Announcement

Collapse
No announcement yet.

Projekt "Sound by Hewi" BMW E39

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Re: Projekt "Sound by Hewi" BMW E39

Originally posted by jonash View Post
    Jag tror du har två olika saker här, det ena på midbas-steget och ett annat problem med den andra 4 kanalaren.

Midbas-steget låter som en helt vanlig BMW E39 sjuka, som brukar gå att få bukt med genom att bryta jordloopen. Förr i tiden fanns det såna grejer som du satte på matningen till CDn, de var klockrena, kostade typ 129 spänn hos i butikerna. (vet ej om sånt säljs nuförtiden)

På 4 kanalarna tror jag helt enkelt det är nåt med steget. Är du 200% säker på att varken steg eller högtalarkablage är i kontakt med karossen på nåt sätt.

//Jonas
    Hej! Du kommer inte ihåg vad isolations grejen hette? Vet att det finns för att sätta på lågnivån men är inte så tänd på det. 4-kanalaren sitter monterad i mdf skivan så den har ingen annan kontakt med jord än just jordkabeln , högtalarkblarna har jag iofs inte mätt upp emot jord men de har dubbel isolation och de till mellan har tom skärm men helt klart måste jag kontroll mäta detta!
    Tack för tipsen!
    "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Borde väl vara en sån här typ?: http://shop.conrad.se/websale7/Sinus...ddddb%2fmd5%7d
      "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Man använder en DC/DC Omvandlare.

Comment

Originally posted by jimmy s View Post
          Man använder en DC/DC Omvandlare.
          Aha , Har du ngt tips på ngn modell som funkar bra?
          "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Hmmm hittar bara dc/dc omvandlare som omvandlar spänning från tex 24v till 12 , inga 12 till 12.
            "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Ta det lite lugnt. Prova först med att köra steget direkt på en mp3-spelare eller liknande (låg volym). Om du har kvar störningarna då med hjälper ingen omvandlare.
              /tycker Erik.

Comment

Originally posted by Robsarve View Post
                Ta det lite lugnt. Prova först med att köra steget direkt på en mp3-spelare eller liknande (låg volym). Om du har kvar störningarna då med hjälper ingen omvandlare.
                Det viner ju i alla högt kopplade till 4-kanals steget även utan lågnivån inkopplad och i 2-kanals steget viner det så länge bägger rca är inkopplade , rycker jag hö el vä så slutar det. Kan detta sluta om jag kopplar in en mp3-spelare på lågnivån menar du
                Omvandlaren/isolatorn eller vad det nu heter skulle vara för problemet med 2-kanalaren.....
                Last edited by Hewi; June 7, 2010, 12:28.
                "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Jag fick en dum idé om att du kanske kunde dra högtalarkablar utanför bilen. För att eliminera den delen kedjan?

Kanske lite mycket jobb, vet inte..
                  DD - CDT - DLS - Pioneer - Genesis

Comment

Originally posted by Maildaemon View Post
                    Jag fick en dum idé om att du kanske kunde dra högtalarkablar utanför bilen. För att eliminera den delen kedjan?

Kanske lite mycket jobb, vet inte..
                    Jag kan prova med detta till diskanterna tex och se utan alltför mkt jobb , är sugen på att kastbyta steg med Jensclaudius också bara för att kunna eliminera steget.
                    "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Nu har jag varit i verkstan och provat följande:
                      A4(4-kanalaren)
                      -Ipod direkt in: Vinande kvar , inbillade mig att det nästan vart ännu högre.
                      -Mätt högt kablar emot jord: Ingen kontakt med chassiejord.
                      -Provade med galvanisk avskiljare på rca: Vinande kvar.
                      -Kopplade in ett par lösa diskanter direkt på steget i bagaget och drog kablarna utanför bilen o la dem i baksätet: Vinande kvar , eventuell ngt svagare dock men det kan bero på att jag satt i fram för att varva motorn så jag hör de betydligt sämre än mina andra diskanter.
                      A3(2-kanalaren)
                      -Galvanisk avskiljare på rca: Vinandet försvann , där verkar det alltså vara ngt annat , skall inspektera rca kablarna ordentligt till det steget.

Nu lutar det starkt åt att jag på Torsdag åker över till Jens och provar hans A4 steg!
                      "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Originally posted by Hewi View Post
                        Nu har jag varit i verkstan och provat följande:
                        A4(4-kanalaren)
                        -Ipod direkt in: Vinande kvar , inbillade mig att det nästan vart ännu högre.
                        -Mätt högt kablar emot jord: Ingen kontakt med chassiejord.
                        -Provade med galvanisk avskiljare på rca: Vinande kvar.
                        -Kopplade in ett par lösa diskanter direkt på steget i bagaget och drog kablarna utanför bilen o la dem i baksätet: Vinande kvar , eventuell ngt svagare dock men det kan bero på att jag satt i fram för att varva motorn så jag hör de betydligt sämre än mina andra diskanter.
                        A3(2-kanalaren)
                        -Galvanisk avskiljare på rca: Vinandet försvann , där verkar det alltså vara ngt annat , skall inspektera rca kablarna ordentligt till det steget.

Nu lutar det starkt åt att jag på Torsdag åker över till Jens och provar hans A4 steg!
                        Nu har jag inte varit med på allt du gjort, men har du provat att ta ut steget ur bilen fast fortfarande inkopplat? Kan vara elaka störningar i dom där Beemersarna. Flytta runt jordpunkten lösta mina problem i min E32'a.
                        sigpic

-C5 2008 -SQuse-
                        -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

Comment

Det är ju inte lågnivån till A4 iaf. Då återstår instrålad EFI i högtalarkablaget. (Enklast att kolla genom att driva högtalarna på en lös 220V förstärkare.), instrålad EFI i steget eller in via strömkablaget samt fel på steget.

Vilka BMW-boxar har du kvar under bagagegolvet?
                          /tycker Erik.

Comment

A4at tror jag det är nåt skumt med.

A3an är en klassisk groundloop.

Åk till Jens och testa du.

Men det är 2 olika fel du har det är jag helt övertygad om.
                            SM-guld 2007 och 2008.
                            Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Originally posted by Mats H View Post
                              Nu har jag inte varit med på allt du gjort, men har du provat att ta ut steget ur bilen fast fortfarande inkopplat? Kan vara elaka störningar i dom där Beemersarna. Flytta runt jordpunkten lösta mina problem i min E32'a.
                              Det har jag inte testat , ang jordpunkt så är alla stegen jordade direkt i en kopplingsplint som i sin tur är kopplad direkt till batterierna vilket känns som en stabil jordpunkt!?
                              Originally posted by Robsarve View Post
                              Det är ju inte lågnivån till A4 iaf. Då återstår instrålad EFI i högtalarkablaget. (Enklast att kolla genom att driva högtalarna på en lös 220V förstärkare.), instrålad EFI i steget eller in via strömkablaget samt fel på steget.

Vilka BMW-boxar har du kvar under bagagegolvet?
                              Under golvet finns bara en lite box kvar till hö om batterierna(ser mer ut som ett relä) sen finns 2st boxar bakom hö A6 steg samt en box till tele ovan/innanför vä A6 steg.
                              Originally posted by jonash View Post
                              A4at tror jag det är nåt skumt med.

A3an är en klassisk groundloop.

Åk till Jens och testa du.

Men det är 2 olika fel du har det är jag helt övertygad om.
                              Jag hoppas verkligen att det är fel på A4 steget!
                              "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Originally posted by Hewi View Post
                                Det har jag inte testat , ang jordpunkt så är alla stegen jordade direkt i en kopplingsplint som i sin tur är kopplad direkt till batterierna vilket känns som en stabil jordpunkt!?
                                !
                                Funka inte i min bil. Blev inte bra förrän jag satte jorden i bältesinfästningen. Provade även vid dragkroksbultarna tror jag, men alla alternativ var mycket bättre än i batteriet.
                                sigpic

-C5 2008 -SQuse-
                                -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

Comment

Working...
                                X