Announcement

Collapse
No announcement yet.

Huntelaar höjer nivån i BMW e60

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SQ: Huntelaar höjer nivån i BMW e60

    Detta är mitt första projekt så vi får se hur vi ska formulera detta.

    Framsystem : Focal Polyglass 100vrs
    Under stolarna: Amega Q-comp 60
    Bas: Spl dynamics xtr200

    Slutsteg: mosconi as100.4,massive audio b2

    Lite bilder kommer efterhand, det som hittils hänt är att jag installerat högtalarna i dörren och för att slippa borra har jag tagit originalkabeln från stereon ut i dörren, och klippt denna och skarvat ihop med nya kablar som dras bak till stegen. Således allt bra.

    Idag skulle stegen till mellanregistrerna kopplas in, de har gått åt helvete rent utsagt.

    Kommer klargöra hur jag kopplat.

    Bak i bagaget sitter ett original-steg från BMW. Detta skulle ju vara en barnlek att koppla in sig på för att sno signal.
    De finns ett antal kablar som går till steget.

    "Line in" som ska vara signalkablarna skarvade jag in mig på och detta resulterade i bara bas från högtalarna och INGEN diskant. Hmm började bli irriterad nu..

    Sökte på nätet och fann detta:

    2.5 RT/WS pin 8 ZBL+ [Speaker output Left +ve]
    2.5 BR/GE pin 18 ZBL- [Speaker output Left -ve]
    2.5 RT/BL pin 6 ZBR+ [Speaker output Right +ve]
    2.5 BR/WS pin 16 ZBR- [Speaker output Right -ve]

    Perfekt där ser man vilka man ska koppla in sig på för de borde väl inte vara någon större skillnad att sno signal från steget än att behöva gå ända fram till de under stolarna?

    Men fortfarande ingen diskant, de bara surrar i dom..

    Allt är kopplat till en hög-lågnivåomvandlare som jag köpt på biltema, är detta felet? Eller varför blir de inte fullrange från "Speaker output" eller "line in"?

    De är mitt stora dilemma just nu och är riktigt frustrerad.

    Samt så är jag inte nöjd med högtalarmonteringen, lät skräp faktiskt och kommer göra om och förhoppningsvisa göra rätt. Är stort inne på att plasta upp baksidan av dörrsidan för att stabilisera den, silent coat är inte mycket till i en dörrsida.

    Kommer uppdatera fortlöpande men de stora problemet är just nu vart jag ska hitta FULLRANGE signal.




    Kablarna som går in i dörren..
    /Robin

  • #2
    Re: Huntelaar höjer nivån i BMW e60

    De utgångar du kopplade in på är Subwoofer-utgångarna så det är väl bra att inget diskantljud uppenbarade sig.

    Comment


    • #3
      Re: Huntelaar höjer nivån i BMW e60

      Ja men samtidigt så säger alla jag pratat med att det är här man ska plocka högnivå

      Om det inte är så att de sitter ett filter på speaker out-kabeln..

      Jag har HIFi-paketet i bilen, fick reda på nu i efterhand att det är därför de inte går i fullrange så nu har jag ingen aning om var jag ska ta högnivå.

      Comment


      • #4
        Re: Huntelaar höjer nivån i BMW e60

        Det schemat jag sett på e6x-steget så är det utgångar för sub och dörrhögtalare (samt centerhögtalare).

        Steget är väl matat digitalt (?) så på ingångssidan finns inte mkt att hämta.

        Comment


        • #5
          Re: Huntelaar höjer nivån i BMW e60

          Originally posted by Kane View Post
          Det schemat jag sett på e6x-steget så är det utgångar för sub och dörrhögtalare (samt centerhögtalare).

          Steget är väl matat digitalt (?) så på ingångssidan finns inte mkt att hämta.
          Stegets "line in" är av högtalarkabeltyp.

          mvh

          Comment


          • #6
            Re: Huntelaar höjer nivån i BMW e60

            Originally posted by Huntelaar View Post
            Stegets "line in" är av högtalarkabeltyp.

            mvh
            Matas digitalt över MOST-busen.

            Comment


            • #7
              Re: Huntelaar höjer nivån i BMW e60

              Originally posted by Kane View Post
              Matas digitalt över MOST-busen.
              De var lite nya ord för mig
              Uppskattar din hjälpsamhet men behöver fler råd om lösningar. Såg att nonne skrivit i zrkens tråd att de inte var lättare med ett slutsteg original. Väntar på att han ska träda in här. Peppa peppa

              Comment


              • #8
                Re: Huntelaar höjer nivån i BMW e60

                Snabbfråga, ett audison bit ten, skulle de lösa signalbiten?

                Comment


                • #9
                  Re: Huntelaar höjer nivån i BMW e60

                  Väntar fortfarande på om man kan koppla delad signal från stereon till ett bit ten och då få full range ut.

                  Idag blev de montera av dörrsida och dämpa ännu mer med silent coat, var även på mekonomen och köpte bitumen, tyvärr hade de bara ett ark så fick ta de och värma på dörrsidan. Blev trots allt väldigt hårt.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Huntelaar höjer nivån i BMW e60

                    Du känner ingen som har ett BMW OBD-2 interface?
                    Om jag förstår dig rätt så har du Hifi audio systemet i din E60 då du har en förstärkare.
                    Om du skulle haft stereo systemet så skulle troligtvis haft full range signal till basarna under stolarna.

                    http://share.qclt.com/bmw%E8%B5%84%E...-update_en.pdf

                    Om du har tillgång till ett interface skulle du kunna ändra en parameter i MASK enheten (huvudenheten) och ändra system från hifi till vanliga stereo systemet. Då kommer du troligtvis att få fullrange signal ut ifrån stereon på framhögtalarna och du kan köra in den utan problem i en hög-lågnivå adapter eller processor.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Huntelaar höjer nivån i BMW e60

                      Vad jag kunde läsa så var även fronthögtalarna delade i standard systemet, men det är ju frågan om de är delade aktivt eller passivt, då kan du lika gärna sno bakhögtalarna om de är delade passivt.
                      Last edited by Huntelaar; January 3, 2013, 17:03.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Huntelaar höjer nivån i BMW e60

                        Jag har alldrig lekt med E60 systemet men jag vet hur det är på E90/E87. På Buisness modellen på dem så är det ej delat något alls på varken fram eller bakhögtalarna. Om man kör professional enheten som bör vara likvärdig till MASK enheten i E60 så är det fullrange till enbart framhögtalarna och bakhögtalarna har högpass filter redan ifrån enheten runt 100 Hz eller liknande.

                        Jag tycker det ser ut som om de enbart är paralellekopplade i standard systemet. Därför gissar jag på att de är fullrange liknande det man har i E90/E87 systemet.
                        Dock så är detta enbart gissningar från min sida med hjälp av det jag vet om E90/E87 systemen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Huntelaar höjer nivån i BMW e60

                          Du menar att framhögtalarna i bussiness på e90 kör fullrange? Hur låter de i pappdörrarna? :P

                          Vad menas med parallellkopplade? Sitter de på samma högtalarutgång?

                          Kikar man på diagrammet är ju Standard parallellkopplad med subbarna, således måste de sitta ett filter i högtalaren i dörren om de inte spelar fullrange, jag vet inte då jag inte har tillgång till de enklast ljudsystemet. Zrken hade väl de och han hade väl också problem om jag inte minns,

                          Comment


                          • #14
                            Re: Huntelaar höjer nivån i BMW e60

                            Till 6":arna under stolarna körs det fullrange utan något filter alls. Till 4" arna i dörrarna så sitter det en liten konding på högtalarna så de har ett litet högpass filter.
                            Ja, de sitter på samma högtalarutgång.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Huntelaar höjer nivån i BMW e60

                              Ja som jag gissade då. Men en nedgradering kanske skulle hjälpa då? Du får ju dra kablar igen men funkar de så visst

                              Fattas bara att de tar 50000 för de jobbet..

                              Comment

                              Working...
                              X