Announcement

Collapse
No announcement yet.

Huntelaar höjer nivån i BMW e60

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Huntelaar höjer nivån i BMW e60

    Originally posted by Huntelaar View Post
    Jag är inne på de också men vad säger besiktning om de?
    De tittade lite fundersamt på mitt hembyggda stols-underrede i rostfritt.

    Gör du det snyggt kommer nog ingen märka det.

    Se till att du har rätt längd och kvalitet på bultarna bara.
    sigpic

    -C5 2008 -SQuse-
    -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

    Comment


    • #62
      Re: Huntelaar höjer nivån i BMW e60

      Originally posted by Mats H View Post
      De tittade lite fundersamt på mitt hembyggda stols-underrede i rostfritt.

      Gör du det snyggt kommer nog ingen märka det.

      Se till att du har rätt längd och kvalitet på bultarna bara.
      Hur mycket höjde du då?

      Jag planerar isåfall runt 3 cm, borde bli lagom och de märks väl knappast om de inte syns jättemycket.

      Comment


      • #63
        Re: Huntelaar höjer nivån i BMW e60

        Originally posted by Huntelaar View Post
        Hur mycket höjde du då?

        Jag planerar isåfall runt 3 cm, borde bli lagom och de märks väl knappast om de inte syns jättemycket.
        Sänkte, satt som på en barstol innan. Blev oxå en liten finess som att stolen numera är flyttbart in mot mitten på bilen vid inspirerad lyssning.
        sigpic

        -C5 2008 -SQuse-
        -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

        Comment


        • #64
          Re: Huntelaar höjer nivån i BMW e60

          Sitter och funderar på om de är lönt att dra kabel för AUX på bit ten.
          Blir de samma skit-distade signal även med en kabel in i boxen?

          Funderar eftersom jag har en 3.5mm kabel med 2xrca ut som jag isåfall tänkte dra i bilen och placera på något lämpligt ställe.

          Beroende på hur detta funkar kommer jag överväga om jag ska köra brända cd-skivor och spotify. Beror sig på vad som blir bäst, om de går att höra skillnaden på MIN anläggning.

          Comment


          • #65
            Re: Huntelaar höjer nivån i BMW e60

            Originally posted by Huntelaar View Post
            Sitter och funderar på om de är lönt att dra kabel för AUX på bit ten.
            Blir de samma skit-distade signal även med en kabel in i boxen?

            Funderar eftersom jag har en 3.5mm kabel med 2xrca ut som jag isåfall tänkte dra i bilen och placera på något lämpligt ställe.

            Beroende på hur detta funkar kommer jag överväga om jag ska köra brända cd-skivor och spotify. Beror sig på vad som blir bäst, om de går att höra skillnaden på MIN anläggning.
            Skit in = skit ut.....
            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

            Comment


            • #66
              Re: Huntelaar höjer nivån i BMW e60

              Ja jag vet men har inte provat genom bit ten tidigare eller genom någon processor över huvudtaget. Om den onvandlar signalen och skickar ut fin signal, men jag vet inte.

              Men antar att de inte gör någon skillnad.

              Comment


              • #67
                Re: Huntelaar höjer nivån i BMW e60

                Någon som vet om de tex är samma sak som om du spelar upp Wav-filer i mobilen och skickar de genom aux till boxen, om de blir samma skit? Vet ej i nuläget om min stereo fixar att lira upp wav, men de borde den väl göra tycker jag.

                Comment


                • #68
                  Re: Huntelaar höjer nivån i BMW e60

                  Jahopp dags att bli förbannad en torsdagskväll..

                  Började med att jag beställde ett bit ten samt lågnivåkablar. Skulle få lågnivåkablarna för halva priset. Har ju ändå handlat nästan hela min setup från samma ställe.

                  Får hem bit ten´et och hittar inga kablar? Frågar handlaren varför dom inte är med? Detta var ett par fina spl-dynamics trippelskärmade kablar.

                  De var tydligen beställda, visst skicka dom när dom kommer då.

                  Så sant som de är sagt, dumper ner ett avi på telefonen där de står en summa jag inte känns tillfreds med riktigt, över 150 kr dyrare. Tänkte what?!

                  Okej jag får väl se vad som döljer sig där under, de måste ju vara bättre grejor eftersom de diffar på 150 kr.

                  Där under döljer sig ett par stinger lågnivåkablar. Jag tänkte vad i helvete är detta.. Googlar upp stinger-kablarna och hittar direkt en ÅF i sverige, 99 kr styck.. Jahopp där ser man. Mina skulle kosta 200 styck och jag skulle få dom för 100 kr styck. Nu snackar vi en meters lågnivåkablar, och jag ska ha två stycken.

                  På detta en till fraktavgift trots att jag lade bit ten samt SPL dynamics-kablarna i samma order. När jag beställt kläder från HM har jag då tusan inte fått pröjsa två fraktavgifter, och speciellt inte om man inte är informerad.

                  Nu är helgen förstörd om jag inte åker och inhandlar andra lågnivåkablar vilket jag naturligtvis kommer göra.

                  Hoppas firman sköter detta annars ramlar dom ut här.

                  Comment


                  • #69
                    Re: Huntelaar höjer nivån i BMW e60

                    De löste sig med ÅF, kanonbra att ha att göra med när de gäller klagomål : )

                    Iallfall, sitter och funderar på hur i tusan jag ska lösa midbasarna.. Känns som att under stolarna blir skit. Att flytta in dom mer centrerat går inte heller utan där sitter några blås för fläkten..

                    Så vad finns det att gå på? Ett par dörrsidor för 6000 styck kanske?! Dumt?!

                    Något i denna stuken hade passat mig perfekt:

                    http://www.dls.se/econtent/img/375_zoom24.jpg

                    Bara göra den lilla nederdelen och få tag i matchande vinyl som min har så tror jag inte de blir så tokigt ändå. Men kan midbasen och mellanregistret spela i samma utrymme frågar jag då er?

                    Feedback tack!

                    Comment


                    • #70
                      Re: Huntelaar höjer nivån i BMW e60



                      Jag snor zrkens bild, hoppas det är okej!

                      Finns plats för en 6.5" där nere i hörnet, som klippt och skuret hoppas jag : )

                      Comment


                      • #71
                        Re: Huntelaar höjer nivån i BMW e60

                        Äntligen har jag fått igång processorn som den är tänkt att vara. Har kört utan ljud i en månad nu men idag äntligen fick jag igång den.

                        Lite trist när man har en dörr kvar att dämpa färdigt plus ominstallation, därav låter höger dörr mycket finare än vänster. Av någon anledning ändrade jag i filtret i högerdörren och satte diskanten på -3 så jag kommer troligtvis göra de på vänsterdörren med.

                        Men en fråga till panelen, ni som skruvat lite i bmw. Jag har Treble och bass i menyn, kör man neutralt eller kör man som man själv vill? Det finns 10000 olika inställningar så man vill gärna ha så mycket hjälp som de går. Hade inte min skiva med idag så har ej kunnat kalibrera in bit ten heller, men de ska göras när allt är på sin plats.

                        I sin iver att få till de perfekta ljudet redan nu kan man konstatera att mellanregistrerna inte tål vidare mycket under 90 hz och vid rätt hög volym blir de dist.

                        Men de ger en kick att fortsätta att gräva djupare i registrerna. Dvs hitta på någon lämplig placering till midbasarna.

                        Uppdatering kommer
                        Last edited by Huntelaar; February 13, 2013, 16:19.

                        Comment


                        • #72
                          Re: Huntelaar höjer nivån i BMW e60

                          Originally posted by Huntelaar View Post
                          Jag har Treble och bass i menyn, kör man neutralt eller kör man som man själv vill? Det finns 10000 olika inställningar så man vill gärna ha så mycket hjälp som de går. Hade inte min skiva med idag så har ej kunnat kalibrera in bit ten heller, men de ska göras när allt är på sin plats.
                          Ställ allt flat. Kalibreringsskivan går ut på att ta bort de sista idiotierna som stereons EQ kan få för sig att göra (även det du inte ser).

                          Originally posted by Huntelaar View Post
                          I sin iver att få till de perfekta ljudet redan nu kan man konstatera att mellanregistrerna inte tål vidare mycket under 90 hz och vid rätt hög volym blir de dist.
                          Men de ger en kick att fortsätta att gräva djupare i registrerna. Dvs hitta på någon lämplig placering till midbasarna.
                          Om du menar Focal 4" så är inte det speciellt konstigt, då de redan ligger rätt högt med ett fs ca 155hz (om jag nu minns rätt). De får slita rejält för att spela med pondus så djupt som du frågar dem...

                          Bygglogg: SQW: TransFårrden

                          Comment


                          • #73
                            Re: Huntelaar höjer nivån i BMW e60

                            Tack zrken, jag börjar med att ställa Treble och Bass på 0.

                            Angående focal 4" så har de en angivet frekvensomfång på 90 hz men jag provade nu sist 110 och de lät helt okej, menar du att jag ska höja den lite till? Vad händer med ljudbilden om tex middarna hamnar långt ner? (Tex på golvet)
                            Last edited by Huntelaar; February 13, 2013, 16:26.

                            Comment


                            • #74
                              Re: Huntelaar höjer nivån i BMW e60

                              I princip så kan du säkert se att de rör på sig om du häller i dem en ton på 40hz...
                              Poängen är att effektåligheten sjunker när du delar djupt. Djupt, Oftast brukar man se detta i relation till T/S parametern "fs". Kort kan man väl säga att det är sällan en hållbar idé att försöka kräma ur massor av flås under fs.

                              Din andra fråga - är frågan om du menar middar som i midbassar eller som i mellanregister?
                              Generellt kan du nog gissa dig till vart ljudbilden förflyttar sig om du....

                              Bygglogg: SQW: TransFårrden

                              Comment


                              • #75
                                Re: Huntelaar höjer nivån i BMW e60

                                Effekttåligheten är väl alltid den samma men att de krävs mer effekt att lira 40 hz än 140 hz. De krävs mer värme att producera bas än diskant, right?
                                Men de där med FS hade jag inte en aning om, tack för tipset

                                Jag menar middar som midbasar, dvs DLS rm6 som jag har hemma och ska installera. Vet dock ej vart jag ska installera dom ännu, det är mitt största problem men de ska jag lösa.

                                Comment

                                Working...
                                X