Announcement

Collapse
No announcement yet.

Audi Q7

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Phear
    replied
    Re: Audi Q7

Snyggt och stilrent! Bättre det än spelande glasfibervulkaner i glada färger (i min värld, men jag kanske är lite tråkig).

Leave a comment:

• carlr
    replied

Originally posted by Nonne View Post
    1. Det ser riktigt bra ut
    Tack Nonne, får väl se om du har möjlighet att hjälpa till med tweaking vad det lider?

Originally posted by Nonne View Post
    2. Du är inte ensam med MOST problem, jag får inte igång min box
    Jag har dock fått igång min box (ger signal och remote som den skall i alla fall) - återstår dock att se hur allt lirar - dröjer ett par dagar innan jag vet. Lär återkoppla så fort jag har något resultat att dela med mig av. Håller dock med om att processen för att få igång den var sjukt dålig

Jag fick inte kontakt med boxen alls till att börja med, den installerade sig inte korrekt alls via USB. Slutade med att jag lyckades klura ut vilket chipset Audison / moBridge använder sig av för kommuniktationen i boxen och lyckades hitta en ROHC drivrutin för chippet. Lade in den på PC'n och anslöt boxen igen - då först kunde jag köra igenom hela initieringsprocessen och starta upp boxen med rätt konfiguration för Audi...... Trist att man ska behöva vara typ IT-tekniker för att dra igång den...

Så man kan säga att juryn fortfarande är ute på beslutet om boxen stannar eller om jag switchar över till att summera högnivån från BOSE-stärkarn in i 6to8 istället!

Hur är det med benet föresten?

Glömde ju att slänga in ett par pics:

Looking stealth
    Last edited by carlr; May 9, 2015, 19:42. Reason: Pics....

Leave a comment:

• Nonne
    replied

Originally posted by carlr View Post
    Sedan har jag ett felmeddelande för AdBlue som glatt meddelar mig att bilen snart inte går att starta längre om jag inte fyller på mer - efter att jag fyllt på så det var banne mig fullt hela vägen upp i röret Skulle inte förvåna mig om det är ett issue relaterat till MMI / MOST och att jag får rycka min bit DMI för att få det återställt
    1. Det ser riktigt bra ut
    2. Du är inte ensam med MOST problem, jag får inte igång min box

Jag hade MOST adaptrar på gång till helt rätt utpris.
    Tyvärr kunde inte företaget garantera problemfri inkoppling, att göra en box som ska passa flera bilmodeller ställer jag mig skeptisk till.
    Mn vem vet, efter testat ett par sampel så kan Ljudbyggaren förhoppningsvis leverera en fungerande produkt!

Leave a comment:

• carlr
    replied

Idag har det varit motigt..

Håller på med golvet och luckorna till bagaget nu.. Tog mått både en och två gånger, sågade till, måttade, klädde snyggt och prydligt och fixade bara för att inse att skiten inte passade..

Sedan har jag ett felmeddelande för AdBlue som glatt meddelar mig att bilen snart inte går att starta längre om jag inte fyller på mer - efter att jag fyllt på så det var banne mig fullt hela vägen upp i röret Skulle inte förvåna mig om det är ett issue relaterat till MMI / MOST och att jag får rycka min bit DMI för att få det återställt

Så toppen på alla sätt och vis idag... Nu blir det till att bryta ihop och komma igen.. Trevlig helg alla!

Leave a comment:

• kalle93
    replied

Riktigt snyggt! ser inte konstigt ut enligt mig bakifrån, men förstår problemet om du inte är nöjd. det är ju ändå DIN bil ;P men som sagt riktigt stiligt!

Leave a comment:

• carlr
    replied

Originally posted by Namenlos View Post
    Jag tycker du ska va nöjd, det hade jag vart! sen blir det nästan alltid fler versioner av bygget om man inte tröttnar eller säljer bilen.
    Jo - fler versioner lär det bli

Originally posted by Backkungen View Post
    Snygg och prydlig installation!
    Bockar och bugar

Originally posted by Hewi View Post
    Jag tycker det ser kanon ut så här långt!
    Vad roligt! Dina byggen har försett mig med inspiration! Jag gillar ditt tillvägagångsätt - allting känns väl planerat och genomtänkt. Önskar jag hade samma fabrication skills bara Hoppas jag får tillfälle att lyssna någon gång!

Originally posted by zrken View Post
    Håller med hewwan, det här är toknice! Ögon&inspirationsgodis!
    Man tackar! Hur har det gått med hörseln?

Originally posted by Porscheper View Post
    Sketsnyggt, lyfter på hatten!
    Tack tack

Leave a comment:

• Porscheper
    replied

Sketsnyggt, lyfter på hatten!

Leave a comment:

• zrken
    replied

Håller med hewwan, det här är toknice! Ögon&inspirationsgodis!

Leave a comment:

• Hewi
    replied

Jag tycker det ser kanon ut så här långt!

Leave a comment:

• Backkungen
    replied

Snygg och prydlig installation!

Leave a comment:

• Namenlos
    replied

Jag tycker du ska va nöjd, det hade jag vart! sen blir det nästan alltid fler versioner av bygget om man inte tröttnar eller säljer bilen.

Leave a comment:

• carlr
    replied

När allt var inkopplat i bagaget fokuserade jag på resten av monteringen. För att säkra racket ordentligt till bilens kaross använde jag mig av rampamuffar som fästes i sidan på baslådan och sedan genomgående M5-bultar och brickor, här under infästning med hjälp av insexnyckel:

Så här sitter det ihop:

Då racket är fäst i baslådan ville jag också säkerställa ett ordentligt montage av baslådan till bilen. Använde mig av två stycken rejäla vinkelbeslag som jag fäste med låsmuttrar i bilens standard infästningsbultar i bagaget:

Som synes finns det faktiskt lite utrymme kvar på sidorna av lådan, håller just nu på att prioritera vad av utrustningen såsom domkraft, kompressor m.m. som jag vill försöka behålla i bilen.

Målet är som sagt fortfarande att ha full nyttjandegrad av bagageutrymmet samt "stock appearance", så nu påbörjade jag arbetet med ett täckande golv med luckor for exponering. Började med att såga till en grundbit i MDF:

När jag var nöjd med passformen började jag skissa på hur luckorna skulle se ut:

Provmontering i bilen:

För att säkert montera golvet använder jag mig av original lasthållare. Totalt fyra stycken, två på vardera sidan. Varje lasthållare sitter med tvp stycken M6 bultar:

All sågning avklarad:

Och återigen provmontering i bilen:

Så... Är jag nöjd med golvbiten? Nej... Faktum är att jag är tämligen säker på att jag kommer göra om denna omgående. Det ser jättebra ut ovanifrån, men som synes i sista bilden, inget vidare bakifrån. Som det känns nu får det passera som en "v1" av bygget för att säkerställa att resterande arbetsmoment genomförs enligt plan, kabeldragning och montering av framsystem. Vad som inte framgår av bilderna är att jag förberett all högtalarkabel, strumpat, krympslangat m.m. och anslutit dem till förstärkarna - så de skall "bara" dras genom bilen till deras respektive högtalare. Skall också montera en speakon kontakt till baslådan.

Det var alles för denna gången, nu dröjer det några dagar igen innan jag kan jobba med installationen då jag reser i arbetet. Ha det bäst (ni som läser )

Leave a comment:

• carlr
    replied

Äventyren i Q7:an fortsätter

Fortsätter där jag avslutade senast. Strömkabeln (50mm2 Zealum i strumpa) lades tillsammans med en av kabelstammarna som gick bak till bagaget och säkrades med buntband ungefär var 10:e cm eller så:

Där kabeln kommer in i bagaget lade jag den i en vinkel tvärs över till den högra sidan, där distributionsblocket i racket hamnar. Racket är ju alltså precis ovanför i denna vinkel, med framkanten ungefär i linje med ursparningen för passagerarutrymmet. Återigen kabeln säkrad med buntband och ankare:

Jordkabeln jordades i en av bilens original jordpunkter till höger i bagaget. Kabeln är i nuläget inte strumpad då min krympslang tog slut ungefär här, får åtgärdas vid ett senare tillfälle. Kabeln drogs sedan upp längs med den högra sidan mot den främre delen av racket:

Audison bit DMI anslöts till Mosconi 6to8 med en TOSlink kabel och det lilla distributionsblocket och reläet för remote kopplades ihop och avsäkrades individuellt i blocket:

Och ser man på - it's alive

Jag var vid detta tillfälle hyggligt nöjd Fortsättning följer i nästa post!

Leave a comment:

• carlr
    replied

Tjenixen,

Började dagen tidigt idag eftersom jag "gubbvaknade" vid 06:30 ungefär och lika gärna kunde gå upp

Började med att organisera kabelstammarna som går ut från racket som en förberedelse för dragningen framöver:

Sedan monterades framsätet loss för att komma åt batteriet för att påbörja dragning av strömkablaget bak till racket:

Jag bestämde mig för montera säkringshållaren så nära som möjligt och hittade en lämplig plats på locket till distributionsboxen vilket gav en kabel på ca: 22cm:

Fortsättning följer

Leave a comment:

• carlr
    replied

Originally posted by Namenlos View Post
    Vilket jäkla snyggt bygge alltså!
    Tack - det värmer att höra

Leave a comment:

Working...
X