Announcement

Collapse
No announcement yet.

Projekt "Sound by Hewi" BMW E39

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• PhoenixG
    replied
    Re: Projekt "Sound by Hewi" BMW E39

Originally posted by Hewi View Post
    Det går inge bra , har inte orkat göra så mkt den senaste tiden heller då jag haft massa annat. Om jag bara hittade till 100% orsaken så vore det lättare att ta beslut om hur jag skall göra i framtiden med bilen , kommer inte utveckla bilen ngt mer eller tävla förrän jag vet. Behöver jag byta ngn av grejorna i bilen eller bygga om/annorlunda eller är det bara att skrota bygget i denna och starta på ngt nytt i annan bil?...........
    Det här kommer att lösa sig så småningom. Envisheten har du!

Kan vara en bra ide att inte jobba aktivt med att identifiera detta fel ett tag. Koppla av från problematiken och låt hjärnan omedvetet arbeta med problemet. Detta utan att ständigt ha pressen på sig att problemet måste lösas per omgående.

Lösningen finns någonstans i bilen och i ditt huvud

Diverse tillfälligheter hjälper ibland till as well!

Leave a comment:

• Hewi
    replied

Originally posted by Välljudsfantast View Post
    Hur går det med störningarna?

Har du hittat något nytt?
    Det går inge bra , har inte orkat göra så mkt den senaste tiden heller då jag haft massa annat. Om jag bara hittade till 100% orsaken så vore det lättare att ta beslut om hur jag skall göra i framtiden med bilen , kommer inte utveckla bilen ngt mer eller tävla förrän jag vet. Behöver jag byta ngn av grejorna i bilen eller bygga om/annorlunda eller är det bara att skrota bygget i denna och starta på ngt nytt i annan bil?...........

Leave a comment:

• Välljudsfantast
    replied

Hur går det med störningarna?

Har du hittat något nytt?

Leave a comment:

• Hewi
    replied

Originally posted by Techno_Bass View Post
    Känns lite orättvist detta. Jag har lagt 1 timma på min kabeldragning och i skuffen är det ett råttbo, inte har jag nå störningar .
    Hoppas verkligen du får ordning på detta snart Hewi.
    Mvh Jimmy
    Jag tror största "boven" här heter BMW , vart man än kikar under paneler, mattor etc går det kablar och sitter ngn box , men det finns ju folk som tävlar eller har tävlat med likadana så omöjligt skall det ju inte vara att få ordning på det.

Leave a comment:

• Techno_Bass
    replied

Känns lite orättvist detta. Jag har lagt 1 timma på min kabeldragning och i skuffen är det ett råttbo, inte har jag nå störningar .
    Hoppas verkligen du får ordning på detta snart Hewi.
    Mvh Jimmy

Leave a comment:

• Hewi
    replied

Funderar på om ngn av dessa kan vara ngt för mig: http://www.victronenergy.se/battery-...and-combiners/
    Tänkte mest på Argo FET som knappt har ngt spänningsfall , dessa isolerar ju batterierna ifrån generatorn och likriktar strömmen.

Leave a comment:

• BaDiS
    replied

Fy fan vad drygt när det blir sånt här skit..
    Hoppas att det löser sig Hewi!

Leave a comment:

• Hewi
    replied

Igår var jag förbi en generator firma med min andra generator(den som satt på bilen först vid start av felsökningen) och de provkörde den i sin bänk(visserligen en ifrån typ 60/70-talet) men enl honom är det absolut inget fel på den utan tvärtom såg alla värden mkt bra ut! Tänkte byta tillbaka till den ikväll för den ger iallefall 120A(135A i bänken) emot den som sitter i nu(90A). Skall även kolla över B+ kabeln också tänkte jag då jag vet att det finns en anslutning där den går igenom golvet som jag inte tittat på. Det känns ändå som om jag har förbi sett eller missat ngt nånstanns och att det inte endast beror på rippel ifrån generatorn , vill lösa det här nu snart!

Leave a comment:

• Hewi
    replied

Originally posted by jensclaudius View Post
    Att vi inte mätte på min bil med när vi ändå höll på igår för att få en referens till.
    Jo jag kom på det sen.......men det är inte för sent änn

Leave a comment:

• jensclaudius
    replied

Att vi inte mätte på min bil med när vi ändå höll på igår för att få en referens till.

Leave a comment:

• Hewi
    replied

Originally posted by Välljudsfantast View Post
    Har en multimeter,ska jag mäta direkt på generatorn mellan + och minus?
    Yes! Ha mätaren på acv med autorange om den har det.
    [QUOTE=octan;47680]
    -Satte sk mute pluggs(rca kontakter med stift o hölje ihopkopplade) på steget , vet inte riktigt hur jag skall tyda resultatet men med de i så fick jag inga störningar.QUOTE]
    Detta fenomenet är vanligt om man kör med Pioneer-spelare med hög volt på lågnivån. Flera som fått problem med generatorvin sen de bytte upp sig från billig spelare. Och det brukar hjälpa att jorda ytterhöljet på lågnivåkontakten.
    Menar du att jorda ytterhöljet till stegets chassie? Det har jag redan provat utan framgång(även på HU+processor).
    Originally posted by Optima View Post
    Mätte AC på min bil, satte mätaren på 200 mV mätområde.

Kall regulator (nystartad motor): Ca 1,5 mV vid tomgång
    Varm regulator: Ca 0,8 mV både vid tomgång och 1500 varv, samma mätvärde när endast halvljuset var igång som när flera förbrukare var igång.

Undrar om det är pålitliga värden, är lite osäker. Mätte direkt på generatorn.
    Schysst! Låter ju iofs väldigt lågt då det är normalt med 10-20mV men det kanske kan ligga där nere när allt är optimalt!?

Leave a comment:

• Optima
    replied

Mätte AC på min bil, satte mätaren på 200 mV mätområde.

Kall regulator (nystartad motor): Ca 1,5 mV vid tomgång
    Varm regulator: Ca 0,8 mV både vid tomgång och 1500 varv, samma mätvärde när endast halvljuset var igång som när flera förbrukare var igång.

Undrar om det är pålitliga värden, är lite osäker. Mätte direkt på generatorn.

Leave a comment:

• octan
    replied

[QUOTE=Hewi;47673]
    -Satte sk mute pluggs(rca kontakter med stift o hölje ihopkopplade) på steget , vet inte riktigt hur jag skall tyda resultatet men med de i så fick jag inga störningar.QUOTE]
    Detta fenomenet är vanligt om man kör med Pioneer-spelare med hög volt på lågnivån. Flera som fått problem med generatorvin sen de bytte upp sig från billig spelare. Och det brukar hjälpa att jorda ytterhöljet på lågnivåkontakten.

Leave a comment:

• Välljudsfantast
    replied

Plockade ihop och städade ur bilen idag , skönt att åter åka bmw:n istället för vinterbilen .
    Gjorde ett par test till också bara för sakens skull:
    - Kopplade stegen direkt till chassiejord istället för batteri minus , först hittade jag en dålig jord vilket gav att jag fick mkt kraftigare vinande och sen när jag hittade en bra jord så minskade det till samma nivå som innan. Provade även(igen) att jorda motorn bättre emot chassie samt extra jord till mittt jordblock utan resultat.

-Satte sk mute pluggs(rca kontakter med stift o hölje ihopkopplade) på steget , vet inte riktigt hur jag skall tyda resultatet men med de i så fick jag inga störningar.

-Mätte AC volt vid 2000rpm= 0.160V

Sen så var jag över hos Jens i kväll och såg till att han inte fick ngt gjort med sin bil och då testade vi att dra lågnivå från hans bil och mata min med men störningarna var kvar.

Vore intressant om ngn av er här kunde mäta ACV(multimetern på acv och mät mellan B+ och jord) i era bilar för att få ngt att jämföra med!
    Har en multimeter,ska jag mäta direkt på generatorn mellan + och minus?

Leave a comment:

• Hewi
    replied

Originally posted by Lonefox View Post
    Avstörningskondensator på generatorn?
    Den tar hand om just ripplet vad jag förstått det som...
    Skall lyssna runt lite vad som kan göras , konding mellan B+ och jord tror jag redan sitter på , lite svårt att se då allt är inkappslat i dessa sk kompakt generatorerna.

Leave a comment:

Working...
X