Announcement

Collapse
No announcement yet.

Projekt "Sound by Hewi" BMW E39

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hewi
    replied
    Re: Projekt "Sound by Hewi" BMW E39

Den hära http://www.streetsound.se/pdf/Kap9.PDF innehöll en del matnyttigt , synd bara att inte "troubleshooting flow chart" var med. Varför skall man inte jorda i batteriet?

Leave a comment:

• Hewi
    replied

Originally posted by Lonefox View Post
    Drog kablarna på varsin sida om kardantunneln i kompisens bil för att undvika den strömmatningen till batteriet.
    Det funkade då högersidan var fri från störningarna vi hade i vänster diskant...
    Tack för tipset men jag funderar mest på tak alternativt för att då räcker mina befintliga kablar till och jag slipper köpa nya samt att det borde vara tämligen idiotsäkert. Kabeln till mellanregistret(supra ply s) är skärmad men det verkar inte vara effektivt i mitt fall

Skall leta efter lite om man inte kan hitta ngn bra artikel om det här med störningar så man kan förstår lättare vad/varför det blir såhär(börjar med n-core:s artikel).

Leave a comment:

• Lonefox
    replied

Originally posted by Hewi View Post
    -Enda vettiga lösningen på problemet med högt-kablarna på hö sida är väl att dra om dessa via taket? Det går nämligen en 16mm2 strömmatning längs tröskeln bakifrån och fram till elcentralen bakom handsfacket hittade jag nu och högt-kablarna ligger längsmed denna med ett avstånd på 1-2cm.
    Drog kablarna på varsin sida om kardantunneln i kompisens bil för att undvika den strömmatningen till batteriet.
    Det funkade då högersidan var fri från störningarna vi hade i vänster diskant...

Leave a comment:

• Hewi
    replied

Efter att ha kopplat högtalarna på en hembioförstärkare idag har jag blivit betydligt klokare , jag har två fel i bilen vilket gjort det så knepigt med felsökningen(tilläggas skall att det viner ganska lågt vilket gjort att jag inte alltid noterat om det har kommit från alla högt eller bara några).
    Fel 1: Hö mellan+diskant har instrålad störning i högt kablarna , konstigt nog verkar inte hö midbasar ha det(kan det bero på att det är flätad kabel till dessa?)
    Fel 2: Generator vin genom rca kablarna till bägge stegen.

Nu till frågorna:
    -Enda vettiga lösningen på problemet med högt-kablarna på hö sida är väl att dra om dessa via taket? Det går nämligen en 16mm2 strömmatning längs tröskeln bakifrån och fram till elcentralen bakom handsfacket hittade jag nu och högt-kablarna ligger längsmed denna med ett avstånd på 1-2cm.
    -Generatorvin i rca: Som jag förstått beror detta på "groundloops" vilket orsakas av olika potential i jordpunkter , om jag jordar HU och processor i samma punkt som stegen borde detta försvinna va? Om det inte försvinner vad gör jag då?
    -Kan det komma ifrån HU när jag kör ljudet till processorn optiskt?
    -Vad kan mer orsaka vinande i rca?

Leave a comment:

• Hewi
    replied

Originally posted by Välljudsfantast View Post
    Ser fint ut.

Vad var det för lackbehandling?

Vad kostade det?

Är själv på jakt efter någon duktig firma som gör en bra lackbehandling.
    Jag lämnade den på Brotec som gjorde en Ditec behandling , priset beror lite på bil och skick på lacken men själva behandlingen på min gick på runt 3800:- har jag för mig(de masserade ut ett dörruppslag också samtidigt).

Leave a comment:

• Välljudsfantast
    replied

Ser fint ut.

Vad var det för lackbehandling?

Vad kostade det?

Är själv på jakt efter någon duktig firma som gör en bra lackbehandling.

Leave a comment:

• Hewi
    replied

Originally posted by Mats H View Post
    Funka inte i min bil. Blev inte bra förrän jag satte jorden i bältesinfästningen. Provade även vid dragkroksbultarna tror jag, men alla alternativ var mycket bättre än i batteriet.
    Okey! Men om jag jordar även processor+HU i samma punkt och det ändå inte skulle bli ngn skillnad så borde jag kunna utesluta det va?(gjorde det förra året utan resultat men värt att prova igen).
    Jag skall prova med steg utanför bilen samt att driva högt med externt 220v förstärkare som ni föreslog också. Tack för all hjälp med kluriga och bra grejor att testa med!

Tvättade bilen för första gången igår efter lackbehandlingen :

Behöver jag säga att jag blev nöjd?

Leave a comment:

• Robsarve
    replied

Gissar att i Mats bil så var det skillnaden i jordnivå mellan cd-svarv och stegens jordpunkt som var en bov.

Leave a comment:

• Mats H
    replied

Det har jag inte testat , ang jordpunkt så är alla stegen jordade direkt i en kopplingsplint som i sin tur är kopplad direkt till batterierna vilket känns som en stabil jordpunkt!?
    !
    Funka inte i min bil. Blev inte bra förrän jag satte jorden i bältesinfästningen. Provade även vid dragkroksbultarna tror jag, men alla alternativ var mycket bättre än i batteriet.

Leave a comment:

• Hewi
    replied

Originally posted by Mats H View Post
    Nu har jag inte varit med på allt du gjort, men har du provat att ta ut steget ur bilen fast fortfarande inkopplat? Kan vara elaka störningar i dom där Beemersarna. Flytta runt jordpunkten lösta mina problem i min E32'a.
    Det har jag inte testat , ang jordpunkt så är alla stegen jordade direkt i en kopplingsplint som i sin tur är kopplad direkt till batterierna vilket känns som en stabil jordpunkt!?
    Originally posted by Robsarve View Post
    Det är ju inte lågnivån till A4 iaf. Då återstår instrålad EFI i högtalarkablaget. (Enklast att kolla genom att driva högtalarna på en lös 220V förstärkare.), instrålad EFI i steget eller in via strömkablaget samt fel på steget.

Vilka BMW-boxar har du kvar under bagagegolvet?
    Under golvet finns bara en lite box kvar till hö om batterierna(ser mer ut som ett relä) sen finns 2st boxar bakom hö A6 steg samt en box till tele ovan/innanför vä A6 steg.
    Originally posted by jonash View Post
    A4at tror jag det är nåt skumt med.

A3an är en klassisk groundloop.

Åk till Jens och testa du.

Men det är 2 olika fel du har det är jag helt övertygad om.
    Jag hoppas verkligen att det är fel på A4 steget!

Leave a comment:

• jonash
    replied

A4at tror jag det är nåt skumt med.

A3an är en klassisk groundloop.

Åk till Jens och testa du.

Men det är 2 olika fel du har det är jag helt övertygad om.

Leave a comment:

• Robsarve
    replied

Det är ju inte lågnivån till A4 iaf. Då återstår instrålad EFI i högtalarkablaget. (Enklast att kolla genom att driva högtalarna på en lös 220V förstärkare.), instrålad EFI i steget eller in via strömkablaget samt fel på steget.

Vilka BMW-boxar har du kvar under bagagegolvet?

Leave a comment:

• Mats H
    replied

Nu har jag varit i verkstan och provat följande:
    A4(4-kanalaren)
    -Ipod direkt in: Vinande kvar , inbillade mig att det nästan vart ännu högre.
    -Mätt högt kablar emot jord: Ingen kontakt med chassiejord.
    -Provade med galvanisk avskiljare på rca: Vinande kvar.
    -Kopplade in ett par lösa diskanter direkt på steget i bagaget och drog kablarna utanför bilen o la dem i baksätet: Vinande kvar , eventuell ngt svagare dock men det kan bero på att jag satt i fram för att varva motorn så jag hör de betydligt sämre än mina andra diskanter.
    A3(2-kanalaren)
    -Galvanisk avskiljare på rca: Vinandet försvann , där verkar det alltså vara ngt annat , skall inspektera rca kablarna ordentligt till det steget.

Nu lutar det starkt åt att jag på Torsdag åker över till Jens och provar hans A4 steg!
    Nu har jag inte varit med på allt du gjort, men har du provat att ta ut steget ur bilen fast fortfarande inkopplat? Kan vara elaka störningar i dom där Beemersarna. Flytta runt jordpunkten lösta mina problem i min E32'a.

Leave a comment:

• Hewi
    replied

Nu har jag varit i verkstan och provat följande:
    A4(4-kanalaren)
    -Ipod direkt in: Vinande kvar , inbillade mig att det nästan vart ännu högre.
    -Mätt högt kablar emot jord: Ingen kontakt med chassiejord.
    -Provade med galvanisk avskiljare på rca: Vinande kvar.
    -Kopplade in ett par lösa diskanter direkt på steget i bagaget och drog kablarna utanför bilen o la dem i baksätet: Vinande kvar , eventuell ngt svagare dock men det kan bero på att jag satt i fram för att varva motorn så jag hör de betydligt sämre än mina andra diskanter.
    A3(2-kanalaren)
    -Galvanisk avskiljare på rca: Vinandet försvann , där verkar det alltså vara ngt annat , skall inspektera rca kablarna ordentligt till det steget.

Nu lutar det starkt åt att jag på Torsdag åker över till Jens och provar hans A4 steg!

Leave a comment:

• Hewi
    replied

Originally posted by Maildaemon View Post
    Jag fick en dum idé om att du kanske kunde dra högtalarkablar utanför bilen. För att eliminera den delen kedjan?

Kanske lite mycket jobb, vet inte..
    Jag kan prova med detta till diskanterna tex och se utan alltför mkt jobb , är sugen på att kastbyta steg med Jensclaudius också bara för att kunna eliminera steget.

Leave a comment:

Working...
X