Announcement

Collapse
No announcement yet.

Huntelaar höjer nivån i BMW e60

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Huntelaar höjer nivån i BMW e60

Originally posted by Huntelaar View Post
    Effekttåligheten är väl alltid den samma men att de krävs mer effekt att lira 40 hz än 140 hz. De krävs mer värme att producera bas än diskant, right?

Jag menar middar som midbasar, dvs DLS rm6 som jag har hemma och ska installera.

Effekttålighet när man pratar om högtalare - är gärna uppdelad i minst mekanisk och termisk. Du snackar termisk. Jag snackar mekanisk. Helt enkelt att högtalaren slår så kraftigt att talspolen bottnar och blir förstörd. *

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Okej ska kika om FS stämmer som du angav och ställer in delning runt där

Hittade fs 117 hz, då stämmer min uppfattning så långt att 110 hz stämmer rätt bra.

Såg även en frekvenskurva där ditt påstående stämmer väldigt bra.

Kan man referera till effekttålighet om man kollar den grafen som finns här? :
      http://www.manualslib.com/manual/528...s-100-Vrs.html
      Last edited by Huntelaar; February 13, 2013, 16:39.

Comment

Du kan säkert dela en smula djupare, men det beror som sagt på hur högt du vill kunna spela innan det går i bitar...

Comment

Det är NOG ej nödvändigt om jag får till en korrekt midbasinstallation, mina erfarenheter är att DLS rm6 är en galet partyglad midbas

Comment

Absolut, allt hänger på installation

Comment

Korrekt.

Jag funderar över placeringen bara. 12 Liter är de jag vill få ut, i dagsläget är de ej aktuellt med någon förändring i dörrarna, vill ha de original där av alla anledningar egentligen. För dyrt om de går skit och man måste köpa nya på skroten...

Under sätet kommer inte funka pga djupet på middarna, sen kan de väl heller inte vara optimalt i med ljudet under stolarna.

En fräck grej jag funderade på är att fästa de i baksätet, dvs så de spelar bakom dig, men hur blir de? Givetvis vill man helst ha ljudet framför dig, men en midbas, "hör" du väl inte på samma sätt som ett mellanregister. Dvs du "hör" inte vart den sitter om du delar den djupt.

Tankar kring de? De kanske inte ens går att ha där pga att de kanske sitter en tank där under sätet, va vet jag

Comment

ehh.. du får nog fundera lite över prioriteringarna. just nu vill du ha allt av alla världar.

Problemet med midbasplacering är att du helst vill hålla de så nära midrange och diskant som möjligt. I baksätet - ptja, prova att bygg en låda och se vad som händer. Ett par lådor som offrar allt benutrymme bakom stolarna är ju marginellt sämre än att ha dem 2dm närmare midrange med en stol över.

Det är riktigt som du säger - det blir svårare att lokalisera källan till låga frekvenser. Men samtidigt - med längre avstånd mellan olika register är det intressant att titta på olika mycket överlapp i frekvens.

Men du har ju en idé. Ut och bygg den - det tar en halvtimme - och se vad som händer.

Comment

Haha vad menar du? :P Jag har många tankar i skallen just nu, att få igång boxen var startskottet, nu finns de bara fördelar.

Ni med utbytbar HU, Ni har de så jävla enkelt

Jag tänkte bygga ett par lådor i helgen så provar vi hur de blir, bak fram, in och ut gärna..

Högersidan går ju göra en installation under handsfacket, men på andra sidan sitter de ju pedaler..

Comment

Två gubbsura råd:

1) lägg ett par timmar på google, på alla tänkbara forum, och se vad folk har gjort med E60. Sedan drar du slutsatser av vad du har sett, och vad du inte har sett på den här modellen. Stanna upp. Tänk.

2) Låt bilens förutsättningar, med dina "orginal-begränsningar", diktera vad för utrustning du kan använda. Stanna upp. Tänk.

Comment

Okej ska tänka efter.

Men nu låter det som att jag ska skeppa iväg mina rm6 till förmån för något tråkigt plug-and-play under stolarna.

Jag gillar verkligen rm6, fick dom till fantastiskt pris, kan de bli bättre egentligen..

Sen ska jag tillägga att jag lagt väldigt många timmar på research, framför allt när de gällde att skaffa signalkälla. Folk verkar nöjda med att slänga in en sub där bak.....

Och när jag tänker efter... En kraftig midbas i neodynium-version verkar vara den enda vägen att gå. Ska forska lite till..
                      Last edited by Huntelaar; February 14, 2013, 11:06.

Comment

Originally posted by Huntelaar View Post
                        Zrken..

Vad tror du om amega istället?

http://www.ljudstudion.se/amega-65-m...664-c-621.aspx

De har 1 cm lägre monteringsdjup än rm6orna.

mvh
                        Se inlägg <här>

Comment

Får du inte plats med RM6 under stolarna, byt midbas till nån som får plats där oavsett vilket pris du fått de till (om de nu var så billiga gör det väl inte så ont att sälja igen?), har förvisso bara hört midbasar i E91 modellen men det har iaf funkat hyfsat, inte som att ha dom i dörren eller på brädan men bättre än jag trodde det skulle va, hittar du sen 4" som går att köra på djupare är det ju inga problem att köra midbasarna mellan 40-100hz typ och sen köra 4" från 80-100hz eller så upp till diskanternas register.
                          Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                          Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                          Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

Originally posted by Frippe_L View Post
                            Får du inte plats med RM6 under stolarna, byt midbas till nån som får plats där oavsett vilket pris du fått de till (om de nu var så billiga gör det väl inte så ont att sälja igen?), har förvisso bara hört midbasar i E91 modellen men det har iaf funkat hyfsat, inte som att ha dom i dörren eller på brädan men bättre än jag trodde det skulle va, hittar du sen 4" som går att köra på djupare är det ju inga problem att köra midbasarna mellan 40-100hz typ och sen köra 4" från 80-100hz eller så upp till diskanternas register.
                            Ja fick de för halva priset, och de vore ju fan om man inte ska kunna använda dom när man gjort en bra deal

Som ni säger så verkar enda vettiga att sätta dom i nederkant på dörren, ve och fasa.. Men visst, hålsåg med bra precision Sen genomgående skruv in i plåten som jag gjorde på min gamla bmw kanske blir bra..

Samt att mellanregistret kommer behövas göra en låda till..

Men ioförsig, om man får fatt i något galler i samma färg, gör ett hål med hålsåg lite snyggt och trycker dit ett galler som finns på en e46, tex. Då skulle de se riktigt bra ut..

http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=24446565

Isåfall fixar vi något inne i dörren istället.
                            Last edited by Huntelaar; February 14, 2013, 12:13.

Comment

Ett par andra midbasar som får plats under stolarna är iaf billigare än dörrsidor.
                              Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                              Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                              Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

Originally posted by Frippe_L View Post
                                Ett par andra midbasar som får plats under stolarna är iaf billigare än dörrsidor.
                                Givetvis väldigt sant.

Amega q-comp 60 har jag hört gott om och de är ca 1 cm lägre än rm6orna.

Vad jag vet har du haft dom frippe för jag letade begagnat och såg att du sålde förra året, så recension tack

Comment

Working...
                                X