow

            Har du rundat av porten?

            Comment


            • #51
              Re: Min lilla PoLow

              Originally posted by The one n only View Post
              Har du rundat av porten?
              så in i helvete också :P haha.. (in och utvändigt)

              asså.. det blåser jävel från porten..

              Kolla gärna min edit. om du är en hejare på o räkna och vill hjälpa

              Comment


              • #52
                Re: Min lilla PoLow

                Har idag labbat vidare lite med lådan. Slog ur gamla porten och förstorade och förlängde skiten så lådan nu bör vara ca 70l med 350cm2 stor port @ 55.5cm rundat i bägge ändar. Får det till ca 40hz avstämning nånting..

                Hörde direkt en klar förbättring mot det som varit! Helt klart.

                Ljudet är tightare och konan slår betydligt mindre, men det känns helt klart mer i kroppen.

                Tyvärr klantade jag till det lite... Skulle känna på dammkåpan om den var varm. Givetvis kom ett basdunk som jag inte var beredd på.. Kände inte till låten riktigt. Så den blev lite mos i kolfibret. Lite mjuk så att säga. Men inte helpaj. Än.. (var köper jag en ny kåpa?)

                Sen brann dom andra två tinselleadsen upp. Dom jag inte bytt ännu. skitkvalite....

                Har sett redan innan att det varit på gång, då dom hade svartnat i färgen. Men dom jag bytte ser lika fina ut nu som när jag monterade dom.
                Så kvällspysslet bli att byta leads bilder kommer sedan!


                gamla porten..


                now we're talking
                Last edited by Vw_performance; August 23, 2011, 18:24. Reason: bilder på lådan..

                Comment


                • #53
                  Re: Min lilla PoLow

                  Antagligenr jag värre basshead än jag trodde.. Det var nog inte stereon som klippte. Det är helt enkelt steget som nått sitt maximum :S inte konstigt att basen slår långt

                  Men jag är långt från nöjd. Trodde på qllvar att detta skulle sparka njurarna ur led. Vilket mina polare tycker att de gör.. Men inte jag.

                  Så nu är jag trött på skiten. Allting är till salu. Basen är lagad med nya leads runtom och funkar fint. Kanske kan nån annan få skiten o spela.. :S

                  Comment


                  • #54
                    Re: Min lilla PoLow

                    har du mätt upp bilen nu??kasta i 1 till bas
                    saab 9000 pioneer-

                    www.garaget.org/micke999

                    Comment


                    • #55
                      Re: Min lilla PoLow

                      Du ger upp för lätt
                      Innan du kastar in 1 bas till eller säljer grejerna

                      Har du fortfarande kvar Jvc cd:n?

                      Tips 1 skaffa en ny med många volt på utgångarna?
                      Tips 2 bygg ny låda med annan avstämning.

                      Tips 3 prata med Andreas Leth han finns även här under namnet Leth

                      Han bor ju hyffsat nära

                      Eller Tunheden uppe i karlsborg.

                      De har vart med sen hedenhös tid(väldigt länge) i Db svängen

                      Tips 4 ändra en grej skriv ner vad du gjort
                      exvis flyttat lådan 2 cm bakåt Mät--skriv,
                      lutat upp i bakkant 1 cm mät--skriv,
                      Lutar upp i framkant 1 cm mät--skriv

                      Mät exvis med Bae mätaren eller Temlab


                      Tips 5 skaffa En linjeförstärkare

                      Har för mig att SS XXX stegen jobbar bäst i 16-18 volt vilket jag tror Frippe har tagit upp tidigare

                      Tips 6 Byt steg och skaffa ett som ger bra med kräm i 12 volt istället finns flertalet märken

                      Finns Säkert många fler tips från de som är veteraner.

                      tips från mig

                      Comment


                      • #56
                        Re: Min lilla PoLow

                        Originally posted by The one n only View Post
                        Du ger upp för lätt
                        Innan du kastar in 1 bas till eller säljer grejerna

                        Har du fortfarande kvar Jvc cd:n?

                        Tips 1 skaffa en ny med många volt på utgångarna?
                        Tips 2 bygg ny låda med annan avstämning.

                        Tips 3 prata med Andreas Leth han finns även här under namnet Leth

                        Han bor ju hyffsat nära

                        Eller Tunheden uppe i karlsborg.

                        De har vart med sen hedenhös tid(väldigt länge) i Db svängen

                        Tips 4 ändra en grej skriv ner vad du gjort
                        exvis flyttat lådan 2 cm bakåt Mät--skriv,
                        lutat upp i bakkant 1 cm mät--skriv,
                        Lutar upp i framkant 1 cm mät--skriv

                        Mät exvis med Bae mätaren eller Temlab


                        Tips 5 skaffa En linjeförstärkare

                        Har för mig att SS XXX stegen jobbar bäst i 16-18 volt vilket jag tror Frippe har tagit upp tidigare

                        Tips 6 Byt steg och skaffa ett som ger bra med kräm i 12 volt istället finns flertalet märken

                        Finns Säkert många fler tips från de som är veteraner.

                        tips från mig
                        tackar tackar

                        ja jvcn är kvar. har en linjeförstärkare nu, och den boostar lågnivån löjligt bra. har den inte max ens, och ändå kan jag ha steget gainat kl 12, och stereon på 2/3 eller mindre och få ut max. men det klipper friskt.. luktar svagt spole efter bara ca 10sek.. så vågar inte spela högt alls. vill ju inte bränna basen.

                        ang låda så är den så stor som det fysiskt får plats öht..

                        avstämningen är nästan redan nu för hög till musik. :/

                        börjar ledsna då jag tidigare haft billiga grejer som spelat värre...
                        Last edited by Vw_performance; August 24, 2011, 21:50.

                        Comment


                        • #57
                          Re: Min lilla PoLow

                          Originally posted by Vw_performance View Post
                          tackar tackar

                          ja jvcn är kvar. har en linjeförstärkare nu, och den boostar lågnivån löjligt bra. har den inte max ens, och ändå kan jag ha steget gainat kl 12, och stereon på 2/3 eller mindre och få ut max. men det klipper friskt.. luktar svagt spole efter bara ca 10sek.. så vågar inte spela högt alls. vill ju inte bränna basen.

                          ang låda så är den så stor som det fysiskt får plats öht..

                          avstämningen är nästan redan nu för hög till musik. :/

                          börjar ledsna då jag tidigare haft billiga grejer som spelat värre...
                          Varför skaffa några av de törstigaste steg o basar som finns o sen inte ha tillräckligt med dricka för det ska bli nån fest av det hela?

                          (Själv tycker jag det låter som nåt är galet med antingen basen eller steget även om du nu bytt tinsel-leads osv.)
                          Last edited by Frippe_L; August 24, 2011, 22:01.
                          Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                          www.garaget.org/Frippe_L

                          Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                          Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                          Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                          Comment


                          • #58
                            Re: Min lilla PoLow

                            Originally posted by Frippe_L View Post
                            Varför skaffa några av de törstigaste steg o basar som finns o sen inte ha tillräckligt med dricka för det ska bli nån fest av det hela?

                            (Själv tycker jag det låter som nåt är galet med antingen basen eller steget även om du nu bytt tinsel-leads osv.)
                            dricka finns det.. sjunker inte ens under 12.5V innan det börjar klippa o ha sig..

                            inte fel på steget iaf.. spelade med det inkopplat på endast ett batteri gainat o kontrollmätt så det aldrig gick under 12v, på min AQ 18". och det spelade nåt helt vansinnigt... hårt, högt, sinnessjukt.. går inte ens o jämföra me det jag har nu. trots mkt mer power ut ur steget antagligen.

                            Comment


                            • #59
                              Re: Min lilla PoLow

                              Originally posted by Frippe_L View Post
                              Varför skaffa några av de törstigaste steg o basar som finns o sen inte ha tillräckligt med dricka för det ska bli nån fest av det hela?

                              (Själv tycker jag det låter som nåt är galet med antingen basen eller steget även om du nu bytt tinsel-leads osv.)
                              Mmmm dricka...
                              TACK TILL DBAKUTEN & CARSOUND.SE
                              SM 1a i SuperStreet NW 2012.
                              SM 1a i BassRace 149,9dB 2013.
                              SM 1a i Extreme 2013.
                              SM 2a i BassRace 149,9dB 2014.
                              SM 1a i Extreme 2014.
                              SM 1a i BassRace 149,9 2015.
                              SM 1a i Extreme 2015.
                              EM 2a i BassRace 149,9 2015.
                              EM 3a i Extreme 3+ 2015.

                              Comment


                              • #60
                                Re: Min lilla PoLow

                                Originally posted by yeppe View Post
                                Mmmm dricka... :P
                                du har inte tillåtelse o skriva i min tråd!!! du spelar högt med dessa grejerna, och inte jag.. det suuuger! :P

                                Comment

                                Working...
                                X