Re: Projekt "Sound by Hewi" BMW E39
Jag fick en dum idé om att du kanske kunde dra högtalarkablar utanför bilen. För att eliminera den delen kedjan?
Kanske lite mycket jobb, vet inte..
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Projekt "Sound by Hewi" BMW E39
Collapse
X
-
Det viner ju i alla högt kopplade till 4-kanals steget även utan lågnivån inkopplad och i 2-kanals steget viner det så länge bägger rca är inkopplade , rycker jag hö el vä så slutar det. Kan detta sluta om jag kopplar in en mp3-spelare på lågnivån menar duOriginally posted by Robsarve View PostTa det lite lugnt. Prova först med att köra steget direkt på en mp3-spelare eller liknande (låg volym). Om du har kvar störningarna då med hjälper ingen omvandlare.
Omvandlaren/isolatorn eller vad det nu heter skulle vara för problemet med 2-kanalaren.....Last edited by Hewi; June 7, 2010, 12:28.
Leave a comment:
-
Ta det lite lugnt. Prova först med att köra steget direkt på en mp3-spelare eller liknande (låg volym). Om du har kvar störningarna då med hjälper ingen omvandlare.
Leave a comment:
-
Hmmm hittar bara dc/dc omvandlare som omvandlar spänning från tex 24v till 12 , inga 12 till 12.
Leave a comment:
-
Man använder en DC/DC Omvandlare.
Leave a comment:
-
Borde väl vara en sån här typ?: http://shop.conrad.se/websale7/Sinus...ddddb%2fmd5%7d
Leave a comment:
-
Hej! Du kommer inte ihåg vad isolations grejen hette? Vet att det finns för att sätta på lågnivån men är inte så tänd på det. 4-kanalaren sitter monterad i mdf skivan så den har ingen annan kontakt med jord än just jordkabeln , högtalarkblarna har jag iofs inte mätt upp emot jord men de har dubbel isolation och de till mellan har tom skärm men helt klart måste jag kontroll mäta detta!Originally posted by jonash View PostJag tror du har två olika saker här, det ena på midbas-steget och ett annat problem med den andra 4 kanalaren.
Midbas-steget låter som en helt vanlig BMW E39 sjuka, som brukar gå att få bukt med genom att bryta jordloopen. Förr i tiden fanns det såna grejer som du satte på matningen till CDn, de var klockrena, kostade typ 129 spänn hos i butikerna. (vet ej om sånt säljs nuförtiden)
På 4 kanalarna tror jag helt enkelt det är nåt med steget. Är du 200% säker på att varken steg eller högtalarkablage är i kontakt med karossen på nåt sätt.
//Jonas
Tack för tipsen!
Leave a comment:
-
Jag tror du har två olika saker här, det ena på midbas-steget och ett annat problem med den andra 4 kanalaren.Originally posted by Hewi View PostHar nu kollat: Det viner ur alla högtalare kopplade till 4-kanals steget , upptäckte även att det viner litet ur midbasarna som är kopplade på ett annat steg
men där räcker det med att rycka ur antingen vä rca eller hö rca så blir det tyst så där verkar det bero på ngt annat!? Jäkla bil!!
Midbas-steget låter som en helt vanlig BMW E39 sjuka, som brukar gå att få bukt med genom att bryta jordloopen. Förr i tiden fanns det såna grejer som du satte på matningen till CDn, de var klockrena, kostade typ 129 spänn hos i butikerna. (vet ej om sånt säljs nuförtiden)
På 4 kanalarna tror jag helt enkelt det är nåt med steget. Är du 200% säker på att varken steg eller högtalarkablage är i kontakt med karossen på nåt sätt.
//Jonas
Leave a comment:
-
Har nu kollat: Det viner ur alla högtalare kopplade till 4-kanals steget , upptäckte även att det viner litet ur midbasarna som är kopplade på ett annat steg
men där räcker det med att rycka ur antingen vä rca eller hö rca så blir det tyst så där verkar det bero på ngt annat!? Jäkla bil!!
Leave a comment:
-
Tänkte också på det men iom att det viner utan lågnivå in så skall det väl inte gå ut ngn signal till högtalarna eller? Det är alltså helt oberoende vilken volym man har och om man vrider ned gain max så minskar det bara ytterst marginelltOriginally posted by Lonefox View PostOm jag inte missminner mig så har det med magnetfält att göra, elektromagnetism.
Utan signal till elementet så skapas det inget magnetfält kring kabeln.
Har ett vagt minne av det från skolan.
Men du hade väl störningar i båda diskanterna och kör med DLS HQS-kabel?
Den borde klara det...*funderar*
Ja jag griper med efter strån här
.
Jag kör men supra PLY kabel , har faktiskt inte kollat till 100% om det kommer ur alla högtalarna men det låter som så , skall kolla det!
Leave a comment:
-
Om jag inte missminner mig så har det med magnetfält att göra, elektromagnetism.Originally posted by Hewi View PostBorde inte vinandet isåfall finns där även med högt kabel urkopplad ur steget? Blir som sagt tyst om jag kopplar ur dom.....
Utan signal till elementet så skapas det inget magnetfält kring kabeln.
Har ett vagt minne av det från skolan.
Men du hade väl störningar i båda diskanterna och kör med DLS HQS-kabel?
Den borde klara det...*funderar*
Ja jag griper med efter strån här
Leave a comment:
-
Originally posted by Hewi View PostI värsta fall kanske jag nappar på det , men eftersom vi har likadana steg kan vi väl helt enkelt bara byta
Haha
Vem vet du kanske får mer störningar med mitt....
Leave a comment:
-
Skruvar du ur och i mitt A4steg så kan du testa det.Originally posted by Hewi View PostJag har inte kollat dem då det viner även med dem urkopplade ur stegen så jag inbillar mig att dem inte har med saken att göra då?
Man kanske skulle jaga rätt på ett annat 4-kanal steg och prova med eller koppla på diskanterna på mitt A3 steg och se om det även viner där?
Leave a comment:

Leave a comment: