Announcement

Collapse
No announcement yet.

Min lilla PoLow :)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Min lilla PoLow

    Originally posted by Vw_performance View Post
    dricka finns det.. sjunker inte ens under 12.5V innan det börjar klippa o ha sig..

    inte fel på steget iaf.. spelade med det inkopplat på endast ett batteri gainat o kontrollmätt så det aldrig gick under 12v, på min AQ 18". och det spelade nåt helt vansinnigt... hårt, högt, sinnessjukt.. går inte ens o jämföra me det jag har nu. trots mkt mer power ut ur steget antagligen.
    Så du har ström, jag tyckte du skrev nåt innan om nåra små batterier osv?

    det är inte fel på steget men det klipper ändå?

    Jag får inte ihop det här iaf. köp nåra billiga 12" basar o bygg en låda eller låna en annan låda och testa, sen testa din låda med din bas i en annans bil och se va som kan va knas.
    Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

    www.garaget.org/Frippe_L

    Svensk Mästare 2012 i Street Stock
    Svensk Mästare 2011 i Street 100A
    Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

    Comment


    • #62
      Re: Min lilla PoLow

      Originally posted by Frippe_L View Post
      Så du har ström, jag tyckte du skrev nåt innan om nåra små batterier osv?

      det är inte fel på steget men det klipper ändå?

      Jag får inte ihop det här iaf. köp nåra billiga 12" basar o bygg en låda eller låna en annan låda och testa, sen testa din låda med din bas i en annans bil och se va som kan va knas.
      ja ja.. ström finns det. har 4st monstertunga AGM batterier bak så seriös har jag aldrig varit innan.. haha.. känns lagom kul :/

      asså det börjar klippa när jag har runt 70V eller så på utgången.. 70V / 1ohm = 70A (4900W om vi skiter i impendanshöjningen o så..) så pulver finns kommer ju helt klart ur steget innan det klipper. och högtalaren slår ju som ett as. aldrig haft en högtalare slå så jävla mkt! men det kommer ju fan inte ljud därefter.. det klipper ju helt enkelt för att jag redan pressar ut max vad som går..

      ang testa andra basar så har jag ju gjort det sa jag förut AQ 18" kopplad 1ohm med steget gainat väldigt snällt på bara ett batteri. spela nå överjävligt.. var overklig skillnad mot mitt Hollywood hxa 3K. men nu känns det som jag är nere på nåt gammalt sunkigt mds 4 kanals med 3 brända utgångar matat med ström från baklampan.
      Last edited by Vw_performance; August 24, 2011, 22:33.

      Comment


      • #63
        Re: Min lilla PoLow

        är jag helt ute och cyklar på kärring cykeln nu, men om du ändrar så att du spelar på tex 2 ohm då? eller gör de ingen skillnad för steget och hur mycket ström det vill ha ?

        Comment


        • #64
          Re: Min lilla PoLow

          Va är det för avstämning på lådan?

          Comment


          • #65
            Re: Min lilla PoLow

            okej.. uppdaterar lite här då

            bytte först tinselleadsen på ena sidan när dom gamla brann upp. dom har fungerat klockrent hela tiden.

            sen brann dom andra två upp. bytte dom, och antagligen måste jag lyckats kallöda en av leadsen mot terminalen. för den måste släppt omgående! har hört att det smattrat lite där bak men trodde jag placerat möbeltassen (leadsslapskyddet.. haha) fel så en av leadsen slog mot konan.

            så jag har alltså spelat med en spole det sista! haha..

            iaf. som lådan är nu spelar det 144.1dB med en spole.. haha, och 147.5dB med båda blev en aaaaning bättre så!

            men som det ser ut nu ska jag behålla basen. vågar inte sälja den eftersom den fungerar typ tre låtar åt gången just nu innan den behöver nån sorts omvårdnad.

            steget åker ikväll.

            batterierna säljer jag billigt om nån vill ha.

            så tänkte jag köpa nåt billigt monosteg o köra med så länge. så får vi se vad jag hittar på härnäst!

            Comment


            • #66
              Re: Min lilla PoLow

              Kör med min bas nu som sub till tvn hemma..ett litet tips.
              Det mesta rör sig i vardagsrummet när man kollar på film iaf
              Audi A4 B5 -98
              Pioneer P90 + DEQP90
              Sinfoni amplitude 50.4x
              Sinfoni shadow 100.2
              Sinfoni S165W x4
              Sinfoni S100M
              Sinfoni S25T

              Vw up -12
              På gång..
              New car, hi end old school..

              Comment


              • #67
                Re: Min lilla PoLow

                Originally posted by JohanH View Post
                Kör med min bas nu som sub till tvn hemma..ett litet tips.
                Det mesta rör sig i vardagsrummet när man kollar på film iaf
                haha.. nice

                sålde de stora steget igår till en trevlig skaraborgare! och köpte senare på kvällen tillbaka mitt gamla sinus 1500 av en polare för 500kr

                blir bra så länge tills jag får tag på ett annat lite kraftigare steg. nåt som lämnar pulver vid 12V istället för 18 ^^

                drog en 148.9 burp med en öppen dörr igår iaf så helt kattskit är det inte för tillfället!

                Comment


                • #68
                  Re: Min lilla PoLow

                  143.6dB med lådan spelandes bakåt, sinus 1500, ett batteri och 30mm2 kabel. inte kattskit känns nästan lika högt till musik som 10000D steget :O gick ju inte spela max med det steget ändå så hamnar nog på samma nivå ganska exakt.

                  om jag får tag på ett billigt sinus till tänkte jag köra 2 såna dockat i 1ohm. kanske sätta en extra kylfläkt som blåser lite över stegen bara.

                  Comment


                  • #69
                    Re: Min lilla PoLow

                    har grejat lite med mina dörrsidor de sista. och nu sitter dom på plats!

                    tyvärr spelar 6x9orna i dörrarna lägre än 4"arna i brädan?? liksom mindre av allt.... kan det vara "lådorna" som är för små? ska jag göra hål så dom spelar rakt ut i dörren istället?



                    Edit: sunt förnuft säger mig att lådorna som kanske är 3-5l är åt helsike för små. Det är ju ändå en open air högtalare.

                    Just nu spelar dom inte högt alls, knappt nån bas, och väldigt väldigt burkigt mellanregister. Och dom överröstas av 4"arna i brädan. Trots samma effekt och storlek på element.

                    Ska kapa upp ett hål så långt från elementet som möjligt så den kan andas ut i dörren. Men ändå får så lång väg som möjligt att nå framsidan av elementet. Va tros?
                    Last edited by Vw_performance; August 30, 2011, 21:59.

                    Comment


                    • #70
                      Re: Min lilla PoLow

                      har nu byggt klart båda sidorna. kapat upp så högtalarna kan andas lite, och det låter betydligt mer och bättre. dock låååångt ifrån SQ... haha..


                      så skitfula såg dom ut innan glasfiberspackel i mängder och lite tyg flög på!

                      färdigt resultat. tycker dom blev helt ok. och inkräktar inte för mkt på fötternas plats. bara lite power som behövs, så kommer dom här jävlarna poppa!

                      Comment


                      • #71
                        Re: Min lilla PoLow

                        Hur har du löst av/påtagning av dom i dörren?

                        Bygglogg: SQW: TransFårrden

                        Comment


                        • #72
                          Re: Min lilla PoLow

                          Originally posted by zrken View Post
                          Hur har du löst av/påtagning av dom i dörren?
                          inte riktigt säker på hur du menar? :P

                          Comment


                          • #73
                            Re: Min lilla PoLow

                            Alltså generellt, var sätter du bultar eller liknande för att hela den här sid-biten skall sitta fast i dörren? Det syns ju inget utifrån och behöver ju bli stabilt?

                            Bygglogg: SQW: TransFårrden

                            Comment


                            • #74
                              Re: Min lilla PoLow

                              Originally posted by zrken View Post
                              Alltså generellt, var sätter du bultar eller liknande för att hela den här sid-biten skall sitta fast i dörren? Det syns ju inget utifrån och behöver ju bli stabilt?
                              sidbiten är från början ett sidofack. sidbiten är väldigt stark, och sitter med 8st skruvar från insidan. mellan dörrsidan och "sidbiten" sitter ju även högtalartyget som tätning. och det ligger liksom dikt an runtom. känns stabilt faktiskt.

                              Comment


                              • #75
                                Re: Min lilla PoLow

                                ok. Då är det alltså inte bultat i plåt, utan sitter i 'dörrsidans plast' om jag förstår rätt.
                                check.

                                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                                Comment

                                Working...
                                X