Announcement

Collapse
No announcement yet.

Huntelaar höjer nivån i BMW e60

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Re: Huntelaar höjer nivån i BMW e60

    Originally posted by Huntelaar View Post
    Givetvis väldigt sant.

    Amega q-comp 60 har jag hört gott om och de är ca 1 cm lägre än rm6orna.

    Vad jag vet har du haft dom frippe för jag letade begagnat och såg att du sålde förra året, så recension tack
    Tja de funkade väl bra, jag bytte ut dom mot RM6 och de spelade med mer smock än Amega tyckte jag så de passade min smak bättre men Amega lät mer korrekt.
    Men det beror ju även på vad man har för utrustning för övrigt och användningsområde, jag hade inget direkt High-end hifi utan det var en
    Alpine 9887R ett SPL ice4-4.150 och nämnda Amega midbasar och Amega 3,5" koaxer i saaben, no name-kablar osv.
    Körde mina midbasar mellan 50-125hz typ annars rasslade dörrsidorna som f-n när man vred upp, det gick dock att köra utan HP-delning om man ville göra det men inte spela så högt.
    Så såg dörren ut med Amega i
    Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

    www.garaget.org/Frippe_L

    Svensk Mästare 2012 i Street Stock
    Svensk Mästare 2011 i Street 100A
    Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

    Comment


    • #92
      Re: Huntelaar höjer nivån i BMW e60

      Jag har amegorna sitter i min 9-5a. De fungerar väl okej, lite bristfällig installation. Det går att dela dem vid ca 40hz utan problem, spelar ungefär lika mycket som vid 60hz delning, förutom att plåten i dörren börjar avge en egen frekvens då
      Sponsor:
      Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
      Tudor Batteries - www.tudor.se
      Sonax Bilvård - www.sonax.se

      Comment


      • #93
        Re: Huntelaar höjer nivån i BMW e60

        Hej mina vänner!!

        Då fortsatte då detta projektet och vilket lyft det blev med ett par midbasar i bilen!



        De blev till slut ett par Amega som fästes under stolarna. Tog mig ca 8 timmar att få ihop det.. Den andra tog mindre tid förklarligt nog att få rätt på. Mycket konturer att få rätt och skruvhål som ska passa men nu sitter dom där och är nöjd som tusan!

        Nu är de bara delningarna jag ska ha rätt på, någon som har ett tips? Jag provade 50-110 och tycker de lät okej med en rätt mörk karaktär och bra drag, provade sedan 50-70 och då blev de ljusare och trevligare ljud men med mindre "tryck". Får se hur jag lägger upp de.

        Kanske inte så intressant med så lite bilder men idag ska de justeras, försöka få in tidskomp och basen ska in i bilen. Har att välja på en bandpass DLS oa10 eller en sluten DLS rw12i. Lutar åt RW12i då det ska vara en finspelande bas.. Haft den liggande i 2-3 år utan att den har fått spela

        Tips och idéer till justering, tidskomp, nivåjustering etc mottages tacksamt!

        Väl mött!

        Comment


        • #94
          Re: Huntelaar höjer nivån i BMW e60

          Jag brukar låta Gladen 8an spela mellan 50Hz Högpass 18db branthet och 180-200Hz lågpass 12db branthet!

          Ska du ha mycket effekt och rocka fett ska du dela lite högre, 55Hz och 24db brukar vara ok för att bilens tröskellådor inte ska spela med!

          Fast då pratar jag inställningar på en 8" bas!
          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment


          • #95
            Re: Huntelaar höjer nivån i BMW e60

            Originally posted by Nonne View Post
            Jag brukar låta Gladen 8an spela mellan 50Hz Högpass 18db branthet och 180-200Hz lågpass 12db branthet!

            Ska du ha mycket effekt och rocka fett ska du dela lite högre, 55Hz och 24db brukar vara ok för att bilens tröskellådor inte ska spela med!

            Fast då pratar jag inställningar på en 8" bas!
            Kul nu nämner trösklarna!

            De är väl i själva verket sidoskjolarna som lirar med vid högre volym. Men det kommer åtgärdas sen när de ska småfixas.
            Tack för tipset i övrigt! Ska prova dela högre än 110.

            Comment


            • #96
              Re: Huntelaar höjer nivån i BMW e60

              Hur har det utvecklat sig här nu med lite mer 'lyssningstid' i ryggen?
              Vad är nästa steg?

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • #97
                Re: Huntelaar höjer nivån i BMW e60

                Originally posted by zrken View Post
                Hur har det utvecklat sig här nu med lite mer 'lyssningstid' i ryggen?
                Vad är nästa steg?
                Nu har jag haft rätt mycket tid och kan väl säga att jag pillat fram och tillbaka med diverse delningar. Men jag tycker det är lite svårt att få fram något vettigt nu när Dls oa10´an är utslängd.

                Tänkte ersätta den med en DLS rw12i som ligger och "skräpar". Bättre bas dessutom, men jag funderar på om jag ska trycka i den i en sluten låda eller om jag helt enkelt gör en bandpassversion. Är lite sugen på att prova sätta en sluten låda löst och ha som frontsub en stund och prova på det.

                För övrigt tycker jag diskanten är rätt vass, vill gärna ha ner den lite. I övrigt hade det varit riktigt schysst om någon med halmstad i omnejd som känner till audison bit ten och har bra erfarenheter hör av er för jag hade uppskattat all hjälp då de känns som man kört fast.

                Men prio 1 är bas just nu då de sitter i huvudet att de finns en baslåda i bilen, men de egentligen bara är middar och man blir beviken när de bottnar för tidigt..

                Förresten, någon som vet om de finns en linjeförstärkare? Jag vill verkligen kunna använda telefonen som signalkälla men vill ha en bra signal in i boxen.

                /H

                Comment


                • #98
                  Re: Huntelaar höjer nivån i BMW e60

                  Spl Dynamics är installerad i bilen samt ett massive audio b2 steg som köptes här på forumet.

                  För övrigt sitter jag och funderar på slutsteget till Mellanregister + diskant. Lönt att byta det mot ett dyrare (läs:bättre)?

                  Har detta just nu: http://www.sonicelectronix.com/item_...dio-RT604.html

                  Kör det i bryggad version då steget först var tänkt att driva mellanregister + sub. Men ändrades senare då jag ville ha en starkare sub än vad den pallar med.

                  Men nu då? Någon mening att byta ut det och skaffa ett bättre steg, blir de stor skillnad efter tweak (som nonne lovat fixa)? Vill optimera det hela så mycket som möjligt.

                  Ni som har koll, göm er inte nu utan svara!

                  Comment


                  • #99
                    Re: Huntelaar höjer nivån i BMW e60

                    Varför köra det bryggat? Jag hade hellre delat aktivt och kört mellanregister och diskanter separat.
                    Fd tävlande med min Citroën C5.

                    Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

                    sigpic

                    Samarbetspartners:
                    Ljudbyggaren

                    Comment


                    • Re: Huntelaar höjer nivån i BMW e60

                      Originally posted by Expoze View Post
                      Varför köra det bryggat? Jag hade hellre delat aktivt och kört mellanregister och diskanter separat.
                      Jag gjorde det för att jag tyckte att jag fick gaina upp så mycket. Men hur ska jag kunna dela aktivt när processorn inte stöder det? Och HPF på steget bara går upp till typ 400. Processorn har bara 5 kanaler som går pilla på. :/

                      Comment


                      • Re: Huntelaar höjer nivån i BMW e60

                        Finns lite andra funderingar, och det är att installera en HU i bilen för enbart musik. Nu när jag löst hela signalbiten från OEM så kan jag lungt installera en HU och dra lågnivåkablar bak till processorn. Sen är de bara att switcha mellan Högnivå (OEM) och Lågnivå (HU)

                        Blir det märkbart bättre att slippa OEM-Hu mot en ny tror ni?

                        Plus att man kan koppla in en usb-sticka, och lite andra fördelar.
                        Last edited by Huntelaar; November 24, 2013, 00:38.

                        Comment


                        • Re: Huntelaar höjer nivån i BMW e60

                          OEM HUn som sitter i min är ett absolut skämt kontra kvaliteten som går att få ut ur en glappande hörlursutgång på min mobil.

                          Bygglogg: SQW: TransFårrden

                          Comment


                          • Re: Huntelaar höjer nivån i BMW e60

                            På min är telefonen ett skämt mot cd. Men en ny Hu och kunna köra lågnivå och stärka signalkedjan. Samt slippa gaina så mycket och kunna ha en usbsticka istället för att bränna ut skivor (dyrt i längden)

                            Comment


                            • Re: Huntelaar höjer nivån i BMW e60

                              Dålig aktivitet, verkligen ingen som vet om de blir "bättre" med ny HU in i boxen istället för OEM HU in i boxen? Lågnivå kontra högnivå etc...

                              Comment


                              • Re: Huntelaar höjer nivån i BMW e60

                                Det är klart det finns utrymme för förbättring.

                                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                                Comment

                                Working...
                                X