Announcement

Collapse
No announcement yet.

Huntelaar höjer nivån i BMW e60

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Huntelaar höjer nivån i BMW e60

    det lättaste jag kan komma på åt dig är att skita i allt som har med orginal stereo o göra och dra om allting du vill ha nytt
    mitt tips bara ^^
    Katrineholm

    Comment


    • #17
      Re: Huntelaar höjer nivån i BMW e60

      Har du några erfarenheter om Bmw e60?

      Jag skulle mycket väl kunna koppla in en stereo någonstans i bilen, det är inte det som är problemet. Det är att de ska bli vettigt också, de ska vara användarvänligt och om jag någon gång vill sälja bilen så ska radion funka som den ska.

      Comment


      • #18
        Re: Huntelaar höjer nivån i BMW e60

        Originally posted by Huntelaar View Post
        Har du några erfarenheter om Bmw e60?

        Jag skulle mycket väl kunna koppla in en stereo någonstans i bilen, det är inte det som är problemet. Det är att de ska bli vettigt också, de ska vara användarvänligt och om jag någon gång vill sälja bilen så ska radion funka som den ska.
        nej det har jag inte tyvärr.

        men de borde ju gå att kunna få in en ny extra hu i mittkonsolen (kapa upp ett hål i nån plast bit, köp en extra som du gör de på)
        sen kopplar du allting du vill ha med nya kablar osv på den o allt de där och låter HELA orginalsystemet vara orört alla kablar och allt bara att du inte kopplar in högralare och sånt på orginal stereon utan på dina nya kablar o de
        Katrineholm

        Comment


        • #19
          Re: Huntelaar höjer nivån i BMW e60

          Smart idé, har den i åtanken. Blir säkert 100ggr bättre signal med.

          Vill man lyssna på radion finns bakhögtalarna för de.

          Ska klura lite till, att krångla för mycket är inte mycket värt

          Comment


          • #20
            Re: Huntelaar höjer nivån i BMW e60

            Denna gången var de ommontering av mellanregistrerna i dörren, de blev faktiskt väldigt bra denna gången, när man ej fuskar



            4 mm plexiglas fick bli baffel, snodde här idén från zrken, hoppas de går bra.



            Som tur är så passar 2 öron perfekt i original, två fick dock borras och skruvas i plexiglaset, hade inte världens perfektaste borr och skruv så fick förvärma lite innan de var dags att skruva i.



            Akryltätning, samma som jag kör med till baslådorna som byggs. Detta tycker jag är bäst då de torkar väldigt fort, mellan 15-60 minuter.



            Och så en hel del butyl mellan baffel och dörr, hoppas de är tätt nog.


            Provspelade med telefonen från 3.5mm till rca in i steget. Vid nästan max nivå knastrar de i högtalarna, vad kan de bero på? Signalen? Allt sitter med isolerade kabelskor. Märke även när jag fick tex meddelande när man spelar på telefonen så låter de som knallskott i diskanten, kanske dags att inte använda den som källa

            Comment


            • #21
              Re: Huntelaar höjer nivån i BMW e60

              iPhone distar om man maxar volymen på den, vet inte hur andra telefoner beter sig dock.

              Comment


              • #22
                Re: Huntelaar höjer nivån i BMW e60

                Jag sitter på en LG android men är nog samma skräp.

                Signalbiten löser sig nog trots allt genom ett bit ten, genom att stjäla signal från subutgången och bakhögtalarna. Tror jag förstått de hela rätt att man köra så här. Om inte får någon gärna rätta mig.

                Comment


                • #23
                  Re: Huntelaar höjer nivån i BMW e60

                  Har lite funderingar på basbiten. Tänkte köpa en begagnad hatthylla och plasta upp den. Tänkte ha den som grund. Har en dls rw12i som vill ha ca 30 liter slutet. Bara frågan om man får ut de antal litrarna som krävs.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Huntelaar höjer nivån i BMW e60

                    Originally posted by Huntelaar View Post
                    Har lite funderingar på basbiten. Tänkte köpa en begagnad hatthylla och plasta upp den. Tänkte ha den som grund. Har en dls rw12i som vill ha ca 30 liter slutet. Bara frågan om man får ut de antal litrarna som krävs.
                    Finns inte någon plats/djup att göra något utan att kapa rejält i plåten. Vad är du beredd att göra

                    Bygglogg: SQW: TransFårrden

                    Comment


                    • #25
                      Re: Huntelaar höjer nivån i BMW e60

                      Tänkte ha en begagnad h-hylla som botten och plasta ovanpå den. Svårt att beskriva men tänk dig att du fäster en baffel på hatthyllan, troligtvis en hel del upphängd med tex stavar eller liknande för att magneten INTE ska slå i hatthyllan. Hänger fritt i luften med andra ord. Baffeln riktas snett uppåt/framåt. Sedan spänner du fleecetyg över hela och häftar fast runt hatthyllan, över baffeln. Nu har du en låda till basen.

                      Grejen är väl den att få det HÅRT och med rätt VOLYM.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Huntelaar höjer nivån i BMW e60

                        Dubbelpost

                        Comment


                        • #27
                          Re: Huntelaar höjer nivån i BMW e60

                          Originally posted by Huntelaar View Post
                          Tänkte ha en begagnad h-hylla som botten och plasta ovanpå den. Svårt att beskriva men tänk dig att du fäster en baffel på hatthyllan, troligtvis en hel del upphängd med tex stavar eller liknande för att magneten INTE ska slå i hatthyllan. Hänger fritt i luften med andra ord. Baffeln riktas snett uppåt/framåt. Sedan spänner du fleecetyg över hela och häftar fast runt hatthyllan, över baffeln. Nu har du en låda till basen.

                          Grejen är väl den att få det HÅRT och med rätt VOLYM.

                          Det låter görbart!
                          För egen del är jag osäker på om jag hade vart nöjd med så lite "sikt" bakåt, men det är smaksak

                          Så här hade jag gått tillväga:
                          -strippa hela hatthyllan.
                          -Dämpa allt (utom småhål i bakkant mot rutan (tenderar att imma en smula mer efter man gjort det).
                          -maskera hela ytan, en bit upp på kanter. Plasta en bottenskiva, gärna med en smula "uppböjda kanter". Detta blir din botten.
                          -kapa hål i hatthyllan rätt rikligt så du får plats med baffel.
                          -Ställ in hatthylla, mata upp höjd som du beskrev så magneten går fritt.
                          -använd hönsnät eller liknande för att hålla ihop hattthyllan med botten, plasta ihop när passformen är rimlig och du vet du kan få i/ur skiten.
                          -fleece, polyester. ett gäng lager med glasfibermatta.
                          -kosmetisk spackel på topp.

                          Bygglogg: SQW: TransFårrden

                          Comment


                          • #28
                            Re: Huntelaar höjer nivån i BMW e60

                            Jag hade nog byggt en låda under hatthyllan istället och kapat hål i plåten för basen (med förstärkning runt kanten för att inte minska styvheten). Då kan man bara sätta basen ovanifrån och behöver inte bygga en helt ny hatthylla.
                            Mitt projekt: Volvo V60
                            BRL - B2 & Dayton

                            More to come...

                            Comment


                            • #29
                              Re: Huntelaar höjer nivån i BMW e60

                              Originally posted by ChriZtoffer View Post
                              Jag hade nog byggt en låda under hatthyllan istället och kapat hål i plåten för basen (med förstärkning runt kanten för att inte minska styvheten). Då kan man bara sätta basen ovanifrån och behöver inte bygga en helt ny hatthylla.
                              Absolut ett alternativ - om man är redo att kapa plåt. Återstår att höra hur huntelaar tänker runt det

                              Originally posted by Boyakacsha View Post
                              iPhone distar om man maxar volymen på den, vet inte hur andra telefoner beter sig dock.
                              Originally posted by Huntelaar View Post
                              Jag sitter på en LG android men är nog samma skräp.
                              Tog och mätte upp med oscillioskop hur disten såg ut på min mobil (som signalkälla i bilen)
                              Kan tillägga att Galaxy Nexus distar präktigt på full volym. först på -2 snäpp är signalen ren. Det visar sig även att när batteristyrkan på telefonen faller kommer disten allt tidigare. Det är värt att hålla i åtanke. Nere på säg 30% av batteristyrka har jag även hörbar dist på -2 snäpp, som gav sig vid -3, kanske även -4 snäpp.

                              Bygglogg: SQW: TransFårrden

                              Comment


                              • #30
                                Re: Huntelaar höjer nivån i BMW e60

                                Originally posted by zrken View Post
                                Det låter görbart!
                                För egen del är jag osäker på om jag hade vart nöjd med så lite "sikt" bakåt, men det är smaksak

                                Så här hade jag gått tillväga:
                                -strippa hela hatthyllan.
                                -Dämpa allt (utom småhål i bakkant mot rutan (tenderar att imma en smula mer efter man gjort det).
                                -maskera hela ytan, en bit upp på kanter. Plasta en bottenskiva, gärna med en smula "uppböjda kanter". Detta blir din botten.
                                -kapa hål i hatthyllan rätt rikligt så du får plats med baffel.
                                -Ställ in hatthylla, mata upp höjd som du beskrev så magneten går fritt.
                                -använd hönsnät eller liknande för att hålla ihop hattthyllan med botten, plasta ihop när passformen är rimlig och du vet du kan få i/ur skiten.
                                -fleece, polyester. ett gäng lager med glasfibermatta.
                                -kosmetisk spackel på topp.
                                Låter som ett alternativ, men som du beskriver det så ska jag strippa och plasta på det för att få till hatthyllans form, stämmer detta? Isåfall kan man göra så istället för att köpa en väldigt dyr botten.


                                Eller menar du att strippa plåten under och plasta över det? Eller plasta både plåten och hatthyllan?
                                Last edited by Huntelaar; January 9, 2013, 12:31.

                                Comment

                                Working...
                                X