Announcement

Collapse
No announcement yet.

Projekt "Sound by Hewi" BMW E39

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hewi
    replied
    Re: Projekt "Sound by Hewi" BMW E39

Plockade ihop och städade ur bilen idag , skönt att åter åka bmw:n istället för vinterbilen .
    Gjorde ett par test till också bara för sakens skull:
    - Kopplade stegen direkt till chassiejord istället för batteri minus , först hittade jag en dålig jord vilket gav att jag fick mkt kraftigare vinande och sen när jag hittade en bra jord så minskade det till samma nivå som innan. Provade även(igen) att jorda motorn bättre emot chassie samt extra jord till mittt jordblock utan resultat.

-Satte sk mute pluggs(rca kontakter med stift o hölje ihopkopplade) på steget , vet inte riktigt hur jag skall tyda resultatet men med de i så fick jag inga störningar.

-Mätte AC volt vid 2000rpm= 0.160V

Sen så var jag över hos Jens i kväll och såg till att han inte fick ngt gjort med sin bil och då testade vi att dra lågnivå från hans bil och mata min med men störningarna var kvar.

Vore intressant om ngn av er här kunde mäta ACV(multimetern på acv och mät mellan B+ och jord) i era bilar för att få ngt att jämföra med!

Leave a comment:

• Lonefox
    replied

Originally posted by Hewi View Post
    Det känns ju så men det första jag gjorde när jag startade med felsökningen var att byta tillbaka till originalgeneratorn(hade satt i en större generator) och det hjälpte inte , men man skall inte utesluta att jag har sån osis att bägge mina generatorer är lite dåliga , båda har sina mil och år bakom sig. Om nu ac ripplet skall ligga runt 10-20mV efter vad jag läst så ger ju dessa betydligt mer enl multimetern men skall man kolla ordentligt så måste man koppla på ett osilloskop. Dock kanske man kan få bort ripplet på annat sätt än att gå på generatorn i sig , vi får se
    Avstörningskondensator på generatorn?
    Den tar hand om just ripplet vad jag förstått det som...

Leave a comment:

• Hewi
    replied

Originally posted by Optima View Post
    Är det kanske lite "halvdålig" diodbrygga i generatorn?
    Det känns ju så men det första jag gjorde när jag startade med felsökningen var att byta tillbaka till originalgeneratorn(hade satt i en större generator) och det hjälpte inte , men man skall inte utesluta att jag har sån osis att bägge mina generatorer är lite dåliga , båda har sina mil och år bakom sig. Om nu ac ripplet skall ligga runt 10-20mV efter vad jag läst så ger ju dessa betydligt mer enl multimetern men skall man kolla ordentligt så måste man koppla på ett osilloskop. Dock kanske man kan få bort ripplet på annat sätt än att gå på generatorn i sig , vi får se

Leave a comment:

• Optima
    replied

Är det kanske lite "halvdålig" diodbrygga i generatorn?

Leave a comment:

• Hewi
    replied

Originally posted by The one n only View Post
    Skönt att Ni hittade felet så ni slipper bli gråhåriga
    Ang det gråa håret är det redan för sent för min del
    Originally posted by Välljudsfantast View Post
    Bra med likasinnade kompisar.

Skönt att ni troligtvis har hittat felet.
    Verkligen! Det är guld värt då man kan bli tokig när man håller på med sånt här ensam!

Leave a comment:

• Välljudsfantast
    replied

Bra med likasinnade kompisar.

Skönt att ni troligtvis har hittat felet.

Leave a comment:

• The one n only
    replied

Skönt att Ni hittade felet så ni slipper bli gråhåriga

Leave a comment:

• Hewi
    replied

Med hjälp av några av mina vänner jag lärt känna genom forumet och tävlingar så har vi nog hittat felet i bilen nu , det verkar som att jag helt enkelt har för mkt ac rippel i strömmatningen från generatorn(130mV mot normala 10-20mV enl mina mätningar). Nu jobbas det på en lösning för detta vilket kanske inte blir helt lätt. Känns betydligt bättre nu iallefall
    Ps: TACK för hjälpen alla berörda!

Leave a comment:

• Hewi
    replied

Originally posted by Välljudsfantast View Post
    Var förbi ditt garage igår Söndag vid 17 tiden,för en liten våldgästning.

Men grindarna var låsta,så jag får titta in en annan gång,om det är ok?.
    Då missade du mig precis , jag la ned försöken vid halvfem , det är helt ok att titta in om du har vägarna förbi
    Originally posted by jensclaudius View Post
    Du vet var det finns ett annat A4 om du vill testa.
    Efter gårdagens försök så blir det nog inte aktuellt , nu är jag grymt trött på bilen(som står halvt nedplockad) och problemen med störningar , har nog lyckats paja ngn ting nu också då jag fått grymma tillslagsljud a´la tjut i högt med motorn igång och "vanliga" tillslags ljud med motor avstängd , får se när jag orkar ta tag i det igen , åker vinterbilen nu istället.

Leave a comment:

• jensclaudius
    replied

Du vet var det finns ett annat A4 om du vill testa.

Leave a comment:

• Välljudsfantast
    replied

Var förbi ditt garage igår Söndag vid 17 tiden,för en liten våldgästning.

Men grindarna var låsta,så jag får titta in en annan gång,om det är ok?.

Leave a comment:

• Hewi
    replied

Igår gick det inte lika bra dock , jobbade på att få bort vinandet som uppkommer när jag kopplar in lågnivåkablarna på steget. Provade allt känns det som utan resultat bla:
    -Koppla Ihop HU+box utan ai-net med rca imellan istället för optik.
    -Koppla HU direkt till steg.
    -Koppla ihop jord mellan HU+box och provade diverse jordpunkter i bagage+fram i bilen.
    -MP3 spelare direkt på steget.
    -Andra lågnivåkablar.
    Inget hjälpte så det känns som att signalkedjan är okey , nästa steg jag tänkte göra är att hänga mellanregistrena på mitt andra steg som driver midbasarna och ersätta 4-kanalaren med ett annat 2-kanalssteg till diskanterna och se om det inte ändå är 4-kanalssteget som är dålig isolation i eller ngt.

Leave a comment:

• Hewi
    replied

Originally posted by xciso View Post
    Ååå gud vilket jobb som läggs ner..
    Perfektionist?... sånt gillar jag
    Japp
    Originally posted by ^MeTaNoLiC^ View Post
    som sagt, mycket fint jobbat med allting.. fast den ihoplödda grova kabeln gillar jag inte
    Nej egentligen inte jag heller men det var det eller riva ur i princip hela inredningen inkl mittkonsol så valet var ganska lätt

Leave a comment:

• ^MeTaNoLiC^
    replied

som sagt, mycket fint jobbat med allting.. fast den ihoplödda grova kabeln gillar jag inte

Leave a comment:

• xciso
    replied

Ååå gud vilket jobb som läggs ner..
    Perfektionist?... sånt gillar jag

Leave a comment:

Working...
X