Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW 328 IA E36

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: BMW 328 IA E36

    Oj, jag har missat massor här >.< kanske borde vara mer aktiv.

    Tanken med 17k delningen är för att E60 låter redan väldigt trevligt som sagt här, men diskanterna är mer till för att göra ljudet lite fylligare och få till det där glittret på toppen, jag kommer att labba mer med delningen när jag får in den nya enheten :3


    Jag ska ta och testa diskanterna innåt också innan slutgiltiga fastsättningen, Iaf ! Nu börjar det hända grejer, imorgon ska jag försöka bli färdig med kick-panelerna och sedan så ska skuffen rivas. Dagens byggbilder:

    Innan tyg(Anders lärde mig uttrycket lite snett är också rakt idag ;3):


    Efter tyg:


    Efter ett lager glasfiber och spackel:
    https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.n...62647949_o.jpg


    Sedan så bjuder jag på en liten video
    https://www.facebook.com/photo.php?v...type=2&theater

    Tills imorgon.
    When you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth.
    Shinichi Kudo (Detective Conan)

    Comment


    • Re: BMW 328 IA E36

      Lovar att posta mindre bilder nästa gång X.x
      When you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth.
      Shinichi Kudo (Detective Conan)

      Comment


      • Re: BMW 328 IA E36

        [QUOTE=Mica;369600]Oj, jag har missat massor här >.< kanske borde vara mer aktiv.

        Tanken med 17k delningen är för att E60 låter redan väldigt trevligt som sagt här, men diskanterna är mer till för att göra ljudet lite fylligare och få till det där glittret på toppen, jag kommer att labba mer med delningen när jag får in den nya enheten :3


        QUOTE]

        Sån där optisk kabel vill jag ha fatt på, har du nån modellbeteckning idnummer el liknande?

        Comment


        • Re: BMW 328 IA E36

          Sådär, då var dagen färdig.

          Höger sidas kickpanel:


          Vänster sidas kickpanel:


          Sedan så till det jag tyckte gjorde enorm skillnad:



          Sedan så testmonterade inne:


          Någonting jag har lärt mig av allt det här är... isolera alltid panelen! Ett lager glasfiber, ett lager finspackel och sedan ordentlig isolering. Jag lyckades inte hitta min betyltejp för att täta runt, så jag orkade inte montera dom till 100%.. plus att min durkplåt är hemma hos Lonefox så jag måste ändå ta isär vänster sida igen... men... Min midd har aldrig levt så mycket som den gör nu! Riktigt svårt att tro att det bara sitter 4,5"are nere vid fötterna. Allt är iofs relativt men jag kommer nog t.o.m få gå in och sänka volymen på dom litegrann nästa gång jag har laptopen igång i bilen :3

          (Ignorera skitig bil, kör fram och tillbaka till jobbet varje dag :P)

          When you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth.
          Shinichi Kudo (Detective Conan)

          Comment


          • Re: BMW 328 IA E36

            Liten uppdatering då, är lite dålig på att uppdatera här :3

            Nordican hamnar på hyllan detta året, jag får helt enkelt inte plats med den. Frontsub gick åt skogen då det kanske gick att skapa fram 10 liter på sin höjd, Nordican är dessutom för stor för att få plats i centrerad position i hatthyllan. Kort och gott, denna bilen är inte byggd för billjud :P Jag får låna 2 wavecor 7"are av Shidapu, som hamnar på original placering där 6,9orna satt, som iaf till Elmia får spela free-air rakt ner i skuffen. Dessa är egentligen middar men något värde som betydde någonting stämde rätt bra överens med Nordican, så förhoppningsvis så kommer dom klara av att leverera någorlunda sub i bilen iaf. Parallell koppla dessa så kommer dom gå i 8ohm, så har jag någorlunda kontroll på dom iaf.

            Annars så är grunderna i skuffen klara, jag ska iväg och hämta ett Audison SR5.1 steg, då mitt SRx 5.1 aldrig blir riktigt friskt, det har spenderat ca 2 år på lagning, ett år på hyllan och kanske 2 månader i bil sedan det var nytt. Jag hoppas på att dimensionerna är någorlunda samma på gamla SRx 5.1 och nya SR 5.1... så att jag slipper bygga om skuffen, igen.

            Annars är A-stolparna på G, poddarna är också snart klara. Jag har varit iväg och köpt mig ett par dörrsidor billigt på skroten, dessa ska till ColorGlo Gothia här i Göteborg och ska målas svarta. Det verkar som att jag kan få en någorlunda okej setup i år trots alla motgångar. Det ända som fungerar i bilen just nu är mina LRX steg och enheten :P Processorn verkar ha fått chocken, hoppas att det löser sig med att koppla strömmen korrekt.. annars är jag utan processor också.. och då blir bilen tyst på Elmia om jag inte kopplar in min Bitone igen.

            Lite random byggbilder(Länkar då bilderna är rätt stora):
            Säkringshållare och hållare för ena batteriet:
            https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.n...53723610_n.jpg

            Limning av låda:
            https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/...49902441_n.jpg

            Stegplacering, grund osv:
            https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.n...92345078_n.jpg
            When you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth.
            Shinichi Kudo (Detective Conan)

            Comment


            • Re: BMW 328 IA E36

              Vore för tragiskt om prosessorn gick åt helvete pga srx steget....
              Men med rätt ström så kan vi ju hålla tummarna...
              Har några andra ideer om hur vi ska kunna bygga även med nordican,
              Bandpass,bandpass, hela dagen.

              Som till lägg kan jag lägga upp specarna på "midd" basarna då, FS på 33 är ju inte direkt midd frekvenser, men de tappar värknings grad gaska bra efter 50hz

              http://www.wavecor.com/html/wf182bd03_04_07_08.html
              Change is the only constant.




              https://www.facebook.com/groups/massql/

              Comment


              • Re: BMW 328 IA E36

                Okej, liten uppdatering efter myyyyycket krångel för att försöka få in en baslåda.

                Idéer som jag haft som gått åt skogen:
                * Baslåda(Nordica) med vägg bakom baksätena.
                + Någorlunda bra och direkt bas, har aldrig hört så go och snärtig bas när man lyssnar på infected.
                - Måste ha fällda säten
                - Vibrationer vid specifika frekvenser
                - Tog mycket plats i skuffen
                * Frontsub(Med Nordica) genom att plasta en låda där handsfacket är
                - Gick att få ut 10 liter max
                * Nordica spelandes open air från hatthyllan
                - Nordica var för stor för min lilla bils hatthylla.. hade gått om jag skippade bromsljuset.
                * Nordica spelandes med låda i hatthyllan
                - Samma skit som punkten ovan
                * Wavecor 7"are i original placering där 6,9orna sitter original
                - För knepig layout av hatthylla, kommer vara så gott som omöjligt att täta
                - Inte tillräckliga verktyg på plats
                * Wavecor 7" i rörlåda liggandes i hatthyllan
                + Hade lite samma kvalificationer som Nordican hade i vägg...
                - Ser inte ut ordentligt
                - Ser inslängt ut
                * Wavecor 7" i rörlåda fram... yet again like Hewi(Varför har han alla bra idéer?)
                + Förvånande ordentlig bas
                + Kommer ner naturligt framifrån
                +- Basförstärkning in mot hörnet..
                - Mindre plats för medpassagerare...
                - Får minus poäng för detta?

                Med detta är min slutsats att det blir frontsub "Like Hewi", då inget annat fungerar. Lådan har ganska precis 10liter :3

                Good guy Anders bygger baffel...


                Efter att jag tog beslutet att det blir frontsubb i rörlåda så förberedde Anders att plocka isär och limma ihop testlådan ordentligt... då stog han och vaggade den och nattade den :3 "Så puttenuttig..."


                Idag blir det att göra färdigt A-stolpar och poddarna, samt plasta några lager på baslådan.
                When you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth.
                Shinichi Kudo (Detective Conan)

                Comment


                • Re: BMW 328 IA E36

                  Uppdaterar lite för mig själv här känner jag

                  Dagens insats blev att göra färdigt a-stolparna, poddarna och plasta färdigt baslådan.

                  Poddarna:


                  A-stolparna(Har rättat till dom lite efter att bilden togs, inte perfekt men helt dugligt :3):


                  Sedan så sista lagret plast på baslådan:


                  Imorgon ska jag försöka montera färdigt allt fram till i bilen utom subben, samt försöka få iordning på slutstegsfäste osv. bak. Ifall det hinns så hoppas jag kunna koppla in allt och provlyssna fram och tillbaka till jobbet, så att jag får inte bra vinkel på poddarna.
                  When you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth.
                  Shinichi Kudo (Detective Conan)

                  Comment


                  • Re: BMW 328 IA E36

                    Originally posted by Mica View Post
                    * Wavecor 7" i rörlåda fram... yet again like Hewi(Varför har han alla bra idéer?)
                    + Förvånande ordentlig bas
                    + Kommer ner naturligt framifrån
                    +- Basförstärkning in mot hörnet..
                    - Mindre plats för medpassagerare...
                    - Får minus poäng för detta?
                    Ska vara samma avstånd, eller mer, mellan sätet och lådan. Som mellan förarsätet och pedalerna. Sätena måste samtidigt vara i linje med varandra. Fungerar inte att backa ena sätet för att vinna centimeters.
                    Får fötterna plats under lådan så brukar det gå bra med.

                    Fast blir ljudet mycket bättre med denna placeringen, är det värt att ta de minuspoängen. Om den nu är för stor vill säga.

                    + då givetvis även sitta fast.
                    Last edited by octan; March 22, 2014, 23:01.
                    Octan
                    Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                    Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                    OctanAudio
                    Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                    Fegens Vandrarhem

                    Bilstereoblog
                    Team Ljudbyggaren

                    Comment


                    • Re: BMW 328 IA E36

                      Originally posted by octan View Post
                      Ska vara samma avstånd, eller mer, mellan sätet och lådan. Som mellan förarsätet och pedalerna. Sätena måste samtidigt vara i linje med varandra. Fungerar inte att backa ena sätet för att vinna centimeters.
                      Får fötterna plats under lådan så brukar det gå bra med.

                      Fast blir ljudet mycket bättre med denna placeringen, är det värt att ta de minuspoängen. Om den nu är för stor vill säga.

                      + då givetvis även sitta fast.
                      Då klarar jag jag mig nog ganska precis :3 Den är 200 i diameter so... plus att den kommer sitta uppåt.

                      Någon som vet något om hur basförstärkningen i hörnet kan sluta upp? ... jag kan tänka mig att det säkert är vissa frekvenser bara.. någon som har erfarenhet?
                      When you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth.
                      Shinichi Kudo (Detective Conan)

                      Comment


                      • Re: BMW 328 IA E36

                        Hai, en liten uppdatering då :3 börjar verkligen kännas som att jag närmar mig ett slutresultat.

                        Lämnade in mina nya dörrsidor på lack och renovering denna veckan, får antagligen tillbaka dom nästa vecka. Jag har kabel-porrat mig en hel del dessutom. Men först, the pods!


                        Och bakom sig gömmer sig detta:

                        Höger sida:

                        Märkte nu att jag glömt tagit kort på kabeldragningen där :/

                        Kabel porr:
                        Baskabel:

                        Ström osv:

                        Högersida
                        Baskabel:

                        Kickpanel ner till original genomföringarna:

                        Mellan original genomföringarna:




                        Signal och remote:



                        Vänster sida:



                        Under baksätet:



                        Bakom stereo, lödning, säkringar och skydd:



                        Stereo slutresultat(Med en liten blick av Karin :P)


                        Idag står det klä skuffen och dra el på schemat...
                        Last edited by Mica; March 30, 2014, 07:37.
                        When you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth.
                        Shinichi Kudo (Detective Conan)

                        Comment


                        • Re: BMW 328 IA E36

                          Skavskydd/plastring skall kikas på för att byta ut butyltapen ja
                          Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                          ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                          Comment


                          • Re: BMW 328 IA E36

                            Gårdagens arbete.. stod för tusan hela dagen och strumpade sladdar >.<

                            Lite resultatbilder:
                            Säkringshållaren för remoten:


                            Elcentralen:


                            Lämnade skuffen såhär igår...:


                            ...men fick det att spela! Better than ever
                            https://www.facebook.com/photo.php?v...type=2&theater

                            Nu ska jag bara klä färdigt dom andra panelerna till skuffen, sedan så köpa mer kabelstrumpa så att jag kan göra finliret vid slutstegen.
                            When you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth.
                            Shinichi Kudo (Detective Conan)

                            Comment


                            • Re: BMW 328 IA E36

                              Kul att du börjar näma dig!

                              Lyssnar gärna på din 7" frontsub sedan för jämförelse mot Dls 6.5".

                              Ett par noteringar efter att ha läst senaste uppdateringarna:

                              -Noterade att du skrev att du hade glömt att ta kort på högtalarkablarna på höger sidan , om de är dragna lika som på vänstersidan så räcker det med att du har kort på den sidan

                              -"Bakom stereo, lödning, säkringar och skydd" , du bör ha med en bild på detta anslutet till stereon och sedan en på lödningarna utan skydd i dokumentationen sedan.
                              "Sound by Hewi"

                              Blue eMotion by heWi

                              Comment


                              • Re: BMW 328 IA E36

                                Ah, så jag behöver bara kort på ena sidan? Då tar jag bort på den sidan där det är lättast Butyltejp är skitkrångligt att ta loss :3

                                Så, den bilden jag tog på lödningarna där duger inte? Eller missade du bara bilden? :3
                                Sedan så bakom stereon upplevde jag det som att jag inte fick med tillräckligt på bild när jag höll i stereon och tog kortet, så bilden jag tog där ska ju visa hela kabeln när den sitter i bilen, eller måste jag verkligen ta kort på när den kontakten sitter i stereon? man ser ju bättre att kontakten är hel och fin när den är loss?

                                Tack för feedback btw och självklart ska du få lyssna :3
                                When you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth.
                                Shinichi Kudo (Detective Conan)

                                Comment

                                Working...
                                X