Announcement

Collapse
No announcement yet.

Audi Q7

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Namenlos
    replied
    Re: Audi Q7

Vilket jäkla snyggt bygge alltså! jag har också haft problem med snäva vinklar och det är inge kul när krympslangen glider av strumpan.

Leave a comment:

• Porscheper
    replied

Ser riktigt trevligt ut! Känner igen problemet med för snäva vinklar, jag gjorde så att jag först moterade kablarna i stege, och sen satte steget på plats, det var lättare är att få in kablarna när steget var monterat.

Leave a comment:

• carlr
    replied

Nästa steg i processen var att börja förbereda för inkopplingen av Audion bit DMI, MOST-interfacet. Det skall erstätta original BOSE-förstärkare. BOSE-stärkaren har ett riktigt trevlig och solid monteringsbeslag som jag återanvände. Jag mallade av storleken på BOSE-stärkaren på en MDF-skiva som jag lackade svart. Tillsammans med bit DMI'n vill jag även ha strömfördelning för remote och andra tillbehör samt relä:

Passade även på att styra upp kablaget till bit DMI'n rejält från standard:

Samt tillverkade riktigt pillriga strumpade och krympta kablar för att bygla fördelningsblocket:

Ungefär här undrade jag vad i h*lv*t* jag höll på och det gjorde min fru också

På plats i bilen (men inte färdigt!! - skall mer till här innan det är klart):

Bit DMI'n har en knapp för "valet"-funktion, så man kan disabla den vid service t.ex. Hittade en sweet-spot för den i säkringsboxen:

Det var alles för denna gången - nu bortrest i jobbet hela veckan igen... Hade tänkt rulla ner till Springbreak eventuellt men såg att det var inställt pga sjukdom, hoppas det ger med sig!

Leave a comment:

• carlr
    replied

Hallå,

En uppdatering om det lillia jag lyckats hinna med senaste veckan. Mellan jobb och familjebestyr finns inte mycket tid till övers just nu, samtidigt vill jag att det ska hända något med bygget, så stressen infinner sig ibland. Ett tag under helgen som gick tappade jag lusten totalt och sket i bilen

I vilket fall....

Fortsatte som sagt tidigare med slutstegsracket. Började med att svärta runt öppningar och hörn innan klädsel:

Sedan klädde jag insidan (det man kommer se något av sedan) med svart superstretchvinyl. Hyffsat nöjd med tanke på att jag inte klätt något med vinyl sedan -93 (fan vad gammal jag känner mig nu )

Skalpellen kom väl till pass när det gällde att få ordning på alla håltagningar. Viktigt lärdom här var att jag skulle ha maskerat håltagningarna innan jag lade på limmet, nu blev det mycket arbete med att få bort det.. Blev så upprörd att jag fick lugna ner mig med en stänkare...

Gick sedan vidare med kabeldragning och montering av steg, processor och distributionsblock. Mitt i detta insåg jag att med min orientering på sakerna hamnade mosconi-texten på 6to8 uppochner jämfört med stegen, men det var lätt åtgärdat genom att montera isär den och vända på höljet eftersom det är symmetriskt:

Strömkablage kapades till (25mm2 till stegen från distro), strumpades och krymptes enligt denna modell:

Bitarna började så smått falla på plats, men att få strömkablaget på plats var _by far_ det jobbigaste momentet hittills i detta bygget! Lärdom här inför framtiden är att arbeta med större toleranser än vad jag hade i detta rack Vinklarna/böjarna blev i ett par fall så snäva att kabelstrumpa och krympslang drog sig på kabeln. Ingen katastrof men klart irriterande och jag hade det inte i mig att göra om det i dagsläget...

Under ytan () så pågick en hel del "cable management". Jag snålade i detta skede ut och köpte färdiga längder lågnivåkabel, något jag lovat mig själv att löda till i anpassade längder. Men det är väl bra att ha något att jobba vidare med i framtiden.

Allt kablage strumpas, och krympslangas och färgmärks med buntband. Skall uppdatera detta mot bättre kabelmärkning vad det lider.

Sist men inte minst fick racket smaka på en RGB LED-list för lite belysning:

Det var racket i stora drag. Är överlag nöjd, vissa detaljer kan förbättras och jag lär ta tag i dem när tid finnes. Nu är fokus på att genomföra alla moment för att få en spelande anläggning!

Fortsättning följer i nästa post!

Leave a comment:

• carlr
    replied

Originally posted by hc_TK View Post
    Nei, fikk aldri tid til å lage noen tråd. :P
    Men om du undras noe så får du bare fråga.
    Ok! Stöter jag på något hör jag av mig

Leave a comment:

• carlr
    replied

Originally posted by zrken View Post
    Åh herre gud.
    *dreglar okontrollerat*
    Dessa steg är verkligen förbi alla rimligheter porriga!
    Ja de är fina

Leave a comment:

• hc_TK
    replied

Originally posted by carlr View Post
    Intressant! Du har inte någon byggtråd / dokumentation på bygget?
    Nei, fikk aldri tid til å lage noen tråd. :P
    Men om du undras noe så får du bare fråga.

Leave a comment:

• zrken
    replied

Åh herre gud.
    *dreglar okontrollerat*
    Dessa steg är verkligen förbi alla rimligheter porriga!

Leave a comment:

• carlr
    replied

Tjenixen!

Saker och ting går sakta (med betoning på sakta) och säkert framåt. Arbetet med slutstegsracket fortsätter. Ungefär såhär blir komponentplaceringen:

Tagit upp hål för att kunna dra kablaget under racket:

Nu jobbas med finishen på racket och baslådan, sedan blir det covers och kabeldragning!

Leave a comment:

• carlr
    replied

Ja, det blir en cover över allt sedan med löstagbara lock för komponenterna.

Leave a comment:

• Emil.S
    replied

Snyggt! Kommer sakerna döljas med något originalgolv över?

Leave a comment:

• Landén
    replied

Nice!! Det ser inte ut som att du fegade ur iaf.

Leave a comment:

• carlr
    replied

Tjenixen,

SÅ har man fått lite gjort under helgen i alla fall - trots fotbollsturnering för dottern på lördag och seriespel på söndagen

I vilket fall drog jag igång i fredags, glad i hågen, och kapade upp materialet till baslådan:

Bitarna limmades ihop:

Fräst ur övre baffeln för bas och port:

På prov i bilen:

När lådan som konstruktion sett var färdig fortsatte jag med lådan för komponenterna:

Och slutligen på prov i bilen:

Alltid gott att se sina visioner realiseras

Leave a comment:

• carlr
    replied

Jag röstar på korvarna

Leave a comment:

• Landén
    replied

Originally posted by Lonefox View Post
    Jag är mkt mer av åsikten att det skall se ut som om det är monterat från fabrik.
    Dvs så diskret som möjligt.
    Kräver oftast mer tankemöda än att exponera sakerna.
    Men det är jag
    Jag tycker att vi kan träffas i något mörkt industriområde och slåss om saken istället .

Eller grilla en korv eller två..

Leave a comment:

Working...
X