Announcement

Collapse
No announcement yet.

Projekt "Sound by Hewi" BMW E39

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Robsarve
    replied
    Re: Projekt "Sound by Hewi" BMW E39

Störningarna gjorde ju att Hewan inte kunde bygga vidare men nu är ju fältet öppet igen. Vi skall ses nästa vecka, då skall vi se vad han tycker om min gamla limpa... Alttid kan det ge någon dum idé

Leave a comment:

• Bebben
    replied

Originally posted by Hewi View Post

Då har du läst ett tag! Kul att du "fastnade" och gillade bygget/tråden även om det inte varit så mkt kul att skriva om den senaste tiden
    Haha, jo det tog ju sin sköna lilla tid kan jag ju lova.

Tycker det är fruktansvärt intressant sånt här och ska själv bygga i min Audi a2 om ett par veckor när min semester börjar... dock kommer det inte ens bli en bråkdel så omfattande som ditt...

Leave a comment:

• octan
    replied

Originally posted by Nordenmark View Post
    Underbart att det har löst sig, men det betyder ju även att denna kriminalroman nu är över. Vad skall vi läsa om nu då?

Nog ingen fara. Han är säkert som oss andra bilstereotokar och snart vill upgradera nåt.

Leave a comment:

• Nordenmark
    replied

Underbart att det har löst sig, men det betyder ju även att denna kriminalroman nu är över. Vad skall vi läsa om nu då?

Leave a comment:

• Hewi
    replied

Originally posted by PhoenixG View Post
    Se där! Gamle PG fick rätt!

Skönt att det verkar ha löst sig
    Jätte skönt!
    Originally posted by BaDiS View Post
    Skönt att det löste sig tillslut!
    Är inte roligt när man har gjort allt så ordentligt man bara kan och så får man störningar av någon liten skit sak..
    Nä och jag misstänkte redan från början att de skulle vara svårlöst , själv hade jag aldrig kommit på att testa att dra om de korta snuttarna kabel mellan batterier och säkringsblock.
    Originally posted by Bebben View Post
    Har ägnat hela min vakna tid idag till att gå igenom hela tråden och måste säga att jag är sjukt jävla imponerad!

Lycka till framöver!
    Då har du läst ett tag! Kul att du "fastnade" och gillade bygget/tråden även om det inte varit så mkt kul att skriva om den senaste tiden

Leave a comment:

• Bebben
    replied

Har ägnat hela min vakna tid idag till att gå igenom hela tråden och måste säga att jag är sjukt jävla imponerad!

Lycka till framöver!

Leave a comment:

• BaDiS
    replied

Skönt att det löste sig tillslut!
    Är inte roligt när man har gjort allt så ordentligt man bara kan och så får man störningar av någon liten skit sak..

Leave a comment:

• PhoenixG
    replied

Av en händelse hittade jag altså "den felande länken" igår
    Se där! Gamle PG fick rätt!

Skönt att det verkar ha löst sig

Leave a comment:

• Hewi
    replied

Originally posted by jonash View Post
    GREAT stuff, och en mycket bra information. Grattis också!

Som jag brukar säga, bort med den där dyngan ovanpå kondingarna som bara ändå inte är till nån nytta och som bara visar fel (jo jag vet att man kan justera dem så de visar rätt)
    Jo stod ju i valet och kvalet om jag skulle välja modellen med eller utan mätare , nu vet jag vilken jag skulle ha valt
    Originally posted by Välljudsfantast View Post
    Härligt!

Skönt att slippa leta mer.

Samt kan vara till nytta för andra som kanske kan få/har samma problem.
    Verkligen skönt! Känns som en stor börda äntligen släppt , som vanligt med mig så när det blir problem så är det ngt svårfunnet/konstigt som händer

Leave a comment:

• Välljudsfantast
    replied

Härligt!

Skönt att slippa leta mer.

Samt kan vara till nytta för andra som kanske kan få/har samma problem.

Leave a comment:

• jonash
    replied

Nu är iallefall bilen 99% tyst och jag skall testa att slå av elektroniken på alla kondingar för att se om det sista lilla lilla som finns kvar också försvinner men som det är nu så är jag ganska säker på att jag inte kommer att få poäng avdrag för störningar iallefall
    GREAT stuff, och en mycket bra information. Grattis också!

Som jag brukar säga, bort med den där dyngan ovanpå kondingarna som bara ändå inte är till nån nytta och som bara visar fel (jo jag vet att man kan justera dem så de visar rätt)

Leave a comment:

• Hewi
    replied

Ledsen att jag dröjt med uppdateringen men var mkt trött igår och har haft fullt skaft på jobbet idag. Av en händelse hittade jag altså "den felande länken" igår , kolla på de två bilderna nedan så ser ni skilnaden
    Förut:

Nu:

En liten 2dm lång kabel var boven! Nu kommer hela storyn:
    Provade i förrgår med batteriavskiljaren inkopplad på B+ mellan generatorn och startmotor men för det första så visade det sig att min generator inte börjar ladda utan likspänning från batterierna på B+ och när jag kom på det och "triggade" igång generatorn så var störningarna kvar. Gav upp för den kvällen och tog nya tag igår , tanken var nu att koppla om så att ett av mina 3 batterier skulle få bli startbatteri och de andra 2 stereobatterier och med avskiljaren därimellan. Kopplade ur hö batteri ifrån säkringsblocket och kopplade sedan in avskiljaren imellan hö batteri och vä batteri(blev vänster batteri då den polskon hade en längre bult som kunde ta 2st rörkabelskor) och störningarna var borta! Bara för att validera att det var avskiljaren som gjorde skillnaden så kopplade jag bort den men la aldrig in kabeln till säkringsblocket igen utan kopplade bara en lös kabel imellan hö och vä batteri då det gick snabbare , testade igen och störningarna var fortfarande borta , jag var tvungen att gå bak och kolla och mäta att generatorn verkligen laddade och att alla batterier var sammanbundna vilket de var. Funderade då på om det hade att göra med att det är hö batteri som B+ från gen är ansluten till och att jag därför måste paralellkoppla batterierna på ett visst sätt men det kändes långsökt. Aja hursom visste jag ju nu vilken koppling som uppenbarligen funkade så jag gjorde iordning en kabel som höll sig under 40cm och drog direkt imellan +polerna på hö och vä batteri dragen uppe mellan batterierna och kondingar+säkringsblock , startade och va f**n störningarna var tillbaka , nu visste jag varken ut eller in så jag kopplade åter in den längre kabeln som funkade innan(denna las i en båge pekandes bakåt) och nu var störningarna borta igen , då drog jag om samma kabel fast i en släng runt och under batterierna och störningarna höll sig borta. Då förstod/misstänkte jag att på ngt sätt så suger kondingarna åt sig och tar upp störningarna från matningen till säkringsblocket(iallefall den högra kondingen). Fick bekräftat senare på kvällen att det mkt troligt är elektroniken ovanpå kondingen som tar in störningarna ifrån den närliggande strömkableln som gick imellan hö batteri och hö anslutning på strömblocket. Antar att det kanske är extra mkt "skit" i den eftersom generatorn går på samma pol!?
    Nu är iallefall bilen 99% tyst och jag skall testa att slå av elektroniken på alla kondingar för att se om det sista lilla lilla som finns kvar också försvinner men som det är nu så är jag ganska säker på att jag inte kommer att få poäng avdrag för störningar iallefall

Leave a comment:

• Lonefox
    replied

, idag är jag mkt glad Rapport kommer imorgon , måste i säng nu......
    Nu är det imorgon

Leave a comment:

• Välljudsfantast
    replied

Aha...hm..dom nya jordkablarna "jorde"kanske susen

Leave a comment:

• jensclaudius
    replied

Inte alla
    Kan dock meddela att det finns en batteriavskiljare till salu ifall någon är intresserad.....

Leave a comment:

Working...
X