Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW 328 IA E36

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: BMW 328 IA E36

    Spännande. Hur fungerar det med galler vid diskant, behövs det inte alls så länge den inte är större än 3cm? Eller väntar du ett avdrag på den punkten? Eller har jag fått om bakfoten att det ska tävlas med bilen?
    Sponsor:
    Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
    Tudor Batteries - www.tudor.se
    Sonax Bilvård - www.sonax.se

    Comment


    • Re: BMW 328 IA E36

      Jag trodde igår.. när jag satte ihop gallret att det var 5cm... >.< ... Så jag kommer att plocka bort tyget när jag gör slutgiltiga monteringen och sätta dit en bit svets-tråd :3
      When you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth.
      Shinichi Kudo (Detective Conan)

      Comment


      • Re: BMW 328 IA E36

        Poddarna är nu förmonterade och testlyssnade Låter helt okej och jag hoppas att diskantplaceringen inte kommer bli ett problem.




        Nu ska kickpanelerna göras iordning ordentligt, sedan skall allt isär och göras fint. Sedan så är det skuffen och baslåda för hela slanten :3
        When you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth.
        Shinichi Kudo (Detective Conan)

        Comment


        • Re: BMW 328 IA E36

          Originally posted by Mica View Post
          Poddarna är nu förmonterade och testlyssnade Låter helt okej och jag hoppas att diskantplaceringen inte kommer bli ett problem.
          Tänker du regelmässigt så ser det ut att vara lungt , tänker du reflex mässigt mot sidorutorna så kan det vara ett problem , prova och sätt en bit matta(typ 20x20cm) på sidorutorna ungefär där diskanterna är och lyssna om det blir bättre eller oförändrat.
          "Sound by Hewi"

          Blue eMotion by heWi

          Comment


          • Re: BMW 328 IA E36

            Vilken delning kör du mellan E60 och diskanten?

            Tycker E60 är ganska trevlig i toppen och mest därför jag undrar vilken funktion diskanten igentligen har. :-)
            Roger Edvinsson
            Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
            helst på saker av kolfiber :-)

            Comment


            • Re: BMW 328 IA E36

              Originally posted by JALLE View Post

              Tycker E60 är ganska trevlig i toppen och mest därför jag undrar vilken funktion diskanten igentligen har. :-)
              Svara du väll på själv, bara ganska trevlig
              Niklas Bengtsson

              LjudiBil.Com

              Comment


              • Re: BMW 328 IA E36

                Originally posted by JALLE View Post
                Vilken delning kör du mellan E60 och diskanten?
                17k hörde jag ngn stanns...
                "Sound by Hewi"

                Blue eMotion by heWi

                Comment


                • Re: BMW 328 IA E36

                  17KHz för att ge mer "lyster" i toppen......

                  Blev själv rekomenderad att ligga mellan 12-17Khz med de diskanter jag funderar på...
                  Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                  ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                  Comment


                  • Re: BMW 328 IA E36

                    Inte för att låta negativ tycker det ser mycket bra ut bygget, men är de någon mening med ett element från 17khz? Dom flesta hör inte ens dom tonerna om dom inte är unga?

                    Comment


                    • Re: BMW 328 IA E36

                      Jag är iaf av uppfattningen att det är ett föremål för labbande hur man trivs med delningen.
                      Förstår vad lonefox menar, och det är definitivt ngt jag känner igen.
                      Det är en himla trevlighet att slippa delningar runt de där vanliga 3500hz...
                      Hade ett par 4" som SQ-tävlats utan diskant ovanpå med goda resultat. I min applikation blev det plötsligt en helt ofantligt ökad trevlighet om man lät de gå upp i fullregister, med en smula diskant för att kompensera för dess tråkiga position i dörren.

                      Labba - berätta mer

                      Bygglogg: SQW: TransFårrden

                      Comment


                      • Re: BMW 328 IA E36

                        Det är nog väldigt få som hör en ren 17KHz signal ens som ung utan det är nog mer att när den finns med så får ljudet en annan "känsla".
                        Undefär som med sub som spelar djupare än vad som hörs i bilen , även fast man inte direkt hör tonen så märker man när den inte finns där.
                        "Sound by Hewi"

                        Blue eMotion by heWi

                        Comment


                        • Re: BMW 328 IA E36

                          Originally posted by Hewi View Post
                          Det är nog väldigt få som hör en ren 17KHz signal ens som ung utan det är nog mer att när den finns med så får ljudet en annan "känsla".
                          Undefär som med sub som spelar djupare än vad som hörs i bilen , även fast man inte direkt hör tonen så märker man när den inte finns där.
                          absolut!
                          Jag fiskar mer efter att man kanske fortfarande vinner ytterligare genom att sänka delningen. Den brytpunkten som nu körs vid 17k kanske inte hade gett speciellt annorlunda känsla än delning vid 12k.
                          Skulle vara kul att sänka med en 1khz delning åt gången, och se när man tycker det verkligen börjar ge en totalt annorlunda karaktär.

                          Bygglogg: SQW: TransFårrden

                          Comment


                          • Re: BMW 328 IA E36

                            Originally posted by zrken View Post
                            absolut!
                            Jag fiskar mer efter att man kanske fortfarande vinner ytterligare genom att sänka delningen. Den brytpunkten som nu körs vid 17k kanske inte hade gett speciellt annorlunda känsla än delning vid 12k.
                            Skulle vara kul att sänka med en 1khz delning åt gången, och se när man tycker det verkligen börjar ge en totalt annorlunda karaktär.
                            Ok , jovisst måste man testa vilket av elementen som spelar övre registret bäst och när de också sitter så tätt intill borde det inte vara ngt problem att
                            få elementen att "spela ihop" heller
                            "Sound by Hewi"

                            Blue eMotion by heWi

                            Comment


                            • Re: BMW 328 IA E36

                              Originally posted by Hewi View Post
                              Det är nog väldigt få som hör en ren 17KHz signal ens som ung utan det är nog mer att när den finns med så får ljudet en annan "känsla".
                              Undefär som med sub som spelar djupare än vad som hörs i bilen , även fast man inte direkt hör tonen så märker man när den inte finns där.
                              Okej förstår hur du tänker, märker likadant på mina högtalare hemma som går till 53k iof amt men har inte hört någon dome som låter så lätt naturligt när den spelar. Kanske är dem diskanterna mer linjära och transientsnabba eftersom dom hänger med dubbelt så högt i frekvens?

                              Tar tillbaka min undran om delningen med diskant på toppen

                              Comment


                              • Re: BMW 328 IA E36

                                Mica är ung

                                Originally posted by jimmaiy View Post
                                Inte för att låta negativ tycker det ser mycket bra ut bygget, men är de någon mening med ett element från 17khz? Dom flesta hör inte ens dom tonerna om dom inte är unga?
                                Change is the only constant.




                                https://www.facebook.com/groups/massql/

                                Comment

                                Working...
                                X